Löpande kostnader på ny M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av VillHaTesla »

En frågeställning som jag har gått och haft i bakhuvudet en hel del nu när
jag har försökt sätta mig in lite i Teslas serviceintervaller som å andra sidan inte är obligatoriska osv.

Vi utgår från en sprillans ny M3 där vi köpte till helt nya vinterdäck vid leverans.
Vad räknar ni för löpande kostnader på era nya M3or utöver ev. månads avbetalningar för själva bilen samt försäkringskostnaden då?


* Servicen är som sagt inte obligatorisk men man bör kanske spara någon krona till den samt reperationer per månad ändå?
* Hur mycket avsätter ni per månad till nya sommar/vinterdäck i framtiden eller tar ni den kostnaden när den väl dyker upp om några år?
* Ni som har erfarenhet av t.ex. Model S. Hur många mil räknar ni på respektive nya sommardäck/vinterdäck innan de blir dags för nya?
* Skatten är på ca. 300:-/året
* Elkostnad räknar jag att nästan uteslutande ladda på mitt jobb så den blir gratis


Summa summarum..hur mycket avsätter ni till era M3or per månad utöver bilens månadskostnad samt försäkring om vi utgår från en ny M3 som redan inkluderar nya vinterdäck som redan är inköpta vid bilköpet? :roll:
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av Delta »

Har sedan mer än 5 år Model S. Kör ca 4500mil/år och byter kontinentala dubbfria Dunlop vinterdäck varje år i november. Har inga extra fälgar till sommar/vinter utan kör på samma däck året om. Så har jag fräscha balanserade däck inför vintersäsongen. Slipper också övriga byten och förvaring. Ca. pris för för 4 nya däck 10k. Laddar gratis på SuC eller hemma.

Lägg undan 1000 kr/ månad så har du till spolarvätska och tvätt av pärlan dessutom. Sälj sommardäcken och fälgarna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av OfarligTesla »

Lägger inte undan något egentligen till min S, om jag måste köpa nya däck eller liknande så tar jag det då och så får lite mindre gå in på sparkontot den månaden.
Användarvisningsbild
VillHaTesla
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 jun 2019 11:17

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av VillHaTesla »

Delta skrev:
Har sedan mer än 5 år Model S. Kör ca 4500mil/år och byter kontinentala dubbfria Dunlop vinterdäck varje år i november. Har inga extra fälgar till sommar/vinter utan kör på samma däck året om. Så har jag fräscha balanserade däck inför vintersäsongen. Slipper också övriga byten och förvaring. Ca. pris för för 4 nya däck 10k. Laddar gratis på SuC eller hemma.

Lägg undan 1000 kr/ månad så har du till spolarvätska och tvätt av pärlan dessutom. Sälj sommardäcken och fälgarna.
Har inte lagt min beställning ännu men ska göra i dagarna på sen 3 SR+.
Jag kommer köra ca. 3500mil/året, men du menar att det kanske då t.om. är värt att inte köpa till vinterdäck och extra fälg utan att istället bara köra på orginal och sedan sälja medföljande däcken i vinter och då istället köpa allround däck som man byter varje säsong?

Spontana tanken är att de känns lyxigt men de är det kanske värt både sett till att man får balanserade samt nya och fräscha däck när man kör så pass mycket!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av Delta »

VillHaTesla skrev:
Delta skrev:
Har sedan mer än 5 år Model S. Kör ca 4500mil/år och byter kontinentala dubbfria Dunlop vinterdäck varje år i november. Har inga extra fälgar till sommar/vinter utan kör på samma däck året om. Så har jag fräscha balanserade däck inför vintersäsongen. Slipper också övriga byten och förvaring. Ca. pris för för 4 nya däck 10k. Laddar gratis på SuC eller hemma.

Lägg undan 1000 kr/ månad så har du till spolarvätska och tvätt av pärlan dessutom. Sälj sommardäcken och fälgarna.
Har inte lagt min beställning ännu men ska göra i dagarna på sen 3 SR+.
Jag kommer köra ca. 3500mil/året, men du menar att det kanske då t.om. är värt att inte köpa till vinterdäck och extra fälg utan att istället bara köra på orginal och sedan sälja medföljande däcken i vinter och då istället köpa allround däck som man byter varje säsong?

Spontana tanken är att de känns lyxigt men de är det kanske värt både sett till att man får balanserade samt nya och fräscha däck när man kör så pass mycket!
Vinterdäck slits ganska mycket på sommaren, men de är mjukare och tystare än sommardäck. Sen är det väl klokt att hålla koll på hastighetskoden som i detta fallet är V=240 km/h. Dock är risken att mönsterdjupet blir otillräcklig obefintlig.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av Splfredde »

Gick precis från 19-tum odubbade vinterdäck(Nokia WR4) till Arachnid 21-tummare med sommardäck(Michelin Pilot Supersport), det är som att byta från lastbil till gokart väghållningsmässigt.

SÅ beroende på körstil och önskad väghållning så kanske det inte bara är ekonomi som gäller :)
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av ippii »

Dubbfria vinterdäcks bromssträcka är katastrof en sommardag, avråder starkt att köra med dem när dygnsmedeltemperaturen går över 6-8 grader.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 mar 2019 23:14
Ort: Åkersberga

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av Ulrica R »

Jag kommer att köpa vinterdäck (med dubb pga tvåhjulsdrift och svåra, slingrande backar där jag bor) och sätta dem på originalfälgarna. Letar nu som bäst efter ett par snygga fälgar till sommardäcken.
Tyvärr avsätter jag ingenting mer än till pensionen :D
Jag har dock i åtanke att den värsta kostnaden är just om det blir vagnskada/skada på glastaket (som går under vagnskada) och där jag får betala upp till 13 749 kr själv innan självriskerna tickar igång. Kostar skadan mer än 13 750 får jag dra av 10 000 med hjälp av mitt försäkringsbolag iF.

Jag har en solid svart bil och lacken är väldigt ömtålig. Så första vardagen efter att jag fått bilen åkte den in för lackbehandling. Frivilligt, men lätt värt ca 4500 kr om man inte väljer att köra med keramisk lackbehandling etc. Då får man lägga till många tusenlappar till.

Tesla Model 3 är rätt strippad på prylar som vi ser som självklara tillbehör när vi köper bil. Det är också kostnader att respektera. Kolla i tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14215
Allt är inte nödvändigt, men en hel del matnyttiga råd får man därifrån.

Du måste berätta hur det gick för oss!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av pefreli »

Jag sätter av för värdeminskningen vilket torde stå för runt 80-90% av bilens kostnad. Resten betalar jag när behov uppstår.

Jag räknar med att sätta av ca 8 k i månaden för min LR RWD. Ger en värdeminskning på ca 100 k per år vilket jag bedömt som rimligt de första 3 åren.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Löpande kostnader på ny M3

Inlägg av chaffis75 »

ippii skrev:
Dubbfria vinterdäcks bromssträcka är katastrof en sommardag, avråder starkt att köra med dem när dygnsmedeltemperaturen går över 6-8 grader.
Ja detta är ett problem för oss i Skåne, de är ju ca +10 grader både midsommar och jul. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar