Sida 1 av 1

Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 09:07
av mrmike0243
Hmmm har lite beslutsångest över val av tjänste/förmånsbil. Vad ska jag välja? Hur funkar 20" på snöiga och dåliga vägar?

Long Range med fyrhjulsdrift
Solid Svart
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Total självkörningsförmåga
18'' Nokian vinterdäck (dubbade)
Dragkrok

Eller:

Long Range Performance med fyrhjulsdrift
Performance-uppgradering
Solid Svart
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Performance-pedaler
20" Performance-hjul
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Total självkörningsförmåga
20'' Nokian vinterdäck (odubbade)

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 09:27
av New Direction
Vi har en av varje! Och gillar båda väldigt mycket. Kan inte svara på just vinterkörning (ännu) men om man var tvungen att välja en av dom, så skulle det nog bli P. Tycker inte att den är så värst mycket stötigare eller bullrigare i kupén än vad LR är, däremot så är det svårare att komma ner i samma förbrukning som 18" med kåpor på.

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 09:53
av Jeppe_E
Varför betala mer för en sämre färg (solid svart)? Men du kanske prompt vill ha en svart?

Men LR med 18" om du kör på dåliga vägar. Det finns ivf en som sabbat sina 20" pga potthål i vägen.

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 10:01
av erbo73
Gällande stora hjul på vintern: inga problem! Kör själv med 21” fälgar och dubbfria Hakka R3 i region med riktig vinter.

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 10:32
av fakerlind
Jag stod inför samma val. Slutade med en LR och läggar mellanskillnaden på en MC :-)
Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också. Däremot önskar jag att bilen var lägre som på M3P av estetiska skäl och fälgarna är ju snyggare.
Skillnaden i förmånsvärde är svår för mig att försvara. Det är nästan för lågt på LR :-)

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 10:45
av Raeserfisk
Vid privatköp skulle jag säga att diskussionen är motiverad men gäller det tjänste/förmånsbil har jag ytterst svårt att motivera Performance-varianten. Räkna på ca 3 800 SEK/månad i förmånsvärde för AWD LR och 8 700 för performance (+130%..!).

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 10:58
av New Direction
fakerlind skrev:
Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också.
Efter 3 månader är den fortfarande kul :lol:

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 11:23
av Gustafsson
Skillnaden i räckvidd är totalt ointressant om du har hemmaladdning. Vad spelar det för roll ? Om du någon gång måste ladda några minuter extra när du är på långresa så har det marginell om ens någon betydelse.

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 11:32
av fakerlind
New Direction skrev:
fakerlind skrev:
Accelerationen på P tror jag att jag skulle vänja mig vid och därmed inte värdera så högt efter några månader då LR har massor av pulver också.
Efter 3 månader är den fortfarande kul :lol:
Ja det är klart :-) Min poäng är att jag tror skillnaden mellan LR och M3P lägger sig. Jag tycker det är kul att trycka på gasen i denna också. Bild

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 24 jul 2019 23:56
av [JM]
mrmike0243 skrev:
Hmmm har lite beslutsångest över val av tjänste/förmånsbil. Vad ska jag välja? Hur funkar 20" på snöiga och dåliga vägar?

Long Range med fyrhjulsdrift
Solid Svart
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Total självkörningsförmåga
18'' Nokian vinterdäck (dubbade)
Dragkrok

Eller:

Long Range Performance med fyrhjulsdrift
Performance-uppgradering
Solid Svart
Performance-bromsar
Kolfiberspoiler
Performance-pedaler
20" Performance-hjul
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
Total självkörningsförmåga
20'' Nokian vinterdäck (odubbade)
Varför välja 18 dubbat eller 20 odubbat?

Re: Model 3 Long Range vs. Performance

Postat: 25 jul 2019 01:09
av pefreli
Privat hade jag garanterat valt P. Speciellt med rådande prisläge. För tillfället ett riktigt klipp som jag ser det.

Som tjänstebil hade jag kanske tänkt annorlunda eftersom förmånsvärdet är så mkt lägre.