Tips på däck ner till Spanien nov-januari

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Tips på däck ner till Spanien nov-januari

Inlägg av roder99 »

Planerar att åka ner till Kanarieöarna mellan den 29/11-2019 till den 31/1-2020 (båt från Huelva eller Cadiz). Hur borde jag hantera detta med vinterhjul?

Vad jag förstår så har Tyskland ändrat reglerna och man får 40 Euro i böter om man har sommardäck om det är snö eller frost på vägen. Överdriver jag problemet med vinterväglaget genom Europa vid denna tid på året samt risken att få böta i Tyskland eller borde jag köpa dubbfria vinterdäck som fungerar hjälpligt i +20 grader Celsius? Det blir inte så mycket åka på öarna och inte så hög fart. Kanske 100 mil under två månader.

Det jag hittills hittat på forumet är att Michelin X-Ice Xi3 245/45 R 19 102H åtminstone fungerar i plusgrader.

Noklan Hakka R2 verkat inte fungera alls i plusgrader då de är för mjuka.

Tesla säljer som vinterdäck Pirelli Sottozero. Det är friktions däck av det som brukar kallas europeisk typ.

Har forumet någon rekommendation? Kör en Model S85D 2016 på Goodyear Eagle F1 sommardäck.

Vill man ha begagnade hjul verkar det vara Norge som gäller då utbudet i Sverige inte är så stort. Prisbilden i Norge med 19" originalfälgar går från 3500 NOK till 8000 NOK (helt utslitna till 4-5mm kvar av mönstret). Sen tillkommer förstås resan på 50-90 mil enkel resa.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Re: Tips på däck ner till Spanien nov-januari

Inlägg av jonsalgerier »

roder99 skrev:
Planerar att åka ner till Kanarieöarna mellan den 29/11-2019 till den 31/1-2020 (båt från Huelva eller Cadiz). Hur borde jag hantera detta med vinterhjul?

Vad jag förstår så har Tyskland ändrat reglerna och man får 40 Euro i böter om man har sommardäck om det är snö eller frost på vägen. Överdriver jag problemet med vinterväglaget genom Europa vid denna tid på året samt risken att få böta i Tyskland eller borde jag köpa dubbfria vinterdäck som fungerar hjälpligt i +20 grader Celsius? Det blir inte så mycket åka på öarna och inte så hög fart. Kanske 100 mil under två månader.

Det jag hittills hittat på forumet är att Michelin X-Ice Xi3 245/45 R 19 102H åtminstone fungerar i plusgrader.

Noklan Hakka R2 verkat inte fungera alls i plusgrader då de är för mjuka.

Tesla säljer som vinterdäck Pirelli Sottozero. Det är friktions däck av det som brukar kallas europeisk typ.

Har forumet någon rekommendation? Kör en Model S85D 2016 på Goodyear Eagle F1 sommardäck.

Vill man ha begagnade hjul verkar det vara Norge som gäller då utbudet i Sverige inte är så stort. Prisbilden i Norge med 19" originalfälgar går från 3500 NOK till 8000 NOK (helt utslitna till 4-5mm kvar av mönstret). Sen tillkommer förstås resan på 50-90 mil enkel resa.
Risken för vinter finns nog alltid. Jag körde 10:e januari (visserligen 10 år sedan) till Portugal och fram till spanska gränsen var det 10 grader och gråmulet hela vägen. Väl över gränsen började det toksnöa och låg två decimeter vid Salamanca. Jag hade friktionsdäck så ingen fara, men jag såg många spanjorer som höll på att rota fram snökedjor. Med tanke på att temperaturen var upp på närmare 15 grader nästa dag så var det nog snabbt överståndet dock. Så, liten risk, men den finns väl.
Böter på 40 euro kanske inte är slutet på universum, men det kan ju vara lite tråkigt att behöva stanna fort i 130km/h med sommardäck på autobahn-isgata och stanna fort behöver man ju ibland.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Köp begagnade dubbfria vinterhjul. Du har ju gott om tid att leta om du åker först i slutet på november. När vintersäsongen drar igång brukar det dyka upp en del på begagnatmarknaden.

Vad som man anser "fungerar" är väl relativt till vilka krav man har. Allt funkar i 110 km/h, speciellt om man kompenserar med lite högre däcktryck. Men man får ju anpassa körningen efter förhållandena. Jag skulle inte vara alltför kräsen om det handlade om en enstaka resa.

Jag har själv en uppsättning begagnade dubbfria däck som jag kan tänka mig sälja (vill ha dubbat), men de är i Norrland. Fälgarna behöver jag själv, dock.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Vill du ha något riktigt billigt så lovordar ju TeslaBjörn Megahjuls NEREUS NS805+, som verkar vara samma som INVOVIC EL805+. Finns för 940 kr/st här: https://www.dackleader.se/bildack/invov ... 02v-920911
Har inte provat dem själv.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

Tack för bra input!

Då blir det till att shoppa dubbfria vinterdäck. Jag kanske gör en tripp till Norge redan i helgen. Har haft bilen i två veckor och bara kört 30 mil.

Mvh Mikael
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Om jag fattat rätt så bor TS i Gävletrakten. I slutet av november är det väl relativt troligt att det redan är rejäl vintersäsong hemmavid men med lite tur så är det "bara" kontinentalvinter/höstrusk där (vart?) TS lämnar Landet, exempelvis vil HH färjan eller bron.

Kanske TS kan avtala om att få byta till "kontinentaldäck" vid närmsta däckhandel i Helsinboror. Och sen på tillbakavägen byta tillbaka till de "riktiga" vinterdäcken på samma firma sen på tillbakavägen. I princip hyra däcken i 2 månader! Anar att bilen inte kommer rymma 4 däck på hemvägen.!
Lasta fullt på tex Calles eller Gekås i Ullared när ni ändå passerar i närheten på hemvägen. Är pengar inga problem så skippa Calle resp Gekås till förmån för lokalprducerade varor av högre kvalitet.

MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Tror att de däckkedjor som finns kan skicka däck mellan sina enheter utan någon större kostnad. Vet att man kunde göra det med Vianor förr.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

Åkte över gränsen och shoppade Tesla originalfälg på 19" med Nokian Hakka R2 med 4mm mönster kvar för 5000 NOK. En bra deal tycker jag
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Verdi

Inlägg av Verdi »

Dubbfria centraleuropeiska däck är inga problem i Sverige om man håller sig på E4:an. Så kör på såna.
Skriv svar