Service Infracity

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Service Infracity

Inlägg av MEL »

Jag hade i veckan min första service på Servicecenter i Stockholm. Vänligt bemötande, vilket jag tycker jag fått i alla mina kontakter med Tesla. Däremot inte lika proffsigt som förra årets upplevelse i Oslo. Där parkerade jag bilen utanför stängt Servicecenter, reste på minisemester och hämtade bilen nyservad och klar några dagar senare med extra åtgärder (som jag inte bett om) utan extra kostnad.

Nu var första beskedet att jag borde blivit informerad om all service denna vecka skulle ställts in då flera tekniker var sjukskrivna. (Vilket jag alltså inte blivit informerad om.) De kunde dock genomföra grundservice, men kondens i back-ljuset skulle de få ta vid senare tillfälle. Lånebilen fick de ringa in från Sixt då de inte hade någon på plats. Fick vänta en halvtimme innan en i princip ny Audi A6 kördes fram. (För övrigt fascinerande vad störande det är med start/stop funktion när man är van med Teslan.)

När jag sedan hämtar bilen nästa dag har de inte information om att jag har fyra år prepaid service vilket jag meddelat via mail. Jag får söka upp min köp-faktura från 2013 för att de ska få detta bekräftat och inte betala för servicen på nytt. Viljan att försöka lösa situationen finns dock där hela tiden och de lägger in det i sina system inför framtida besök. Det är dock lite märkligt att Oslo uppenbarligen hade bättre information om service-avtalet. Alla övriga uppgifter hade de dock koll på i Stockholm - kopplat till mitt VIN-nummer kunde de se vad som var gjort i Oslo och en beställning av extra clips till takräcket från Köpenhamn.

Jag tycker det är kul att vara med på Teslas resa och ambition att bidra till ett skifte av den globala bilparken. Att de redan ifjol rullade ut superchargers till det fåtal bilar som då fanns i Sverige imponerar. (Även om vi säkert också ska tacka våra grannar i väst.) Jag har hört både positiva och skeptiska kommentarer på servicen i Stockholm och i Göteborg. Tesla är i tillväxt och på den fortsatta resan kan de säkert trimma hur väl servicen fungerar i Sverige.

Jag har inte varit med om att BMW eller Audi sagt att service inte kan utföras fullt ut då teknikern är sjukskriven. Eller att lånebilen rings in från Sixt (och fastnar i morgonrusningen på vägen). Eller att det inte har uppgift om att bilen har 4 (eller 3) års fri service. Men som sagt - jag är en believer och kommer fortsätta att njuta av resan med Tesla...