Hur får man tag i ett CoC dokument

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
orjanj
Teslaägare

Hur får man tag i ett CoC dokument

Inlägg av orjanj »

Jag har flyttat till Schweiz och tagit med mig bilen. En model S från 2015. För att kunna registrera bilen i Schweiz så måste man ha ett CoC dokument (Certificate of Conformity) som visar att bilen uppfyller de Europeiska kraven. Jag har försökt kontakta Tesla i Sverige men inte fått tag i någon som verkar veta vad CoC är för något. Är det någon som har ett tips på hur man får tag i detta dokument eller har någon kontakt på Tesla som vet vad ett CoC dokument är? Jag har försökt beställa genom https://www.eurococ.eu/en/certificate-o ... mity-tesla men dom verkar inte heller kunna få fram detta dokument. / Örjan
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Re: Hur får man tag i ett CoC dokument

Inlägg av jpetters »

Kika i dragkrokstråden där det var någon som fått tag på CoC dokumentet för sin bil, behövdes för reg av dragkrok på hans X.

Till vart i Schweiz har du flyttat?

Vad säger Tesla om garanti service lokalt, om du har någon kvar?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare

Inlägg av Oskobe »

Coc dokumentet behålls i original av första land som inregistrerar en bil. D v s transportstyrelsen har oroginalet och det kan inte fås it igen vad jag vet. Vid inregistrering av fordonet i annat eu land så krävs sedan bara registreringsbevis. Läs på transportstyrelsen där de beskriver detta bra under inport av fordon. Hur Schweiz hanterar detta är dock okänt för mig då de inte är med i EU. Bara tillverkaren kan utfärda COC, d v s Tesla.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Jag fick av Tesla i Norge när jag flyttade hem. Ring SC Och be om att få prata med service manager så ordnar de.
NinjaNiklas

Inlägg av NinjaNiklas »

Börja med Business Sweden som egentligen är tullverket(finns i nästan alla länder å hjälper gratis å på svenska). De hjälper privat och företag.
Har fått hjälp med exporter till de allra flesta länderna via dem.

Conformity låter lite som om du ska tulla in bilen. Typ en Proforma. Men du ska väl inte behöva pynta skatt x2?

Kan iofs oxo vara lite som i Indien att de kräver att man visar cert på allt elektriskt innan det får passera tullen. Där ere dock lite annorlunda...
Skriv svar