Skadärende - Vagnskada aktiverad
Moderator: Redaktion
Skadärende - Vagnskada aktiverad
Idag råkade jag tyvärr klanta mig lite när jag skulle köra ut från mitt parkeringsgarage. Skadorna kan ni se i bifogad bild.
Jag har anmält detta till Trygg-Hansa och därmed aktiverat min vagnskadegaranti. Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mitt skadeärende så att ni kan följa med i förloppet. Jag har i grunden min försäkring hos IF, men eftersom det är ett vagnskadeärende så går detta direkt till TH. Jag har också en tillläggsförsäkring hos Non-stop för just vagnskada.
Jag har stenskottsfoliering som har tagit stryk och har även lackförseglat fordonet för några veckor sen.
Skadan skedde idag den 17/6, anmälde skadan till Trygg-Hansa vid 1600. Jag bokade direkt in en tid hos SC Malmö 4/7. Har också anmält detta till Non-stop. IF täcker hyrbil eller om jag vill ha kompensation för stillastående.
Fick svar från TH efter någon timma att de skapat ett skadeärende och att mina skador kommer täckas av vagnskadegarantin.
Uppdaterar när jag får mer information.
Jag har anmält detta till Trygg-Hansa och därmed aktiverat min vagnskadegaranti. Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mitt skadeärende så att ni kan följa med i förloppet. Jag har i grunden min försäkring hos IF, men eftersom det är ett vagnskadeärende så går detta direkt till TH. Jag har också en tillläggsförsäkring hos Non-stop för just vagnskada.
Jag har stenskottsfoliering som har tagit stryk och har även lackförseglat fordonet för några veckor sen.
Skadan skedde idag den 17/6, anmälde skadan till Trygg-Hansa vid 1600. Jag bokade direkt in en tid hos SC Malmö 4/7. Har också anmält detta till Non-stop. IF täcker hyrbil eller om jag vill ha kompensation för stillastående.
Fick svar från TH efter någon timma att de skapat ett skadeärende och att mina skador kommer täckas av vagnskadegarantin.
Uppdaterar när jag får mer information.
Re: Skadärende - Vagnskada aktiverad
Trist! Men verkar inte påverka funktion?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nej inget jag märkt av.taliz skrev:Trist! Men verkar inte påverka funktion?

Min påverkade inte funktion heller
Körde runt så tills jag fick tid sen var den inne 10 dagar på weksta danderyd.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Drog du några erfarenheter från ditt ärende och vad gick det på att reparera skadan?e5m1r skrev:
Strax under 100.000krMalmoM3 skrev:Drog du några erfarenheter från ditt ärende och vad gick det på att reparera skadan?e5m1r skrev:

Ny dörr, ny fönster hiss, ny gen handtag ( gamla passade inte i den nya dörren )
Tröskeln och skära ut och svettsa dit ny kvartspanel samt lack på det hela
Fälgen tog skada med så den fick lagas och lckas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
e5m1r skrev:Lämna inte in bilen förrän de har alla delar på plats.MalmoM3 skrev:Drog du några erfarenheter från ditt ärende och vad gick det på att reparera skadan?e5m1r skrev:
S är helt i aluminium och det går sällan att knacka ut nåt då det mesta får bytas.
Strax under 100.000kr
Ny dörr, ny fönster hiss, ny gen handtag ( gamla passade inte i den nya dörren )
"Lite" skillnad på skadan med. Säkerhetsbalken är ju påverkad, då byter dom alltid hela dörren.e5m1r skrev:Strax under 100.000krMalmoM3 skrev:Drog du några erfarenheter från ditt ärende och vad gick det på att reparera skadan?e5m1r skrev:
På OPs bil behöver dom nog inte byta något alls, lär räcka med omlackering.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Dörren vet jag inte svårt att setaliz skrev:"Lite" skillnad på skadan med. Säkerhetsbalken är ju påverkad, då byter dom alltid hela dörren.e5m1r skrev:Strax under 100.000krMalmoM3 skrev:Drog du några erfarenheter från ditt ärende och vad gick det på att reparera skadan?e5m1r skrev:
På OPs bil behöver dom nog inte byta något alls, lär räcka med omlackering.
Kvartspanelen beror på material men troligtvis byte
Sen ser man inte om det är nåt som är ihoptryckt innanför dörren
UPPDATERING 1.
Har nu fått svar från Non-stop att det kommer täcka upp självrisken.
Har nu fått svar från Non-stop att det kommer täcka upp självrisken.
Hej.
Vi har mottagit er skadeanmälan.
Non-Stop ersätter den del av självrisken (exkl. moms) som överstiger 2000 kronor när fordonet omfattas av fabrikants vagnskadegaranti.
Vänligen sänd oss
Kvitto på betald vagnskadegarantisjälvrisk
Kopia på bekräftelsebrev från vagnskadegarantibolaget
Vid kollision med annat fordon:
kopia av vållandebeslutet från vagnskadegarantibolaget
När vi mottagit underlaget återkommer vi till er.
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
hua .. får magont...
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Tack för att du delar med dig av ärendet!
Har liknande konfig med non-stop (innan villkorsändringen 1/6), men helförsäkring via TH.
Är intressant att få följa hur det går med lagning och ffa vagnskada/försäkringar.
Uppdatera oss gärna för alla utlägg som uppkommer, vad du behöver betala, och vad du får åter mm.
Har liknande konfig med non-stop (innan villkorsändringen 1/6), men helförsäkring via TH.
Är intressant att få följa hur det går med lagning och ffa vagnskada/försäkringar.
Uppdatera oss gärna för alla utlägg som uppkommer, vad du behöver betala, och vad du får åter mm.
- Monark1954
- Teslaägare
Är i samma båt men saknar Non-stopp och har två vagnskadesjälvrisker inom en vecka.
Hur har plåtverkstan hanterat stenskottsfilmen?
Den bör ju inte sättas tillbaka förän efter några veckor när lacken härdat.
Viktigt att få stenskottfilmen dokumenterad av plåtverkstaden enligt Autoshield.
Viktigt att få stenskottfilmen dokumenterad av plåtverkstaden enligt Autoshield.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
Non-stop.
Ca 900 kr/år för en model 3.
Nu gäller för vagnsskada:
"Omfattas fordonet av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken som överstiger 2 000 kr, dock högst 4 000 kr"
För en model 3 blir därefter själrisken knappt 9.000 inkl moms. eller ca 7.000 exkl. när man kvitterat ut sina 4.000 kr.
Dock en gång per år så mina två gånger på en vecka har bara gett 4.000 från Non-stop.
Ca 900 kr/år för en model 3.
Nu gäller för vagnsskada:
"Omfattas fordonet av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken som överstiger 2 000 kr, dock högst 4 000 kr"
För en model 3 blir därefter själrisken knappt 9.000 inkl moms. eller ca 7.000 exkl. när man kvitterat ut sina 4.000 kr.
Dock en gång per år så mina två gånger på en vecka har bara gett 4.000 från Non-stop.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Stark Varg el enduro
Stark Varg el enduro
- MrStarhouse
- Teslaägare
Monark1954 skrev:Är i samma båt men saknar Non-stopp och har två vagnskadesjälvrisker inom en vecka.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Ouch, det låter inte roligt. Vad har hänt?Monark1954 skrev:Är i samma båt men saknar Non-stopp och har två vagnskadesjälvrisker inom en vecka.
Inte ännu pratat med någon plåtverkstad, ärendet ligger hos TH fortfarande. Väntar på deras yttranden och rekommendationer.
Tack för tipset med stenskottsfilmen, ska tillse att det dokumenteras, även min lackförsegling som jag gjort.
Uppdaterar i tråden när jag vet mer.