Sida 1 av 1

FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 12:06
av helix
Är det någon som har standard AP i sin Model 3 och har fått meddelande om att prova på FSD i 14 dagar gratis?

Tydligen är det så att om man aktiverar under Trial-perioden så får man ett rabatterat pris på FSD jämfört med standardpriset att lägga till efter leverans.

Om det är någon som fått detta till sin bil, vad är då priset för att aktivera?

Här finns mer detaljer på Teslas sida om provperioden:
https://www.tesla.com/support/full-self ... edirect=no

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 12:29
av Zindar
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 12:58
av helix
Låter som en vettig teori. Så småningom kommer det garanterat denna Trial även till Sverige så tipset är nog att avvakta att köpa FSD eftersom det troligtvis dyker upp något rabatterat erbjudande.

Jag fick bara för mig att jag läste någonstans att det dykt upp FSD-trial i någon svensk bil, men kan inte hitta nu var jag läste det.

Är det någon på forumet som fått notis om detta i sin bil så dela gärna med er :)

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 13:25
av Jeppe_E
Kostar ju 66.000 kr vid beställning och 77.000 kr i efterhand. Kan ju vara så att Tesla inser att få vill lägga 66.000 kr utan att ha provat det, samtidigt som de inser att samma personer inte kommer att betala 77.000 kr i efterhand. Så om de då släpper en trial, med möjligheten att köpa det för 66.000 kr i rabatterat pris efteråt, så kanske det är några som köper det.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 13:33
av HelectriC
Jeppe_E skrev:
Kostar ju 66.000 kr vid beställning och 77.000 kr i efterhand. Kan ju vara så att Tesla inser att få vill lägga 66.000 kr utan att ha provat det, samtidigt som de inser att samma personer inte kommer att betala 77.000 kr i efterhand. Så om de då släpper en trial, med möjligheten att köpa det för 66.000 kr i rabatterat pris efteråt, så kanske det är några som köper det.
Det ska verkligen vara sjukt många bra funktioner för att det ska kännas motiverat att lägga ens 66 000 på det. För att jag ska casha upp så mycket, så räcker det inte med lite parkeringshjälp och byta fil på motorväg. Då ska bilen fasen kunna ta mig till jobbet medans jag sover. Kan ju köpa en begagnad bil för mindre än 66 papp :o

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 13:58
av Jeppe_E
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
Kostar ju 66.000 kr vid beställning och 77.000 kr i efterhand. Kan ju vara så att Tesla inser att få vill lägga 66.000 kr utan att ha provat det, samtidigt som de inser att samma personer inte kommer att betala 77.000 kr i efterhand. Så om de då släpper en trial, med möjligheten att köpa det för 66.000 kr i rabatterat pris efteråt, så kanske det är några som köper det.
Det ska verkligen vara sjukt många bra funktioner för att det ska kännas motiverat att lägga ens 66 000 på det. För att jag ska casha upp så mycket, så räcker det inte med lite parkeringshjälp och byta fil på motorväg. Då ska bilen fasen kunna ta mig till jobbet medans jag sover. Kan ju köpa en begagnad bil för mindre än 66 papp :o

Japp. jag håller med.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 14:47
av skegge
Men visst har det väl vart så på ModelS och X länge?
Är det inte så det funkar för jämnan att du när som helst kan begära att köra en trial på ett visst mjukvarupaket tex AP eller FSD och sen få en ”bra deal” på att köpa permanent när provperiod upphör

För ca 3år sen när jag provkörde en ModelS pratade säljaren mycket om det vilket är en rätt unik feature att kunna testa funktioner innan köp.

Men de ändrar sig ju hela tiden så det kanske har varit borttaget periodvis. :P

//Christian

FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 19:21
av Hertsh
Zindar skrev:
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.

Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.

Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.

Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 19:26
av Adrenity
Hertsh skrev:
Zindar skrev:
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.

NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.

Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.

Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 19:30
av Hertsh
Adrenity skrev:
Hertsh skrev:
Zindar skrev:
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.

Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.

Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.

Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?
Källa på olagligt i Sverige har jag inte. Men hittar inget som säger att det skulle vara olagligt med filbyte med bil. Kravet är på föraren inte bilen.

Däremot gällande milen med AP som krävs för NoA så följer det all logik som presenterades under Tesla Autonomy Day eventet. Där pratade de mycket om neural network och hur det lär sig samt hur snabbt det går.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 19:36
av Jeppe_E
Hertsh skrev:
Adrenity skrev:
Hertsh skrev:
Zindar skrev:
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.

Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.

Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.

Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?
Källa på olagligt i Sverige har jag inte. Men hittar inget som säger att det skulle vara olagligt med filbyte med bil. Kravet är på föraren inte bilen.

Däremot gällande milen med AP som krävs för NoA så följer det all logik som presenterades under Tesla Autonomy Day eventet. Där pratade de mycket om neural network och hur det lär sig samt hur snabbt det går.

Så mao kan det dröja länge innan NoA blir aktiverat i Sverige....?

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 19:41
av Adrenity
Hertsh skrev:
Adrenity skrev:
Hertsh skrev:
Zindar skrev:
Jag tvivlar på att det kommer en trial i Sverige innan Navigate on autopilot blir lagligt. Det är helt enkelt för lite skillnad på FSD och vanlig AP (summon och parkering typ). Som jag fattat det så brukar det under trial-perioderna kosta samma som om man köper det direkt vid beställning av bilen.
Det där med att det är olagligt med NoA i Sverige är såvitt jag vet en myt. Tesla kräver övervakning från föraren och lagen har inga krav på att autostyrning bara får ske på vissa vägar.

Att NoA inte är aktivt i Sverige är för att vi har för få mil körda med AP för att neural network ska ha lärt sig tillräckligt. Därför NoA är aktivt på amerikanska bilar och även holländska och norska (o tyska?), dvs det har körts fler mil med AP så att Tesla lärt sig deras vägmärken och markeringar i tillräcklig utsträckning.

Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.

Kan en Trial komma så håller jag med dig om att det vore mest värdefullt för Tesla att sälja in konceptet när det finns en funktion som verkligen är mycket bättre än vanlig AP.
Säger du att det är så eller säger du att du tror att det är så? Källa på det?
Källa på olagligt i Sverige har jag inte. Men hittar inget som säger att det skulle vara olagligt med filbyte med bil. Kravet är på föraren inte bilen.

Däremot gällande milen med AP som krävs för NoA så följer det all logik som presenterades under Tesla Autonomy Day eventet. Där pratade de mycket om neural network och hur det lär sig samt hur snabbt det går.
Ok, jag tror att din teori om milen kan stämma. Jag var bara nyfiken om det fanns något mer konkret som stödde det eftersom du presenterade det som fakta.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 19:46
av fredli74
Hertsh skrev:
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Det där har jag funderat lite på. Jag kör ganska mycket med AP. Men egentligen tycker jag det borde vara bättre att visa bilen hur man ska köra än att sitta och övervaka hur den gör och bara ingripa när den gör tokfel?

Så ska man köra med auto steer på, eller ska man köra så mjukt och bra man kan? Hur gör ni och hur resonerar ni?

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 20:10
av Hertsh
fredli74 skrev:
Hertsh skrev:
Mao, ut och kör med AP så mycket det går och lär bilen genom att ta över styrning när den gör fel.
Det där har jag funderat lite på. Jag kör ganska mycket med AP. Men egentligen tycker jag det borde vara bättre att visa bilen hur man ska köra än att sitta och övervaka hur den gör och bara ingripa när den gör tokfel?

Så ska man köra med auto steer på, eller ska man köra så mjukt och bra man kan? Hur gör ni och hur resonerar ni?
Vill du att AP ska bli bättre ska du köra med auto steer på. När du tar över pga fel får neural network info och om det är något "unikt" söks det efter fler liknande situationer i världen. Så förstod jag det från autonomy day.

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 20:30
av fredli74
Hertsh skrev:
Vill du att AP ska bli bättre ska du köra med auto steer på. När du tar över pga fel får neural network info och om det är något "unikt" söks det efter fler liknande situationer i världen. Så förstod jag det från autonomy day.
Precis, så kan man lära den situationer då den gör helt fel. Men hur lär den sig att köra bra? Kanske bara utvalda förare som den tränar allmän körning på. Man vill ju inte att den ska lära sig köra slarvigt, eller på tok för fort. Så vid närmare eftertanke så kanske det är bra att den inte lär sig från mig ändå. :P

Re: FSD-Trial

Postat: 09 maj 2019 20:48
av Hertsh
fredli74 skrev:
Hertsh skrev:
Vill du att AP ska bli bättre ska du köra med auto steer på. När du tar över pga fel får neural network info och om det är något "unikt" söks det efter fler liknande situationer i världen. Så förstod jag det från autonomy day.
Precis, så kan man lära den situationer då den gör helt fel. Men hur lär den sig att köra bra? Kanske bara utvalda förare som den tränar allmän körning på. Man vill ju inte att den ska lära sig köra slarvigt, eller på tok för fort. Så vid närmare eftertanke så kanske det är bra att den inte lär sig från mig ändå. :P
Den lär av situationen. Det sker inte automatiskt så jag tror inte du kan lära den dumheter som extrapoleras. Då hade mycket märkliga situationer uppstått. Bild