Med tanke på hur pass tekniken utvecklas och risken för kommande prissänkningar så hade jag räknat på 40% efter 3 år, allt över är en bonus.
Fortfarande ingen konkurrent i sikte, och efterfrågan på Model 3 verkar bara öka. Detsamma gäller ju elbilar överlag, ”alla” vill ha en som nästa bil.
Själv tycker jag Performance är otroligt prisvärd. Hade tänkt mig en LR RWD först, men när den ändå kostar 600 kan jag likväl lägga 700 för att få värstingen.
Tror många begköpare kommer sukta mer efter den när prisskillnaden blir så liten.
Det beror ju lite på. Den blir nog inte så vanlig med tanke på förmånsvärdet och inga andra tillverkare har ens nåt liknande i pipen. Förutom Porsche som vill ha dubbelt så mycket för en med liknande prestanda.
Samtidigt händer det ju mycket. Både hos konkurrenter och teknikmässigt. Dock tror jag att fossilbilstillverkarna drar sig för att släppa prestandabilar med elmotor eftersom de inte vill döda sina bensindrivna diton.
Om du räknar med 50% så tror jag att du är rätt säker. Bilen är ju redan billigare än sina fossila konkurrenter. Så var det inte med Model S innan prissänkningen.
Med tanke på hur pass tekniken utvecklas och risken för kommande prissänkningar så hade jag räknat på 40% efter 3 år, allt över är en bonus.
Fortfarande ingen konkurrent i sikte, och efterfrågan på Model 3 verkar bara öka. Detsamma gäller ju elbilar överlag, ”alla” vill ha en som nästa bil.
Själv tycker jag Performance är otroligt prisvärd. Hade tänkt mig en LR RWD först, men när den ändå kostar 600 kan jag likväl lägga 700 för att få värstingen.
Tror många begköpare kommer sukta mer efter den när prisskillnaden blir så liten.
Tror inte konkurrenterna är det största hotet utan Tesla själva. Risken att Tesla antingen släpper en Model 3 Performance med avsevärt längre räckvidd eller dumpar priset på befintlig skulle jag se som en överhängande risk, även inom de närmsta 2-3 åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Detta blir ju såklart gissningar, men vad tror
ni?
Kommer den ligga högre eller lägre än normala 50% efter 3 år!? 5 år?
Om Tesla om 3år fått till FSD så gissar jag på att man kan sälja bilen för mer än man köpte den för som ny.
varför skulle någon köpa den för mer om de helt enkelt kan beställa en egen ny till lägre pris? Eller menar du att priset kommer gå upp så mycket att nya M3 om 3 år kommer vara betydligt dyrare än de är idag?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag skulle nog max räkna med 50% efter 3 år, om inget oförutsett händer så ligger den nog där. Men om Tesla sänker priserna på model 3an, vi går in i lågkonjunktur eller om växelkursen mot dollarn blir bättre så kommer du nog hamna lägre. Finns egentligen många saker som påverkar begagnatpriserna för Teslor i Sverige och det är lite osäkert framöver på flera fronter.
Välidgt svårt att veta, är så många faktorer. ALLA tillverkare säger att bilpriserna kommer vara detsamma som för vanliga bilar om bara några år. Om det är för att folk skall avvakta prissänkning och inte göra någre inköpsbeslut kan man fundera på. men blir de så (tvivlar) så ställs allt på huvudet.
Ser ingen egentlig konkurrent till mellan premiumnivån just nu. Det är kona och eniro som står mot SR+, men de får man säga är i budgetklassen (därmed inte säga att de är dåliga) ipace och audi får nog vänta till nästa generation för att kunna matcha nuvarande.
En stor faktor kan vara om en fabrik i eu kommer, då den kommer ta bort valutaförändringar. (därmed kommer det inte gå att sälja sådana för högre pris än man köpte längre). man får också ta hänsyn till model y performance. 30-50% på tre år känns som en rimlig avvägning. Bättre att förbereda sig för regn och nöja sig med att det bara duggar.
I sommar kommer en batteridag för investerare. Det kan vara så att gen2 av modellerna s och x kommit ut då om 3 år.
Tror inte konkurrenterna är det största hotet utan Tesla själva. Risken att Tesla antingen släpper en Model 3 Performance med avsevärt längre räckvidd eller dumpar priset på befintlig skulle jag se som en överhängande risk, även inom de närmsta 2-3 åren.
Well, Model S har gått från 85kwh till 100kwh på 7 år. Så att att det ska hända vansinnigt mycket på batterifronten på 3 år är nog inte troligt. Dessutom lär nog Tesla fokusera på just S och X i så fall. Där är det troligt med förbättringar i och med övergång till samma celler som Model 3.
Dumpa priset ser jag inte heller hur de skulle kunna göra. Model 3 har inte de marginaler S och X har, och som sagt ingen konkurrens heller.
Det som skulle kunna sänka priset är om dollarn tappar i värde, men med tanke på vilket u-land Sverige håller på att bli är det lika troligt att kronan fortsätter falla och bilarna därmed blir dyrare.
Det här med "avsevärt längre räckvidd" är en grej som fossilbilister tycker är viktigt. Kommer du 40 riktiga mil så klarar du dig oerhört bra. Att ha mer batterier än så är bara dumt. Bilen blir onödigt dyr och onödigt tung.
Däremot kan de mycket väl sänka priset. Och kronan kan stärkas mot dollarn. Dock så är redan Model 3 Performance billigare än liknande fossilkonkurrenter så det är ju inte samma läge som med de större bilarna och den prissänkning som kom i vintras. Så även om den sänks med t ex 100 tusen så slår det inte lika hårt mot en 3 år gammal bil.
Just dollarn var mitt största ? inför köpet (privatköp).
Men ser man vad man får för pengarna tycker jag Model 3 är mkt prisvärd. Ser egentligen ingen anledning för Tesla att justera ner priserna om dollarn skulle gå ner. Det finns ju inga reella konkurrenter på kartan ännu.
Jag är också undrande kring hur fossiltillverkarna ska prissätta sina elbilar. Ska de kunna konkurrera med Model 3 riskerar de att slå undan benen på de egna fossilbilarna. De behöver därför ta ut en rejäl premie när de säljer sina elbilar.
För vem vill köpa en tjock-tv när du kan köpa en OLED för samma Total Cost of Ownership?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Jag gissar på 33% värdetapp på 3år. Pris 732-60=672 x 0,67 = 450
Då är du tom mer optimistisk än mig...
Jag tror generellt på endast 35-40% värdefall för Model 3 (givet 1500-2000 mil/år), men jag tror tyvärr Performance landar strax över 40% pga det höga förmånsvärdet (som ju blir en större och större del av totalkostnaden ju äldre bilen är).
Efterfrågan på Model 3 är redan nu hög och jag tror den kommer tillta ju fler som får upp ögonen för hur fantastisk bilen är, samt hur billig den är (TCO) jämfört med all relevant konkurrens.
Med hög efterfrågan tror jag inte Tesla kommer sänka nypriserna signifikant, de behöver alla marginaler de kan få från Model 3. Som det ser ut just nu så känns det tveksamt om det om 3 år ens finnas någon ny bil på marknaden som blir en direkt konkurrent till Model 3.
Verkar som Tesla skruvar ner priserna i takt med att produktionen ökar av model 3, för att balansera mot efterfrågan. Jag tror de tar bort fler saker och sänker priset mer på instegsmodellen. Standard range minus etc. Sen kan du låsa upp den framöver. TM3 för 400 000 om två år? Sen kostar självkörning rejält extra. Men blir konkurrens även där. När batteritillverkningen expanderar så borde priserna sjunka, med skalfördelar. Men efterfrågan verkar massiv idag när priset kommer under 500 000 för en halvstor suv, tex Kia Eniro som har ca 9 månaders väntetid och du kan inte hoppa av kontraktet. Ingen dragkrok, ingen app värme.
Måste bara hamna off topic... ok då TM 3 performance kommer tappa ca 60 % på tre år, när Bmw mfl har fått fram liknande bilar till liknande pris. Som är bättre på vissa områden, typ körglädje, vägkänsla, väghållning, detaljkvalitet.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror generellt på endast 35-40% värdefall för Model 3 (givet 1500-2000 mil/år), men jag tror tyvärr Performance landar strax över 40% pga det höga förmånsvärdet (som ju blir en större och större del av totalkostnaden ju äldre bilen är).
Efterfrågan på Model 3 är redan nu hög och jag tror den kommer tillta ju fler som får upp ögonen för hur fantastisk bilen är, samt hur billig den är (TCO) jämfört med all relevant konkurrens.
Med hög efterfrågan tror jag inte Tesla kommer sänka nypriserna signifikant, de behöver alla marginaler de kan få från Model 3. Som det ser ut just nu så känns det tveksamt om det om 3 år ens finnas någon ny bil på marknaden som blir en direkt konkurrent till Model 3.
Hur menar du då egentligen? Förmånsvärdet är ju bara relevant som förmånsbil, och det är ju extremt få som skaffar en begagnad sådan. Begagnade bilar köps ju främst av privatpersoner.
Just pga det höga förmånsvärdet för Performance lär det ju säljas betydligt färre nya sådana. Begränsat utbud = högre pris. För efterfrågan lär inte saknas.
Verkar som Tesla skruvar ner priserna i takt med att produktionen ökar av model 3, för att balansera mot efterfrågan. Jag tror de tar bort fler saker och sänker priset mer på instegsmodellen. Standard range minus etc. Sen kan du låsa upp den framöver. TM3 för 400 000 om två år? Sen kostar självkörning rejält extra. Men blir konkurrens även där. När batteritillverkningen expanderar så borde priserna sjunka, med skalfördelar. Men efterfrågan verkar massiv idag när priset kommer under 500 000 för en halvstor suv, tex Kia Eniro som har ca 9 månaders väntetid och du kan inte hoppa av kontraktet. Ingen dragkrok, ingen app värme.
Måste bara hamna off topic... ok då TM 3 performance kommer tappa ca 60 % på tre år, när Bmw mfl har fått fram liknande bilar till liknande pris.
Vem vet, Standard Range utan Plus kanske kommer på sikt ”på riktigt”. Men tveksamt om Tesla har något behov av att lansera en sån närmaste åren. De lär ha fullt upp med Model Y och övriga mer premium modeller.
Finns inte en chans att BMW lanserar något ”liknande” närmaste åren. Dom är helt lost.
Jag tror på minst 50%. Inga direkta konkurrenter kommer lanseras inom 3 år, åtminstone inga som är markant billigare. Med tanke på att alla verkar älska sina Model 3 så lär det inte direkt bli något överflöd av dem på begmarknaden heller, så priserna kommer nog fortsätta hållas uppe. Efterfrågan är skyhög.
Begmarknaden för elbilar är bedrövlig för köparna. En fem år gammal Model S som gått nära 20 000 mil går fortfarande loss på över 400 000. Då känns en ny Model 3 för 550 000 klart mer lockande, men jag tror nypriserna ligger en nivå för högt för att vara ett alternativ för många. Har man inte mer än 300 000 att lägga på en bil så har man inte, och det är många som har det så. Jag tror det finns ett stort uppdämt behov av elbilar i den prisklassen, och därför tror jag det kommer dröja innan värdet på teslorna sjunker under det.
Okej, ovanstående resonemang kanske egentligen är mer tillämpbart på de billigare modellerna. En Performance för över 800 kanske sjunker under 400, men inte lär det vara med mycket i så fall.
Man bör nog dra av bonusen direkt, och med tanke på att en performance då kostar ca 670 i grundpris skulle alltså 50% bara vara 335.
Man vet aldrig, det kan bli världskrig eller ekonomisk kollaps osv... men nog bör den vara värd mer än så efter 3 år.
Största konkurrenten till Model 3 närmaste åren är nog Model Y. Men de som väljer Performance där är nog inte riktigt samma typ av köpare som är intresserade av Model 3 Performance.
Vanliga Model 3 lär nog pressas mer av Model Y.
Man bör nog dra av bonusen direkt, och med tanke på att en performance då kostar ca 670 i grundpris skulle alltså 50% bara vara 335.
Man vet aldrig, det kan bli världskrig eller ekonomisk kollaps osv... men nog bör den vara värd mer än så efter 3 år.
Sant, glömde bonusen.
Sen tror jag i och för sig att få som köper en Performance köper den i basversion. Ska man ha värstingmodellen ska man väl ha fälgar och lack som matchar den.
Sant, glömde bonusen.
Sen tror jag i och för sig att få som köper en Performance köper den i basversion. Ska man ha värstingmodellen ska man väl ha fälgar och lack som matchar den.
Hur menar du då egentligen? Förmånsvärdet är ju bara relevant som förmånsbil, och det är ju extremt få som skaffar en begagnad sådan. Begagnade bilar köps ju främst av privatpersoner.
Just pga det höga förmånsvärdet för Performance lär det ju säljas betydligt färre nya sådana. Begränsat utbud = högre pris. För efterfrågan lär inte saknas.
Extremt få? Om det vore så så skulle det inte spela någon roll om en begagnad bil är momssmittad eller ej, men som du säkert vet så spelar det stor roll.