Dragkrok till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Robin_j »

Glömt bort att göra en guide :shock: haft luftfjädring stul (is) och jul :?
Snabbt förklarat väldigt enkel installation finns bra filmer på tyska :lol:

Men viktigast är få Rätt typ skylt men nu har misterdot fått ordning på det och alla får likadan.
Men glöm inte att skicka med erat vin nr när ni köper krok
IMG_20221202_145731.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av eloon »

Tack.
Har det varit problem med garantiärende på Tesla efter man monterat en sån? Får dem ens säga något?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

eloon skrev: 05 jan 2023 08:00
Tack.
Har det varit problem med garantiärende på Tesla efter man monterat en sån? Får dem ens säga något?
Finns lite resonerat om det här på första sidan i tråden. Från och med det här inlägget och sen i några av de efterföljande inläggen...

viewtopic.php?p=348306#p348306

EDIT: Läste visst lite slarvigt... Första lagliga kroken verkar ju ha monterats 26 sept. förra året... Som jag förstår det så har andra haft en del krokar monterade tidigare (som inte varit godkända för att dra med av bilprovningen). Nu minns jag inte när jag började läsa forumet lite regelbundet. Kanske för två år sen. Såvitt jag kan minnas så är det ingen som skrivit uttryckligen att eventuella problem kan ha berott på en laglig eller av bilprovningen ej godkänd dragkrok. Men å andra sidan kan ju folk som haft problem låtit bli att inkludera den infon... Och jag har ju heller inte läst allt som skrivits...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ax-man
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 apr 2022 22:32

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av ax-man »

SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2023 21:13
eloon skrev: 05 jan 2023 08:00
Tack.
Har det varit problem med garantiärende på Tesla efter man monterat en sån? Får dem ens säga något?
Finns lite resonerat om det här på första sidan i tråden. Från och med det här inlägget och sen i några av de efterföljande inläggen...

viewtopic.php?p=348306#p348306

EDIT: Läste visst lite slarvigt... Första lagliga kroken verkar ju ha monterats 26 sept. förra året... Som jag förstår det så har andra haft en del krokar monterade tidigare (som inte varit godkända för att dra med av bilprovningen). Nu minns jag inte när jag började läsa forumet lite regelbundet. Kanske för två år sen. Såvitt jag kan minnas så är det ingen som skrivit uttryckligen att eventuella problem kan ha berott på en laglig eller av bilprovningen ej godkänd dragkrok. Men å andra sidan kan ju folk som haft problem låtit bli att inkludera den infon... Och jag har ju heller inte läst allt som skrivits...
Nästan rätt, SwedishAdvocate. Jag var först med godkänd besiktning och det skedde den 22 september (BAK01D). 8-) Micha tog första lediga tid veckan efter och fick sin sedan tidigare monterade krok godkänd den 26 september, som du skriver. Om man ska vara petig... ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Då vet jag. 8-)

Kul att det finns ytterligare en Model S med krok. ;)

Och nu när Tesla erbjuder krokar till samtliga modeller (utom M3P?) så tycker man ju att de även skulle kunna underlätta för laglig eftermontering på deras äldre bilar där de inte erbjöd krok från fabrik...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Klintan »

Det är nu slut på detta, Bilprovningen satte stopp för detta 17/4. Om man läser i FB-gruppen Tesla Swedish Fixers kan det vara på grund av att någon skickat ett ifrågasättande varför det godkänns i Sverige och inte i Norge.
Privat grupp, så alla kan kanske inte se inlägget:
FB_IMG_1684251001021.jpg
Elbilist sedan 2014
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av HenrikC »

Fast dragramen har testats hos TÜV och godkänts, så det borde finnas en öppning.

Hur ser motsvarande godkännadeförfarande som i Tyskland ut i Sverige? Lagstiftningen borde vara mycket lika, även om möjligheten normalt inte utnyttjas här.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 16 maj 2023 21:06
Fast dragramen har testats hos TÜV och godkänts, så det borde finnas en öppning.

Hur ser motsvarande godkännadeförfarande som i Tyskland ut i Sverige? Lagstiftningen borde vara mycket lika, även om möjligheten normalt inte utnyttjas här.
Jag förstår heller inte vad det ligger bakom det som Klintan skriver ovan. Det är ju exakt det här med TÜV som resulterat i att bilprovningen godkänt tidigare.

Se t.ex. det här inlägget tidigare i den här tråden:
viewtopic.php?p=665347#p665347
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

Det är lilla Sverige som leker Bror Duktig och inte godkänner vad TÜV i det stora landet Tyskland har kommit fram till. Naturligtvis vet svenska ingenjörer och politiker bättre än leksaksingenjörerna i Tyskland. Vad vet väl de om trafiksäkerhet?

Det verkar vara så att svenska politiker och myndigheter bejakar alla begränsande bestämmelser som EU-medlemskapet erbjuder och säger stopp när när reglerna ger möjlighet till mer generösa gränser och tolkar regelverket så strängt som möjligt. Allt för att begränsa livet för oss svenskar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Bjelke »

Skit också :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av NEO »

Vad innebär det i praktiken för de som redan fått godkänt?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 17 maj 2023 07:56
Det är lilla Sverige som leker Bror Duktig och inte godkänner vad TÜV i det stora landet Tyskland har kommit fram till. Naturligtvis vet svenska ingenjörer och politiker bättre än leksaksingenjörerna i Tyskland. Vad vet väl de om trafiksäkerhet?

Det verkar vara så att svenska politiker och myndigheter bejakar alla begränsande bestämmelser som EU-medlemskapet erbjuder och säger stopp när när reglerna ger möjlighet till mer generösa gränser och tolkar regelverket så strängt som möjligt. Allt för att begränsa livet för oss svenskar.
Går det inte att överklaga det här till Europadomstolen eller ngn annan instans?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av frippe »

NEO skrev: 17 maj 2023 12:09
Vad innebär det i praktiken för de som redan fått godkänt?
Det borde inte betyda något. För att ett positivt myndighetsbeslut ska ändras är det ganska mycket som ska till. Det enda av de tre undantagen som kan gälla här är om det finns några tvingande säkerhetsskäl som ger anledning att ompröva ett godkännande. Då ska det föreligga fara för liv eller hälsa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 17 maj 2023 15:01
Jerker skrev: 17 maj 2023 07:56
Det är lilla Sverige som leker Bror Duktig och inte godkänner vad TÜV i det stora landet Tyskland har kommit fram till. Naturligtvis vet svenska ingenjörer och politiker bättre än leksaksingenjörerna i Tyskland. Vad vet väl de om trafiksäkerhet?

Det verkar vara så att svenska politiker och myndigheter bejakar alla begränsande bestämmelser som EU-medlemskapet erbjuder och säger stopp när när reglerna ger möjlighet till mer generösa gränser och tolkar regelverket så strängt som möjligt. Allt för att begränsa livet för oss svenskar.
Går det inte att överklaga det här till Europadomstolen eller ngn annan instans?
Det kanske skulle gå. Men den processen tar väl så lång tid att även om det blev ett positivt utslag så är de bilar det gäller så gamla att det inte längre är så många som vill ha drag på dem. Och alla nya elbilar har drag vid den tiden.

Intressantare vore att driva en process mot Sveriges vana att läsa EU-förordningar som fan läser bibeln så att man får slut på eländet.
Användarvisningsbild
andromedas
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 jul 2019 01:00

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av andromedas »

Kan man ändå montera kroken och få använda den för cykelställ? (Ja, jag köpte en dragkrok men hann inte montera den före omprövningen av tillståndsgivning...)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av bjornnilsson »

andromedas skrev: 22 maj 2023 12:02
Kan man ändå montera kroken och få använda den för cykelställ? (Ja, jag köpte en dragkrok men hann inte montera den före omprövningen av tillståndsgivning...)
En cykelkrok är en cykelkrok. Den är ok på så vis att den inte kräver någon regbesiktning, så länge den används som just cykelkrok.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Jisak
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 maj 2023 21:08

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av Jisak »

Klintan skrev: 16 maj 2023 17:35
Det är nu slut på detta, Bilprovningen satte stopp för detta 17/4. Om man läser i FB-gruppen Tesla Swedish Fixers kan det vara på grund av att någon skickat ett ifrågasättande varför det godkänns i Sverige och inte i Norge.
Privat grupp, så alla kan kanske inte se inlägget:

FB_IMG_1684251001021.jpg
Hej! Jag har fått samma problem. Regbesiktade förra veckan och får körförbud i juni om jag inte lyckas ombesikta med godkänd krok/utan krok innan dess. Citat: "Dragram/balk. Saknar uppgift och märkning om typgodkännande." Tar gärna tips och kommer gärna i kontakt med personer i samma sits. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av mans71 »

Var är vi i den här soppan? Jag hann inte installera dragkrok på min model S innan det blev stopp. Risken är att jag går och köper en fossilbil bara för att få en dragkrok...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av enoch85 »

Sorry, har M3LR, men funderar på att sätta krok. Bor i Skåne så kan lätt ta mig till Danmark. Vad gäller? Verkar vara lite delade meningar...?

Viktigaste för mig är om man förlorar garanti eller liknande. Bilen är uttagen 2022.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av mans71 »

Min garanti är ute och jag ser inga tekniska orsaker till varför inte drag skulle vara ok så länge man tänker på att separera alu/stål. Tycker det känns oskönt att köra omkring saker på en dragkrok som inte är godkänd så vill ha det "by-the-book" eller inte alls.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av renes »

Jag fick en annan fundering gällande nya Model S (2022-2023). Där är ju standard allt förberett för dragkrok, men själva kroken får man köpa extra om man vill och sen montera/demontera vid behov. När man då besiktigar bilen, hur vet de att man har en dragkrok överhuvudtaget? För har man en så måste den ju testas. Har man den inte så behövs det väl inte. Vad hindrar att man helt enkelt lämnar den hemma och vidhåller att bilen inte har en krok alls (bara för att slippa krypa runt på marken för att plugga in den)?

Ingenstans finns ju registrerat att man har köpt en krok till bilen. Inte officiellt, vad jag vet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av jonasl »

Lite samma på Model Y, mitt är eftermonterat av Tesla och lyfter de inte på luckan bak så syns det ju inte - och den finns ju på alla bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av renes »

jonasl skrev: 23 jun 2023 21:57
Lite samma på Model Y, mitt är eftermonterat av Tesla och lyfter de inte på luckan bak så syns det ju inte - och den finns ju på alla bilar.
Jo, men på nya S finns allt där under luckan, dragbalken, kopplingshuset, 13-poliga kontakten, allt. Från fabrik på alla bilar. Det är bara den lösa kroken man köper till om man vill.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av jonasl »

Ja det blir ju lite märkligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Dragkrok till Model S

Inlägg av enoch85 »

Har hört att det inte *går* att eftermontera dragkrok på M3 så att det blir på samma sätt som från fabrik... Kan det stämma? Precis som att några "stag" skulle saknas.

Tänker göra by the book ofc, tänker att den blir fast, ej avtagbar.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Skriv svar