funderar

Här är mitt senaste räkne exempel:)
Exemplet är vid minimum 20% kont insats
på Model 3!
Tanken är att kanske byta direkt när V60 är såld eller att köpa en billig golf över vintern och spara
en extra slant innan byte! Hmmm....
Moderator: Redaktion
kangru skrev:Det enda du kommer ångra är att du inte bytte tidigare om du väntar...
Ganska trygg kalkylmrmuscle skrev:Jag planerar och funderar, planerar och
funderar![]()
Här är mitt senaste räkne exempel:)
Exemplet är vid minimum 20% kont insats
på Model 3!
Tanken är att kanske byta direkt när V60 är såld eller att köpa en billig golf över vintern och spara
en extra slant innan byte! Hmmm....
nek0 skrev:Ganska trygg kalkylmrmuscle skrev:Jag planerar och funderar, planerar och
funderar![]()
Här är mitt senaste räkne exempel:)
Exemplet är vid minimum 20% kont insats
på Model 3!
Tanken är att kanske byta direkt när V60 är såld eller att köpa en billig golf över vintern och spara
en extra slant innan byte! Hmmm..... M3P gratis service och försäkring kostar inget på någon av bilarna.
haha!! Försäkring kollat upp. Jämt ut förutom billigare på Golfeländet![]()
Du, jag har läst den här frågan i över 3 år på detta forum och ser inte att värdet på begagnade fossilbilarna rasat så som vissa här vill att det skall ske.Snap02 skrev:Restvärde ? Vad kommer det vara för värde på fossolbilar när folk väljer bort dom. Staten höjer skatten på fossilbilar kommer kosta ca 11000 för en tiguan första 3 åren sedan typ 6000 per år.
Bränslekostnad räknar jag väldigt billigtiAkita skrev:Jag får det inte att gå ihop med en bränslekostnad på 2500 kr/mån för Volvon och 100 kr/mån för Teslan. Visst, Teslan är hyfsat efektiv, men under 2 kr milen i elkostnad ska du nog inte räkna med. Sen känns ränta + amortering för Teslan väldigt låg. Det är totalt ca 166 00 kr under tre år. Vad har du räknat med för kontantinsats och restvärde för att få så låg månadskostnad?
Ja men om du jämför alternativen så måste du ju räkna med att dina 20% kontant är borta efter 36 månader för Teslan och sen räkna in eventuell diff mellan verkligt värde och restskuld för alla. I Teslans fall gissningsvis runt 0, i de andra fallen har du något iaf.mrmuscle skrev:Bränslekostnad räknar jag väldigt billigtiAkita skrev:Jag får det inte att gå ihop med en bränslekostnad på 2500 kr/mån för Volvon och 100 kr/mån för Teslan. Visst, Teslan är hyfsat efektiv, men under 2 kr milen i elkostnad ska du nog inte räkna med. Sen känns ränta + amortering för Teslan väldigt låg. Det är totalt ca 166 00 kr under tre år. Vad har du räknat med för kontantinsats och restvärde för att få så låg månadskostnad?
för kan ladda i princip gratis 2min
från min bostad, P-avgift (20kr/dygn).
Men visst.... kan bli mer....
Ränta amortering är det som DNB Gav mig
på 3 år och 20% kontantinsats.
Beror ju på hur länge du har den och hurnek0 skrev:Du, jag har läst den här frågan i över 3 år på detta forum och ser inte att värdet på begagnade fossilbilarna rasat så som vissa här vill att det skall ske.Snap02 skrev:Restvärde ? Vad kommer det vara för värde på fossolbilar när folk väljer bort dom. Staten höjer skatten på fossilbilar kommer kosta ca 11000 för en tiguan första 3 åren sedan typ 6000 per år.
Min bil kostade 307 000lr för 18 månader sedan och om 18 månader tror jag inte att värdet är under 150 000kr .
Skatten på min diesel är 1464kr/år och den drar runt 5,5ldiesel/10 mil, kör den privat och betalar allt med egna skattade pengar. Hur tror du att jag skulle göra för att få M3P för samma pengar. Man köper inte en M3P för att den är billigare än en fossilbil för det kan den aldrig bli.Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
Varför måste man jämföra med en dyr fosilbil?mrmuscle skrev:Beror ju på hur länge du har den och hurnek0 skrev:Du, jag har läst den här frågan i över 3 år på detta forum och ser inte att värdet på begagnade fossilbilarna rasat så som vissa här vill att det skall ske.Snap02 skrev:Restvärde ? Vad kommer det vara för värde på fossolbilar när folk väljer bort dom. Staten höjer skatten på fossilbilar kommer kosta ca 11000 för en tiguan första 3 åren sedan typ 6000 per år.
Min bil kostade 307 000lr för 18 månader sedan och om 18 månader tror jag inte att värdet är under 150 000kr .
Skatten på min diesel är 1464kr/år och den drar runt 5,5ldiesel/10 mil, kör den privat och betalar allt med egna skattade pengar. Hur tror du att jag skulle göra för att få M3P för samma pengar. Man köper inte en M3P för att den är billigare än en fossilbil för det kan den aldrig bli.Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
mycket du kör, Men visst....du måste
jämföra med en dyr fosilbil då.
Men en bmv eller volvo med samma
prestanda inte billig. Finns en anledning
att skatteverket jämfört p förmånsvärde
med en viss BMW:)
Jo lätt göra överpositiv:) Det är aldrig en braOfarligTesla skrev:Ja men om du jämför alternativen så måste du ju räkna med att dina 20% kontant är borta efter 36 månader för Teslan och sen räkna in eventuell diff mellan verkligt värde och restskuld för alla. I Teslans fall gissningsvis runt 0, i de andra fallen har du något iaf.mrmuscle skrev:Bränslekostnad räknar jag väldigt billigtiAkita skrev:Jag får det inte att gå ihop med en bränslekostnad på 2500 kr/mån för Volvon och 100 kr/mån för Teslan. Visst, Teslan är hyfsat efektiv, men under 2 kr milen i elkostnad ska du nog inte räkna med. Sen känns ränta + amortering för Teslan väldigt låg. Det är totalt ca 166 00 kr under tre år. Vad har du räknat med för kontantinsats och restvärde för att få så låg månadskostnad?
för kan ladda i princip gratis 2min
från min bostad, P-avgift (20kr/dygn).
Men visst.... kan bli mer....
Ränta amortering är det som DNB Gav mig
på 3 år och 20% kontantinsats.
Just nu skönmålar du Teslans kostnad mycket. Inget fel i att köpa en Tesla men man måste ju göra en korrekt kalkyl om man skall grunda sitt beslut på den.
Ju dyrare bil desto mer värdeminskning, det är väl självklart och det spelar ingen roll fossil eller elbil.mrmuscle skrev:Jo lätt göra överpositiv:) Det är aldrig en braOfarligTesla skrev:Ja men om du jämför alternativen så måste du ju räkna med att dina 20% kontant är borta efter 36 månader för Teslan och sen räkna in eventuell diff mellan verkligt värde och restskuld för alla. I Teslans fall gissningsvis runt 0, i de andra fallen har du något iaf.mrmuscle skrev:Bränslekostnad räknar jag väldigt billigtiAkita skrev:Jag får det inte att gå ihop med en bränslekostnad på 2500 kr/mån för Volvon och 100 kr/mån för Teslan. Visst, Teslan är hyfsat efektiv, men under 2 kr milen i elkostnad ska du nog inte räkna med. Sen känns ränta + amortering för Teslan väldigt låg. Det är totalt ca 166 00 kr under tre år. Vad har du räknat med för kontantinsats och restvärde för att få så låg månadskostnad?
för kan ladda i princip gratis 2min
från min bostad, P-avgift (20kr/dygn).
Men visst.... kan bli mer....
Ränta amortering är det som DNB Gav mig
på 3 år och 20% kontantinsats.
Just nu skönmålar du Teslans kostnad mycket. Inget fel i att köpa en Tesla men man måste ju göra en korrekt kalkyl om man skall grunda sitt beslut på den.
affär att köpa en ny bil:) Den svåra
frågan och som inte riktigt går få
svar på är just vad bilarna kostar per
månad i värdeminskning. Min volvo
sjunker också varje månad. Jag vill bli
av med den innan tiden kommer då
majoriteten inte vill köpa elbil! Den
tiden har inte kommit än...
Nej allting är ju uppskattningar och man får ju se till att ha lite säkerhet i kalkylerna. Räknar du på 50% tills om 3 år så har du nog räknat med hög värdeminskning på Volvon.mrmuscle skrev:Jo lätt göra överpositiv:) Det är aldrig en bra
affär att köpa en ny bil:) Den svåra
frågan och som inte riktigt går få
svar på är just vad bilarna kostar per
månad i värdeminskning. Min volvo
sjunker också varje månad. Jag vill bli
av med den innan tiden kommer då
majoriteten inte vill köpa elbil! Den
tiden har inte kommit än...
Det har du rätt i. Man får kalkylera ochnek0 skrev:Ju dyrare bil desto mer värdeminskning, det är väl självklart och det spelar ingen roll fossil eller elbil.mrmuscle skrev:Jo lätt göra överpositiv:) Det är aldrig en braOfarligTesla skrev:Ja men om du jämför alternativen så måste du ju räkna med att dina 20% kontant är borta efter 36 månader för Teslan och sen räkna in eventuell diff mellan verkligt värde och restskuld för alla. I Teslans fall gissningsvis runt 0, i de andra fallen har du något iaf.mrmuscle skrev:Bränslekostnad räknar jag väldigt billigtiAkita skrev:Jag får det inte att gå ihop med en bränslekostnad på 2500 kr/mån för Volvon och 100 kr/mån för Teslan. Visst, Teslan är hyfsat efektiv, men under 2 kr milen i elkostnad ska du nog inte räkna med. Sen känns ränta + amortering för Teslan väldigt låg. Det är totalt ca 166 00 kr under tre år. Vad har du räknat med för kontantinsats och restvärde för att få så låg månadskostnad?
för kan ladda i princip gratis 2min
från min bostad, P-avgift (20kr/dygn).
Men visst.... kan bli mer....
Ränta amortering är det som DNB Gav mig
på 3 år och 20% kontantinsats.
Just nu skönmålar du Teslans kostnad mycket. Inget fel i att köpa en Tesla men man måste ju göra en korrekt kalkyl om man skall grunda sitt beslut på den.
affär att köpa en ny bil:) Den svåra
frågan och som inte riktigt går få
svar på är just vad bilarna kostar per
månad i värdeminskning. Min volvo
sjunker också varje månad. Jag vill bli
av med den innan tiden kommer då
majoriteten inte vill köpa elbil! Den
tiden har inte kommit än...
Jag vill inte avråda dig från köpet av M3P utan bara väcka dig så du inte tror att du kommer spara några pengar på det. Min nästa bil blir en elbil, det är spikat och det blir inte av ekonomiska skäl
Vilka då?nek0 skrev:Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
Det stämmer såklart inte....Elof skrev:Vilka då?nek0 skrev:Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
Ja det där är ju bara korkat. Som att säga att en BMW 320d ”ger mer bilmässigt” än en AMG C63 eller valfri prestandabil.Elof skrev:Vilka då?nek0 skrev:Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-13225777Elof skrev:Vilka då?nek0 skrev:Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
Fast inget du skrev gör att de motsvarar varandra. Du behöver inte värdesätta prestandan, den finns dock där ändå.nek0 skrev:https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 1-13225777Elof skrev:Vilka då?nek0 skrev:Kom inte nu med påståenden om att man ska jämföra M3P med fossiler för 650 000kr för det finns bilar för långt under 300 000kr som ger mer en M3P bilmässigt
https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 9-13227202
Majoriteten här har aldrig haft prestanda bilar innan M3P och prestanda i klass med M3P är inte alls viktiga för mig eller väldigt många här.
Sedan har vi en del som behöver prestandan som förlägnare för en viss kropps del .
Fråga själv hur många som kommer från en Ceed, Mondeo,Octavia V70 ..... ,många fler än de som kommer från M3, AMG , vill jag påstå.
Tänk själv om man skulle sälja en Octavia eldriven med samma prestandan och pris som dagens bensin eller diesel Octavia, hade den sålt bättre eller sämre än M3P