Varning för lösa hjulmuttrar!
Moderator: Redaktion
Varning för lösa hjulmuttrar!
Hämtade ut min Model 3 i början på maj och det visade sig att hjulmuttrarna inte var ordentligt åtdragna!
Rent livsfarligt!
En mutter höll på att ramla av och flera kunde dras åt ett halvt varv innan man uppnådde 175Nm åtdragningsmoment.
Jag råkade kolla till muttrarna när jag skulle komma åt och kolla måtten på bromsbeläggen.
Jag har skickat in en kommentar till Tesla, utan att få någon respons.
Kolla efter Era muttrar och rapportera gärna vad ni hittar.
Rent livsfarligt!
En mutter höll på att ramla av och flera kunde dras åt ett halvt varv innan man uppnådde 175Nm åtdragningsmoment.
Jag råkade kolla till muttrarna när jag skulle komma åt och kolla måtten på bromsbeläggen.
Jag har skickat in en kommentar till Tesla, utan att få någon respons.
Kolla efter Era muttrar och rapportera gärna vad ni hittar.
Re: Varning för lösa hjulmuttrar!
Det börjar hända saker:
https://www.blocket.se/inspiration/bil/ ... esla-18418
Men... detta hände i september förra året? Om det nu är ett vanligt problem, så tror jag att det hade funnits flera artiklar om det?TrackMode skrev:Det börjar hända saker:
Men det är förstås otäckt att det hänt dig.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Känns helt rimligt att man annonserar detta som en annons på blocket... :/TrackMode skrev:Det börjar hända saker:
Inte alls för att sprida dynga...

//Christian
Model 3 LR RWD FSD
skegge skrev:Känns helt rimligt att man annonserar detta som en annons på blocket... :/TrackMode skrev:Det börjar hända saker:
Inte alls för att sprida dynga...
//Christian
Det är inte en annons...?
Fan vad läskigt. Äger ingen momentnyckel. Var köper man prisvärd? Känns bra att ha asså.
Köpte min på Biltema för 3 år sedan. Kostar ca 500krhed skrev:Fan vad läskigt. Äger ingen momentnyckel. Var köper man prisvärd? Känns bra att ha asså.
Varför momentnyckel? Det är inte rocketscience att spänna hjulbultar. Köp ett långskaft till hylsnyckelsatsen och dra åt.
Varför inte? Alla har inte känslan i armarna. Med långskaft och ingen känsla blir det lätt banangängaJeppe_E skrev:Varför momentnyckel? Det är inte rocketscience att spänna hjulbultar. Köp ett långskaft till hylsnyckelsatsen och dra åt.

För att du är säker på att du drar dem rimligt hårt?Jeppe_E skrev:Varför momentnyckel? Det är inte rocketscience att spänna hjulbultar. Köp ett långskaft till hylsnyckelsatsen och dra åt.
Glömmer aldrig när jag såg en "äldre herre" skifta hjul med ett förlängningsrör ala 1.5-2 meter (skämtar inte) på fälgkorset, undrar hur de bultarna satt

Och jo, det använde han även när han drog ÅT dom.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Gängsallad som är så gött.Bejje skrev:För att du är säker på att du drar dem rimligt hårt?Jeppe_E skrev:Varför momentnyckel? Det är inte rocketscience att spänna hjulbultar. Köp ett långskaft till hylsnyckelsatsen och dra åt.
Glömmer aldrig när jag såg en "äldre herre" skifta hjul med ett förlängningsrör ala 1.5-2 meter (skämtar inte) på fälgkorset, undrar hur de bultarna satt![]()
Och jo, det använde han även när han drog ÅT dom.

Ja.s-o skrev:Är det 21mm hylsa som gäller för hjulmuttrarna?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Asläskigt!
Man bör ju alltid efterdra hjulbultar efter ca 10 mil ffa på lmfälgar. Köper man en ny bil som bara gått typ 2-3 mil (dessa mil är ofta i låååg hastighet också) så bör man alltså stanna då man kommit upp till typ 10 mil och dra åt bultarna då kommer de sannolikt sitta resten av säsongen. Det är första milens vibrationer som gör detta. Jag har tyvärr varit med om sabotage på mina däck (på min ICE, nån galning som varit runt på offentlig parkering och lossat bultar på 10-talet bilar) så jag är uppmärksam på konstiga vibrationer i ratten osv...
Kan inte se annat fel än att Tesla såklart skulle informerat om detta när bilen levereras, detta är nog dock inte nåt unikt för Tesla imho...
Man bör ju alltid efterdra hjulbultar efter ca 10 mil ffa på lmfälgar. Köper man en ny bil som bara gått typ 2-3 mil (dessa mil är ofta i låååg hastighet också) så bör man alltså stanna då man kommit upp till typ 10 mil och dra åt bultarna då kommer de sannolikt sitta resten av säsongen. Det är första milens vibrationer som gör detta. Jag har tyvärr varit med om sabotage på mina däck (på min ICE, nån galning som varit runt på offentlig parkering och lossat bultar på 10-talet bilar) så jag är uppmärksam på konstiga vibrationer i ratten osv...
Kan inte se annat fel än att Tesla såklart skulle informerat om detta när bilen levereras, detta är nog dock inte nåt unikt för Tesla imho...
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Detta har inget med Tesla att göra överhuvudtaget imo.
Tillverkarna är dåliga på att informera om att man ska efterdra på nya bilar. Det kan man kritisera dem alla för... Hat aldrig fått den infon vid nybilsköp, varken Tesla eller annan.
Däckverkstäderna säger iaf till ibland. Men är väl lite så att de antar att man har koll på detta också.
Tillverkarna är dåliga på att informera om att man ska efterdra på nya bilar. Det kan man kritisera dem alla för... Hat aldrig fått den infon vid nybilsköp, varken Tesla eller annan.
Däckverkstäderna säger iaf till ibland. Men är väl lite så att de antar att man har koll på detta också.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nyckelvidden är väl egentligen 13/16 dels tum. Blir inte riktigt ok med 21 mm, lite glappigt.bylund skrev:Ja.s-o skrev:Är det 21mm hylsa som gäller för hjulmuttrarna?
Säker på det? Amerikaner på Internet säger att Tesla kör på mm-mått, liksom de flesta andra amerikanska bilar numera, och att många 13/16”-hylsor inte går på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan ju till stor del bero på tillverkningstoleranser på mutter resp. verktyg, skiljer ju bara 0.36 mm. Det är också lättare att få tag på 21 mm verktyg.bylund skrev:Säker på det? Amerikaner på Internet säger att Tesla kör på mm-mått, liksom de flesta andra amerikanska bilar numera, och att många 13/16”-hylsor inte går på.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tesla använder millimetermått på alla skruvar och muttrar.Teslared skrev:Kan ju till stor del bero på tillverkningstoleranser på mutter resp. verktyg, skiljer ju bara 0.36 mm. Det är också lättare att få tag på 21 mm verktyg.bylund skrev:Säker på det? Amerikaner på Internet säger att Tesla kör på mm-mått, liksom de flesta andra amerikanska bilar numera, och att många 13/16”-hylsor inte går på.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Då ska jag nog lägga med momentnyckeln och 21mm hylsa i väskan då det blir dags att hämta bilen. Lite efterdragning ska man väl kunna bjuda på 

- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Efterdrog med fälgkors efter ca 10mil några dagar efter att jag hämtade ut bilen (bara för att vara på den säkra sidan).
Har hört rycktas om att fälglås till model 3 är på G?
Säkert. Det är ju en svensk tillverkare som fixade till S&X. Var gruppköp i forumet tror jag?NiklasTesla skrev:Efterdrog med fälgkors efter ca 10mil några dagar efter att jag hämtade ut bilen (bara för att vara på den säkra sidan).
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kollade min nya model 3 med momentnyckel nu och det klickade nästan direkt.
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
- 100procent
- Teslaägare
Finns ju på Teslas hemsida. Dock i USA och inte Sverige än :/ https://shop.tesla.com/us/en/product/ve ... k-set.htmlLegato skrev:Säkert. Det är ju en svensk tillverkare som fixade till S&X. Var gruppköp i forumet tror jag?NiklasTesla skrev:Efterdrog med fälgkors efter ca 10mil några dagar efter att jag hämtade ut bilen (bara för att vara på den säkra sidan).
Som tur är loggar Tesla allt som händer med bilen så det är svårt att stämma dem. I det här fallet verkar det som att föraren gjort en kraftig acceleration fått sladd och sedan retur rakt in i ett träd.TrackMode skrev:Det börjar hända saker: