I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Tack för tipset! Kommer testas inom kort!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Men pärsk vilket lyse bilen har ..
Kom hem nu efter en hel dags körande...och ser nu att det är bättre lyse än xc70 xeon. Fifaen bad gött
Det låter bra. Allt ljus som kan få det att blänka till i ett älgöga är ju bra ljus, och då kanske jag klarar mig utan att behöva leta ersättare till NBB 225:orna
Kan vara värt att dubbelkolla att det är korrekt lyktor monterade, fick min leverans uppskjuten i våras pga upptäckten att det var felaktiga (amerikanska) lyktor monterade. De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
Det är ju värt att kolla upp skillnaderna. Är det bara styrkan som skiljer så är jag helt klart spekulant på en uppsättning :p
De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.
Amerikansk ljusbild DOT är bättre på sexfiliga motorvägar eftersom den inte bländar (lika mycket) i backspeglarna på framförvarande lastbilar som ligger långt till höger. Gissar att det är anledningen till att den ser ut som den gör.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.
Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.
Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
OK... visst starkare (killgissning?) men ointressant då de ej är lagliga inom EU, vet ej vad lumen värdet är på de symmetriska lamporna i USA.
Inom EU gäller max 2000 lumen om inte fordonet har automatisk nivåreglering av strålkastarna. Alla strålkastare måste ha asymmetrisk ljusbild oavsett ljusmediatyp(Halogen, LED Xenon).
Så de "kanske starkare" strålkastarna i USA är ej lagliga inom Eu då de har symmetrisk ljusbild.
De MS som har Xenon kan ju modifieras med en annan ballast för lite mer kräm men är inte godkända då.
Blir ständigt ”helljustutad” då mina halvljus är för starka/felinställda.
Har justerat ner vinkeln på ljusbilden från bilens skärm men verkar inte riktigt vara tillräckligt. Har dock inte vinklat ner dem i ”botten” ännu.
Någon som haft samma problem? Någon som varit i kontakt med Tesla kring detta?
Har också samma problem! Blivit ”helljusblinkad” flera ggr, då mina halvljus är för starka/felinställda.
Skall åka in till Tesla och be dem justera. Jag lyckas inte hitta var man kan göra detta själv?
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.
Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
I ett flerbilsgarage eller parkeringshus, hitta 10m långt plant golv mot en fri vägg. Kör nära väggen och gör ett litet märke i ljuskäglans övre kant precis i knixen där den vänder upp åt åt höger. Backa bilen 10m och mät avståndet mellan märket och ljuskäglans övre kant. Skall nu vara minst 10 max 20 cm lägre, annars justera ned.
Går att använda en kartongskiva eller dylikt också. Poängen är att ljuset skall sjunka 1-2%
Jag förstår inte riktigt hur jag mäter ut ”startpunkten”. Jag hittar knixen och tycker mig se ljuskäglans övre kant. Men det jag inte förstår är hur jag vet att den är korrekt? Jag kan nämligen justera upp ljuset 37 klick på ratten när jag står nära väggen och ser då att ljuset går upp ungefär 4cm och även justera det i sidled.
Ska man börja med dem i toppen eller vad gör jag?
Någon som vet hur man ställer in eller mäter fram ”startpunkten”?
Börja var som helst, förslagsvis vid inställningen som bilen redan har. Poängen är att du märker när du backar om du ligger för högt eller för lågt, och då justerar du därefter och testar igen, och upprepar tills det blir lagom enligt beskrivningen.
Tack, nu är jag nog lite mer på det klara med hur jag ska göra. Hade många som blinkade på mig så jag har ställt ner dem något men tycker det är lite kort nu så tyvärr har jag redan förstört grundinställningen.
Åka till någon bilverkstad? Kolla med bilprovningen/dekra? Teslas verkstad? Det måste finnas någon schysst som kan hjälpa till med att justera ljusinställning.
Jag tycker att jag har lite kort halvljus. Jag började fundera över detta när jag hade dragit släp och hade kopplat av och körde iväg. Då såg jag att symbolen för släp lyste fortfarande men var röd. Så jag bockade ur släpet (tänkte inte på att bocka ur det eftersom bilen själv upptäcker släpet och bockar i det) och hoppades på att halvljuset skulle stiga något då, men det gjorde det inte. Då stannade jag bilen, la i P och öppnade dörren och då! höjdes halvljuset igen!
Men så i morse när jag åkte till jobbet så var halvljuset så där kort igen och det hjälpte inte med samma åtgärd som jag jag vidtog igår.
De är tydligen starkare än europeiska och t.om olagliga just därför. Vet dessvärre inte hur man ser skillnad..annat än att de är starka förstås
De är inte starkare men har en felaktig ljusbild och är ej godkända i EU... dessutom har dom en betydligt sämre ljusbild och saknar "fliken" på höger sida för att snabbar se vilt och fotgängare.
Det låter märkligt att de inte skulle vara starkare. Är det fakta eller en killgissning?
På Model S och X är de starkare utanför Europa. I Europa får strålkastarna ha max 2000 Lumen per sida eftersom strålkastarspolning och automatisk nivåreglering saknas.
Är det inte tvärt om? Har sett på amerikanska forum att man kan "låsa upp" strålkastarna i nyare BMW och då få europeiska funktioner med bättre ljus. Tydligen är dynamiska helljus inte lagliga i US. Kanske har ändrats nyligen. Det var ett tag sedan jag hörde om det.