Model 3 Long Range vs. Performance
Moderator: Redaktion
- mrmike0243
Model 3 Long Range vs. Performance
Hmmm har lite beslutsångest över val av tjänste/förmånsbil. Vad ska jag välja? Hur funkar 20" på snöiga och dåliga vägar?
Long Range med fyrhjulsdrift
Solid Svart
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Total självkörningsförmåga
18'' Nokian vinterdäck (dubbade)
Dragkrok
Eller:
Long Range Performance med fyrhjulsdrift
Performance-uppgradering
Solid Svart
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Performance-pedaler
20" Performance-hjul
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
20'' Nokian vinterdäck (odubbade)
Solid Svart
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Dragkrok
Eller:
Performance-uppgradering
Solid Svart
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Performance-pedaler
20" Performance-hjul
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
- New Direction
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Model 3 Long Range vs. Performance
Vi har en av varje! Och gillar båda väldigt mycket. Kan inte svara på just vinterkörning (ännu) men om man var tvungen att välja en av dom, så skulle det nog bli P. Tycker inte att den är så värst mycket stötigare eller bullrigare i kupén än vad LR är, däremot så är det svårare att komma ner i samma förbrukning som 18" med kåpor på.
Varför betala mer för en sämre färg (solid svart)? Men du kanske prompt vill ha en svart?
Men LR med 18" om du kör på dåliga vägar. Det finns ivf en som sabbat sina 20" pga potthål i vägen.
Men LR med 18" om du kör på dåliga vägar. Det finns ivf en som sabbat sina 20" pga potthål i vägen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Gällande stora hjul på vintern: inga problem! Kör själv med 21” fälgar och dubbfria Hakka R3 i region med riktig vinter.
Jag stod inför samma val. Slutade med en LR och läggar mellanskillnaden på en MC 
Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också. Däremot önskar jag att bilen var lägre som på M3P av estetiska skäl och fälgarna är ju snyggare.
Skillnaden i förmånsvärde är svår för mig att försvara. Det är nästan för lågt på LR

Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också. Däremot önskar jag att bilen var lägre som på M3P av estetiska skäl och fälgarna är ju snyggare.
Skillnaden i förmånsvärde är svår för mig att försvara. Det är nästan för lågt på LR

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Raeserfisk
- Teslaägare
Vid privatköp skulle jag säga att diskussionen är motiverad men gäller det tjänste/förmånsbil har jag ytterst svårt att motivera Performance-varianten. Räkna på ca 3 800 SEK/månad i förmånsvärde för AWD LR och 8 700 för performance (+130%..!).
- New Direction
- Teslaägare
- Kontakt:
Efter 3 månader är den fortfarande kulfakerlind skrev:Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också.

- Gustafsson
- Teslaägare
Skillnaden i räckvidd är totalt ointressant om du har hemmaladdning. Vad spelar det för roll ? Om du någon gång måste ladda några minuter extra när du är på långresa så har det marginell om ens någon betydelse.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja det är klartNew Direction skrev:Efter 3 månader är den fortfarande kulfakerlind skrev:Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också.

(Såld) M3P - Röd - vita säten
Varför välja 18 dubbat eller 20 odubbat?mrmike0243 skrev:Hmmm har lite beslutsångest över val av tjänste/förmånsbil. Vad ska jag välja? Hur funkar 20" på snöiga och dåliga vägar?
Solid Svart
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Dragkrok
Eller:
Performance-uppgradering
Solid Svart
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Performance-pedaler
20" Performance-hjul
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Privat hade jag garanterat valt P. Speciellt med rådande prisläge. För tillfället ett riktigt klipp som jag ser det.
Som tjänstebil hade jag kanske tänkt annorlunda eftersom förmånsvärdet är så mkt lägre.
Som tjänstebil hade jag kanske tänkt annorlunda eftersom förmånsvärdet är så mkt lägre.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp