FSD-Trial
Moderator: Redaktion
FSD-Trial
Är det någon som har standard AP i sin Model 3 och har fått meddelande om att prova på FSD i 14 dagar gratis?
Tydligen är det så att om man aktiverar under Trial-perioden så får man ett rabatterat pris på FSD jämfört med standardpriset att lägga till efter leverans.
Om det är någon som fått detta till sin bil, vad är då priset för att aktivera?
Här finns mer detaljer på Teslas sida om provperioden:
https://www.tesla.com/support/full-self ... edirect=no
Tydligen är det så att om man aktiverar under Trial-perioden så får man ett rabatterat pris på FSD jämfört med standardpriset att lägga till efter leverans.
Om det är någon som fått detta till sin bil, vad är då priset för att aktivera?
Här finns mer detaljer på Teslas sida om provperioden:
https://www.tesla.com/support/full-self ... edirect=no
Re: FSD-Trial
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Re: FSD-Trial
Låter som en vettig teori. Så småningom kommer det garanterat denna Trial även till Sverige så tipset är nog att avvakta att köpa FSD eftersom det troligtvis dyker upp något rabatterat erbjudande.
Jag fick bara för mig att jag läste någonstans att det dykt upp FSD-trial i någon svensk bil, men kan inte hitta nu var jag läste det.
Är det någon på forumet som fått notis om detta i sin bil så dela gärna med er
Jag fick bara för mig att jag läste någonstans att det dykt upp FSD-trial i någon svensk bil, men kan inte hitta nu var jag läste det.
Är det någon på forumet som fått notis om detta i sin bil så dela gärna med er

Re: FSD-Trial
Kostar ju 66.000 kr vid beställning och 77.000 kr i efterhand. Kan ju vara så att Tesla inser att få vill lägga 66.000 kr utan att ha provat det, samtidigt som de inser att samma personer inte kommer att betala 77.000 kr i efterhand. Så om de då släpper en trial, med möjligheten att köpa det för 66.000 kr i rabatterat pris efteråt, så kanske det är några som köper det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: FSD-Trial
Det ska verkligen vara sjukt många bra funktioner för att det ska kännas motiverat att lägga ens 66 000 på det. För att jag ska casha upp så mycket, så räcker det inte med lite parkeringshjälp och byta fil på motorväg. Då ska bilen fasen kunna ta mig till jobbet medans jag sover. Kan ju köpa en begagnad bil för mindre än 66 pappJeppe_E skrev:Kostar ju 66.000 kr vid beställning och 77.000 kr i efterhand. Kan ju vara så att Tesla inser att få vill lägga 66.000 kr utan att ha provat det, samtidigt som de inser att samma personer inte kommer att betala 77.000 kr i efterhand. Så om de då släpper en trial, med möjligheten att köpa det för 66.000 kr i rabatterat pris efteråt, så kanske det är några som köper det.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: FSD-Trial
HelectriC skrev:Det ska verkligen vara sjukt många bra funktioner för att det ska kännas motiverat att lägga ens 66 000 på det. För att jag ska casha upp så mycket, så räcker det inte med lite parkeringshjälp och byta fil på motorväg. Då ska bilen fasen kunna ta mig till jobbet medans jag sover. Kan ju köpa en begagnad bil för mindre än 66 pappJeppe_E skrev:Kostar ju 66.000 kr vid beställning och 77.000 kr i efterhand. Kan ju vara så att Tesla inser att få vill lägga 66.000 kr utan att ha provat det, samtidigt som de inser att samma personer inte kommer att betala 77.000 kr i efterhand. Så om de då släpper en trial, med möjligheten att köpa det för 66.000 kr i rabatterat pris efteråt, så kanske det är några som köper det.
Japp. jag håller med.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: FSD-Trial
Men visst har det väl vart så på ModelS och X länge?
Är det inte så det funkar för jämnan att du när som helst kan begära att köra en trial på ett visst mjukvarupaket tex AP eller FSD och sen få en ”bra deal” på att köpa permanent när provperiod upphör
För ca 3år sen när jag provkörde en ModelS pratade säljaren mycket om det vilket är en rätt unik feature att kunna testa funktioner innan köp.
Men de ändrar sig ju hela tiden så det kanske har varit borttaget periodvis.
//Christian
Är det inte så det funkar för jämnan att du när som helst kan begära att köra en trial på ett visst mjukvarupaket tex AP eller FSD och sen få en ”bra deal” på att köpa permanent när provperiod upphör
För ca 3år sen när jag provkörde en ModelS pratade säljaren mycket om det vilket är en rätt unik feature att kunna testa funktioner innan köp.
Men de ändrar sig ju hela tiden så det kanske har varit borttaget periodvis.

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
FSD-Trial
Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.Zindar skrev:Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: FSD-Trial
Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?Hertsh skrev:Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.Zindar skrev:Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Re: FSD-Trial
Källa på olagligt i Sverige har jag inte. Men hittar inget som säger att det skulle vara olagligt med filbyte med bil. Kravet är på föraren inte bilen.Adrenity skrev:Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?Hertsh skrev:Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.Zindar skrev:Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Däremot gällande milen med AP som krävs för NoA så följer det all logik som presenterades under Tesla Autonomy Day eventet. Där pratade de mycket om neural network och hur det lär sig samt hur snabbt det går.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: FSD-Trial
Hertsh skrev:Källa på olagligt i Sverige har jag inte. Men hittar inget som säger att det skulle vara olagligt med filbyte med bil. Kravet är på föraren inte bilen.Adrenity skrev:Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?Hertsh skrev:Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.Zindar skrev:Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Däremot gällande milen med AP som krävs för NoA så följer det all logik som presenterades under Tesla Autonomy Day eventet. Där pratade de mycket om neural network och hur det lär sig samt hur snabbt det går.
Så mao kan det dröja länge innan NoA blir aktiverat i Sverige....?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: FSD-Trial
Ok, jag tror att din teori om milen kan stämma. Jag var bara nyfiken om det fanns något mer konkret som stödde det eftersom du presenterade det som fakta.Hertsh skrev:Källa på olagligt i Sverige har jag inte. Men hittar inget som säger att det skulle vara olagligt med filbyte med bil. Kravet är på föraren inte bilen.Adrenity skrev:Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?Hertsh skrev:Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.Zindar skrev:Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Däremot gällande milen med AP som krävs för NoA så följer det all logik som presenterades under Tesla Autonomy Day eventet. Där pratade de mycket om neural network och hur det lär sig samt hur snabbt det går.
Re: FSD-Trial
Det där har jag funderat lite på. Jag kör ganska mycket med AP. Men egentligen tycker jag det borde vara bättre att visa bilen hur man ska köra än att sitta och övervaka hur den gör och bara ingripa när den gör tokfel?Hertsh skrev:Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Så ska man köra med auto steer på, eller ska man köra så mjukt och bra man kan? Hur gör ni och hur resonerar ni?
Re: FSD-Trial
Vill du att AP ska bli bättre ska du köra med auto steer på. När du tar över pga fel får neural network info och om det är något "unikt" söks det efter fler liknande situationer i världen. Så förstod jag det från autonomy day.fredli74 skrev:Det där har jag funderat lite på. Jag kör ganska mycket med AP. Men egentligen tycker jag det borde vara bättre att visa bilen hur man ska köra än att sitta och övervaka hur den gör och bara ingripa när den gör tokfel?Hertsh skrev:Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Så ska man köra med auto steer på, eller ska man köra så mjukt och bra man kan? Hur gör ni och hur resonerar ni?
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: FSD-Trial
Precis, så kan man lära den situationer då den gör helt fel. Men hur lär den sig att köra bra? Kanske bara utvalda förare som den tränar allmän körning på. Man vill ju inte att den ska lära sig köra slarvigt, eller på tok för fort. Så vid närmare eftertanke så kanske det är bra att den inte lär sig från mig ändå.Hertsh skrev:Vill du att AP ska bli bättre ska du köra med auto steer på. När du tar över pga fel får neural network info och om det är något "unikt" söks det efter fler liknande situationer i världen. Så förstod jag det från autonomy day.

Re: FSD-Trial
Den lär av situationen. Det sker inte automatiskt så jag tror inte du kan lära den dumheter som extrapoleras. Då hade mycket märkliga situationer uppstått.fredli74 skrev:Precis, så kan man lära den situationer då den gör helt fel. Men hur lär den sig att köra bra? Kanske bara utvalda förare som den tränar allmän körning på. Man vill ju inte att den ska lära sig köra slarvigt, eller på tok för fort. Så vid närmare eftertanke så kanske det är bra att den inte lär sig från mig ändå.Hertsh skrev:Vill du att AP ska bli bättre ska du köra med auto steer på. När du tar över pga fel får neural network info och om det är något "unikt" söks det efter fler liknande situationer i världen. Så förstod jag det från autonomy day.

Glad för att jag sålt min Tesla