Kan man ladda tesla 3 när det är en sådan koppling?
Postat: 01 aug 2019 14:59
Med dom kopplingsdoser som ingår i köpet av tesla 3 går det att ladda på
En laddstolpe med detta uttag?
En laddstolpe med detta uttag?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Letade lite slarvigt, hittade den tack.MangeT skrev:Ser ut som en typ2 kontakt. Fick Du med en blå typ2 sladd?
För att det är växelström och då är det bilens laddare som konverterar till likström som batteriet vill ha. Bilens ombordladdare klarar bara att konvertera upp till maximalt 11 kW.Raeserfisk skrev:Nyfiket svar från nybliven ägare - det står att uttaget, enligt bilden, ska ge 22kW. Vad kommer det sig att man bara skulle få ut 11kW?
Får man verkligen 6-7 mil/t utav 11kw i en M3? min MS får max 5 mil/t vid 11kw och drygt 7 mil med 22kw (16kw)taliz skrev:Ja där laddar du med typ2, och då får du upp till 11kw dvs 6-7 mil i timmen.
10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
10A 1-fas funkar om man ska parkera en längre tid som exempelvis över natten. Vore utmärkt om man försåg alla långtidsparkeringsplatser med 10A vanliga uttag. På flygplatser vore det super. Kostar knappt någonting att sätta upp.LarsL skrev:10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Du kan väl knappast tycka att 1 mil i timmen på Ikea är bra?LarsL skrev:10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Precis så är det. Laddat hemma med 10A under snart 6 års tid, vilket räckt bra. I början av mitt elbilsägande så kopplade jag in och laddade så fort jag hittade en publik stolpe, men ledsnade på det rätt snart. Inte värt besväret för att få någon mil laddat. Rätt ofta var stolparna ur funktion också, så står man där och dragit fram laddkabel till ingen nytta.kikat skrev:10A 1-fas funkar om man ska parkera en längre tid som exempelvis över natten. Vore utmärkt om man försåg alla långtidsparkeringsplatser med 10A vanliga uttag. På flygplatser vore det super. Kostar knappt någonting att sätta upp.LarsL skrev:10 A 1-fas är verkligen inget skämt! Det är vad ”vanligt folk” behöver ha på sin parkering för att kunna hålla igång sin bil. Jag har kört elbil nu i mer än 3 år med just bara 10 A 1-fas och då kör jag ungefär 7-8 mil per dag. Hade faktiskt bara 8 A 1-fas i början, vilket funkade det med.kikat skrev:10A 1-fas laddare är ett skämt. Har till min besvikelse varit med om såna också.
Det går väl bra att ladda elcykeln på men går över mitt förstånd att man sätter upp fina typ2 laddboxar och ansluter de till 10A 1-fas. Känns lite bortkastade pengar på något sätt när det hade gått lika bra med ett vanligt eluttag för 100kr.
Jag anser därför att det är just exakt sådana stolpar som ska upp. Det går då att få 10 laddpunkter istället för en 22 kW punkt. Betydligt smartare att flera kan vara anslutna samtidigt än att det går semifort för en person.
Men på publika ställen som butiker, varuhus där man oftast bara är någon timme tycker jag inte det är värt besväret att ladda vid 10A 1-fas. Kommer inte ens halvvägs hem på den lilla laddning jag får om jag står där i 1 timme. Då laddplatser i regel är längre bort från ingången än vanliga platser är det mer besvär att stoppa in kabel och gå en bit längre, än att ställa utan att ladda utanför ingången. Men det är jag det.
Du behöver inte vara där länge på ett köpcenter. Har dom vettig laddning så får du lika mycket på 1 timme som du får hemma på hela natten.LarsL skrev:Har aldrig laddat vid köpcentrum. Är aldrig där så länge att det skulle spela någon roll för mig.
På köpcentrum är det kanske vettigt med laddstolpar som har högre effekt. Men vid arbetsplatser, nöjesparker, djurparker och då hemma så är det bättre med fler uttag med lägre effekt. Jag skulle helst vilja vara 100% säker på att jag kan koppla in och att jag kan stå där hela dagen/natten utan att behöva gå ut och flytta bilen.
Äldre bilar har stor nytta ja, även av simplare DC anläggningar på "20Kw"Klintan skrev:Med Teslan är det inte värt att koppla in, men med 24kWh Leaf är ett ledigt 10-16A guld värt. Kan ge den där milen som behövs för att komma fram.