FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Moderator: Redaktion
FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Har testat FSD ett par gånger, men den skrämmer livet ur mig. Först och främst verkar den inte ha en aning om rätt hastighetsgränser. I Uppsala är det så gott som överallt 40 km/t sen ett bra tag. Senaste uppdatering jag fick av kartorna är från i förrgår och där ligger det fortfarande 50 i hela stan.
Det absurda är att även om du kör 40 och aktiverar cruise, så går den över till 50 direkt, så man måste dra ned hastigheten varje gång på nytt. När den går på "cruise" eller FSD så bryr den sig inte om ändringar i hastighetsbegränsning, dvs går det på 90 så bränner den rakt igenom 70 och 50 utan att sakta ner, trots att den visar rätt hastighet i displayen. En tämligen mystifierande design, kan man säga. Förresten, varför kan inte en Tesla läsa skyltar på vägen? Jag såg en Volvo göra det för flera år sedan.
Jag har testat FSD ett par ggr, men jisses, den är crazy. För en stund sen körde den mig på en 40-väg in i en rondell. Tog ytterbanan i rondellen, genade in på innerspåret och accelererade rätt kraftigt. Och mitt i den manövern slog den av med en chime (kanske som tur är). En annan gång för ett par dagar sen körde den med oförminskad fart rakt fram i en rondell, i 70, tills mina nerver inte höll längre och jag fick ta över med våld.
På Bärbyleden västerut i Uppsala så finns det på körbanan smala vita streck, kanske 3 dm långa, en fjärdedel av bredden från vänster. Trots att det är breda, helt nya, vita kontinuerliga linjer i vägkanten på båda sidor, på ny svart asfalt, så börjar bilen åka slalom vid varje sådant streck. Egendomligt nog svänger den vänster vid varje streck så att det kommer under bilen, och gradvis kommer den närmare och närmare räcket på vänster sida tills mina nerver inte håller längre och tar över. Får mig tänka på den där demonstrationen någon gjorde med små lappar på vägen som fick en Tesla till att köra "mot trafiken" (lite överdrivet). Jag tror det är samma effekt.
Det är nog en bra bit kvar innan det här blir användbart. Men jag fortsätter att experimentera. Åtminstone när pulsen gått ner en bit.
Det absurda är att även om du kör 40 och aktiverar cruise, så går den över till 50 direkt, så man måste dra ned hastigheten varje gång på nytt. När den går på "cruise" eller FSD så bryr den sig inte om ändringar i hastighetsbegränsning, dvs går det på 90 så bränner den rakt igenom 70 och 50 utan att sakta ner, trots att den visar rätt hastighet i displayen. En tämligen mystifierande design, kan man säga. Förresten, varför kan inte en Tesla läsa skyltar på vägen? Jag såg en Volvo göra det för flera år sedan.
Jag har testat FSD ett par ggr, men jisses, den är crazy. För en stund sen körde den mig på en 40-väg in i en rondell. Tog ytterbanan i rondellen, genade in på innerspåret och accelererade rätt kraftigt. Och mitt i den manövern slog den av med en chime (kanske som tur är). En annan gång för ett par dagar sen körde den med oförminskad fart rakt fram i en rondell, i 70, tills mina nerver inte höll längre och jag fick ta över med våld.
På Bärbyleden västerut i Uppsala så finns det på körbanan smala vita streck, kanske 3 dm långa, en fjärdedel av bredden från vänster. Trots att det är breda, helt nya, vita kontinuerliga linjer i vägkanten på båda sidor, på ny svart asfalt, så börjar bilen åka slalom vid varje sådant streck. Egendomligt nog svänger den vänster vid varje streck så att det kommer under bilen, och gradvis kommer den närmare och närmare räcket på vänster sida tills mina nerver inte håller längre och tar över. Får mig tänka på den där demonstrationen någon gjorde med små lappar på vägen som fick en Tesla till att köra "mot trafiken" (lite överdrivet). Jag tror det är samma effekt.
Det är nog en bra bit kvar innan det här blir användbart. Men jag fortsätter att experimentera. Åtminstone när pulsen gått ner en bit.
Senast redigerad av renes, redigerad totalt 1 gånger.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD... "needs work"
FSD finns inte ännu och Autopilot är inte tänkt att användas i rondeller och stadstrafik. Snälla, läs manualer med mera innan du har ihjäl någon.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: FSD... "needs work"
Tack för utförlig info, gjorde alltså helt rätt i att spara 66k i något som fortfarande kommer vara Beta läääääänge
Re: FSD... "needs work"
Jo, det finns, men i betaversion. Och manualen har lästs.OfarligTesla skrev:FSD finns inte ännu och Autopilot är inte tänkt att användas i rondeller och stadstrafik. Snälla, läs manualer med mera innan du har ihjäl någon.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD... "needs work"
Det låter på din berättelse som om du har missuppfattat hur Autopiloten och Navigate on autopilot ska användas.
Den är dagsläget till för att användas på motorvägar och inte i stadstrafik och absolut inte i rondeller.
Vad det gäller att läsa skyltar så är det något patent från Mobileye som inblandat och gör att dom som inte använder deras utrustning får läsa av skyltar. Låter lite märkligt när jag skriver det så här men så har jag uppfattat det.
Att du fick kartorna i förrgår innebär inte att informationen på dom är i närheten lika ny så det kan mycket väl vara så att informationen bara är gammal.
Och du måste fortfarande ha händerna på ratten och övervaka vad som händer.
Om du menar att det är långt kvar till bilen kan köra och navigera från en punkt till en annan så tror jag att du har helt rätt.
Om du menar Navigate on autopilot när du skriver FSD så är den bara tänkt att föreslå rätt fil på motorvägen, välja rätt avfart och svänga själv från MOTORVÄGEN och föreslå omkörningar av långsammare bilar på motorvägen. På andra vägar ska det inte gå att använda den, just nu i varje fall.
Den är dagsläget till för att användas på motorvägar och inte i stadstrafik och absolut inte i rondeller.
Vad det gäller att läsa skyltar så är det något patent från Mobileye som inblandat och gör att dom som inte använder deras utrustning får läsa av skyltar. Låter lite märkligt när jag skriver det så här men så har jag uppfattat det.
Att du fick kartorna i förrgår innebär inte att informationen på dom är i närheten lika ny så det kan mycket väl vara så att informationen bara är gammal.
Och du måste fortfarande ha händerna på ratten och övervaka vad som händer.
Om du menar att det är långt kvar till bilen kan köra och navigera från en punkt till en annan så tror jag att du har helt rätt.
Om du menar Navigate on autopilot när du skriver FSD så är den bara tänkt att föreslå rätt fil på motorvägen, välja rätt avfart och svänga själv från MOTORVÄGEN och föreslå omkörningar av långsammare bilar på motorvägen. På andra vägar ska det inte gå att använda den, just nu i varje fall.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD... "needs work"
Vad är det för magisk beta du har som ingen annan har?renes skrev:Jo, det finns, men i betaversion. Och manualen har lästs.OfarligTesla skrev:FSD finns inte ännu och Autopilot är inte tänkt att användas i rondeller och stadstrafik. Snälla, läs manualer med mera innan du har ihjäl någon.
Vi övriga har Autosteer-beta med Navigate on autopilot som bäst, dvs inte FSD.
Re: FSD... "needs work"
Är du släkt med SegelflygarnOfarligTesla skrev:Vad är det för magisk beta du har som ingen annan har?renes skrev:Jo, det finns, men i betaversion. Och manualen har lästs.OfarligTesla skrev:FSD finns inte ännu och Autopilot är inte tänkt att användas i rondeller och stadstrafik. Snälla, läs manualer med mera innan du har ihjäl någon.
Vi övriga har Autosteer-beta med Navigate on autopilot som bäst, dvs inte FSD.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD... "needs work"
Nja, låt oss säga att i det fallet har Navigate on Autopilot missuppfattat hur Navigate on Autopilot ska användas. Den är fullt beredd att plotta ut vägen och göra ett hjältemodigt försök att hantera rondeller, men misslyckas mitt i. Jag skulle ha mer förståelse för din invändning om den antingen vägrade slå på i en sån situation eller slog av med en chime före rondellen, men det gör den inte. Så det är inte bara jag som är överoptimistisk i den här situationen. NoA är det också.Pontus skrev:Det låter på din berättelse som om du har missuppfattat hur Autopiloten och Navigate on autopilot ska användas.
Den är dagsläget till för att användas på motorvägar och inte i stadstrafik och absolut inte i rondeller.
Det är klart jag har händerna på ratten. Och fötterna svävande över pedalerna. Och fingret på högra spaken för snabb intervention. Och ögonen vilt uppspärrade och blodtrycket på take-off pressure. Avslappnande är det inte precis.Pontus skrev:Vad det gäller att läsa skyltar så är det något patent från Mobileye som inblandat och gör att dom som inte använder deras utrustning får läsa av skyltar. Låter lite märkligt när jag skriver det så här men så har jag uppfattat det.
Att du fick kartorna i förrgår innebär inte att informationen på dom är i närheten lika ny så det kan mycket väl vara så att informationen bara är gammal.
Och du måste fortfarande ha händerna på ratten och övervaka vad som händer.
Om du menar att det är långt kvar till bilen kan köra och navigera från en punkt till en annan så tror jag att du har helt rätt.

Vi får väl hoppas att de får till skyltläsningen, för utan den är det nog kört. Eller just inte kört, liksom.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD... um, autosteer-beta... "needs work"
Ja, det är den jag har. Sorry för terminologin.OfarligTesla skrev:Vi övriga har Autosteer-beta med Navigate on autopilot som bäst, dvs inte FSD.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD... "needs work"
Nu blir jag nyfiken. Jag har provat NoA i typ ett halvår och så fort jag tagit en avfart från motorvägen så har den gått över från NoAa till Autopilot, dvs det ensamma blå strecket framför bilen på skärmen har övergått till att bli två blå . Hur att du lyckats slå på NoA utan att vara på motorvägen?renes skrev:Nja, låt oss säga att i det fallet har Navigate on Autopilot missuppfattat hur Navigate on Autopilot ska användas. Den är fullt beredd att plotta ut vägen och göra ett hjältemodigt försök att hantera rondeller, men misslyckas mitt i. Jag skulle ha mer förståelse för din invändning om den antingen vägrade slå på i en sån situation eller slog av med en chime före rondellen, men det gör den inte. Så det är inte bara jag som är överoptimistisk i den här situationen. NoA är det också.Pontus skrev:Det låter på din berättelse som om du har missuppfattat hur Autopiloten och Navigate on autopilot ska användas.
Den är dagsläget till för att användas på motorvägar och inte i stadstrafik och absolut inte i rondeller.
Det är klart jag har händerna på ratten. Och fötterna svävande över pedalerna. Och fingret på högra spaken för snabb intervention. Och ögonen vilt uppspärrade och blodtrycket på take-off pressure. Avslappnande är det inte precis.Pontus skrev:Vad det gäller att läsa skyltar så är det något patent från Mobileye som inblandat och gör att dom som inte använder deras utrustning får läsa av skyltar. Låter lite märkligt när jag skriver det så här men så har jag uppfattat det.
Att du fick kartorna i förrgår innebär inte att informationen på dom är i närheten lika ny så det kan mycket väl vara så att informationen bara är gammal.
Och du måste fortfarande ha händerna på ratten och övervaka vad som händer.
Om du menar att det är långt kvar till bilen kan köra och navigera från en punkt till en annan så tror jag att du har helt rätt.Förresten ser jag till att vara ensam på banan när jag testar. Det är nog säkrast.
Vi får väl hoppas att de får till skyltläsningen, för utan den är det nog kört. Eller just inte kört, liksom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD... um, autosteer-beta... "needs work"
Ja, och i manualen står det ordagrant:renes skrev:Ja, det är den jag har. Sorry för terminologin.OfarligTesla skrev:Vi övriga har Autosteer-beta med Navigate on autopilot som bäst, dvs inte FSD.
Navigate on Autopilot är inte igång annat än på motorvägar utan där är endast Autosteer igång (men skall inte användas i stadstrafik) även om den plottat ut vägen. Är du helt säker på att det är NoA som är igång och inte vanliga Autosteer?Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
Re: FSD... "needs work"
Syftade på Renes.OfarligTesla skrev:Ne vadårå?Pontus skrev:Är du släkt med Segelflygarn
Det finns en gammal historia här på forumet när Segelflygarn fick en SW uppdatering som inte var till för den vanliga Teslaägaren utan ett par versioner in i framtiden. Sedan gissar vi andra att Tesla bad honom att inte prata om saken

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: FSD... "needs work"
Jag slår in en destination i navigationen och när jag sen befinner mig på väg och ser den gråa ratten, två ticks ned och då slår den på som vanligt. För mig verkar NoA finnas tillgängligt nästan överallt utom gatan framför huset och inne på små stadsgator.Pontus skrev:Nu blir jag nyfiken. Jag har provat NoA i typ ett halvår och så fort jag tagit en avfart från motorvägen så har den gått över från NoAa till Autopilot, dvs det ensamma blå strecket framför bilen på skärmen har övergått till att bli två blå . Hur att du lyckats slå på NoA utan att vara på motorvägen?
Jag har kollat mer på om grå ratten finns där. Även om det finns två blå streck så aktiverar den vid två ticks.
Eller är det jag som tolkar autopilot som NoA i det här fallet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD... "needs work"
Nej, storyn är nog mycket enklare, nämligen att jag blandar ihop begreppen.Pontus skrev:Syftade på Renes.OfarligTesla skrev:Ne vadårå?Pontus skrev:Är du släkt med Segelflygarn
Det finns en gammal historia här på forumet när Segelflygarn fick en SW uppdatering som inte var till för den vanliga Teslaägaren utan ett par versioner in i framtiden. Sedan gissar vi andra att Tesla bad honom att inte prata om saken
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD... "needs work"
Från manualen:renes skrev:Jag slår in en destination i navigationen och när jag sen befinner mig på väg och ser den gråa ratten, två ticks ned och då slår den på som vanligt. För mig verkar NoA finnas tillgängligt nästan överallt utom gatan framför huset och inne på små stadsgator.Pontus skrev:Nu blir jag nyfiken. Jag har provat NoA i typ ett halvår och så fort jag tagit en avfart från motorvägen så har den gått över från NoAa till Autopilot, dvs det ensamma blå strecket framför bilen på skärmen har övergått till att bli två blå . Hur att du lyckats slå på NoA utan att vara på motorvägen?
Jag har kollat mer på om grå ratten finns där. Även om det finns två blå streck så aktiverar den vid två ticks.
Eller är det jag som tolkar autopilot som NoA i det här fallet?
NoA ser ut såhär på skärmen: Autosteer såhär: Hur ser det ut för dig?
Re: FSD... "needs work"
På de vägar jag beskrev, den undre. Så det är auto-steer.OfarligTesla skrev:Hur ser det ut för dig?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Snälla du. Det är precis sånt här agerande som skapar rubriker och i förlängningen tvingar Tesla att lägga in fler och fler idiotskydd i bilen som försämrar för alla andra.renes skrev:Jag har testat FSD ett par ggr, men jisses, den är crazy. För en stund sen körde den mig på en 40-väg in i en rondell. Tog ytterbanan i rondellen, genade in på innerspåret och accelererade rätt kraftigt. Och mitt i den manövern slog den av med en chime (kanske som tur är). En annan gång för ett par dagar sen körde den med oförminskad fart rakt fram i en rondell, i 70, tills mina nerver inte höll längre och jag fick ta över med våld.
Läs manualen! Nej skumma inte, LÄS manualen. Noga! En Tesla är inte en Opel, det räcker inte med att hitta knapparna. Gissa inte hur saker fungerar, du kommer att gissa fel. Läs!
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: FSD... "needs work"
Då är mitt råd tillbaka till att läsa manualen. Allt detta står där.renes skrev:På de vägar jag beskrev, den undre. Så det är auto-steer.OfarligTesla skrev:Hur ser det ut för dig?
Re: FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
This is why we can't have nice things.
Eftersom autosteer nu är de facto standard kommer vi ha ett antal personer som försöker använda det på ett totalt trafikfarligt sätt och så får Tesla antingen stänga av funktionen på alla stadsgator (vi som sitter i köer får köra själv som förr i tiden) eller så får vi ytterligare kringskärande lagstiftning.
Till TS: snälla sansa dig. Vi har betalat en del pengar för våra bilar och vill gärna fortsätta använda alla funktioner.
Eftersom autosteer nu är de facto standard kommer vi ha ett antal personer som försöker använda det på ett totalt trafikfarligt sätt och så får Tesla antingen stänga av funktionen på alla stadsgator (vi som sitter i köer får köra själv som förr i tiden) eller så får vi ytterligare kringskärande lagstiftning.
Till TS: snälla sansa dig. Vi har betalat en del pengar för våra bilar och vill gärna fortsätta använda alla funktioner.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Håller med angående hastighetsgränserna, men du kan enkelt ställa in i inställningarna att den skall jämt lägga sig 10km/h under den hastighetsgräns som bilen känner av och då landar du på dina 40km/h. Justerar du sedan hastigheten med spaken så kommer du tillbaka till din inställda maxhastighet snabbt genom att hålla in spaken mot dig i ca 1-2 sekunder.renes skrev:Har testat FSD ett par gånger, men den skrämmer livet ur mig. Först och främst verkar den inte ha en aning om rätt hastighetsgränser. I Uppsala är det så gott som överallt 40 km/t sen ett bra tag. Senaste uppdatering jag fick av kartorna är från i förrgår och där ligger det fortfarande 50 i hela stan.
Det absurda är att även om du kör 40 och aktiverar cruise, så går den över till 50 direkt, så man måste dra ned hastigheten varje gång på nytt. När den går på "cruise" eller FSD så bryr den sig inte om ändringar i hastighetsbegränsning, dvs går det på 90 så bränner den rakt igenom 70 och 50 utan att sakta ner, trots att den visar rätt hastighet i displayen. En tämligen mystifierande design, kan man säga. Förresten, varför kan inte en Tesla läsa skyltar på vägen? Jag såg en Volvo göra det för flera år sedan.
Jag har testat FSD ett par ggr, men jisses, den är crazy. För en stund sen körde den mig på en 40-väg in i en rondell. Tog ytterbanan i rondellen, genade in på innerspåret och accelererade rätt kraftigt. Och mitt i den manövern slog den av med en chime (kanske som tur är). En annan gång för ett par dagar sen körde den med oförminskad fart rakt fram i en rondell, i 70, tills mina nerver inte höll längre och jag fick ta över med våld.
På Bärbyleden västerut i Uppsala så finns det på körbanan smala vita streck, kanske 3 dm långa, en fjärdedel av bredden från vänster. Trots att det är breda, helt nya, vita kontinuerliga linjer i vägkanten på båda sidor, på ny svart asfalt, så börjar bilen åka slalom vid varje sådant streck. Egendomligt nog svänger den vänster vid varje streck så att det kommer under bilen, och gradvis kommer den närmare och närmare räcket på vänster sida tills mina nerver inte håller längre och tar över. Får mig tänka på den där demonstrationen någon gjorde med små lappar på vägen som fick en Tesla till att köra "mot trafiken" (lite överdrivet). Jag tror det är samma effekt.
Det är nog en bra bit kvar innan det här blir användbart. Men jag fortsätter att experimentera. Åtminstone när pulsen gått ner en bit.
FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Intressant. Får hoppas det går att lösa på något sätt ändå framöver. För det är nästan alltid fel. Kör runt på Öland nu och här är det 80 på de stora vägarna, men bilen säger alltid 90. I tätorterna är den helt lost, ibland säger den 70 på 50-sträcka eller 50 på 30-sträcka osv. Någon gång har den fått fnatt och bromsat ner och påstått att det varit 50 på 80-sträcka också. Korsningar där det är nersatt hastighet struntar den helt i.Pontus skrev:Vad det gäller att läsa skyltar så är det något patent från Mobileye som inblandat och gör att dom som inte använder deras utrustning får läsa av skyltar. Låter lite märkligt när jag skriver det så här men så har jag uppfattat det.
Edit: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD... um, auto-steer beta...
Öland sänker hastigheten på de flesta vägar under sommaren så alla kartor lär ha 90 km/h satt när det på sommaren är 80 km/h på vägarna. Läser inte bilen skyltarna så lär det bli svårt att få till rätt hastighet på ön.taliz skrev:Intressant. Får hoppas det går att lösa på något sätt ändå framöver. För det är nästan alltid fel. Kör runt på Öland nu och här är det 80 på de stora vägarna, men bilen säger alltid 90. I tätorterna är den helt lost, ibland säger den 70 på 50-sträcka eller 50 på 30-sträcka osv. Någon gång har den fått fnatt och bromsat ner och påstått att det varit 50 på 80-sträcka också. Korsningar där det är nersatt hastighet struntar den helt i.Pontus skrev:Vad det gäller att läsa skyltar så är det något patent från Mobileye som inblandat och gör att dom som inte använder deras utrustning får läsa av skyltar. Låter lite märkligt när jag skriver det så här men så har jag uppfattat det.
Edit: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Det här med att Teslan läser skyltar dåligt håller jag med om. Min f.d BMW gjorde detta flawless. Även utomlands.
Men det blir väl bättre i framtida uppdateringar.
Men det blir väl bättre i framtida uppdateringar.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: FSD... um, auto-steer beta... "needs work"
Tja. Dåligt och dåligt. Den klarar väl inte att läsa skyltar alls ännu? Kan också tycka det är lite dåligt att det inte finns än då en massa andra bilar har denna funktion som tillval och har funnits länge.pefreli skrev:Det här med att Teslan läser skyltar dåligt håller jag med om. Min f.d BMW gjorde detta flawless. Även utomlands.
Men det blir väl bättre i framtida uppdateringar.
Men är ju en förutsättning för FSD så lär komma i sinom tid...