150 kW laddning 12.1.1
Moderator: Redaktion
150 kW laddning 12.1.1
Efter att jag uppdatering till 2019.12.1.1 fick ingen info att min bil skulle klara 150kW laddning, som man kan se på många amerikanska trådar/klipp
När jag tittar på SC så står det 120 kW max kapacitet, krävs det en mjukvaruuppdatering på respektive SC?
Jag har MS 100D.
När jag tittar på SC så står det 120 kW max kapacitet, krävs det en mjukvaruuppdatering på respektive SC?
Jag har MS 100D.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
FAJ skrev:Efter att jag uppdatering till 2019.12.1.1 fick ingen info att min bil skulle klara 150kW laddning, som man kan se på många amerikanska trådar/klipp
När jag tittar på SC så står det 120 kW max kapacitet, krävs det en mjukvaruuppdatering på respektive SC?
Jag har MS 100D.
Kul! Jag har också en 100D. SuC ska teoretiskt klara mer än 120 kW. Dock inte alla.
Skulle det inte krävas nån ny kod i utrustningen för det? Eller är det 200kW-laddningen på V3?
Vilka SuC stödjer 150 kW? Går det att se? För visst är de olika rent tekniskt beroende på när de är byggda?
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Som jag har läst mig till så klarar de gamla SUC'arna 150kW laddning men har strypts till 120kW men att man skulle skruva upp dem till 145kW. Men lär ju återstå att bekräfta. Har själv en S75D med ett 85kWh batteri som strypts till 75kWh. Så är själv nyfiken huruvida det kommer märkas av en ökning. Men bara att testa så får ta en runda till närmaste SuC och testa.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: 150 kW laddning 12.1.1
150kW uppdateringen finns bara i Nordamerika än så länge vad jag sett. De har ju en annan laddport, Teslas egen, och det är väl inte klart att den Europeiska varianten faktiskt klarar men än 120 kW.
Möjligen kommer det bara till Model 3 här, med CCS.
Möjligen kommer det bara till Model 3 här, med CCS.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Verkar inte ge så jättemycket i praktiken
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
Model S Standard Range Raven
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.jeppe_sthlm skrev:Verkar inte ge så jättemycket i praktiken
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: 150 kW laddning 12.1.1
500miles/h måste vara nån bug. Anledningen till att den ena bilen visade 8kWh vid 90% var att laddningen hade avbrutits, vilket tog ca 1 minut att åtgärda.
Det som hände var att 145kW-bilen gick ner i lägre effekt än den andra efter ca 50% och att därmed sluttiden vid 90% var nästan samma.
Upp till 50% var 145kW-bilen snabbare, så på ett kort stopp är det klart positivt
Det som hände var att 145kW-bilen gick ner i lägre effekt än den andra efter ca 50% och att därmed sluttiden vid 90% var nästan samma.
Upp till 50% var 145kW-bilen snabbare, så på ett kort stopp är det klart positivt
Model S Standard Range Raven
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Zalman3 skrev:Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.jeppe_sthlm skrev:Verkar inte ge så jättemycket i praktiken
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Det är rätt logiskt. Beror säkert på värmen. Men det är ju bra att man kan ladda snabbt i början. Ofta laddar man ju bara så man tar sig till nästa.Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.jeppe_sthlm skrev:Verkar inte ge så jättemycket i praktiken
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5550
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Fast det är andra som lagt upp filmer som inte har det problemet när de laddat så det är svårt att dra en slutsats. En sökning på Youtube gav iaf fall där den inte går under laddhastigheten jämfört med det länkade testets 118 kW vid någon SoC men ligger över i början.Verdi skrev:Det är rätt logiskt. Beror säkert på värmen. Men det är ju bra att man kan ladda snabbt i början. Ofta laddar man ju bara så man tar sig till nästa.Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.jeppe_sthlm skrev:Verkar inte ge så jättemycket i praktiken
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
Av någon anledning verkar de få detta resultatet i just detta fallet, kanske hade de buskört ordentligt innan för att få ner båda bilarna till 5% så att kylningen inte orkade med? Kanske är det laddaren som var problemet?
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Sant! Finns många omständigheter som gör att resultaten kan bli annorlunda. Kan ju även vara så att de släpper på mer effekt högre upp i SoC när de har mer data.
Ska bli spännande att följa, speciellt om de kranar upp även äldre batterier på sikt
Ska bli spännande att följa, speciellt om de kranar upp även äldre batterier på sikt
Model S Standard Range Raven
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Jag funderar lite på hur 200kW laddning kommer se ut i Europa för S och X. Blir det bara via CCS? Kommer adapter behövas? Eller kommer bilarna vara försedda med kinaluckan och en extra kontakt? Eller kommer det kanske gå via befintlig typ 2?
Min kommande X har hårdvaran för snabbare laddning och jag undrar vad de gjort hårdvarumässigt för bilarna som skall till Europa....
Min kommande X har hårdvaran för snabbare laddning och jag undrar vad de gjort hårdvarumässigt för bilarna som skall till Europa....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Håller med att det troligen är att värmeutvecklingen i batteriet som blir för hög och därför sjunker laddningen för 150 kW bilen, vilket medför att laddning till 90% ger dött lopp mellan bilarna. Som du skrev för långkörningar så ser jag en liten vinst att man laddar snabbare (till 50% knappt 3 snabbare till 60% knappt 2 min). Men som vi alla vet kombinerar man stopp med besök på herrarna/damernas och/eller en kaffe så känner man inte av stoppet.Verdi skrev:Det är rätt logiskt. Beror säkert på värmen. Men det är ju bra att man kan ladda snabbt i början. Ofta laddar man ju bara så man tar sig till nästa.Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.jeppe_sthlm skrev:Verkar inte ge så jättemycket i praktiken
https://m.youtube.com/watch?v=D_jM4JkL3 ... e=youtu.be
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.