Laddningsanslutningar Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MLU
Teslaägare

Laddningsanslutningar Model S

Inlägg av MLU »

Jag blir inte helt klok på vilka laddningsanslutningar som är möjliga... Har beställt en Model S lagerbil (tillverkad någon gång i början på 2019) och tänkt köpa en Wall Connector till huset men i sommarstugan hade jag tänkt att ladda med vanlig röd 3 fas. Verkar som det bara ingår en adapter för blå industriellt uttag.
Vad behöver jag köpa till för att kunna använda rött 3 fas uttag?
Med blå adapter så kan man ladda 3,7 kw/h enligt Tesla’s hemsida, vad kan man få med vanligt 3 fas uttag?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Laddningsanslutningar Model S

Inlägg av bjelkeman »

Med 3 fas och rätt laddkabel (som man måste köpa separat numera :evil: ) så kan man få 11 kW på 16 ampere, samma som en Wall Connector.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det är väl nästan billigare att köpa en Wallconnector än en 3-fas UMC va?

Dock ska den ju installeras också och ha en Typ B jordfelsbrytare om allt ska gå rätt till.

Men å andra sidan - är en WC direkt på en 3-fas handske värre än en UMC på samma 3-fas?

Klart att en WC då räknas som en fast installation och då ska vara ordentligt gjord, men om man drar ur 3-fasen när man inte använder boxen?

Nu är det fritt fram för alla elkunniga slå mig på fingrarna :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Java
elbilist

Inlägg av Java »

jeppe_sthlm skrev:
Det är väl nästan billigare att köpa en Wallconnector än en 3-fas UMC va?

Dock ska den ju installeras också och ha en Typ B jordfelsbrytare om allt ska gå rätt till.

Men å andra sidan - är en WC direkt på en 3-fas handske värre än en UMC på samma 3-fas?

Klart att en WC då räknas som en fast installation och då ska vara ordentligt gjord, men om man drar ur 3-fasen när man inte använder boxen?

Nu är det fritt fram för alla elkunniga slå mig på fingrarna :-)
Hade helt klart kört med 3-fas handske med WC... jordfelsbrytare är bara en fluga :) (men bra om det skiter sig)
Uttaget kan då användas till annat när inte bilen laddas.
Användarvisningsbild
MLU
Teslaägare

Inlägg av MLU »

Tack för snabba svar/kommentarer!
Någon som vet vad en 3 fas UMC kostar?
Skriv svar