Audi e-tron 50 lanserad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

"Audi E-tron 50 revealed as value version of flagship EV"

"Audi has revealed the E-tron 50 as a cheaper and lighter version of its flagship electric SUV.
Due to arrive in the UK in early 2020, the new variant weighs roughly 120kg less than the 2565kg E-tron 55, primarily as a result of its smaller battery pack."

"The E-tron 50's 71kWh pack – likely to be the lowest-capacity battery Audi will offer in the E-tron – enables it to achieve a range of up to 186 miles on the WLTP test cycle. That's 55 miles fewer than the 95kWh E-tron 55."

While the E-tron 55 is compatible with 150kW chargers, the E-tron 50 can only accept up to 120kW. It can still, however, be charged to 80% in approximately half an hour at a rapid-charging station. 

"The E-tron 50 is also less potent than the E-tron 55. It employs the same twin-motor setup, but maximum power is down from 402bhp to 308bhp and maximum torque is down from 490lb ft to 398lb ft. 
The E-tron 50 has a 0-62mph time of 7.0sec and an electronically limited top speed of 118mph. "



Pris under 70.000euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

Audi e-tron 50 quattro specs:

71 kWh battery pack (324 prismatic cells combined in 27 modules)
186 miles (299 km) of WLTP range
0-100 km/h (62 mph) in 7.0 seconds
top speed of 190 km/h (118 mph)
all-wheel drive,
dual motorsystem output of 230 kW and 540 Nm
DC fast charging capability in 30 minutes (at up to 120 kW)
AC charging from 2.3 kW (single-phase) to 11 kW (three-phase)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Pris under 70.000euro.
Nuvarande kostar från €80900 vilket då borde leda till under 765 000 SEK för e-Tron 50. 765k, 30 mil WLTP. Hmm, kanske kan fungera. Men jag tror inte att det blir någon storsäljare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Pris under 70.000euro.
Nuvarande kostar från €80900 vilket då borde leda till under 765 000 SEK för e-Tron 50. 765k, 30 mil WLTP. Hmm, kanske kan fungera. Men jag tror inte att det blir någon storsäljare.
Går den att få loss under 600.000kr efter rabatter och stöd.
Kan jag tänka mig att en del Tesla spekulanter kan leva med kort räckvidd.
Den har ju 4wd, hyfsade utrymmen och kan dra 1800kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Bjelke »

Får den också dragkrok?
Edit: (Mati bah-vaddå dragkrok?) ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Edit: (Mati bah-vaddå dragkrok?) ;p
Ja precis. Vadå dragkrok?
Beroende på vad bilen kommer kosta tror jag att den kan bli intressant. Model X 75D hade ju inte heller så lång räckvidd, ändå så såldes den.
Hade jag haft möjlighet att välja mellan min 55 och denna så hade jag troligen valt den lilla. Beroende på priset som sagt. Jag behöver inte räckvidden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Edit: (Mati bah-vaddå dragkrok?) ;p
Ja precis. Vadå dragkrok?
Beroende på vad bilen kommer kosta tror jag att den kan bli intressant. Model X 75D hade ju inte heller så lång räckvidd, ändå så såldes den.
Hade jag haft möjlighet att välja mellan min 55 och denna så hade jag troligen valt den lilla. Beroende på priset som sagt. Jag behöver inte räckvidden.
Tror att skamgränsen ligger vid ca 300km i räckvidd.
Tesla, Audi, Jaguar, Mercedes är bra men lite för dyra elbilar för den stora massan.
Kan man få ner priset till 5-600.000kr så finns en stor marknad.
För detta motsvara en milkostnad för en fossilbil som kostar ca 250-300.000kr.

För marknaden skriker efter elbilar som får dra +1400kg, och har 4wd och som har lågt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Gustafsson »

Skulle funka bra om det fanns laddställen >100 kW. Än måste man nästan ha två bilar om man väljer Audi. Meeen om Ionity sätter lite fart och får lite ” Comviq- täckning” iaf, så kan det funka bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Tror att skamgränsen ligger vid ca 300km i räckvidd.
Ja, där nånstans. Det är iaf inte 500km, den magiska gräns som för inte så länge sedan var väldigt populär för elbilar som tillverkarna skulle lansera "snart". Nu verkar det som att siffrorna har fått lite mer verklighetsförankring.
Vår e-Golf klarar drygt 20 mil i verklig körning. Hade den haft bättre snabbladdning så hade den funkat perfekt även för resor som är längre än 50 mil utan att det skulle kännas segt.
Och snabbladdning verkar ju Audi vara bra på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

Om Volvo får tummen ur någon gång med XC40, så kan man ju hoppas på att den går att få loss för 400-500.000kr efter rabatt och stöd.
Gissar att den också får samma dragvikt som Polestar 2, 1400kg.

Det kommer väldigt mycket nya bra elbilar nu.
Problemet är, när ska man köpa?
För om jag väntar 3 månader till så kommer en ännu bättre och billigare modell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
"Audi E-tron 50 revealed as value version of flagship EV"

"Audi has revealed the E-tron 50 as a cheaper and lighter version of its flagship electric SUV.
Due to arrive in the UK in early 2020, the new variant weighs roughly 120kg less than the 2565kg E-tron 55, primarily as a result of its smaller battery pack."

"The E-tron 50's 71kWh pack – likely to be the lowest-capacity battery Audi will offer in the E-tron – enables it to achieve a range of up to 186 miles on the WLTP test cycle. That's 55 miles fewer than the 95kWh E-tron 55."

While the E-tron 55 is compatible with 150kW chargers, the E-tron 50 can only accept up to 120kW. It can still, however, be charged to 80% in approximately half an hour at a rapid-charging station. 

"The E-tron 50 is also less potent than the E-tron 55. It employs the same twin-motor setup, but maximum power is down from 402bhp to 308bhp and maximum torque is down from 490lb ft to 398lb ft. 
The E-tron 50 has a 0-62mph time of 7.0sec and an electronically limited top speed of 118mph. "



Pris under 70.000euro.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen, för Tibors skulle och denna hemsidan så bör du vänja dig vid att lägga till länk och välja funktionen Quote när det är så tydligt att du bara kopierar och klistrar in.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Tror att skamgränsen ligger vid ca 300km i räckvidd.
Ja, där nånstans. Det är iaf inte 500km, den magiska gräns som för inte så länge sedan var väldigt populär för elbilar som tillverkarna skulle lansera "snart". Nu verkar det som att siffrorna har fått lite mer verklighetsförankring.
Fast 30 mil WLTP är inte 30 mils räckvidd. Jag brukar räkna med 40 mil verklig räckvidd med 3:an (56 mil enligt WLTP). Sen är 20 mil verklig räckvidd säkert helt ok för elbilsentusiasten men för gemene man ? Nu tänker jag inte för pendlingsbilen/stadsbilen här utan bilar i e-Tron klass där man efterfrågar dragkrok, 1400 kg dragvikt osv.

Jag är inte helt säker på det, samtidigt som jag hoppas att jag har fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Kan man få ner priset till 5-600.000kr så finns en stor marknad.
..
Det krävs nog att det blir en hel del under €70k om slutpriset ska bli 5-600 000kr. Men jag håller med om att om man når under 600k så öppnar sig en betydligt större marknad.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av perkabolo »

Laban skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Tror att skamgränsen ligger vid ca 300km i räckvidd.
Ja, där nånstans. Det är iaf inte 500km, den magiska gräns som för inte så länge sedan var väldigt populär för elbilar som tillverkarna skulle lansera "snart". Nu verkar det som att siffrorna har fått lite mer verklighetsförankring.
Fast 30 mil WLTP är inte 30 mils räckvidd. Jag brukar räkna med 40 mil verklig räckvidd med 3:an (56 mil enligt WLTP). Sen är 20 mil verklig räckvidd säkert helt ok för elbilsentusiasten men för gemene man ? Nu tänker jag inte för pendlingsbilen/stadsbilen här utan bilar i e-Tron klass där man efterfrågar dragkrok, 1400 kg dragvikt osv.

Jag är inte helt säker på det, samtidigt som jag hoppas att jag har fel.
Jo... i praktiken en fungerande räckvidd för i stort sett alla, OM det fanns ett landsomfattande och relativt tätt snabbladdarnätverk som inte bara täcker de stora vägarna utan även de lite mindre i glesbygd. Många som mest rör sig i närområdet åker ju ändå på semester eller kanske hälsar på släkt på andra platser i landet nån gång då och då. Annars får man ju kompensera med längre räckvidd om man ska kunna åka på semester med bilen.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av kallekula »

Det blir ju mer eller mindre en ren citybil med den räckvidden när man tänker på vintrar osv. Det kan ju absolut räcka för en del men personligen tycker jag det blir lite för dyrt för det.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av JonasH »

Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Håller med. Men en verklig räckvidd på 30-40 mil är så kan jag köpa 90-100% laddning. Vi laddad i princip alltid minst 90% på våran resa Luleå-Danmark-Tyskland-Holland och tillbaka i sommar. Men det blir annorlunda med 20 mils verklig räckvidd. Även om laddstationerna finns där så blir det oundvikligen fler laddningar mellan de naturliga stoppen (lunch, middag..) och med det följer högre krav på korta laddtider.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Zalman3 »

JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Nu är ju Audi en av dom bästa på att kunna hålla uppe laddhastigheten vid hög SoC.

Vid 95% så ligger man på 66kW.


Åkte själv på långresa i mars, Umeå-Bryssel, blev 520 mil tor.
Har ca 37 mil i räckvidd i snitt med min S75D.
Vill ladda till 90%, vilket blir ca 33mil.
Vill ha 3 mil i marginal.
Så det blev ca 25-30mil mellan laddningarna.

Min bil var en S60D från början.
Tänkte att det hade varit marginell skillnad om jag inte uppgraderat, om jag ändå bara laddar till 33mil.

Om Audin går 30mil i verkligheten och kan laddas snabbt till 100%, så är det inte jättestor skillnad.
Men där går väl gränsen.
Men går den bara 27mil i verkligheten, så blir det väl knöligt.
Då blir det väl 20-24 mil mellan laddningarna, och då får man jaga laddare hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av OfarligTesla »

JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Fast det är ju ingen Tesla som droppar av markant vid relativt låg SoC, den lär ju följa storebrors kurva och kör väl relativt maxat in i kaklet så att ladda 100% på den är ju inte lika jobbigt som i en Tesla.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Swede1 »

Intressant tråd, jag resonerar liknande, tror många har liknande krav. 30-35 mil verklig räckvidd vid 80-90 % laddning kommer fungera bra för de flesta svenska familjer. En SR+ Med wltp 40 mil borde bara ok. Priset är för högt än bara för privatköpare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av taliz »

Kan säkert bli poppis som ”frugans bil” i Danderyd etc..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Intressant tråd, jag resonerar liknande, tror många har liknande krav. 30-35 mil verklig räckvidd vid 80-90 % laddning kommer fungera bra för de flesta svenska familjer. En SR+ Med wltp 40 mil borde bara ok. Priset är för högt än bara för privatköpare.
Japp håller verkligen med, en range på ca 30-35 riktiga mil är precis de jag sagt jag vill ha som minst (med en laddkurva liknade den tesla har), sen om bilen man köper råkar ha mer så är de ju inte fel.

Sen är de ju så att som audi laddkurvan ser ut så kan man nästan räkna bort några mil eftersom man då kan ladda till 100% i princip varje gång om man vill.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av mati »

JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Men om denna snik-etron får samma laddkurva som min bil är det nog inget större problem att ladda fullt, eller åtminstone över 95%. Att sluta ladda redan vid 80% känns nästan fel eftersom det går så fort att komma dit. Senast vi snabbladdade stod bilen med 100% SoC vid snabbladdaren och väntade. Min Handpresso, som skulle fixa kaffe för oss två, var alldeles för långsam. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av JonasH »

OfarligTesla skrev:
JonasH skrev:
Man får ju komma ihåg också att 20 mil verklig räckvidd är med 100% laddning. Hur ofta vill man och orkar man vänta på det vid långresa.
Det är nästan mer intressant hur lång räckvidd den har vid 80% SoC och det lär ju inte vara mycket att skryta med.
Fast det är ju ingen Tesla som droppar av markant vid relativt låg SoC, den lär ju följa storebrors kurva och kör väl relativt maxat in i kaklet så att ladda 100% på den är ju inte lika jobbigt som i en Tesla.
Tänkte även på livslängden på batterierna vid konstant laddning till 100% på grund dålig räckvidd.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron 50 lanserad

Inlägg av Laban »

JonasH skrev:
Tänkte även på livslängden på batterierna vid konstant laddning till 100% på grund dålig räckvidd.
e-Tron har en relativt stor buffert jämfört med ex Tesla. e-Tron 55 "använder" 82 kWh (förekommer lite olika siffror här, 81, 83.6) kWh av batteriets totala 95 kWh. Så att ladda e-Tron till 100% är väl mer som att ladda till 90% på en Tesla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar