HenricL skrev:Hej
Provkörde idag en M3 Performance. Måste erkänna att jag blev helt såld på att äga en M3. Dock, tänkte köpa en M3 Long range awd, då jag tycker Performance känns onödigt dyr, även om den var grym att köra. Har ett par frågor:
1. Är det någon stor skillnad mellan Performnce och Long range awd vid normal körning? När jag provkörde Performance så körde jag aldrig helt plattan i botten, bara nästan. Kändes som att det var helt sjukt drog i den så gissar att jag nog inte blir missnöjd med en long range awd. Just nu har jag en gammal fin Saab 93 aero som ju är helt ok för ICE BIL, men ljusår efter en Tesla.
2. Funderar på en blå metallic då den är snygg och lacken tål lite mer mer än en svart tesla om jag fattat rätt? Borde man ändå ha något ytterligare skydd för lacken? Är det många som gör det?
3. Ni som har en M3, hur upplever ni Bageutrymmet, är det stort för att vara en sedan?
4. Bor i lägenhet och kommer inte ha någon laddningsmöjlighet vid min parkeringsplats på en gång, men troligen inom 6 månader, dvs innan vintern. Bor ca 4 km från Mall of Scandinavia och tänkte ladda där vid Vattenfalls laddare eller Teslas destination chargers om de är lediga. Är ofta på MoS på helgen ca 1-2h och kör väldigt lite bil på vardagen. Kör mest på helgen och vid längre resor borde Super Charger funka bra. Tror ni att ett sådant upplägg kan funka, eller borde jag vänta med köp tills jag har en laddare vid min parkeringsplats?
Vill tacka för ett bra forum med mycket intressant info och diskussioner
Med vänlig hälsning, Henric
1. Kört M3P, köpte en AWD. M3P har märkbar skillnad i "kicken", inget att sticka under stolen med. Dock så i "normal" körning som du säger så är en AWD Mer än tillräckligt, inge snack om saken, fan vad den går. Det är mycket pengar ja, men sett till prestandan du får samt bland annat de bättre bromsarna, 20" hjulen med snygga fälgar samt track mode (fint att ha iaf, man vet aldrig

) så är det mycket man får för pengarna. Både är bra val enligt mig.
2. Körde svart, kommer köra stenskottsskydd fram samt lackbehandling. Nu har förvisso tesla sänkt priserna på färgerna men skulle kolla vad foliering i din önskade färg skulle gå på först, då även ifall du köper blå metallic som tål mer än Solid svart så vill man ändå skydda lacken på något sätt. Med foliering får du båda i ett för förmodligen en lägre kostnad. Värt att tänka på.
3. Nu har jag ingen familj eller så, men har inte funnit det otillräckligt än iaf. Enda att anmärka på är väl eventuellt självaste öppningen.
4. Bor i LGH, kunde fixa laddstolpe för 500:- / m i garaget med 3.7 kW. Struntade i det och laddar i Mall of Scandinavia istället då jag jobbar där. Fick min bil 7e Mars och har inte varit några problem. Teslas laddare är ofta upptagna eller eventuellt ICE:ad, samt brukar laddplatserna(inCharge) på -1 vara full relativt ofta, men garanterat vid evenemang på friends. Dock finns det även på plan -2, plan -1 brukar oftast vara grymt mer packad än -2.
2 Månader nu och har inga problem alls med det. Självklart finns dock tanken om laddningen alltid där i huvudet vilket en laddstolpe hemma hade eliminerat, men är ej nödvändighet i mitt fall. Med räckvidden i AWD så gör det inget om det är fullt nån dag, bara ladda nästa gång.
La i mars månad 53kr på laddning (inCharge), och i april 79.
- Köpte FSD. Planerar att ha bilen ett tag så FSD kan dröja, ser inga problem med att "sponsra" utvecklingen och trivs med tanken att jag köpt en bil som en dag kommer kunna köra sig själv. Och priserna kommer enligt Elon gå upp över tid, så there's no time like the present vad gäller priset. Personligen tycker jag att en Tesla inte är komplett utan FSD, men det är jag det.
Hoppas det hjälper nått iaf.