Sida 1 av 2
Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 11:23
av juristen
Tycker detta är ett rätt sniket drag. Tesla får ju göra som de vill med bilarna de äger så klart, men det kommer bli knepigt för begagnatköpare att ha koll på om bilen de köper har fri laddning eller inte. Hur ska man kunna kolla upp vad som gäller för en aktuell bil som säljs privat? Ringa Tesla och fråga?

Tror också detta kommer slå tillbaka på Tesla, eftersom begagnatbilarna de säljer själva kommer bli mindre eftertraktade och folk kommer vilja betala mindre för dem.
Som begagnatköpare kommer man också behöva välja mellan Teslas begagnatgaranti och fri laddning, eftersom bara bilar som säljs privat kommer behålla den fria laddningen.
På plus-sidan för oss som har bilar med fri laddning så kommer dessa vara hetare på marknaden.
https://electrek.co/2019/07/22/tesla-re ... used-cars/
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 11:27
av chaffis75
Ja låter som ett dåligt drag från Tesls sida men som du säger Tesla bestämmer såklart själva.. Känns som man jagar inkomster, man vill verkligen få företaget att gå med vinst nu.
Hur är de idag med nya modell S och X, är de som modell 3 att man får några mil gratis om man har referal kod och sedan får de betala på samma sätt som för modell 3?
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 12:25
av jpetters
Jag tycker det är bra att "tvätta bort" gratis SuC när begagnade bilar går via Tesla. Minskar gratisladdande på lokal SuC och jämnar ut förutsättningarna. Köper man begagnat av Tesla får man deras CPO garanti som plus och den är värd långt mer för de flesta.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 13:30
av Mickep
Tycker det är helt rätt att ta bort det på bilar som de säljer på sina kanaler. Fri supercharging är ett sattyg och bör tas bort om så enbart för att hindra att företaget gör förlust. Men avtal är avtal och de som säljer privat har fortfarande den förmånen, men när tesla säljer finns ingen anledning att fortsätta charaden. Det borde ändra så att man betalar för energin men inte för att ladda på stationerna (andra som ev laddar får ett påslag på kw priset eller en fast avgift), då kan de hävda att de laddar gratis, men betalar för elen.(elen är som alla vet inte gratis och långt från billig)
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 13:42
av EnTraktor
Gratis SuC fick igång bilförsäljningen för Tesla men det håller inte för alltid. Fri SuC missbrukas och folk gör SuC till sin främsta källa för laddning. Och SuC är alldeles för dyr infrastruktur för att användas för vardagsladdning.
Det finns inga laddare i Oslo, inga i Köpenhamn, inga i Göteborg och Upplands Väsby har inte byggts ut med CCS vilket jag tolkar som att den är på väg bort. Tesla vill alltså inte erbjuda SuC laddning där användarna finns. Det är för dyrt för dom.
Det säger sig självt att Tesla måste bygga enormt mycket mer infrastruktur för användaren som laddar SuC 100 ggr per år ("till vardags") jämfört med användaren som laddar SuC 10 ggr per år (långresor).
Med sin nuvarande ekonomiska situation så har Tesla inte råd att lösa vardagsladdning för alla, framförallt inte med dyr SuC infrastruktur. Man måste ta ansvar och lösa det själv. Och att ta bort fri SuC är enda sättet att få folk att förstå. Tesla kan och vill inte förbjuda nån att ladda på SuC vid behov men snittantalet laddningar som en användare gör måste minskas om kostnaderna ska pressas så min gissning är att priset för SuC kommer höjas ytterligare i år.
Redan nu kommer mer och mer rykten om avstängda SuC p.g.a. obetalda elräkningar för elen/marken och det är nog bara början vi ser.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 14:01
av chaffis75
EnTraktor skrev:
Redan nu kommer mer och mer rykten om avstängda SuC p.g.a. obetalda elräkningar för elen/marken och det är nog bara början vi ser.
Väldigt intressant, detta har jag aldrig hört talas om.. Bara så jag inte missförstår, du säger att Tesla inte betalar sina räkningar? Har du några exempel?
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 14:02
av Jeppe_E
chaffis75 skrev:EnTraktor skrev:
Redan nu kommer mer och mer rykten om avstängda SuC p.g.a. obetalda elräkningar för elen/marken och det är nog bara början vi ser.
Väldigt intressant, detta har jag aldrig hört talas om.. Bara så jag inte missförstår, du säger att Tesla inte betalar sina räkningar? Har du några exempel?
I USA var det väl lite bråk från någon/några markägare.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 14:09
av chaffis75
Jeppe_E skrev:chaffis75 skrev:EnTraktor skrev:
Redan nu kommer mer och mer rykten om avstängda SuC p.g.a. obetalda elräkningar för elen/marken och det är nog bara början vi ser.
Väldigt intressant, detta har jag aldrig hört talas om.. Bara så jag inte missförstår, du säger att Tesla inte betalar sina räkningar? Har du några exempel?
I USA var det väl lite bråk från någon/några markägare.
OK.. låter ju inte som ett finansiellt problem då utan just vad du säger, bråk vilket såklart ofta kan ta sig uttryck i att Tesla inte vill betala räkningarna för just denna SuC. Bra.. lät väldigt illa när jag läste den raden men då kan jag lugna mig..
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 14:32
av Delta
Mickep skrev:Tycker det är helt rätt att ta bort det på bilar som de säljer på sina kanaler. Fri supercharging är ett sattyg och bör tas bort om så enbart för att hindra att företaget gör förlust. Men avtal är avtal och de som säljer privat har fortfarande den förmånen, men när tesla säljer finns ingen anledning att fortsätta charaden. Det borde ändra så att man betalar för energin men inte för att ladda på stationerna (andra som ev laddar får ett påslag på kw priset eller en fast avgift), då kan de hävda att de laddar gratis, men betalar för elen.(elen är som alla vet inte gratis och långt från billig)
Tänk på att vi som har fri obegränsad SuC på bilar från början av 2017 har betalat 300000 mera för våra bilar med plåttak, spiralfjädrar och 90 batteri än för dagens MS med luftfjädring. Tesla kan inte ta bort fri SuC bara för att reducera sina kostnader. Sånt kallas för avtalsbrott.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 14:43
av frippe
När model 3 kommit och model s + x säljer samt snart model y. Och att fri SuC försvann för ett par år sedan. Torde antalet fordon med fri SuC minska i relation till antalet tesla rätt rejält.
Så för mig låter det mer som ett fånigt rättvise eller avundsjuke skäl att ta bort det på äldre teslor som säljs via CPO programmet.
Speciellt konstigt blir det när de själva slängde in fri SuC på lagerbilar de ville bli av med nu i våras.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 15:00
av dstr
jpetters skrev:Jag tycker det är bra att "tvätta bort" gratis SuC när begagnade bilar går via Tesla. Minskar gratisladdande på lokal SuC och jämnar ut förutsättningarna. Köper man begagnat av Tesla får man deras CPO garanti som plus och den är värd långt mer för de flesta.
CPO-garanti måste dom ju också sluta med. Det håller inte att ge bort "ny" garanti på bilar som är fem år gamla.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 15:03
av dstr
chaffis75 skrev:
Väldigt intressant, detta har jag aldrig hört talas om.. Bara så jag inte missförstår, du säger att Tesla inte betalar sina räkningar? Har du några exempel?
Det har jag hört på flera fronter. Slå en signal till kronofogden och kolla hur 556931-4098 sköter sig.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 15:08
av EnTraktor
Delta skrev:Mickep skrev:Tycker det är helt rätt att ta bort det på bilar som de säljer på sina kanaler. Fri supercharging är ett sattyg och bör tas bort om så enbart för att hindra att företaget gör förlust. Men avtal är avtal och de som säljer privat har fortfarande den förmånen, men när tesla säljer finns ingen anledning att fortsätta charaden. Det borde ändra så att man betalar för energin men inte för att ladda på stationerna (andra som ev laddar får ett påslag på kw priset eller en fast avgift), då kan de hävda att de laddar gratis, men betalar för elen.(elen är som alla vet inte gratis och långt från billig)
Tänk på att vi som har fri obegränsad SuC på bilar från början av 2017 har betalat 300000 mera för våra bilar med plåttak, spiralfjädrar och 90 batteri än för dagens MS med luftfjädring. Tesla kan inte ta bort fri SuC bara för att reducera sina kostnader. Sånt kallas för avtalsbrott.
Det är ingen som har sagt att Tesla ska ta bort nått på din eller eller nån annans bil. Men om Tesla köper in din bil nån gång i framtiden, så finns det inget som tvingar dom att sälja den med fri SuC igen.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 15:33
av jpetters
dstr skrev:jpetters skrev:Jag tycker det är bra att "tvätta bort" gratis SuC när begagnade bilar går via Tesla. Minskar gratisladdande på lokal SuC och jämnar ut förutsättningarna. Köper man begagnat av Tesla får man deras CPO garanti som plus och den är värd långt mer för de flesta.
CPO-garanti måste dom ju också sluta med. Det håller inte att ge bort "ny" garanti på bilar som är fem år gamla.
Håller med. Två års garanti som man får på bilar som gått mer än 8000 mil är mer rimligt.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 15:55
av juristen
Jag synar det här lösryckta påståendet om att det är många med fri laddning som "vardagsladdar" och att det skulle innebära ett problem - vare sig ekonomiskt för Tesla eller att det skulle innebära köbildning på Superchargers. Finns det någon källa på det alls?
Det är så klart lätt att spekulera och hitta på orsaker och samband utan grund, men hur kan man egentligen veta att någon som laddar just vardagsladdar eller är på långresa? Går ni fram och frågar? Eller antar ni?
Bilarna som Tesla har sålt med gratis laddning har de tagit betalt för med gratis laddning i kalkylen. Laddningen är redan betald! Varför drar man som Teslaägare kortet att "det är så dyrt för Tesla" i det läget, eller att det är synd om Tesla att de nu betalar för en tjänst som de tagit betalt i förskott för?
De bilar som sålts med gratis laddning är redan nu förhållandevis få jämfört med alla model 3 som nu finns ute på vägarna. Men är det kö på en supercharger så låter det som att det är på grund av att de med gratis laddning "vardagsladdar"?
För att inte tala om det konstigaste av allt - de som uttrycker att de som har gratis laddning inte "borde" få utnyttja sin förmån precis hur de vill. Det är inte bara det att bilen är såld med förutsättningen "unlimited supercharging", utan det märkligaste är de som på något sätt tycker att de har bättre förutsättningar att bedöma hur andra "borde" göra än den enskilda människan själv. Trots att de inte har en aning om andras förutsättningar eller prioriteringar.
Själv har jag gratis laddning och använder det flitigt på långresor. Jag skulle aldrig orka åka till Superchargern hemma för att spara de små summorna det handlar om och dessutom slita på batteriet hårdare. Men om nu någon annan tycker det är värt det så är det upp till dom. De kanske inte kan/får ladda hemma, har temporärt dålig ekonomi eller what ever. De har ändå köpt en Tesla och kör den och det är toppen!
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 16:29
av Lophornis
Låt icke Tesla bilar ladda för typ 2-3kr kWh. Då är det löst med ekonomin.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 16:50
av frippe
Lophornis skrev:Låt icke Tesla bilar ladda för typ 2-3kr kWh. Då är det löst med ekonomin.
Och köerna på SuC lär bli otroligt mycket längre. Samt en av de stora fördelarna med att köpa en tesla försvinner.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 17:16
av EnTraktor
juristen skrev:Jag synar det här lösryckta påståendet om att det är många med fri laddning som "vardagsladdar" och att det skulle innebära ett problem - vare sig ekonomiskt för Tesla eller att det skulle innebära köbildning på Superchargers. Finns det någon källa på det alls?
Det är så klart lätt att spekulera och hitta på orsaker och samband utan grund, men hur kan man egentligen veta att någon som laddar just vardagsladdar eller är på långresa? Går ni fram och frågar? Eller antar ni?
Det är inte lösryckt utan tydliga intryck från att ha varit Teslaägare i snart 5 år och har läst i stort sett alla inlägg på detta forum samt flertal grupper på Facebook. Ett konkret exempel - här om dagen frågar nån i en Teslagrupp på nätet om någon vet när SuC i Sturup kommer igång. Jag söker på personens namn i gruppen och bara nån vecka tidigare har personen skrivit att hen som bor i Malmö har köpt en Tesla med fri SuC och inte riktigt orkar skaffa egen laddare. Veckor senare efterlyser personen när SuC 2 mil hemmifrån kommer upp.
Ett annat färskt exempel, sålde min gamla X för 2 mån sedan till en person som bor i centrala Sthlm (mitt i en djungel av laddare). Det tog Tesla 6 veckor att få bort bilen från mitt konto. Under den perioden fick jag meddelande i appen i stort sett varannan dag att SuC laddningen håller på att bli klar. Varje gång var det i Upplands Väsby.
juristen skrev:Bilarna som Tesla har sålt med gratis laddning har de tagit betalt med gratis laddning i kalkylen. Laddningen är redan betald! Varför drar man som Teslaägare kortet att "det är så dyrt för Tesla" i det läget, eller att det är synd om Tesla att de betalar för något som de frivilligt har gett bort?
Det är inte synd om Tesla. Dom har frivilligt erbjudit fri SuC för att sälja bilar. Men Tesla är ett företag som går med förlust i stort sett hela tiden, så laddning kanske är betald, men inte av bilägarna utan aktieägarna som skjuter till kapital. Det kan och kommer inte fortgå för evigt. Att bygga och driva SuC har massa MASSOR. Bygget kostar 7-siffrigt belopp. Sedan har man i många fall kostnader för mark/hyra, höga kostnader för el-distribution, service och underhåll på stationerna (Folk har ingen som helst respekt för utrustningen. Kolla lite närmare på stationerna så ser man att var och vartannat uttag är sönderslaget. Vad tror du det kostar skicka ut el elektriker att byta ett uttag?). Slutligen kostar elen i många fall LÅNGT mycket mer än vad vi betalar hemma. Såg i veckan elräkningen för Greenway som driver laddnätverk i Polen och Slovakien. Dom betalar så mycket som 3.40 PLN/kWh (ca 8 kr/kWh), där elpriset för förbrukningen i hemmen i Polen ligger på ca 0.55-0.60 PLN/kWh (alltså Greenway betalar 8 ggr mer för elen än Kowalski som steker korv hemma). I Spanien där elpriserna är ännu mycket högre (3-5 SEK/kWh för invånare) och där Tesla haft väldigt mycket problem att få tag på elanslutning till sina stationer p.g.a. monopolsituationen vågar jag inte ens gissa hur mycket Tesla betalar för elen.
Dom flesta förutsätter att bara för att dom betalar 0.90 kr/kWh och Tesla tar 2.5 kr/kWh att Tesla blir rika på deras laddning. Det kanske inte riktigt är så enkelt.
juristen skrev:De bilar som sålts med gratis laddning är redan nu förhållandevis få jämfört med alla model 3 som nu finns ute på vägarna. Men är det kö på en supercharger så låter det som att det är på grund av att de med gratis laddning "vardagsladdar"?

Jag har aldrig skyllt köerna på fri SuC. Jag skrev att den som laddar 100 ggr per år, kostar Tesla mycket mer än den som laddar 10 ggr per år, och det är enkel matte att den som använder 1 miljon kronors utrustning 100 ggr kostar mer än den som använder den 10 ggr.
juristen skrev:För att inte tala om det konstigaste av allt - de som uttrycker att de som har gratis laddning inte "borde" få utnyttja sin förmån precis hur de vill. Det är inte bara det att bilen är såld med förutsättningen "unlimited supercharging", utan det märkligaste är de som på något sätt tycker att de har bättre förutsättningar att bedöma hur andra "borde" göra än den enskilda människan själv. Trots att de inte har en aning om andras förutsättningar eller prioriteringar.
Jag skrev aldrig att dom som har fri SuC inte ska få ladda. Jag skrev att Tesla med nuvarande ekonomiska förutsättningar inte har råd att bygga infrastruktur för folks vardagsladdning, oavsett vad, när och hur man har sålt det förut. Jag vill inte bedöma någon. Jag bara konstaterar faktum att den som laddar på SuC 100 ggr per år kostar Tesla massor. Sedan kan man leva i tron att bara för att man har köpt en bil så har Tesla råd med detta. Men kolla deras bokslut så säger siffrorna nått annat.
juristen skrev:Själv har jag gratis laddning och använder det flitigt på långresor. Jag skulle aldrig orka åka till Superchargern hemma för att spara de små summorna det handlar om och dessutom slita på batteriet hårdare. Men om nu någon annan tycker det är värt det så är det upp till dom. De kanske inte kan/får ladda hemma, har temporärt dålig ekonomi eller what ever. De har ändå köpt en Tesla och kör den och det är toppen!
Jag har oxå gratis laddning och nyttjar den på långresor. Jag skulle inte heller slösa min tid på att åka till en SuC för att gratisladda. Det är inte där problemet ligger. Problemet är att Tesla kämpar med ekonomin. Företaget överlever kvartal till kvartal tack vare att personalen sliter som djur vid varje kvartalsslut och genom att erbjuda kortfristiga kampanjer med fri-SuC som på lång sikt kostar mycket mer än dom smakar. Tesla behöver styra upp sin ekonomi och börja tänka mer långsiktigt och inte hur dom ska överleva nästa kvartalsrapport.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 17:17
av EnTraktor
Lophornis skrev:Låt icke Tesla bilar ladda för typ 2-3kr kWh. Då är det löst med ekonomin.
Det löser ingenting för Tesla betalar i många fall mycket mer än så för elen. Dessutom kostar den massor att bygga stationerna. SuC är en enorm kostnad för Tesla, och enda anledningen till att man har kvar nätverket är att man säljer bilar på det. Men det är fortfarande en enorm kostnad.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 17:26
av OfarligTesla
EnTraktor skrev:Lophornis skrev:Låt icke Tesla bilar ladda för typ 2-3kr kWh. Då är det löst med ekonomin.
Det löser ingenting för Tesla betalar i många fall mycket mer än så för elen. Dessutom kostar den massor att bygga stationerna. SuC är en enorm kostnad för Tesla, och enda anledningen till att man har kvar nätverket är att man säljer bilar på det. Men det är fortfarande en enorm kostnad.
Skall de öppna upp för vinstintresse måste de dessutom ta minst 10 kr per minut, då blir det runt 5 kr/kWh om man laddar lika snabbt som en Tesla. Nu är det väl dåligt med tanke på likviditeten oavsett så det lär inte vara något de vill göra.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 17:30
av Jerker
Om Teslas bilar nån gång ska kunna få V2G så måste man ju få bort gratisladdningen. Men jag vet inte om det finns några tankar på det. Men det borde ingå i filosofin och med tanke på att de också säljer solceller.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 17:51
av jpetters
EnTraktor skrev:juristen skrev:Jag synar det här lösryckta påståendet om att det är många med fri laddning som "vardagsladdar" och att det skulle innebära ett problem - vare sig ekonomiskt för Tesla eller att det skulle innebära köbildning på Superchargers. Finns det någon källa på det alls?
Det är så klart lätt att spekulera och hitta på orsaker och samband utan grund, men hur kan man egentligen veta att någon som laddar just vardagsladdar eller är på långresa? Går ni fram och frågar? Eller antar ni?
Det är inte lösryckt utan tydliga intryck från att ha varit Teslaägare i snart 5 år och har läst i stort sett alla inlägg på detta forum samt flertal grupper på Facebook. Ett konkret exempel - här om dagen frågar nån i en Teslagrupp på nätet om någon vet när SuC i Sturup kommer igång. Jag söker på personens namn i gruppen och bara nån vecka tidigare har personen skrivit att hen som bor i Malmö har köpt en Tesla med fri SuC och inte riktigt orkar skaffa egen laddare. Veckor senare efterlyser personen när SuC 2 mil hemmifrån kommer upp.
Ett annat färskt exempel, sålde min gamla X för 2 mån sedan till en person som bor i Sthlm. Det tog Tesla 6 veckor att få bort bilen från mitt konto. Under den perioden fick jag meddelande i stort sett varannan dag att SuC laddningen håller på att bli klar. Varje gång var det i Upplands Väsby.
juristen skrev:Bilarna som Tesla har sålt med gratis laddning har de tagit betalt med gratis laddning i kalkylen. Laddningen är redan betald! Varför drar man som Teslaägare kortet att "det är så dyrt för Tesla" i det läget, eller att det är synd om Tesla att de betalar för något som de frivilligt har gett bort?
Det är inte synd om Tesla. Dom har frivilligt erbjudit fri SuC för att sälja bilar. Men Tesla är ett företag som går med förlust i stort sett hela tiden, så laddning kanske är betald, men inte av bilägarna utan aktieägaren som skjuter till kapital. Det kan inte fortgå för evigt. Att bygga och driva SuC har massa MASSOR. Bygget kostar 7-siffrigt belopp. Sedan har man i många fall kostnader för mark/hyra, höga kostnader för el-distribution, service och underhåll på stationerna (Folk har ingen som helst respekt för utrustningen. Kolla lite närmare på stationerna så ser man att var och vartannat uttag är sönderslaget.). Slutligen kostar elen i många fall LÅNGT mycket mer än vad vi betalar hemma. Såg i veckan elräkningen för Greenway som driver laddnätverk i Polen och Slovakien. Dom betalar så mycket som 3.40 PLN/kWh (ca 8 kr/kWh), där elpriset för förbrukningen i hemmen i Polen ligger på ca 0.55-0.60 PLN/kWh. I Spanien där elpriserna är ännu mycket högre och där Tesla haft väldigt mycket problem att få tag på elanslutning till sina stationer p.g.a. monopolsituationen vågar jag inte ens gissa hur mycket elen kostar.
Dom flesta förutsätter att bara för att dom betalar 0.90 kr/kWh och Tesla tar 2.5 kr/kWh att Tesla blir rika på deras laddning. Det kanske inte är riktigt är så enkelt.
juristen skrev:De bilar som sålts med gratis laddning är redan nu förhållandevis få jämfört med alla model 3 som nu finns ute på vägarna. Men är det kö på en supercharger så låter det som att det är på grund av att de med gratis laddning "vardagsladdar"?

Jag har aldrig skyllt köerna på fri SuC. Jag skrev att den som laddar 100 ggr per år, kostar Tesla mycket mer än den som laddar 10 ggr per år, och det är enkel matte att den som använder 1 miljon kronors utrustning 100 ggr kostar mer än den som använder den 10 ggr.
juristen skrev:För att inte tala om det konstigaste av allt - de som uttrycker att de som har gratis laddning inte "borde" få utnyttja sin förmån precis hur de vill. Det är inte bara det att bilen är såld med förutsättningen "unlimited supercharging", utan det märkligaste är de som på något sätt tycker att de har bättre förutsättningar att bedöma hur andra "borde" göra än den enskilda människan själv. Trots att de inte har en aning om andras förutsättningar eller prioriteringar.
Jag skrev aldrig att dom som har fri SuC inte ska få ladda. Jag skrev att Tesla med nuvarande ekonomiska förutsättningar inte har råd att bygga infrastruktur för folks vardagsladdning, oavsett vad, när och hur man har sålt det förut. Jag vill inte bedöma någon. Jag bara konstaterar faktum att den som laddar på SuC 100 ggr per år kostar Tesla massor. Sedan kan man leva i tron att bara för att man har köpt en bil så har Tesla råd med detta. Men kolla deras bokslut så säger siffrorna nått annat.
juristen skrev:Själv har jag gratis laddning och använder det flitigt på långresor. Jag skulle aldrig orka åka till Superchargern hemma för att spara de små summorna det handlar om och dessutom slita på batteriet hårdare. Men om nu någon annan tycker det är värt det så är det upp till dom. De kanske inte kan/får ladda hemma, har temporärt dålig ekonomi eller what ever. De har ändå köpt en Tesla och kör den och det är toppen!
Jag har oxå gratis laddning och nyttjar den på långresor. Jag skulle inte heller slösa min tid på att åka till en SuC för att gratisladda. Det är inte där problemet ligger. Problemet är att Tesla kämpar med ekonomin. Företaget överlever kvartal till kvartal tack vare att personalen sliter som djur vid varje kvartalsslut och genom att erbjuda kortfristiga kampanjer med fri-SuC som på lång sikt kostar mycket mer än dom smakar. Tesla behöver styra upp sin ekonomi och börja tänka mer långsiktigt och inte hur dom ska överleva nästa kvartalsrapport.

Bra summering!
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 18:01
av Gustafsson
De första Teslorna kunde väl fås med SuC för 17000:- extra som kunden betalade. Det blir rätt många mil som inte utnyttjas av alla, men mer av vissa. Eftersom alla nya bilar säljs med begränsade SuC förmåner kommer problemet ju att gradvis försvinna så jag ser inte riktigt problemet. SuC nätet ska ju bära sina egna kostnader men inte ge vinst har man också sagt. Avtal är avtal, vissa kan dra större fördel av detta än andra, inget konstigt med det.
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 19:45
av Surfaren
Jerker skrev:Om Teslas bilar nån gång ska kunna få V2G så måste man ju få bort gratisladdningen.
De kan väl lika bra erbjuda V2G endast för bilar som inte har gratis supercharging (och kanske då ge Teslaägare med gratis SuC möjligheten att välja bort detta och få V2G aktiverat i sina bilar, om det nu ens är möjligt att lösa med befintlig hårdvara i bilarna).
Re: Tesla tar bort fri laddning från sina CPO-bilar
Postat: 23 jul 2019 20:15
av lator
Gustafsson skrev:De första Teslorna kunde väl fås med SuC för 17000:- extra som kunden betalade. Det blir rätt många mil som inte utnyttjas av alla, men mer av vissa. Eftersom alla nya bilar säljs med begränsade SuC förmåner kommer problemet ju att gradvis försvinna så jag ser inte riktigt problemet. SuC nätet ska ju bära sina egna kostnader men inte ge vinst har man också sagt. Avtal är avtal, vissa kan dra större fördel av detta än andra, inget konstigt med det.
Detta med tillägg för SuC var 19500 kr för de få S60 som levererades i Sverige. Alla andra bilar hade det inkluderat d.v.s man betalade ovillkorligen 19500 kr extra när man köpte bilen. När sen den ingående laddningen togs bort jan 17 så fanns det de som undrade om priset på bilarna då skulle sänkas med motsvarande belopp men så blev det inte...
Om man tar dessa 19500 kr och delar detta med de 2.56(?) som laddningen kostar idag så har man ca 7600 kWh som man har betalat för. Detta innebär att man har förbetalt ca 4000 mils SuC när man köper bilen. Hur många utöver Taxi nyttjar SuC på detta viset?
Sen kan man alltid ta debatten om huruvida Tesla ska jobba med ett eget snabbladdarnätverk men troligen så är detta en av de viktigaste variablerna när det kommer till att välja märke på sin elbil så länge det inte handlar om en ren pendlarbil.