Alla vill jobba hos Tesla
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Alla vill jobba hos Tesla
Om du vill jobba inom bilindustrin, då är det inte inom den döende fossilmotor, eller transmissionsbranschen.
Det är givetvis inom elbilsbranshen framtiden finns.
En man som brukade blanka Tesla i USA, har nu helt plötsligt ändrat åsikt, eftersom han har kommit på att alla framgångsrika studenter, som vill jobba bilbranschen, vill allra helst jobba åt Tesla.
Och de mindre bra ingenjörsstudenterna hamnar hos ICE företagen.
Det är givetvis inom elbilsbranshen framtiden finns.
En man som brukade blanka Tesla i USA, har nu helt plötsligt ändrat åsikt, eftersom han har kommit på att alla framgångsrika studenter, som vill jobba bilbranschen, vill allra helst jobba åt Tesla.
Och de mindre bra ingenjörsstudenterna hamnar hos ICE företagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Undrar om du läser något mer än Tesla vänliga nyheter.
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Så VAG har tagit fram en manuell växellåda som sparar CO2 ...nek0 skrev:Undrar om du läser något mer än Tesla vänliga nyheter.
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
Nu jämför du Model 3 Performance med Skoda Octavia 5vxl manuell igen.
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Jag vill inte jobba hos Tesla....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Jag jämför inget det är du som gör det. Jag vill inte heller jobba på varken Tesla eller Skoda. Trivs bra på mitt jobb där vi skapar lite snabbare saker än M3 och OctaviaMDurante skrev:Så VAG har tagit fram en manuell växellåda som sparar CO2 ...nek0 skrev:Undrar om du läser något mer än Tesla vänliga nyheter.
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
Nu jämför du Model 3 Performance med Skoda Octavia 5vxl manuell igen.
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Jag antar att han som gjorde iaktagelsen om studenternas vilja att jobba på Tesla är duktig på att placera pengar och få dem att växa! HanZalman3 skrev:Om du vill jobba inom bilindustrin, då är det inte inom den döende fossilmotor, eller transmissionsbranschen.
Det är givetvis inom elbilsbranshen framtiden finns.
En man som brukade blanka Tesla i USA, har nu helt plötsligt ändrat åsikt, eftersom han har kommit på att alla framgångsrika studenter, som vill jobba bilbranschen, vill allra helst jobba åt Tesla.
Och de mindre bra ingenjörsstudenterna hamnar hos ICE företagen.
är nog helt okänslig för bilar hit eller dit. Han ser tecken, tolkar, agerar därefter och blir ännu rikare! Han är en "tyckare" som många andra men tar konsekvenserna utan att gräla med andra om sina slutsatser. "Action" helt enkelt.
Model S P85D,
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Om du läser mina inlägg så visst skriver jag mycket om Tesla.nek0 skrev:Undrar om du läser något mer än Tesla vänliga nyheter.
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
Men även om MG, Polestar 2, Nissan Leaf, VW ID och e-up, Audi, Seat, Byton, Geely, Skoda, Toyota, Mini Cooper, Honda, Inzile, Volvo, Porsche, Lightyear One, Nevs, Unity, Peugeot, Renault, DS, Hyundai, Kia, Sono Motors, Opel, Mercedes, Rivian, BYD, Ford, med flera.
Visst påverkar Tesla marknaden.
Men jag tror kineserna kommer starkt med elbilar i prisklassen 150.000 till 300.000kr.
Intressant är att folk nu frågar efter laddbara bilar till 60-70%, vilket är en fördubbling på bara ett år.
"Allt fler företag vill att deras tjänstebilar ska vara rena elbilar eller laddhybrider.
– Det är ett enormt stort intresse. Vi ser att tjänstebilsmarknaden springer först. Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
Och 1 januari 2020 slås spiken i kistan för fossila bilar.
Då blir det minst lika stor förändring som 1 juli 2018.
Pratade förra veckan med en bilsäljare i VAG stallet.
Han sa att man nu i Tyskland skulle dramatiskt höja förmånsvärde på bilar som inte utsläppsfritt kan köra minst 60km i verkligheten. Det får dramatiska konsekvenser.
Och envisas man med att köra en pluginbil.
Så tror jag att KIA Ceed kombi plugin blir en storsäljare.
Den lanseras i september.
Hoppas på 625 liters bagage.
Jag hoppas den landar under 250.000kr efter rabatter och stöd.
Då får VW Passat GTE och Kia Optima plugin det svettigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Jo jag vet att du skriver om alla elbilar men du skriver hela tiden om döda fossilbilar och att det ska hända imorgon. Man utvecklar fossilbilarna och kommer inte sluta på ett tag. Fossilbilen är inte död och jag tror inte att jag kommer leva lika länge som fossilbils tillverkningen.Zalman3 skrev:Om du läser mina inlägg så visst skriver jag mycket om Tesla.nek0 skrev:Undrar om du läser något mer än Tesla vänliga nyheter.
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
Men även om MG, Polestar 2, Nissan Leaf, VW ID och e-up, Audi, Seat, Byton, Geely, Skoda, Toyota, Mini Cooper, Honda, Inzile, Volvo, Porsche, Lightyear One, Nevs, Unity, Peugeot, Renault, DS, Hyundai, Kia, Sono Motors, Opel, Mercedes, Rivian, BYD, Ford, med flera.
Visst påverkar Tesla marknaden.
Men jag tror kineserna kommer starkt med elbilar i prisklassen 150.000 till 300.000kr.
Intressant är att folk nu frågar efter laddbara bilar till 60-70%, vilket är en fördubbling på bara ett år.
"Allt fler företag vill att deras tjänstebilar ska vara rena elbilar eller laddhybrider.
– Det är ett enormt stort intresse. Vi ser att tjänstebilsmarknaden springer först. Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
Och 1 januari 2020 slås spiken i kistan för fossila bilar.
Då blir det minst lika stor förändring som 1 juli 2018.
Pratade förra veckan med en bilsäljare i VAG stallet.
Han sa att man nu i Tyskland skulle dramatiskt höja förmånsvärde på bilar som inte utsläppsfritt kan köra minst 60km i verkligheten. Det får dramatiska konsekvenser.
Och envisas man med att köra en pluginbil.
Så tror jag att KIA Ceed kombi plugin blir en storsäljare.
Den lanseras i september.
Hoppas på 625 liters bagage.
Jag hoppas den landar under 250.000kr efter rabatter och stöd.
Då får VW Passat GTE och Kia Optima plugin det svettigt.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Det råder ingen tvekan om att det just nu händer en hel del inom detta område men man ska kanske inte heller överkatta det hela. En mygga gör ingen sommar som man säger - Av de uppskattningsvis ca 1 miljard bilar som idag rullar på jorden, så är det ju trotts allt bara endast några få promille som faktiskt är elbilar, och de flesta av dessa är ju inte Teslor.Zalman3 skrev:Om du läser mina inlägg så visst skriver jag mycket om Tesla.nek0 skrev:Undrar om du läser något mer än Tesla vänliga nyheter.
https://www.volkswagenag.com/en/news/2019/07/MQ281.html
När man läser dina inlägg låter det som att alla fossilbilar försvinner med lanseringen av Tesla. Du får nog sakta lite ,så fort går det inte
Men även om MG, Polestar 2, Nissan Leaf, VW ID och e-up, Audi, Seat, Byton, Geely, Skoda, Toyota, Mini Cooper, Honda, Inzile, Volvo, Porsche, Lightyear One, Nevs, Unity, Peugeot, Renault, DS, Hyundai, Kia, Sono Motors, Opel, Mercedes, Rivian, BYD, Ford, med flera.
Visst påverkar Tesla marknaden.
Men jag tror kineserna kommer starkt med elbilar i prisklassen 150.000 till 300.000kr.
Intressant är att folk nu frågar efter laddbara bilar till 60-70%, vilket är en fördubbling på bara ett år.
"Allt fler företag vill att deras tjänstebilar ska vara rena elbilar eller laddhybrider.
– Det är ett enormt stort intresse. Vi ser att tjänstebilsmarknaden springer först. Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7257513
Och 1 januari 2020 slås spiken i kistan för fossila bilar.
Då blir det minst lika stor förändring som 1 juli 2018.
Pratade förra veckan med en bilsäljare i VAG stallet.
Han sa att man nu i Tyskland skulle dramatiskt höja förmånsvärde på bilar som inte utsläppsfritt kan köra minst 60km i verkligheten. Det får dramatiska konsekvenser.
Och envisas man med att köra en pluginbil.
Så tror jag att KIA Ceed kombi plugin blir en storsäljare.
Den lanseras i september.
Hoppas på 625 liters bagage.
Jag hoppas den landar under 250.000kr efter rabatter och stöd.
Då får VW Passat GTE och Kia Optima plugin det svettigt.
Att många däremot kanske lockas till att vilja jobba där är såklart en annan sak. Studenter brukar ofta svara att de vill jobba på ”nya och hippa företag” och ”coola varumärken” och om det kommer till bilbranschen så bör nog Tesla kunna ligga rätt bra till på den listan.
Re: Alla vill jobba hos Tesla
"Jo jag vet att du skriver om alla elbilar men du skriver hela tiden om döda fossilbilar och att det ska hända imorgon. Man utvecklar fossilbilarna och kommer inte sluta på ett tag. Fossilbilen är inte död och jag tror inte att jag kommer leva lika länge som fossilbils tillverkningen."
Power Circle tror på en snabb avveckling av fossila bilar. Jag tror att ett antal elbilar är billigare i inköp än fossila bilar 2020, och att det finns laddbara bilar för alla behov 2020.
2023 tror jag det hela är över, då finns inte fossila bilar att köpa längre.
För den 1 januari 2021 införs en 95g CO2 per km gräns.
Det motsvarar 0,36 liter per mil för en dieselbil.
Nästa steg är ett tak på 81g och sen 59g CO2 per km.
Överskrids dessa utsläpp så väntar miljard böter.
Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Och att sälja en fossilbil kommer att bli allt mera riskabelt, då många underleverantörer går i konkurs.
Hur ska Fiat kunna sälja en fossilbil om vissa viktiga komponenter inte längre finns att tillgå?
Dessutom innebär kommande RDE( real drive emissions) böter på 30.000 Euro per bil om den släpper ut för mycket i verkligheten.
Att inte sänka sina utsläpp och som FCA betala Tesla,
2 miljarder dollar i utsläppsrätter är inte hållbart i längden.
Vissa bilmärken slutar sälja bilar i Europa redan 1 januari 2020, Lada tex. För man klarar inte avgaskraven.
Power Circle tror på en snabb avveckling av fossila bilar. Jag tror att ett antal elbilar är billigare i inköp än fossila bilar 2020, och att det finns laddbara bilar för alla behov 2020.
2023 tror jag det hela är över, då finns inte fossila bilar att köpa längre.
För den 1 januari 2021 införs en 95g CO2 per km gräns.
Det motsvarar 0,36 liter per mil för en dieselbil.
Nästa steg är ett tak på 81g och sen 59g CO2 per km.
Överskrids dessa utsläpp så väntar miljard böter.
Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Och att sälja en fossilbil kommer att bli allt mera riskabelt, då många underleverantörer går i konkurs.
Hur ska Fiat kunna sälja en fossilbil om vissa viktiga komponenter inte längre finns att tillgå?
Dessutom innebär kommande RDE( real drive emissions) böter på 30.000 Euro per bil om den släpper ut för mycket i verkligheten.
Att inte sänka sina utsläpp och som FCA betala Tesla,
2 miljarder dollar i utsläppsrätter är inte hållbart i längden.
Vissa bilmärken slutar sälja bilar i Europa redan 1 januari 2020, Lada tex. För man klarar inte avgaskraven.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Ja, det där såg jag en föreläsning på Youtube om. Det är sådana mekanismer som gör att omställningar kan gå väldigt fort. De är sällan eller aldrig rätlinjiga. Det är det här som de stora fossiltillverkarna vet och är livrädda för. Det är därför de försöker hålla emot och försäkra sina kunder att de kommer att fortsätta att utveckla sina utsläppsgeneratorer.Zalman3 skrev:Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Och eftersom det är brist på batterier så kan det bli väldigt farligt för många biltillverkare även om de försöker ställa om till elbilar. Det har ju redan börjat märkas att kunderna skjuter upp sitt bilbyte lite till i väntan på att det ska komma en elbil som de kan leva med. Ju fler elbilar som presenteras, desto mer benägna kommer kunderna att bli att vänta in att de får leverans av en elbil. Så innan flaskhalsen batteritillverkning har åtgärdats så kommer det kunna bli en situation där biltillverkarna säljer väldigt lite bilar totalt sett. De får inte in nån vinst från sina fossilbilar eftersom ingen vill köpa dem och de har inte elbilar att leverera. Då kommer vi nog att få se en och annan konkurs.
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Tror också på att vi kommer att få se konkurser inom 5 år bland fossilbilstillverkare.Jerker skrev:Ja, det där såg jag en föreläsning på Youtube om. Det är sådana mekanismer som gör att omställningar kan gå väldigt fort. De är sällan eller aldrig rätlinjiga. Det är det här som de stora fossiltillverkarna vet och är livrädda för. Det är därför de försöker hålla emot och försäkra sina kunder att de kommer att fortsätta att utveckla sina utsläppsgeneratorer.Zalman3 skrev:Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Och eftersom det är brist på batterier så kan det bli väldigt farligt för många biltillverkare även om de försöker ställa om till elbilar. Det har ju redan börjat märkas att kunderna skjuter upp sitt bilbyte lite till i väntan på att det ska komma en elbil som de kan leva med. Ju fler elbilar som presenteras, desto mer benägna kommer kunderna att bli att vänta in att de får leverans av en elbil. Så innan flaskhalsen batteritillverkning har åtgärdats så kommer det kunna bli en situation där biltillverkarna säljer väldigt lite bilar totalt sett. De får inte in nån vinst från sina fossilbilar eftersom ingen vill köpa dem och de har inte elbilar att leverera. Då kommer vi nog att få se en och annan konkurs.
Det blåser upp till en "perfekt storm" nu i bilbranschen.
1. Färre bilar säljs
2. Snabb övergång till elbilar
3. Självkörande bilar
4. Datorisering och uppkoppling av bilar
5. Tuffare avgaskrav
6. Konkurser bland underleverantörer
7. Brist på batterier
8. Extremt snabb teknikutveckling. Satsar man på fel häst är man borta.
9. Stordriftsfördelar blir ännu viktigare än tidigare( Tesla kör SAMMA elmotor i alla sina bilar, och även i lastbilen Tesla Semi, det har aldrig hänt förut)
10. Nya aktörer, som kineser kommer med billiga och bra produkter.
11. Beroendet av underleverantörer ökar. Tex Bolt har 50-60% av värdet från LG Chem. Elmotor, kraftelektronik, batteri, BMS, men även skärmar och datorer i kupén kommer från samma underleverantör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Allt mera hysteriska rabatter ges nu på fossilbilar.Jerker skrev:Ja, det där såg jag en föreläsning på Youtube om. Det är sådana mekanismer som gör att omställningar kan gå väldigt fort. De är sällan eller aldrig rätlinjiga. Det är det här som de stora fossiltillverkarna vet och är livrädda för. Det är därför de försöker hålla emot och försäkra sina kunder att de kommer att fortsätta att utveckla sina utsläppsgeneratorer.Zalman3 skrev:Och omställningen kommer gå fortare än vad många tror.
När nyttjande graden på fossilbils fabriken når ca 70%, då går den med förlust.
Då får man välja mellan att lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Och eftersom det är brist på batterier så kan det bli väldigt farligt för många biltillverkare även om de försöker ställa om till elbilar. Det har ju redan börjat märkas att kunderna skjuter upp sitt bilbyte lite till i väntan på att det ska komma en elbil som de kan leva med. Ju fler elbilar som presenteras, desto mer benägna kommer kunderna att bli att vänta in att de får leverans av en elbil. Så innan flaskhalsen batteritillverkning har åtgärdats så kommer det kunna bli en situation där biltillverkarna säljer väldigt lite bilar totalt sett. De får inte in nån vinst från sina fossilbilar eftersom ingen vill köpa dem och de har inte elbilar att leverera. Då kommer vi nog att få se en och annan konkurs.
10-25% i rabatt kan ges om man slår till på en av dom sista fossilbilarna som säljs nu i Sverige.
Den som köper sista fossilbilen släcker lyset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Många faktorer samverkar såklart, men en sak kan man inte bortse från hur man än vänder och vrider, det är ekonomin. Jag själv kommer inte köpa en ny bil igen om den inte går på el till 100%. Min plånbok är stängd så att säga för fossilbiltillverkarna. Om jag måste vänta ytterligare 5 år må så vara. Nån bensinare eller dieselbil blir det inte. HVO100 etc påverkar ej i mitt fall då jag är övertygad om att alla kommer inte att kunna köra på det oavsett ev hjälp. Lite som med vägtas, man går över ån efter vatten.
Att jag gärna skulle vilja ha en veteranbil gör ju inte saken bättre i deras ögon, speciellt inte iomed attt jag hoppas på att om ca 10 år så är batteripack stansardiserade mera och billigare per kwh. Så billiga så att tillomed motorbyte kan ske på veteranbilar utan för stor kostnad.
Mvh PP
Att jag gärna skulle vilja ha en veteranbil gör ju inte saken bättre i deras ögon, speciellt inte iomed attt jag hoppas på att om ca 10 år så är batteripack stansardiserade mera och billigare per kwh. Så billiga så att tillomed motorbyte kan ske på veteranbilar utan för stor kostnad.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Några statskassor kommer nog isåfall bli mycket ansträngda om de skall hålla uppe sin bilindustri.nek0 skrev:Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
Fel av mig, hela fordonsindustrin är det eg vi pratar om, så inte bara bilar utan lastbilar, bussar, enteprenadmaskiner och lantbruksfordon är (i ungefär) samma sits.
Kanske blir lite som varvsdöden, vem vet?
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Jag förstår att hela Sveriges bilflotta inte kommer att bytas ut inom en månad.nek0 skrev:Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
MEN.
1. Att köra på HVO100, RME, talldiesel mm är inte så miljövänligt. Visst, mindre CO2-utsläpp. Men partiklar, NOX, och över 10.000 olika, mer eller mindre cancerframkallande kolväten skapas vid förbränning, är inte alls bra.
2. Tycker därför att för NYA bilar inte alls ska gå på HVO100 och liknande, det kan man köra de gamla bilarna, som ännu inte är skrotade.
3. Dessutom är det helt orimligt att använda så jättemycket mera HVO100, Sverige använder redan en stor del av världsmarknaden.
4. Tycker att flyget och tyngre fordon kan få använda HVO100 och liknande ett litet tag till, eftersom det är svårare att köra dessa på el.
5. Det säljs ca 300.000 till 400.000 nya bilar varje år i Sverige. Det tar därför några år att byta ut 5 miljoner fossilbilar. Men om det bara säljs elbilar under 5 år, så är väldigt mycket vunnet, eftersom kanske 80% av transportarbetet görs av nyare bilar.
6. Vi kommer inte att behöva 5 miljoner bilar. De som bor i städer ska inte ha en egen bil. De kan vara med i en bilpool så de har tillgång till bil vid resan till fjällen.
Det är nu på gång samhällsplanerade nybyggnads områden, där de inflytande människorna får skriva under på att de inte ska ha egen bil, utan man får vara med i en bilpool. Och att allmänna kommunikationer är så utbyggt att det i normalfallet inte finns behov av en bil.
7. Du säger att Sverige och andra länder inte tillåter att bilindustrin kommer att försvinna. Den stora förändring vi nu står inför är av samma dignitet som paradigmskiftet från häst och vagn till fossilbil.
Jag oroas inte om jobb försvinner inom fossilindustrin. Jag oroas över hur vi ska få fram all arbetskraft inom en av Sveriges viktigaste industrier, batteriindustrin.
Redan pratas det om problem över hur Northvolt ska få fram de 10.000 personer bara i Skellefteå, 3000-4000 personer i fabriken, men även allt runt omkring.
Har pratat med Skellefteåbor och de tror att lönerna kommer att höjas rejält. För ska Northvolt få folk så måste de kanske ligga 20% högre i lön än andra i området för att för att folk alls ska byta jobb. Martinssons tex, en träindustri 4 mil från Skellefteå är rädda att tappa mycket personal, eftersom en stor del av personalen pendlar från Skellefteå.
8. Hur stor kan då batteriindustrin bli i Sverige? Bara Northvolt pratar om att de har 122 miljarder i orderstock.De ska bygga en fabrik nu i Skellefteå för 30-40 miljarder, och VW har beställt en liknande fabrik i Tyskland. Det pratas om att Northvolt har offererat 3 fabriker till.
9. Tesla själva pratar ju om att de har en Roadmap för att öka sin batteriproduktion från ca 28GWh årligen till 1000GWh årligen. Det är en ökning på ofattbara 36ggr! Hela världen skriker efter batterier! Nu när tex Australien tjänar 40 miljoner dollar första året på första batteri installationen från Tesla!
Hur mycket kan de tjäna om de använder solceller+ batterier storskaligt?
10. Tesla lanserade ju igår sitt Megapack på hela 3MWh per enhet!
11. För att citera en känd bil VD i Detroit. "Surviving is not mandatory". Det jag är rädd för är strutsmänniskorna, som inte vill förändra något, för fortsätter tex Volvo att bara tillverka häst och vagn, förlåt fossilbilar, så går de i graven.
Men ställer de snabbt om till eldrift, så kan de bli mycket framgångsrika.
12. Svensk batteriexport kan om 5-10 år vara större än exporten för Eriksson och Volvo TILLSAMMANS!
13. Och hade inte Tesla funnits, då hade inte Peter Karlsson jobbat för Tesla, och då hade heller inte Northvolt funnits, och då hade heller inte heller en av Sveriges största kommande exportindustrier funnits.
Så vi ska alla i Sverige vara mycket tacksamma till Tesla som bara genom sin blotta existens redan säkrat Svenska exportintäkter på +100 miljarder!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Du verkar inte förstå vad jag kritiserar i dina inlägg . Bara tidsplan och inget annat. Allt du skriver håller jag med om förutom att det ska hända imorgon. Det kommer ta sin lilla tid. Elon bygger inte 36 Gigafactory på 1-2 årZalman3 skrev:Jag förstår att hela Sveriges bilflotta inte kommer att bytas ut inom en månad.nek0 skrev:Du glömmer hela tiden att en diesel bil som går på HVO100 inte är en fossilbil.Sedan glömmer du att ingen klarar att byta ut alla sina fossilbilar mot elbilar på så kort tid. Sedan glömmer du att Tyskland, Frankrike Italien och Sverige aldrig kommer tillåta sina bil fabriker forsvinna.Sedan undrar jag om du verkligen glömmer eller blundar för verkligheten.
MEN.
1. Att köra på HVO100, RME, talldiesel mm är inte så miljövänligt. Visst, mindre CO2-utsläpp. Men partiklar, NOX, och över 10.000 olika, mer eller mindre cancerframkallande kolväten skapas vid förbränning, är inte alls bra.
2. Tycker därför att för NYA bilar inte alls ska gå på HVO100 och liknande, det kan man köra de gamla bilarna, som ännu inte är skrotade.
3. Dessutom är det helt orimligt att använda så jättemycket mera HVO100, Sverige använder redan en stor del av världsmarknaden.
4. Tycker att flyget och tyngre fordon kan få använda HVO100 och liknande ett litet tag till, eftersom det är svårare att köra dessa på el.
5. Det säljs ca 300.000 till 400.000 nya bilar varje år i Sverige. Det tar därför några år att byta ut 5 miljoner fossilbilar. Men om det bara säljs elbilar under 5 år, så är väldigt mycket vunnet, eftersom kanske 80% av transportarbetet görs av nyare bilar.
6. Vi kommer inte att behöva 5 miljoner bilar. De som bor i städer ska inte ha en egen bil. De kan vara med i en bilpool så de har tillgång till bil vid resan till fjällen.
Det är nu på gång samhällsplanerade nybyggnads områden, där de inflytande människorna får skriva under på att de inte ska ha egen bil, utan man får vara med i en bilpool. Och att allmänna kommunikationer är så utbyggt att det i normalfallet inte finns behov av en bil.
7. Du säger att Sverige och andra länder inte tillåter att bilindustrin kommer att försvinna. Den stora förändring vi nu står inför är av samma dignitet som paradigmskiftet från häst och vagn till fossilbil.
Jag oroas inte om jobb försvinner inom fossilindustrin. Jag oroas över hur vi ska få fram all arbetskraft inom en av Sveriges viktigaste industrier, batteriindustrin.
Redan pratas det om problem över hur Northvolt ska få fram de 10.000 personer bara i Skellefteå, 3000-4000 personer i fabriken, men även allt runt omkring.
Har pratat med Skellefteåbor och de tror att lönerna kommer att höjas rejält. För ska Northvolt få folk så måste de kanske ligga 20% högre i lön än andra i området för att för att folk alls ska byta jobb. Martinssons tex, en träindustri 4 mil från Skellefteå är rädda att tappa mycket personal, eftersom en stor del av personalen pendlar från Skellefteå.
8. Hur stor kan då batteriindustrin bli i Sverige? Bara Northvolt pratar om att de har 122 miljarder i orderstock.De ska bygga en fabrik nu i Skellefteå för 30-40 miljarder, och VW har beställt en liknande fabrik i Tyskland. Det pratas om att Northvolt har offererat 3 fabriker till.
9. Tesla själva pratar ju om att de har en Roadmap för att öka sin batteriproduktion från ca 28GWh årligen till 1000GWh årligen. Det är en ökning på ofattbara 36ggr! Hela världen skriker efter batterier! Nu när tex Australien tjänar 40 miljoner dollar första året på första batteri installationen från Tesla!
Hur mycket kan de tjäna om de använder solceller+ batterier storskaligt?
10. Tesla lanserade ju igår sitt Megapack på hela 3MWh per enhet!
11. För att citera en känd bil VD i Detroit. "Surviving is not mandatory". Det jag är rädd för är strutsmänniskorna, som inte vill förändra något, för fortsätter tex Volvo att bara tillverka häst och vagn, förlåt fossilbilar, så går de i graven.
Men ställer de snabbt om till eldrift, så kan de bli mycket framgångsrika.
12. Svensk batteriexport kan om 5-10 år vara större än exporten för Eriksson och Volvo TILLSAMMANS!
Re: Alla vill jobba hos Tesla
"Du verkar inte förstå vad jag kritiserar dina inlägg . Bara tidsplan och inget annat. Alt du skriver håller jag med om förutom att det ska hända imorgon. Det kommer ta sin lilla tid. Elon bygger inte 36 Gigafactory på 1-2 år"
Har inte lovat att Elon bygger 36 Gigafactory på 1-2 år.
Men om vi konsumenter går in i bilaffären och skriver under på att vi inte kommer köpa en fossilbil.
Vi väntar tills det finns en elbil att köpa.
Då kommer det hända saker, jag lovar!
Problemet är att fossilbils tillverkarna bromsar allt de kan.
För det är alltid "nästa år" de kommer med en elbil.
Och 2020 exploderar antalet modeller av laddbara bilar.
Över 200 modeller finns att välja på 2020.
Har inte lovat att Elon bygger 36 Gigafactory på 1-2 år.
Men om vi konsumenter går in i bilaffären och skriver under på att vi inte kommer köpa en fossilbil.
Vi väntar tills det finns en elbil att köpa.
Då kommer det hända saker, jag lovar!
Problemet är att fossilbils tillverkarna bromsar allt de kan.
För det är alltid "nästa år" de kommer med en elbil.
Och 2020 exploderar antalet modeller av laddbara bilar.
Över 200 modeller finns att välja på 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
En sak som är säker är att det kommer att röras om i bilindustrigrytan riktigt ordentligt de närmaste åren. Exakt vad det kommer att innebära i praktiken kan naturligtvis ingen av oss förutse, men att stora förändringar kommer och att det kommer att ske snabbt kan vi nog vara överens om.
Nej, naturligtvis kommer inte hel bilparken att bytas ut över en natt, men att nybilsförsäljningen ganska snabbt kommer att tippa över till fördel för elbilar är jag rätt övertygad om. Det är bara att se hur fort utvecklingen går just nu. Med ett par års mellanrum så kommer det nya generationer av elbilar med större batteripack till lägre priser. Redan nu är vi och snuddar på konfigurationer på elbilar som gemene man tycker är helt OK och priserna ska bara ner en bit till så är det ingen tvekan för de flesta om att en elbil är det självklara valet vid nybilsköp. Och eftersom man då får en bil som har en mycket lägre totalkostnad är det det som kommer att bli avgörande för inställningen till elbilar i allmänhet. Se bara på Norge! Med deras subventioner så ligger prisbilden på elbilar ett par år före oss, så om 2-3 år kommer vi att passera 50% nybilsförsäljning av elbilar.
Den dagen ansvariga politiker i kommunerna på allvar kommer att börja köpa elbilar så kommer och laddmöjligheter att förbättras, kanske liksom över en natt. När de som är satta att bestämma över sånt inser att de själva har svårt att ladda sin bil så kommer de att se till att innerstäderna svämmar över av laddplatser och alla lägenhetsboende får därmed helt andra förutsättningar att äga en elbil. Alla argument om att det inte är kommunernas eller statens sak att förse marknaden med laddplatser kommer att vändas till dess motsats bara det gynnar beslutsfattarna själva.
Jag tror att Zalman3:s påstående om att nyare bilar körs mycket mer än äldre stämmer bra. Jag själv kör ofta en sträcka på E4:a och då slås jag av hur ofta jag ser en Tesla. Med tanke på hur liten andel av bilparken som är Teslor så är de helt klart överrepresenterade på E4!
Nu står många i startgroparna för att bygga batterifabriker. Om 5 år kommer marknaden att översvämmas av batterier och proppen kommer att gå ur marknaden för fossilbilar. Bara bäst för tillverkarna att förbereda sig på detta om de vill överleva.
Nej, naturligtvis kommer inte hel bilparken att bytas ut över en natt, men att nybilsförsäljningen ganska snabbt kommer att tippa över till fördel för elbilar är jag rätt övertygad om. Det är bara att se hur fort utvecklingen går just nu. Med ett par års mellanrum så kommer det nya generationer av elbilar med större batteripack till lägre priser. Redan nu är vi och snuddar på konfigurationer på elbilar som gemene man tycker är helt OK och priserna ska bara ner en bit till så är det ingen tvekan för de flesta om att en elbil är det självklara valet vid nybilsköp. Och eftersom man då får en bil som har en mycket lägre totalkostnad är det det som kommer att bli avgörande för inställningen till elbilar i allmänhet. Se bara på Norge! Med deras subventioner så ligger prisbilden på elbilar ett par år före oss, så om 2-3 år kommer vi att passera 50% nybilsförsäljning av elbilar.
Den dagen ansvariga politiker i kommunerna på allvar kommer att börja köpa elbilar så kommer och laddmöjligheter att förbättras, kanske liksom över en natt. När de som är satta att bestämma över sånt inser att de själva har svårt att ladda sin bil så kommer de att se till att innerstäderna svämmar över av laddplatser och alla lägenhetsboende får därmed helt andra förutsättningar att äga en elbil. Alla argument om att det inte är kommunernas eller statens sak att förse marknaden med laddplatser kommer att vändas till dess motsats bara det gynnar beslutsfattarna själva.

Jag tror att Zalman3:s påstående om att nyare bilar körs mycket mer än äldre stämmer bra. Jag själv kör ofta en sträcka på E4:a och då slås jag av hur ofta jag ser en Tesla. Med tanke på hur liten andel av bilparken som är Teslor så är de helt klart överrepresenterade på E4!

Nu står många i startgroparna för att bygga batterifabriker. Om 5 år kommer marknaden att översvämmas av batterier och proppen kommer att gå ur marknaden för fossilbilar. Bara bäst för tillverkarna att förbereda sig på detta om de vill överleva.
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Känner några som tänkt ge sig in i dels pakettransporter i stan, dels uthyrning av elbilar.
Båda har tänkt ge lägsta prisgaranti!
Kommer skapa rubriker, jag lovar!
Båda har tänkt ge lägsta prisgaranti!
Kommer skapa rubriker, jag lovar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Visst önskar vi det men att påstå som Zalman3 :"Och 1 januari 2020 slås spiken i kistan för fossila bilar.Jerker skrev:En sak som är säker är att det kommer att röras om i bilindustrigrytan riktigt ordentligt de närmaste åren. Exakt vad det kommer att innebära i praktiken kan naturligtvis ingen av oss förutse, men att stora förändringar kommer och att det kommer att ske snabbt kan vi nog vara överens om.
Nej, naturligtvis kommer inte hel bilparken att bytas ut över en natt, men att nybilsförsäljningen ganska snabbt kommer att tippa över till fördel för elbilar är jag rätt övertygad om. Det är bara att se hur fort utvecklingen går just nu. Med ett par års mellanrum så kommer det nya generationer av elbilar med större batteripack till lägre priser. Redan nu är vi och snuddar på konfigurationer på elbilar som gemene man tycker är helt OK och priserna ska bara ner en bit till så är det ingen tvekan för de flesta om att en elbil är det självklara valet vid nybilsköp. Och eftersom man då får en bil som har en mycket lägre totalkostnad är det det som kommer att bli avgörande för inställningen till elbilar i allmänhet. Se bara på Norge! Med deras subventioner så ligger prisbilden på elbilar ett par år före oss, så om 2-3 år kommer vi att passera 50% nybilsförsäljning av elbilar.
Den dagen ansvariga politiker i kommunerna på allvar kommer att börja köpa elbilar så kommer och laddmöjligheter att förbättras, kanske liksom över en natt. När de som är satta att bestämma över sånt inser att de själva har svårt att ladda sin bil så kommer de att se till att innerstäderna svämmar över av laddplatser och alla lägenhetsboende får därmed helt andra förutsättningar att äga en elbil. Alla argument om att det inte är kommunernas eller statens sak att förse marknaden med laddplatser kommer att vändas till dess motsats bara det gynnar beslutsfattarna själva.![]()
Jag tror att Zalman3:s påstående om att nyare bilar körs mycket mer än äldre stämmer bra. Jag själv kör ofta en sträcka på E4:a och då slås jag av hur ofta jag ser en Tesla. Med tanke på hur liten andel av bilparken som är Teslor så är de helt klart överrepresenterade på E4!![]()
Nu står många i startgroparna för att bygga batterifabriker. Om 5 år kommer marknaden att översvämmas av batterier och proppen kommer att gå ur marknaden för fossilbilar. Bara bäst för tillverkarna att förbereda sig på detta om de vill överleva.
Då blir det minst lika stor förändring som 1 juli 2018.
Pratade förra veckan med en bilsäljare i VAG stallet.
Han sa att man nu i Tyskland skulle dramatiskt höja förmånsvärde på bilar som inte utsläppsfritt kan köra minst 60km i verkligheten. Det får dramatiska konsekvenser."
Nej det håller inte jag med om. Fråga mati vad Tyskarna tycker. Att ta Norige som exempel är också fel. Norige har ingen bilindustri att ta hänsyn till. I Sverige kan vi bara drömma om sådant ,politikerna måste se till att Volvo lever.
Re: Alla vill jobba hos Tesla
"Nej det håller inte jag med om. Fråga mati vad Tyskarna tycker. Att ta Norige som exempel är också fel. Norige har ingen bilindustri att ta hänsyn till. I Sverige kan vi bara drömma om sådant ,politikerna måste se till att Volvo lever."
Att politiker skulle hjälpa Volvo att sälja fossilbilar är ännu dummare än de skattemedel som slösade bort på varvsindustrin.
De politiker jag känner vill hjälpa Volvo att helt ställa om till elbilar.
Glädjande är att alla Svenska bilföretag nu satsar på elbilar.
Nevs kommer äntligen nu igång med sin elbilsproduktion.
De samarbetar dessutom med Königgsegg om elektrifieringen.
Sonos elbilar kommer att tillverkas av Nevs.
Unitis elbilar kommer snart ut på marknaden.
Och Volvos elbilsteknik kommer även att användas av Polestar, Geely och Lynk&Co. Hoppas även London taxi får rena elbilar med Volvo teknik.
EDIT:
Men det är bråttom för Volvo att fram elbilar.
Vi pratar månader, inte år.
För i juli 2020, då säljs det hyfsat stora volymer av elbilar från
1. VW
2. SEAT
3. Skoda
4. Nissan
5. Opel
6. Audi
7. Peugeot
8. Renault
9. Kia
10. Hyundai
11. Mercedes
12. Fiat
13. Honda
14. Tesla
15. BMW
16. Jaguar
17. Smart Car
Och Tesla 3 var ju Sveriges näst mest sålda bil i mars.
Tesla Y kommer ge Volvos SUV bilar rejäl konkurrens 2021.
Skoda Vision kommer också ge Volvo huvudvärk.
Kan även tänka mig att MGs elsuv kan sälja bra i Sverige.
Att politiker skulle hjälpa Volvo att sälja fossilbilar är ännu dummare än de skattemedel som slösade bort på varvsindustrin.
De politiker jag känner vill hjälpa Volvo att helt ställa om till elbilar.
Glädjande är att alla Svenska bilföretag nu satsar på elbilar.
Nevs kommer äntligen nu igång med sin elbilsproduktion.
De samarbetar dessutom med Königgsegg om elektrifieringen.
Sonos elbilar kommer att tillverkas av Nevs.
Unitis elbilar kommer snart ut på marknaden.
Och Volvos elbilsteknik kommer även att användas av Polestar, Geely och Lynk&Co. Hoppas även London taxi får rena elbilar med Volvo teknik.
EDIT:
Men det är bråttom för Volvo att fram elbilar.
Vi pratar månader, inte år.
För i juli 2020, då säljs det hyfsat stora volymer av elbilar från
1. VW
2. SEAT
3. Skoda
4. Nissan
5. Opel
6. Audi
7. Peugeot
8. Renault
9. Kia
10. Hyundai
11. Mercedes
12. Fiat
13. Honda
14. Tesla
15. BMW
16. Jaguar
17. Smart Car
Och Tesla 3 var ju Sveriges näst mest sålda bil i mars.
Tesla Y kommer ge Volvos SUV bilar rejäl konkurrens 2021.
Skoda Vision kommer också ge Volvo huvudvärk.
Kan även tänka mig att MGs elsuv kan sälja bra i Sverige.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Och vad är nu och snart i din värld?Zalman3 skrev:"Nej det håller inte jag med om. Fråga mati vad Tyskarna tycker. Att ta Norige som exempel är också fel. Norige har ingen bilindustri att ta hänsyn till. I Sverige kan vi bara drömma om sådant ,politikerna måste se till att Volvo lever."
Att politiker skulle hjälpa Volvo att sälja fossilbilar är ännu dummare än de skattemedel som slösade bort på varvsindustrin.
De politiker jag känner vill hjälpa Volvo att helt ställa om till elbilar.
Glädjande är att alla Svenska bilföretag nu satsar på elbilar.
Nevs kommer äntligen nu igång med sin elbilsproduktion.
De samarbetar dessutom med Königgsegg om elektrifieringen.
Sonos elbilar kommer att tillverkas av Nevs.
Unitis elbilar kommer snart ut på marknaden.
Och Volvos elbilsteknik kommer även att användas av Polestar, Geely och Lynk&Co. Hoppas även London taxi får rena elbilar med Volvo teknik.
Hur länge har vi läst om Sonos och Uniti? Har de ens äkta prototyper av sina bilar? Tyvärr tror jag inte längre på nu och snart när de gäller elbilar. Vi har ju e-Niro och Kuna. Var är de, de finns ju färdigt utvecklade men hur många tillverkas?
Re: Alla vill jobba hos Tesla
Jag vill betona att jag menar att en vändpunkt kommer och när den kommer så går det snabbt. Människor är flockdjur. När det blir svenssonbeteende att köpa elbil så vill plötsligt alla ha en elbil. Och detta tillsammans med att en fossilbilstillverkning inte bär sig när man kommer under c:a 70% beläggning så kommer vi en dag till en brytpunkt då nåt händer och då går det fort.
Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.
Men när denna dag kommer vet vi inte. Jag är helt övertygad om att den kommer före 2030, men till 95% säker på att den kommer före 2025 eftersom det då kommer att finnas tillräcklig kapacitet på batterifabrikerna.