Frågor inför köp av M3 Long range awd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Frågor inför köp av M3 Long range awd

Inlägg av HenricL »

Hej

Provkörde idag en M3 Performance. Måste erkänna att jag blev helt såld på att äga en M3. Dock, tänkte köpa en M3 Long range awd, då jag tycker Performance känns onödigt dyr, även om den var grym att köra. Har ett par frågor:

1. Är det någon stor skillnad mellan Performnce och Long range awd vid normal körning? När jag provkörde Performance så körde jag aldrig helt plattan i botten, bara nästan. Kändes som att det var helt sjukt drog i den så gissar att jag nog inte blir missnöjd med en long range awd. Just nu har jag en gammal fin Saab 93 aero som ju är helt ok för ICE BIL, men ljusår efter en Tesla.

2. Funderar på en blå metallic då den är snygg och lacken tål lite mer mer än en svart tesla om jag fattat rätt? Borde man ändå ha något ytterligare skydd för lacken? Är det många som gör det?

3. Ni som har en M3, hur upplever ni Bageutrymmet, är det stort för att vara en sedan?

4. Bor i lägenhet och kommer inte ha någon laddningsmöjlighet vid min parkeringsplats på en gång, men troligen inom 6 månader, dvs innan vintern. Bor ca 4 km från Mall of Scandinavia och tänkte ladda där vid Vattenfalls laddare eller Teslas destination chargers om de är lediga. Är ofta på MoS på helgen ca 1-2h och kör väldigt lite bil på vardagen. Kör mest på helgen och vid längre resor borde Super Charger funka bra. Tror ni att ett sådant upplägg kan funka, eller borde jag vänta med köp tills jag har en laddare vid min parkeringsplats?

Vill tacka för ett bra forum med mycket intressant info och diskussioner :)

Med vänlig hälsning, Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Frågor inför köp av M3 Long range awd

Inlägg av Jeppe_E »

HenricL skrev:
Hej

Provkörde idag en M3 Performance. Måste erkänna att jag blev helt såld på att äga en M3. Dock, tänkte köpa en M3 Long range awd, då jag tycker Performance känns onödigt dyr, även om den var grym att köra. Har ett par frågor:

1. Är det någon stor skillnad mellan Performnce och Long range awd vid normal körning? När jag provkörde Performance så körde jag aldrig helt plattan i botten, bara nästan. Kändes som att det var helt sjukt drog i den så gissar att jag nog inte blir missnöjd med en long range awd. Just nu har jag en gammal fin Saab 93 aero som ju är helt ok för ICE BIL, men ljusår efter en Tesla.

2. Funderar på en blå metallic då den är snygg och lacken tål lite mer mer än en svart tesla om jag fattat rätt? Borde man ändå ha något ytterligare skydd för lacken? Är det många som gör det?

3. Ni som har en M3, hur upplever ni Bageutrymmet, är det stort för att vara en sedan?

4. Bor i lägenhet och kommer inte ha någon laddningsmöjlighet vid min parkeringsplats på en gång, men troligen inom 6 månader, dvs innan vintern. Bor ca 4 km från Mall of Scandinavia och tänkte ladda där vid Vattenfalls laddare eller Teslas destination chargers om de är lediga. Är ofta på MoS på helgen ca 1-2h och kör väldigt lite bil på vardagen. Kör mest på helgen och vid längre resor borde Super Charger funka bra. Tror ni att ett sådant upplägg kan funka, eller borde jag vänta med köp tills jag har en laddare vid min parkeringsplats?

1. Nej, det är knappast någon skillnad vid vanlig körning mellan Performance och AWD. Jag såg en video där båda bilarna accelererade från 40-60 mph. Nästan ingen skillnad alls. Den stora skillnaden är ju mellan 0-50 km/h men hur ofta ligger du och har dragrace?

2. Ja, det är många som sätter folie/cheramic coating på sina bilar.

3. Ganska normalt, men iom att du har extra utrymme under golvet samt frunken så blir det rätt stort.

4. Det blir ju lite meckigare om man inte har laddning hemma. Då får du lägga lite extra tid på dagarna med att ladda upp bilen. Men det finns säkert en och annan som har det så. Bilen förlorar ju en del laddning när den bara står, jag är tveksam om man inte har tillgång till hemmaladdning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

HenricL skrev:
Hej

1. Tyckte inte det var någon jätteskillnad mellan AWD och P. Båda är supersnabba. Dock något tightare känsla i chassit på P, tyckte jag.

2. Svart blir lätt tvättrepig, vet ej hur metallic är.

3. Hyfsat utrymme, liten lucka= svårt att få in stora grejer.

4. Hemmaladdning är bra, men knappast nödvändigt i början. Du kommer att tycka det är kul att köra någonstans för att ladda.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Hej

Tack för snabba svar. :)

En annan sak: såg att man kan köpa till vinterdäck från Tesla. Är de rimligt prisvärde eller har ni något bra tips om andra bättre alternativ?

Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jag köpte svart och lade slantarna på foliering. Då kostade metallic 16600.- om man sedan lägger lackbehandling på är man uppe i 20000.-
Min foliering kostade 18600.- och då får jag den i en färg jag gillar. Dessutom skyddar man originallacken.
Jag ångrar inte mitt beslut.
52064B32-6BE8-4A54-9ED1-24EE9626FCA4.jpeg
Vinterhjul via Tesla är smidigt men dyrt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Tycker Teslas vinterhjul är förvånansvärt prisvärda. Trots att eventuellt onödiga hjulsidor ingår. Några procent dyrare än lågprisalternativ.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

1. Det är givetvis en märkbar skillnad mellan Performance och AWD Long Range. Men, om du inte måste ha en performance så är AWD roligt, alla dagarna i veckan. Jag bytte från en Saab 9-5 (2000) till en S75D som har ungefär samma accs som en AWD, och bytte till en AWD för någon månad sedan. Helnöjd. Har fått låna en P85D som är kul, men inte nödvändigt för mig.

2. Jag folierar mina (röd) då jag tyckte lacken är känslig på S-en. Efter att ha lackat om en panel (backade på en grushög med S-en) på så tycker jag foliering är värt i fram, då det kostade som att lacka en panel ungefär (i självrisk, för mig). På min Model 3 så gjorde jag det också nersidan framför bakdäcken, som jag tycker tar mycket stryk av vintervägsgruset.

3. Bagageutrymmet är givetvis sämre än 9-5 och Model S, men jag tycker att det är bra nog för en sedan i denna storlek. (Jag får in ett par elgitarrer, en elbas och några pedalbord, så det duger för mig. :mrgreen: )

4. Det är struligt om man inte har hemmaladdning, men det går (var tvungen att använda InfraCity medans mitt nya garage byggdes). Stockholm har numera flera hundra lämpliga laddare, enligt https://uppladdning.nu
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Elof skrev:
Tycker Teslas vinterhjul är förvånansvärt prisvärda. Trots att eventuellt onödiga hjulsidor ingår. Några procent dyrare än lågprisalternativ.
Då har vi olika uppfattningar om vad som är ”prisvärt”
Via Tesla 21150.- = 5287.50/st
På byt hjul kostar Nokian R3 (det däck Tesla levererar) 2094.-/st
Nästan 3200.-/st per fälg (som dessutom är ful) tycker i a f jag inte är prisvärt.
Kan man sedan tänka sig Conti Viking istället får man dem på byt hjul med snygg fälg för 3710.- med fri frakt
4 st = 14840.-
Jag får det till 30% lägre pris än Tesla
E877B083-9EC3-47EF-8D15-879CB503402D.png
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Kolla att det verkligen finns tillräckligt med lediga laddplatser i MoS de tider du tänker dig vara där. Jag har varit där några gånger under vardagar senaste veckorna eftersom jag jobbar i närheten, och det är ofta bara en eller inga alls platser lediga. Finns inte så mycket annat att välja på heller i just det området.

Lite surt att behöva ta en extra tur vid ett senare tillfälle, och stå där de maximala 4 timmarna utan att ens få fullt batteri.

Jag skulle definitivt avvakta till dess jag vet exakt om och när jag får hemmaladdning innan jag beställer en elbil!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
drmonty

Inlägg av drmonty »

Delvis OT, men ni som har köpt vinterdäck Nokian R3 från bythjul, vilka fälgar rekommenderas?
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

tor-ake skrev:
Kolla att det verkligen finns tillräckligt med lediga laddplatser i MoS de tider du tänker dig vara där. Jag har varit där några gånger under vardagar senaste veckorna eftersom jag jobbar i närheten, och det är ofta bara en eller inga alls platser lediga. Finns inte så mycket annat att välja på heller i just det området.

Lite surt att behöva ta en extra tur vid ett senare tillfälle, och stå där de maximala 4 timmarna utan att ens få fullt batteri.

Jag skulle definitivt avvakta till dess jag vet exakt om och när jag får hemmaladdning innan jag beställer en elbil!

Hej,

Är ofta där på helgen vid 12:00, då brukar det vara flera lediga på plan -2, dvs Vattenfalls laddare. Teslas vet jag inte. Men det händer också att det varit fullt. Var där vid 17:00 idag och då var 6st lediga, men Teslas 3st var upptagna. Så de ska man nog inte hoppas för mycket på.

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

drmonty skrev:
Delvis OT, men ni som har köpt vinterdäck Nokian R3 från bythjul, vilka fälgar rekommenderas?
Kallar du det OT? :lol: :lol: :lol:
Du är ny här, va?
Du lär dig snart. Välkommen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
Elof skrev:
Nästan 3200.-/st per fälg (som dessutom är ful) tycker i a f jag inte är prisvärt.
Kan man sedan tänka sig Conti Viking istället får man dem på byt hjul med snygg fälg för 3710.- med fri frakt
4 st = 14840.-
Glöm inte 2 papp för TPMS.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Elof skrev:
4 st = 14840.-
:roll: tänkte inte på de...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Walker skrev:
Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
Elof skrev:
4 st = 14840.-
:roll: tänkte inte på de...
När jag slösurfade på byt hjul såg jag att Nokian var billigare än Conti.
1EF6BA96-B76B-4187-AFDE-B6E9B26C27FE.png
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Walker skrev:
Elof skrev:
4 st = 14840.-
E877B083-9EC3-47EF-8D15-879CB503402D.png
Då har de höjt. Jag betalade typ 19800 hos Tesla. Inklusive förvaring av sommarhjulen.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Jag har en röd Model 3 LR AWD och har inte provkört performance, men har väldigt roligt vid rödljusen och påfarter ibland. Förutom när man trycker gasen i botten lär det inte vara någon skillnad, och jag tyckte inte heller att det skulle vara värt extra pengar.

Bor också nära MoS men har laddning hemma. Har faktiskt inte hittat Teslas laddare inne på parkeringen utan bara vid hotellet utanför. Om det finns laddare utöver de generiska elbilsplatserna på plan -1 så kolla hur snabbt de laddar. Är det 3,7 kW så får du shoppa länge varje vecka. Laddarna vid hotellet är inte snabba, just 3,7 kW tror jag.

Åker du aldrig så långt att du kommer till en Supercharger så kan du kanske betala för att snabbladda i stan ibland, beror på var du brukar åka.

Att se till att få laddning hemma så småningom är nog bäst ändå.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

foolip skrev:
Jag har en röd Model 3 LR AWD och har inte provkört performance, men har väldigt roligt vid rödljusen och påfarter ibland. Förutom när man trycker gasen i botten lär det inte vara någon skillnad, och jag tyckte inte heller att det skulle vara värt extra pengar.

Bor också nära MoS men har laddning hemma. Har faktiskt inte hittat Teslas laddare inne på parkeringen utan bara vid hotellet utanför. Om det finns laddare utöver de generiska elbilsplatserna på plan -1 så kolla hur snabbt de laddar. Är det 3,7 kW så får du shoppa länge varje vecka. Laddarna vid hotellet är inte snabba, just 3,7 kW tror jag.

Åker du aldrig så långt att du kommer till en Supercharger så kan du kanske betala för att snabbladda i stan ibland, beror på var du brukar åka.

Att se till att få laddning hemma så småningom är nog bäst ändå.
De laddare Incharge har, har alla 11kw, vilket är bra. Man kan på Vattenfalls hemsida så om en eller flera laddare är lediga vilket ju är smidigt. Teslas 3st laddare finns på plan -1, direkt till höger om man åker in från Solna centrum hållet.

Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

En annan fråga: har ni valt FSD eller inte? Känns lite surt att priset på det gått från 55 till 66 tusen kr, för några dagar sedan.

Bankiren

Inlägg av Bankiren »

HenricL skrev:
Känns lite surt att priset på det gått från 55 till 66 tusen kr, för några dagar sedan.
Det märkliga är att det fortfarande kostar 77k att beställa i efterhand, dvs incitamenten för att ta kostnaden idag har minskat. Lite märkligt ändå... :?:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

HenricL skrev:
En annan fråga: har ni valt FSD eller inte? Känns lite surt att priset på det gått från 55 till 66 tusen kr, för några dagar sedan.

Nej. Men det är ju jag det.

Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

HenricL skrev:
FSD är inte värt pengarna i dagsläget. Du får filbyten på motorväg, autopark och summon. Om du tänker köra mycket med autopilot så är filbyten rätt bra eftersom du måste aktivera autosteer igen efter du bytt fil. Det skulle inte förvåna mig om dom framöver flyttar den funktionen till vanlig AP, när dom lägger till mer saker under FSD, för vad jag förstår så är det rätt irriterande förfarande i dagsläget.

Summon är kul att visa upp, irriterande dålig i praktiken och användbar vid något enstaka tillfälle.

Autopark kan vara praktiskt om man är dålig på fickparkera, men den är ofta rätt svår att få till. Finns ju både backkamera och avståndssensorer fram och bak, så det är ju inte så svårt att parkera manuellt.

Om du känner att du vill få ut något praktiskt för dina 66kkr idag, då skulle jag inte rekommendera FSD. Själv tror jag FSD kan funka riktigt bra om 1-2 år, jag älskar också alla party-trick funktioner, så det kanske inte har så högt praktiskt värde, men helt klart underhållningsvärde för mig. :)
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare

Inlägg av -JoS »

HenricL skrev:
Hej

1. Kört M3P, köpte en AWD. M3P har märkbar skillnad i "kicken", inget att sticka under stolen med. Dock så i "normal" körning som du säger så är en AWD Mer än tillräckligt, inge snack om saken, fan vad den går. Det är mycket pengar ja, men sett till prestandan du får samt bland annat de bättre bromsarna, 20" hjulen med snygga fälgar samt track mode (fint att ha iaf, man vet aldrig ;) ) så är det mycket man får för pengarna. Både är bra val enligt mig.

2. Körde svart, kommer köra stenskottsskydd fram samt lackbehandling. Nu har förvisso tesla sänkt priserna på färgerna men skulle kolla vad foliering i din önskade färg skulle gå på först, då även ifall du köper blå metallic som tål mer än Solid svart så vill man ändå skydda lacken på något sätt. Med foliering får du båda i ett för förmodligen en lägre kostnad. Värt att tänka på. :)

3. Nu har jag ingen familj eller så, men har inte funnit det otillräckligt än iaf. Enda att anmärka på är väl eventuellt självaste öppningen.

4. Bor i LGH, kunde fixa laddstolpe för 500:- / m i garaget med 3.7 kW. Struntade i det och laddar i Mall of Scandinavia istället då jag jobbar där. Fick min bil 7e Mars och har inte varit några problem. Teslas laddare är ofta upptagna eller eventuellt ICE:ad, samt brukar laddplatserna(inCharge) på -1 vara full relativt ofta, men garanterat vid evenemang på friends. Dock finns det även på plan -2, plan -1 brukar oftast vara grymt mer packad än -2.
2 Månader nu och har inga problem alls med det. Självklart finns dock tanken om laddningen alltid där i huvudet vilket en laddstolpe hemma hade eliminerat, men är ej nödvändighet i mitt fall. Med räckvidden i AWD så gör det inget om det är fullt nån dag, bara ladda nästa gång.
La i mars månad 53kr på laddning (inCharge), och i april 79.

- Köpte FSD. Planerar att ha bilen ett tag så FSD kan dröja, ser inga problem med att "sponsra" utvecklingen och trivs med tanken att jag köpt en bil som en dag kommer kunna köra sig själv. Och priserna kommer enligt Elon gå upp över tid, så there's no time like the present vad gäller priset. Personligen tycker jag att en Tesla inte är komplett utan FSD, men det är jag det. :)

Hoppas det hjälper nått iaf. :)
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

-JoS skrev:
HenricL skrev:
Hej

1. Kört M3P, köpte en AWD. M3P har märkbar skillnad i "kicken", inget att sticka under stolen med. Dock så i "normal" körning som du säger så är en AWD Mer än tillräckligt, inge snack om saken, fan vad den går. Det är mycket pengar ja, men sett till prestandan du får samt bland annat de bättre bromsarna, 20" hjulen med snygga fälgar samt track mode (fint att ha iaf, man vet aldrig ;) ) så är det mycket man får för pengarna. Både är bra val enligt mig.

2. Körde svart, kommer köra stenskottsskydd fram samt lackbehandling. Nu har förvisso tesla sänkt priserna på färgerna men skulle kolla vad foliering i din önskade färg skulle gå på först, då även ifall du köper blå metallic som tål mer än Solid svart så vill man ändå skydda lacken på något sätt. Med foliering får du båda i ett för förmodligen en lägre kostnad. Värt att tänka på. :)

3. Nu har jag ingen familj eller så, men har inte funnit det otillräckligt än iaf. Enda att anmärka på är väl eventuellt självaste öppningen.

4. Bor i LGH, kunde fixa laddstolpe för 500:- / m i garaget med 3.7 kW. Struntade i det och laddar i Mall of Scandinavia istället då jag jobbar där. Fick min bil 7e Mars och har inte varit några problem. Teslas laddare är ofta upptagna eller eventuellt ICE:ad, samt brukar laddplatserna(inCharge) på -1 vara full relativt ofta, men garanterat vid evenemang på friends. Dock finns det även på plan -2, plan -1 brukar oftast vara grymt mer packad än -2.
2 Månader nu och har inga problem alls med det. Självklart finns dock tanken om laddningen alltid där i huvudet vilket en laddstolpe hemma hade eliminerat, men är ej nödvändighet i mitt fall. Med räckvidden i AWD så gör det inget om det är fullt nån dag, bara ladda nästa gång.
La i mars månad 53kr på laddning (inCharge), och i april 79.

- Köpte FSD. Planerar att ha bilen ett tag så FSD kan dröja, ser inga problem med att "sponsra" utvecklingen och trivs med tanken att jag köpt en bil som en dag kommer kunna köra sig själv. Och priserna kommer enligt Elon gå upp över tid, så there's no time like the present vad gäller priset. Personligen tycker jag att en Tesla inte är komplett utan FSD, men det är jag det. :)

Hoppas det hjälper nått iaf. :)
Tack för ett väldigt utförligt svar :) Står oftast själv på plan -2 med min nuvarande bil, och det är oftast stor skillnad mot plan -1. Känner att just nu är FDS inte alls värt pengarna men är ju svårt veta vad som händer i framtiden. Skulle tro att jag kommer ha bilen rätt länge så kanske värt ta det, men inte lätt att veta. Får fundera lite.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

fredli74 skrev:
HenricL skrev:
FSD är inte värt pengarna i dagsläget. Du får filbyten på motorväg, autopark och summon. Om du tänker köra mycket med autopilot så är filbyten rätt bra eftersom du måste aktivera autosteer igen efter du bytt fil. Det skulle inte förvåna mig om dom framöver flyttar den funktionen till vanlig AP, när dom lägger till mer saker under FSD, för vad jag förstår så är det rätt irriterande förfarande i dagsläget.

Summon är kul att visa upp, irriterande dålig i praktiken och användbar vid något enstaka tillfälle.

Autopark kan vara praktiskt om man är dålig på fickparkera, men den är ofta rätt svår att få till. Finns ju både backkamera och avståndssensorer fram och bak, så det är ju inte så svårt att parkera manuellt.

Om du känner att du vill få ut något praktiskt för dina 66kkr idag, då skulle jag inte rekommendera FSD. Själv tror jag FSD kan funka riktigt bra om 1-2 år, jag älskar också alla party-trick funktioner, så det kanske inte har så högt praktiskt värde, men helt klart underhållningsvärde för mig. :)
Tack för svaret! Bra att veta vad som funkar i práktiken just nu. Det jag är lite orolig är att det kommer dröja väldigt länge innan FSD blir godkänt av myndigheter, kanske dröjer åratal efter att det funkar rent tekniskt. Sedan är det ju också en fråga hur väl det funkar i te.x Vinterväder.
Skriv svar