Ser inte främre sensorer vid parkering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobwet
Teslaägare

Ser inte främre sensorer vid parkering

Inlägg av tobwet »

Hej
Första dagen som Teslaägare (beg S 2015) och första inlägget.

När jag backar får jag upp den vy som antagligen alla får, ena halvan av stora skärmen har back-kamera, andra halvan har en bild av bilens sensorer och avstånd runt om.

Om jag backar lite, kör framåt lite och hoppar lite mellan riktningarna så ser jag även denna tvådelade vy när jag kör framåt, vilket är rimligt när man t.ex. justerar sin pakering.

Men om jag parkerar framåt och inte har lagt i backen, då får jag aldrig upp sensorerna eller dess varningar. Ingenting av intresse visas, som om bilen saknade sensorer. Jag har till och med gått ut och hållit handen över två frontsensorer när sambon parkerade. Noll respons. Dock, när jag backar, då visas sensorernas värden med avstånd, även framåt.

Hur får jag fram denna info när jag kör framåt? Jag skulle ju önska att när jag kör långsamt så visas samma info som när jag backar, snarare än t.ex. musik-vyn som annars visas. Finns det någon relevant knapp jag har missat?

Bilen visas ju också i miniatyr uppe på lilla bildskärmen bakom ratten, där visas inte heller något av intresse. Kanske att backsensorerna visas, men absolut inget framåt. Den hade ju också gärna fått visa avstånd. Det enda jag ser är en bild över de fyra däcksensorerna, där det står - istället för något värde för tryck. Jag vet inte om det är normalt.

Tips och tankar?
Tack!

Edit: Det löste sig automagiskt...
Senast redigerad av tobwet, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Ser inte främre sensorer vid parkering

Inlägg av Delta »

På min första P85 från 2014 var sensorer inte standard, fick beställas extra(4500 kr) liksom eksempelvis hatthyllan (1600 kr).
På min nuvarande 90D från vecka 1 2017 fungerade inte sensorerna ibland de första månaderna, det blev lite repor av den anledningen. Efter en uppdatering funkade de både fram o bak och har inte krånglat efter det.
Användarvisningsbild
tobwet
Teslaägare

Inlägg av tobwet »

Det började fungera helt plötsligt efter någon omstart. Nu tycks den göra vad den ska, tror jag.
Däremot dog röststyrningen istället. Har inte fungerat på hela dagen.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag vet inte om det finns något sätt att få fram backvyn på stora skärmen då man kör framåt, men på lilla skärmen ska info från samtliga sensorer visas oavsett hastighet framåt eller bakåt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Slår man på kameran ska det finnas en trafikkonliknande symbol som jag tror får fram den vyn. Men frågan är väl om den ändå visar sensorinfon där om den inte visar det i lilla skärmen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
tobwet
Teslaägare

Inlägg av tobwet »

Tack för alla svar, men det löste sig helt plötsligt och har fungerat sedan dess. Men samtidigt som den biten blev att fungera så dog röststyrningen, men den kom igång efter ungefär en dag också.
Jag vet inte om alla konstiga sjukdomar uppkom pga systemåterställningen vid ägarbytet eller om det var andra tillfälligheter. Men sedan dess har den fungerat perfekt.
Skriv svar