Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Nico »

Hej på er,

Har funderat ett bra tag på om det är klokt att jag belånar min bostad för att köpa en model 3 rwd, bostaden är betald förövrigt.

Kör just nu 2 saab 9-5 aeros som slukar endel soppa, en för sommartider samt en för vinterkörning och i detta tillkommer ju då 2 besiktningar samt skatter på 2600 samt 3500 per år, försäkringen 200 per månad med trafikförsäkring samt 1250 för garage/mekplats.

34 år och har tröttnat på att ständigt småskruva med jämna mellanrum.

Jag kör inte mycket, max 17 mil i veckan.

Känns ju som en no brainer men hur hade ni gjort?
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av jeppe_sthlm »

Att låna på en bostad är ju oftast ett billigt sätt att låna pengar till en bil. Kan dock vara en fälla om man inte har tillräckligt med marginaler eller struntar i att amortera.

Du skriver ju iofs att du inte har några lån på bostaden, men om det är en smart ide eller ej beror snarare på värdet på bostaden och hur mycket av det värdet som är belånat.

Är bostaden värd 800’ och du vill köpa en bil för 600’ får du förmodligen inget lån och även om du skulle få det är det nog en mindre bra ide.

Är bostaden värd 3 miljoner och du inte har något lån, är läget ett helt annat.

Hursomhelst är det klart du ska byta ut de gamla bilarna mot en Tesla :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Nico »

Sant värdet på bostaden spelar ju roll, glömde nämna detta, fast det vet jag inte riktigt, köpte den för strax under 1800000 nyproducerat i slutet på 2016. :P
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Walker »

Nico skrev:
Sant värdet på bostaden spelar ju roll, glömde nämna detta, fast det vet jag inte riktigt, köpte den för strax under 1800000 nyproducerat i slutet på 2016. :P
Utan att lägga någon värdering av din ekonomi så låter det ju som om det inte sitter fast direkt. Om man köpte en bostad för 3 år sedan för 1,8 millar som nu är betald så borde utrymmet finnas för en Teslaaffär. I värsta fall, med ett värdetapp på 100% på 3 år på bilen har du troligen ändå inte ätit upp hela värdeökningen på bostaden. Men det kan ju vara surt att betala ränta å amortering på en då förbrukad produkt. Ser man det som ett något försenat bolån istället känns det kanske bättre. Men det är ju i värsta fall. Förhoppningsvis njuter du ju av din Tesla i flera år med en väldigt låg månadskostnad som i jämförelse med fossilhäckarna gör att ränta å amortering känns som en piss i Mississippi.
Lycka till med ditt Teslaköp ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av frippe »

Lån på bostad är väl ett utmärkt alternativ för att hålla nere räntekostnaderna. Bara man tänker på att man nog bör amortera i samma takt som ett billån skulle krävt.
Om man inte gör det sitter du kvar med lån på bostaden om och när du byter bil. Det är väldigt lätt att då bara öka på lånen efterhand.

Visst, en värdeökning på bostaden kan avhjälpa detta men är nog inget att ha med i kalkylen som jag see det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av LarsL »

Så du köpte en bostad för 3 år sedan och betalade 1,8 miljoner kr kontant?

Det viktiga när du finansierar bilköp är att du vet att de minskar i värde, du måste alltså amortera. Det är amorteringen som blir den stora månadskostnaden vid bilköpet.

Om det är lönsamt att köpa elbil eller inte beror på hur långt du kör varje år. Är bilarna du har nu billiga och du bara kör korta sträckor så är det inte pengar som ska motivera dig.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Tars »

Vad väntar du på?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av tor-ake »

Jag känner igen det där "småskruva"-syndromet, gamla bilar blir ju inte yngre. Så klart man börjar leta efter något nytt!
Ekonomiskt sett går det dock inte att räkna hem en bil som har en värdeminskning på runt 5000/kr i månaden de första fem åren jämfört med en gamling som drar bensin för 1000kr i månaden.

Det sagt, funderar du på en ny bil, så kommer det kosta oavsett, och jag tror inte du är typen som köper en liten dieselpeugeot eller annan ekonomilåda med tanke på nuvarande bilvalet?

Skall du ha något idag som motsvarar en ny 9-5 Aero då är det en ny BMW eller Audi som skall ställas mot Model 3 i kalkylen, och då vinner Teslan.

Dessutom slipper du ju elda upp en massa bensin och du får något som engagerar/retar upp grannarna. Bara det kan ju vara värt en slant ;-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av GreenMachine »

Som flera redan skrivit så måste du räkna på amorteringstakt för en bil och inte ett hus/bolån. Ingen vidare ekonomi i betala av en bil på 30 år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av dd88 »

Är det den marginellt bättre räntan du vill åt eller slippa kontantinsatsen?

Sen blir du bunden av att bo kvar under åren du har kvar bilen, om du nu inte betalar av den alternativt säljer vid flytt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Pontus »

Tänkte lite samma sak men vi har bolån men ändå lite mer utrymme än dig. Skillnaden är typ bara 100 kr i månaden och det är betydligt mer pappersarbete med bolånet. Så om man ändå tänker amortera av det på typ tre år så gör det inte så stor skillnad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
Är det den marginellt bättre räntan du vill åt eller slippa kontantinsatsen?

Sen blir du bunden av att bo kvar under åren du har kvar bilen, om du nu inte betalar av den alternativt säljer vid flytt.
Inte mer bunden än om man haft ett lån på t ex 600 000 på bostaden av andra skäl.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

Välj det som ger minst strul och bäst ränta. Hade du tänkt att lånebeloppet blir över 500k är det helt klart enklare med bolån ifall du vill flytta till större om ett år och då behöver ett bolån, eller vill låna upp på bostaden till något annat (typ köpa sommarstuga eller liknande).

Det spelar ingen roll för värdeminskningen om du lånar på bostad eller inte så det bör inte påverka ditt beslut alls, i alla fall måste du kunna täcka värdeminskningen och då helst med pengar du tjänar framåt (dvs att du har positivt kassaflöde

Enda gången det egentligen är dåligt att lägga det på bolånet är om man är en slöser som inte kan handskas med pengar så man behöver någon som tvingar fram att man amorterar/sparar tillräckligt för att täcka värdeminskningen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av dd88 »

bylund skrev:
dd88 skrev:
Är det den marginellt bättre räntan du vill åt eller slippa kontantinsatsen?

Sen blir du bunden av att bo kvar under åren du har kvar bilen, om du nu inte betalar av den alternativt säljer vid flytt.
Inte mer bunden än om man haft ett lån på t ex 600 000 på bostaden av andra skäl.
No shit.

Personligen så hade jag inte låtit en ren kapitalförstöring låta påverka eventuellt framtida boende i form av lånegrad och amorteringskrav, speciellt med tanke på den extremt svaga förtjänsten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
bylund skrev:
dd88 skrev:
Är det den marginellt bättre räntan du vill åt eller slippa kontantinsatsen?

Sen blir du bunden av att bo kvar under åren du har kvar bilen, om du nu inte betalar av den alternativt säljer vid flytt.
Inte mer bunden än om man haft ett lån på t ex 600 000 på bostaden av andra skäl.
No shit.

Personligen så hade jag inte låtit en ren kapitalförstöring låta påverka eventuellt framtida boende i form av lånegrad och amorteringskrav, speciellt med tanke på den extremt svaga förtjänsten.
I en riskbedömning kommer ett billån fortfarande räknas in och dessutom värderas till mycket högre risk än motsvarande summa extra i bolån. Är det dessutom över 4-600k (beroende på bank, oftast runt 500k) kan det vara allt från blankt nej till en utdragen process med kreditkommitéer som skall godkännda ditt lån. Vet folk där det tog en månad att få bolånet godkänt för de hade ett billån över denna fasta gräns, då måste man ha 10% av köpeskillingen löst för att lägga handpenningen själv.

Enda scenariot där det blir en nackdel med att ha 600k extra i bolån jämfört med 600k i billån är om man kommer över 85% belåningsgrad på bostaden med 600k extra i bolån (utan att ha massa tillgångar i övrigt). Men gör man det har man inte råd att lägga 600k på en bil till att börja med.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
bylund skrev:
dd88 skrev:
Är det den marginellt bättre räntan du vill åt eller slippa kontantinsatsen?

Sen blir du bunden av att bo kvar under åren du har kvar bilen, om du nu inte betalar av den alternativt säljer vid flytt.
Inte mer bunden än om man haft ett lån på t ex 600 000 på bostaden av andra skäl.
No shit.

Personligen så hade jag inte låtit en ren kapitalförstöring låta påverka eventuellt framtida boende i form av lånegrad och amorteringskrav, speciellt med tanke på den extremt svaga förtjänsten.
I en riskbedömning kommer ett billån fortfarande räknas in och dessutom värderas till mycket högre risk än motsvarande summa extra i bolån. Är det dessutom över 4-600k (beroende på bank, oftast runt 500k) kan det vara allt från blankt nej till en utdragen process med kreditkommitéer som skall godkännda ditt lån. Vet folk där det tog en månad att få bolånet godkänt för de hade ett billån över denna fasta gräns, då måste man ha 10% av köpeskillingen löst för att lägga handpenningen själv.

Enda scenariot där det blir en nackdel med att ha 600k extra i bolån jämfört med 600k i billån är om man kommer över 85% belåningsgrad på bostaden med 600k extra i bolån (utan att ha massa tillgångar i övrigt). Men gör man det har man inte råd att lägga 600k på en bil till att börja med.
Ja jag har själv råkat ut för det, av någon anledning så drog de det dubbla värdet av bilen på vårt lånelöfte. Bytte bankman, samma kontor, och det problemet var löst. Skulle tro att det är en förhandlingsfråga.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Ja jag har själv råkat ut för det, av någon anledning så drog de det dubbla värdet av bilen på vårt lånelöfte. Bytte bankman, samma kontor, och det problemet var löst. Skulle tro att det är en förhandlingsfråga.
Kan säga att idag så kan inte en bankman på kontor godkänna ett bolån om det finns billån som är över deras fasta gräns som satts upp, det är helt enkelt omöjligt i det scenariot. Kan ju vara så att inte alla banker har en fast gräns men vet iaf att flera av de större kör på det så man blir rätt begränsad i sitt val av bank i så fall.

Det jag vill ha sagt är iaf att det finns inte mycket nackdelar med att ha det på bolånet för någon som sköter sin ekonomi och faktiskt har råd med bilen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Ja jag har själv råkat ut för det, av någon anledning så drog de det dubbla värdet av bilen på vårt lånelöfte. Bytte bankman, samma kontor, och det problemet var löst. Skulle tro att det är en förhandlingsfråga.
Kan säga att idag så kan inte en bankman på kontor godkänna ett bolån om det finns billån som är över deras fasta gräns som satts upp, det är helt enkelt omöjligt i det scenariot. Kan ju vara så att inte alla banker har en fast gräns men vet iaf att flera av de större kör på det så man blir rätt begränsad i sitt val av bank i så fall.

Det jag vill ha sagt är iaf att det finns inte mycket nackdelar med att ha det på bolånet för någon som sköter sin ekonomi och faktiskt har råd med bilen.
Antar att mycket har hänt det senaste halvåret då?

Har haft samma upplägg hos både Nordea (fram till 2017) och Swedbank som vi tecknade nytt lån med i höstas.

Sen så blir jag lite förundrad över hur många som påstår att "det inte går" när det kommer till banklån, mer eller mindre allt är förhandlingsbart.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av NEO »

Allt beror lite på hur du sköter din ekonomi. Har du en bostad som inte är särskilt belånad och du redan under tre år haft en rejäl värdestigning samt amorterat en god del tycker jag du med gott samvete kan plocka ut bilen och baka in i bostadslånet, blir som att ta ut ökningen i värdet på förskott som vid en försäljning, med förbehåll om att marknaden kan svänga och du sitter med en överbelånad bostad. Men bor du i ett område som är relativt attraktivt och följer med på försäljningar i området så ser du ju en trend. Låt oss säga att din bostad nu är värd 3mSEK, varav du har lån på 1.8mSEK, det ger en belåningsgrad på 60%, tar du och bakar in bilen har du en ny belåningsgrad på 77%, fortfarande några procentenheter ifrån 85%. Nackdelen är om du måste flytta och sälja bostaden och samtidigt ha pengar för kontantinsats till nya bostaden, då har du låst 500k i bilen och kan tvingas sälja den. Utan att veta exakt specifika detaljer för just ditt case så skulle jag påstå att det är relativt billigt att baka in bilen i bolånet om du vet vad du sysslar med och vet riskerna. Fördelen är att räntan är låg jämfört med att låna privat för bilen. Nackdelen är att i ett privat billån amorterar du en hel del, något du kanske inte kommer göra när du ökar bolånet med samma belopp. Kan du amortera ytterligare några tusenlappar för att täcka upp värdeminskningen på bilen är ju det smart.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Nico »

Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av NEO »

Nico skrev:
Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
Kan du lägga dessa 2500-3800kr i extra amortering i bostadslånet skulle jag säga GO. Du sparar ju mer än bara bensin, du har en årsskatt på 360kr, gratis vagnskadeförsäkring i tre år (i mitt fall sparar jag 30000kr på tre år gentemot min S) men också servicekostnaden du sparar. Enligt service centret är det smörjning av bromsar en gång per år, byte kupéfilter vartannat år och torkfilter på AC var sjätte år det är inte många kronor. Dessutom är det inget krav på service för nybilsgarantin ska gälla.

En annan nackdel med elbil är att du definitivt kommer kunna skruva upp dina årliga mil med 30-50% :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av bylund »

dd88 skrev:
bylund skrev:
dd88 skrev:
Är det den marginellt bättre räntan du vill åt eller slippa kontantinsatsen?

Sen blir du bunden av att bo kvar under åren du har kvar bilen, om du nu inte betalar av den alternativt säljer vid flytt.
Inte mer bunden än om man haft ett lån på t ex 600 000 på bostaden av andra skäl.
No shit.

Personligen så hade jag inte låtit en ren kapitalförstöring låta påverka eventuellt framtida boende i form av lånegrad och amorteringskrav, speciellt med tanke på den extremt svaga förtjänsten.
Absolut, jag hade också sett till att jag kan amortera snabbare än förväntat värdetapp.

Jag menar bara att rent krasst, om man har 2 miljoner, och vill köpa en bostad för 2,4 miljoner och en bil för 0,6 miljoner så spelar det ingen roll om man säger att man köper bilen kontant och sedan lånar 1 miljon till bostaden, eller om man säger att man lånar 0,4 miljoner till bostaden och sedan tar ett lån för 0,6 miljoner på bostaden till bilen. Den ekonomiska effekten är densamma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Ja jag har själv råkat ut för det, av någon anledning så drog de det dubbla värdet av bilen på vårt lånelöfte. Bytte bankman, samma kontor, och det problemet var löst. Skulle tro att det är en förhandlingsfråga.
Kan säga att idag så kan inte en bankman på kontor godkänna ett bolån om det finns billån som är över deras fasta gräns som satts upp, det är helt enkelt omöjligt i det scenariot. Kan ju vara så att inte alla banker har en fast gräns men vet iaf att flera av de större kör på det så man blir rätt begränsad i sitt val av bank i så fall.

Det jag vill ha sagt är iaf att det finns inte mycket nackdelar med att ha det på bolånet för någon som sköter sin ekonomi och faktiskt har råd med bilen.
Antar att mycket har hänt det senaste halvåret då?

Har haft samma upplägg hos både Nordea (fram till 2017) och Swedbank som vi tecknade nytt lån med i höstas.

Sen så blir jag lite förundrad över hur många som påstår att "det inte går" när det kommer till banklån, mer eller mindre allt är förhandlingsbart.
Frågan är ju hur stor billån vi pratar om här. Var det över 500-600k återstående vid tillfället för bolånets tecknande? Jag var nämligen säkert på att åtminstone en av de bankerna i var fall idag hade en fast gräns.

Det mesta är förhandlingsbart ja men om riskmodellen säger nej så är det oftast inte lätt för kontoren att göra något åt det (mer än att ljuga i inputen).
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Olof Borjesson »

Köp en Tesla om du har möjlighet. Hur du finansierar den är oviktigt. Vi lever bara en gång.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Belåna bostad för tesla model 3 rwd

Inlägg av Nico »

MDurante skrev:
Nico skrev:
Massa bra inlägg! :D Jag kör inte jättemycket 15 till 20 mil i veckan eller skulle inte behöva köra mer men är mer just nu med alla turer till biltema eller mekonomen för att köpa reservdelar osv, bensinen kostar mig i runda slängar 2500 till 3800 per månad beroende på hur mycket jag gasar (jag gillar att gasa) ligger på 1,1 till 1,2 liter milen.
Kan du lägga dessa 2500-3800kr i extra amortering i bostadslånet skulle jag säga GO. Du sparar ju mer än bara bensin, du har en årsskatt på 360kr, gratis vagnskadeförsäkring i tre år (i mitt fall sparar jag 30000kr på tre år gentemot min S) men också servicekostnaden du sparar. Enligt service centret är det smörjning av bromsar en gång per år, byte kupéfilter vartannat år och torkfilter på AC var sjätte år det är inte många kronor. Dessutom är det inget krav på service för nybilsgarantin ska gälla.

En annan nackdel med elbil är att du definitivt kommer kunna skruva upp dina årliga mil med 30-50% :lol:
Ja det kan jag, bara mekgaraget kostar mig 1250:- per månad som jag inte skulle behöva isf, slippa besiktningsångesten vore ju gött också.
Model 3 Long Range AWD
Skriv svar