Sida 1 av 1
150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 20:38
av FAJ
Efter att jag uppdatering till 2019.12.1.1 fick ingen info att min bil skulle klara 150kW laddning, som man kan se på många amerikanska trådar/klipp
När jag tittar på SC så står det 120 kW max kapacitet, krävs det en mjukvaruuppdatering på respektive SC?
Jag har MS 100D.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 20:43
av Verdi
FAJ skrev:Efter att jag uppdatering till 2019.12.1.1 fick ingen info att min bil skulle klara 150kW laddning, som man kan se på många amerikanska trådar/klipp
När jag tittar på SC så står det 120 kW max kapacitet, krävs det en mjukvaruuppdatering på respektive SC?
Jag har MS 100D.
Kul! Jag har också en 100D. SuC ska teoretiskt klara mer än 120 kW. Dock inte alla.
Skulle det inte krävas nån ny kod i utrustningen för det? Eller är det 200kW-laddningen på V3?
Vilka SuC stödjer 150 kW? Går det att se? För visst är de olika rent tekniskt beroende på när de är byggda?
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 20:48
av unumlapis
Som jag har läst mig till så klarar de gamla SUC'arna 150kW laddning men har strypts till 120kW men att man skulle skruva upp dem till 145kW. Men lär ju återstå att bekräfta. Har själv en S75D med ett 85kWh batteri som strypts till 75kWh. Så är själv nyfiken huruvida det kommer märkas av en ökning. Men bara att testa så får ta en runda till närmaste SuC och testa.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 21:33
av jpetters
150kW uppdateringen finns bara i Nordamerika än så länge vad jag sett. De har ju en annan laddport, Teslas egen, och det är väl inte klart att den Europeiska varianten faktiskt klarar men än 120 kW.
Möjligen kommer det bara till Model 3 här, med CCS.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 22:31
av jeppe_sthlm
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 22:53
av Zalman3
Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 22:59
av jeppe_sthlm
500miles/h måste vara nån bug. Anledningen till att den ena bilen visade 8kWh vid 90% var att laddningen hade avbrutits, vilket tog ca 1 minut att åtgärda.
Det som hände var att 145kW-bilen gick ner i lägre effekt än den andra efter ca 50% och att därmed sluttiden vid 90% var nästan samma.
Upp till 50% var 145kW-bilen snabbare, så på ett kort stopp är det klart positivt
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 23:00
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 23:07
av Verdi
Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:
Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
Det är rätt logiskt. Beror säkert på värmen. Men det är ju bra att man kan ladda snabbt i början. Ofta laddar man ju bara så man tar sig till nästa.
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 23:20
av OfarligTesla
Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:
Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
Det är rätt logiskt. Beror säkert på värmen. Men det är ju bra att man kan ladda snabbt i början. Ofta laddar man ju bara så man tar sig till nästa.
Fast det är andra som lagt upp filmer som inte har det problemet när de laddat så det är svårt att dra en slutsats. En sökning på Youtube gav iaf fall där den inte går under laddhastigheten jämfört med det länkade testets 118 kW vid någon SoC men ligger över i början.
Av någon anledning verkar de få detta resultatet i just detta fallet, kanske hade de buskört ordentligt innan för att få ner båda bilarna till 5% så att kylningen inte orkade med? Kanske är det laddaren som var problemet?
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 01 maj 2019 23:25
av jeppe_sthlm
Sant! Finns många omständigheter som gör att resultaten kan bli annorlunda. Kan ju även vara så att de släpper på mer effekt högre upp i SoC när de har mer data.
Ska bli spännande att följa, speciellt om de kranar upp även äldre batterier på sikt

Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 02 maj 2019 14:01
av AnteF
Jag funderar lite på hur 200kW laddning kommer se ut i Europa för S och X. Blir det bara via CCS? Kommer adapter behövas? Eller kommer bilarna vara försedda med kinaluckan och en extra kontakt? Eller kommer det kanske gå via befintlig typ 2?
Min kommande X har hårdvaran för snabbare laddning och jag undrar vad de gjort hårdvarumässigt för bilarna som skall till Europa....
Re: 150 kW laddning 12.1.1
Postat: 02 maj 2019 15:38
av FAJ
Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:
Märklig film, båda får 500miles/hr vid 145 respektive 118kW laddning.
Vid 90% hade den ena laddat 63kWh och den andra 8kWh.
EDIT: de hade visst ett avbrott i laddningen, därav 8kWh laddat.
Ska vi gissa att det är en liten bugg i Teslas mjukvara och att den inte kan visa mer än 500 miles/h. Det är ju rätt tydligt att den ena bilen laddar mer än den andra.
Efter 8 minuter var den ena vid 26%, den andra hade bara 22% SOC.
Efter 15 minuter var skillnaden 47 vs 40 % SOC.
Det märkliga är att 150kW laddningen tappar hastighet (värme?) mycket tidigare än den gamla versionen.
Så, efter 20 minuter så är skillnaden bara 57 vs 53 SOC.
Det är rätt logiskt. Beror säkert på värmen. Men det är ju bra att man kan ladda snabbt i början. Ofta laddar man ju bara så man tar sig till nästa.
Håller med att det troligen är att värmeutvecklingen i batteriet som blir för hög och därför sjunker laddningen för 150 kW bilen, vilket medför att laddning till 90% ger dött lopp mellan bilarna. Som du skrev för långkörningar så ser jag en liten vinst att man laddar snabbare (till 50% knappt 3 snabbare till 60% knappt 2 min). Men som vi alla vet kombinerar man stopp med besök på herrarna/damernas och/eller en kaffe så känner man inte av stoppet.