Tips inför leverans
Moderator: Redaktion
Tips inför leverans
Jag ska hämta min 85D i veckan och skulle vilja få lite tips på vad man verkligen ska försöka kontrollera vid leverans?
Av tidigare trådar så inser jag att jag verkligen ska kontrollera lacken och leta efter skador/defekter...
Vad mer ska jag kolla extra noga?
Vilka defekter upptäckte du kort efter leverans?
Av tidigare trådar så inser jag att jag verkligen ska kontrollera lacken och leta efter skador/defekter...
Vad mer ska jag kolla extra noga?
Vilka defekter upptäckte du kort efter leverans?
Re: Tips inför leverans
Jag hade en liten "buckla" i fronten vid leverans, troligtvis p.g.a. stenskott. Men den syns inte om man inte står och speglar solen i lacken så det var inget jag valde att bråka om, jag hade väntat tillräckligt länge på bilen.
Vad som strulade vid min leverans: registrering av bilen hos Transportstyrelsen. Så kolla att det gått igenom ok.
Hoppas att allt går bra och att du får ut och njuta av din nya bil snart.
Vad som strulade vid min leverans: registrering av bilen hos Transportstyrelsen. Så kolla att det gått igenom ok.

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Feddan skrev:Jag hade en liten "buckla" i fronten vid leverans, troligtvis p.g.a. stenskott. Men den syns inte om man inte står och speglar solen i lacken så det var inget jag valde att bråka om, jag hade väntat tillräckligt länge på bilen.
Jag skall själv hämta snart. Detta låter ju som det viktigaste. Lacken eftersom en del skador kan vara svårt att bevisa att man inte gjort själv. Registreringen så man inte åker olagligt därifrån. Resten borde väl gå att ta på garanti om man ser nåt problem sen.FAJ skrev:Kolla lacken i övrigt snabbt avklarat.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Däcken, om det är de du beställt. Provkör med DS och lyssna efter skrammel, klonk eller oljud. Gå genom tillbehören som skall följa med.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Om du ska leasa bilen, kolla att allt runt det avtalet är klart i god tid.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Har du erfarenhet av att detta strulat med Teslas "egna" leasingupplägg (eg DNB)?pegs skrev:Om du ska leasa bilen, kolla att allt runt det avtalet är klart i god tid.
Det är väl ett villkor för att restvärdesgarantin ska gälla att man finansierar sin leasing via DNB.
Har uppfattat det som att DS förbereder leasingavtalet så att det finns klart när man ska hämta bilen.
Men det kanske är en romantiserad bild?

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Obalans i 19"!!! Det var halvkul att behöva åka tillbaks efter en vecka, lämna in en dag för balansering, få tillbaks den med samma problem, in igen veckan efter
Be dom provköra och försäkra sig om att inget vibrerar.
Be dom pusha in 6.2 om den inte redan har det. Ganska irriterande att t.e.x vänta 1-2 veckor på att få TACC innan bilen bestämmer sig för att ladda ner själv.
Vibrationer/friktionshopp av torkarblad. Den variant som kom från fabrik (när jag fick min) hade problem och dom var tvungna att byta till annat märke för att dom skulle fungera normalt.

Be dom provköra och försäkra sig om att inget vibrerar.
Be dom pusha in 6.2 om den inte redan har det. Ganska irriterande att t.e.x vänta 1-2 veckor på att få TACC innan bilen bestämmer sig för att ladda ner själv.
Vibrationer/friktionshopp av torkarblad. Den variant som kom från fabrik (när jag fick min) hade problem och dom var tvungna att byta till annat märke för att dom skulle fungera normalt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förvisso från Aug 2014, så mycket borde de ha fått ordning på, men här är en lång lista om man vill gå igenom allt...
http://nickjhowe.com/tesla/modelsguide.html
http://nickjhowe.com/tesla/modelsguide.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan nog vara vettigt att kolla alla fel som har tagits upp här och i andra trådar, särskilt om man har en bit tillbaka till Service centret om något strular.
Laddlocket är väl en sån grej som ska kollas, det ska gå att öppna utan kreditkort
Laddlocket är väl en sån grej som ska kollas, det ska gå att öppna utan kreditkort

Och om han inte redan lärt sig det: man kan öppna det via huvudskärmen eller genom att hålla ned bakluckeknappen på nyckeln 3 sekunder.LarsL skrev:Kan nog vara vettigt att kolla alla fel som har tagits upp här och i andra trådar, särskilt om man har en bit tillbaka till Service centret om något strular.
Ok, låt oss få skingra dimman runt laddluckeproblemet.
Det finns ett symptom som går ut på att laddluckan inte går att öppna, oavsett om man använder skärmen i bilen, nyckeln eller knappen på superchargerhandtaget. Man hör hur reläet klickar till men luckan öppnar sig inte. På just min bil är det värre om det är varmt ute. För att öppna luckan måste man trycka flera gånger i följd på knappen på skärmen i bilen, tills den öppnar sig.
Servicecenter säger att laddluckan behöver ställas in, "misalignment".
För mig är inte detta något som någon behöver vara orolig för inför leverans! För mig har detta blivit ett exempel på superservice från Tesla! Första gången det hände ringde jag numret i Amsterdam, en snubbe avvarade som guidade mig igenom problemet så att luckan öppnades. Sedan kom det direkt ett email från service i Kastrup, de beskrev problemet och ville boka tid för att fixa det. Fantastiskt. Jag har dock inte haft tid att fixa det ännu.
Det finns ett symptom som går ut på att laddluckan inte går att öppna, oavsett om man använder skärmen i bilen, nyckeln eller knappen på superchargerhandtaget. Man hör hur reläet klickar till men luckan öppnar sig inte. På just min bil är det värre om det är varmt ute. För att öppna luckan måste man trycka flera gånger i följd på knappen på skärmen i bilen, tills den öppnar sig.
För mig är inte detta något som någon behöver vara orolig för inför leverans! För mig har detta blivit ett exempel på superservice från Tesla! Första gången det hände ringde jag numret i Amsterdam, en snubbe avvarade som guidade mig igenom problemet så att luckan öppnades. Sedan kom det direkt ett email från service i Kastrup, de beskrev problemet och ville boka tid för att fixa det. Fantastiskt. Jag har dock inte haft tid att fixa det ännu.
phasebox.se
P85D
P85D
Man skulle ju också tänka sig att de linjerade saker innan de levererade...? Men det är klart har man nära till service så är det ju inget problem att fixa senare.
Jag har också problem med min lucka och enligt Tesla så sägs följande (då jag inte har "misalignment"): "Detta är ett mjukvaruproblem som förvärras när det blir varmt ute och speciellt när bilen har stått i solen." samt att det kommer förbättras med en ny mjukvara som kommer relativt snart.root skrev:Ok, låt oss få skingra dimman runt laddluckeproblemet.
Men håller med, inget att oroa sig för vid leverans direkt.
Nån kodsnutt som inleds med if ($utetemperatur > 25) förmodligen. Måste vara så.
Model X, Pearl White
Jag tror inte att det är medvetet felmonterat..LarsL skrev:Man skulle ju också tänka sig att de linjerade saker innan de levererade...? Men det är klart har man nära till service så är det ju inget problem att fixa senare.
Däremot ligger det i sakens natur att tekniska delar eller inställningar kan ändras över tiden. I mitt fall fungerade allting utmärkt vid leverans och problemet visade sig på just min bil när det blev mer än 30 grader varmt. Det innebär naturligtvis inte att alla bilar har samma problem eller att det finns ett generellt problem i tillverkningen.
phasebox.se
P85D
P85D
16 timmar 32 mi och 28 sek kvar till leverans några tips för att lugna nerverna mer än dom vanliga julaftonstipsen som att gå och lägga sig tidigt så att det blir morgon FORT 

- lator
- Teslaägare
Då får jag önska en trevlig midsommar! Hälsa de som ska dansa runt stången att du kan följa det på skärmen om de filmar. Givetvis kan du ta en laddpaus i närheten av stången och visa ditt intresse...jjmaskin skrev:16 timmar 32 mi och 28 sek kvar till leverans några tips för att lugna nerverna mer än dom vanliga julaftonstipsen som att gå och lägga sig tidigt så att det blir morgon FORT

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Så nu är bilen hämtad. Fungerade bra, men jag har problem med laddluckan som så många andra.
När vi gav oss iväg på midsommarresan och köer fick vi användning av den fantastiska adaptiva farthållaren. Inte längre så jobbigt att sitta i ryckig trafik på Essingeleden.
Tyvärr så drar det in lite i framkant på passagerardörren så det viner där i motorvägsfart. Gamla sanningar som att dörrar utan fönsterbågar är sämre gäller fortfarande. Fick lite flashback från min första bil, en Opel Manta med samma fönsterkonstruktion
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
När vi gav oss iväg på midsommarresan och köer fick vi användning av den fantastiska adaptiva farthållaren. Inte längre så jobbigt att sitta i ryckig trafik på Essingeleden.
Tyvärr så drar det in lite i framkant på passagerardörren så det viner där i motorvägsfart. Gamla sanningar som att dörrar utan fönsterbågar är sämre gäller fortfarande. Fick lite flashback från min första bil, en Opel Manta med samma fönsterkonstruktion

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Kan man göra något åt vinddraget? Jag har samma defekt men på förarsidan.
Jag har samma problem på passagerardörren. Har inte lyckats lokalisera exakt var, men det är störigt när man ligger på 120-vägarna. 110 så är det något tystare, men hörs ändå.
När vägarna är blöta så hörs det också något mer från dig passagerarsidan. Måste va vattnet från hjulen som slår emot något.
När vägarna är blöta så hörs det också något mer från dig passagerarsidan. Måste va vattnet från hjulen som slår emot något.
Beror på dålig passform och dålig montering av dörren, be service att justera dörren korrekt. Jag hade samma på min Santa Fé (också ihop slängd i USA tror jag) det fixade jag till genom att vinkla upp dörren lite.
Det är för dåligt att dörren inte sitter som den ska vid leverans.
Som ett led i Tesla Motors kvalitetsarbete så påstås det att bilarna testas och inspekteras av olika medarbetare innan deras premiumprodukter lämnar fabriken. Då borde varken susande dörrar eller defekt lack gå igenom.
Som ett led i Tesla Motors kvalitetsarbete så påstås det att bilarna testas och inspekteras av olika medarbetare innan deras premiumprodukter lämnar fabriken. Då borde varken susande dörrar eller defekt lack gå igenom.

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29