Vilka skydd ska man ha?
Moderator: Redaktion
- Snubblaren
- Teslaägare
Vilka skydd ska man ha?
Har bokat en M3SR+ aldrig köpt en fin bil innan så jag undrar vad man ska göra för att hålla den fin? Foliera keramisk behandling etc. Är det något som behövs eller räcker det med hink och svamp för att hålla den fin?
-
Re: Vilka skydd ska man ha?
Jag brukar alltid göra någon form av lack-konservering (typ ditec). Gör det oftast inom nån vecka efter jag hämtat ut bilen. Det i kombination med stänkskydd från Hova är det jag kommer göra.
Med tanke på att det nu är den fina multicoat-vita färgen som medföljer gratis så hade jag valt den oavsett färgpreferens. Om du vill ha en annan färg så är det prisvärdare att foliera. Om du behåller den vita så är keramisk behandling bra, mest för att underlätta tvätt senare. Men använd ingen svamp, tvätthandske är skonsammareSnubblaren skrev:Har bokat en M3SR+ aldrig köpt en fin bil innan så jag undrar vad man ska göra för att hålla den fin? Foliera keramisk behandling etc. Är det något som behövs eller räcker det med hink och svamp för att hålla den fin?

Kör du ofta grusväg så skulle jag komplettera med stänkskydd.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har köpt dessa stänkskydd.
Och så har jag köpt de här mattorna.
Jag tänker inte lägga på någon skyddsfilm. Det är helt enkelt på tok för dyrt för att det ska vara värt det.
Jag tänker inte lägga på någon skyddsfilm. Det är helt enkelt på tok för dyrt för att det ska vara värt det.
Jag köpte svart och folierade den. Hade jag beställt idag hade jag tagit den vita och lämnat in den för PPS behandling på waxdepån och monterat stänkskydd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vad man ska ha beror ju på, jag kör hel folierat med stek dynoshield men ska ha min i 10+ år också.
Model 3 Long Range AWD
Ställde samma fråga till min säljare. I mitt fall är bilen röd och säljarens synpunkt var att den lacken är så tålig att inget extra skydd är nödvändigt. Den enda rekommendationen jag fick var att inte köra med tvätt med borstar utan enbart köra högtryckstvätt om man kör i vanliga biltvättar.
Skulle inte lyssna så mycket på säljarnaMats79 skrev:Ställde samma fråga till min säljare. I mitt fall är bilen röd och säljarens synpunkt var att den lacken är så tålig att inget extra skydd är nödvändigt. Den enda rekommendationen jag fick var att inte köra med tvätt med borstar utan enbart köra högtryckstvätt om man kör i vanliga biltvättar.

Den röda och vita lacken är bara marginellt tjockare än de övriga. Har svårt att se att det skulle göra någon signifikant skillnad.
Dock är det mycket bökigare att laga stenskott osv på en multicoat lack. De solida lackerna blir oftast bra reparationer, men multicoat är väldigt svårt att få exakt i nyanserna.
Vet av erfarenhet från min röda X vs min svarta S. Båda drabbas lika hårt av stenskott, men den röda lacken är svårare att få bra vid reparation.
Gissar att nyanskillnad inte syns lika tydligt på den vita som på den röda, men det är bara en ren killgissning.
Får en "ny" röd X inom kort, förutsatt att den ser OK ut i lacken så kommer jag sätta PPF på utsatta delar.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Klart att säljaren påstår att lacken är bra....
Teslas lack är väl i klenaste laget enl "expertisen" på nätet...
Varför betala för en färg när en helfoliering kostar samma peng?
Jag fick hela bilen folierad i valfri färg, TMX, inklusive takrutorna på FW-dörrarna med stenskottsfolie för ca 23000.
Helfoliering eliminerar ju behovet av modifiering av stänkskärmar dessutom.
Sen kan man ju dribbla med konserveringsmedel för att få den lättare att tvätta av om man vill.
Teslas lack är väl i klenaste laget enl "expertisen" på nätet...
Varför betala för en färg när en helfoliering kostar samma peng?
Jag fick hela bilen folierad i valfri färg, TMX, inklusive takrutorna på FW-dörrarna med stenskottsfolie för ca 23000.
Helfoliering eliminerar ju behovet av modifiering av stänkskärmar dessutom.
Sen kan man ju dribbla med konserveringsmedel för att få den lättare att tvätta av om man vill.
Fast 23000 kr extra uppe på en färg man är nöjd med känns lite överdrivet. Samma med de dyrare lackbehandlingarna antar jag då de lätt hamnar på 10000kr. Men det beror ju på hur noggrann man är (anal?
) med sin bil.

Kommer du vara nöjd med din färg när lacken är blästrad av stenskott?
Hur påverkas andrahandsvärdet?
Om jag gillade svart så skulle jag i alla fall sätta svart folie på min svarta bil.
Väljer man en annan färg än standard kan man ju likväl lägga pengarna på folie. Inte så långt från 17000 till 23000. Och då får man ett rejält större utbud att välja på än Teslas.
Om jag gillade svart så skulle jag i alla fall sätta svart folie på min svarta bil.
Väljer man en annan färg än standard kan man ju likväl lägga pengarna på folie. Inte så långt från 17000 till 23000. Och då får man ett rejält större utbud att välja på än Teslas.
- takarlsson
- Teslaägare
Fick ett tips om fendrar
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Jag har dessa stänkskydd och tycker de verkar funka bra. Man tänker knappt på att de sitter där.
https://www.ebay.com/itm/MidWest-Editio ... SwolVc~ceP
Och låtit Custom Details lägga keramiskt lackskydd, blev otroligt bra. Dock lär inte just det skydda mot stenskott men att tvätta nu är en fröjd.
https://www.ebay.com/itm/MidWest-Editio ... SwolVc~ceP
Och låtit Custom Details lägga keramiskt lackskydd, blev otroligt bra. Dock lär inte just det skydda mot stenskott men att tvätta nu är en fröjd.
Det här med keramiskt skydd o stenskott? Skadar stenskott enbart det keramiska lagret eller skadas även lacken under?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Även lackenMcMagnus skrev:Det här med keramiskt skydd o stenskott? Skadar stenskott enbart det keramiska lagret eller skadas även lacken under?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Keramisktkit lackskydd gör bilen lättvättad och skyddar i viss mån mot tvättrepor. Om du vill skydda mot stenskott i lacken så är det stenskottsfilm du ska ha.McMagnus skrev:Det här med keramiskt skydd o stenskott? Skadar stenskott enbart det keramiska lagret eller skadas även lacken under?
- Snubblaren
- Teslaägare
Vad kan det kosta att sätta skyddsfilm på fronten och trösklarna? Alternativt bara trösklarna ?
Skyddar helt ok även med "vanlig" folie. Lackskydd gör det dock inte...Java skrev:Keramisktkit lackskydd gör bilen lättvättad och skyddar i viss mån mot tvättrepor. Om du vill skydda mot stenskott i lacken så är det stenskottsfilm du ska ha.McMagnus skrev:Det här med keramiskt skydd o stenskott? Skadar stenskott enbart det keramiska lagret eller skadas även lacken under?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ok? Det är alltså skillnad på "stenskottsfilm" och "vanlig folie"? Jag trodde man med båda menade transparent folie?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Är det verkligen bra med stänkskydd ? Såg en golf kombi visserligen äldre men den hade stänkskydd o det var rena greve osten runt dom.LarsL skrev:Jag har köpt dessa stänkskydd.
Jag körde Ditec ultra behandling i nacka. Grymt duktiga o bilen ser verkligen ny ut när man hämtar den.
Betydligt fräschare än från trosta uthämtningen. Samt dom har koll o hittar om bilen inte är bra lackad.
För 23000kr kan jag lacka om trösklarna, om det nu skulle behövas.[JM] skrev:Kommer du vara nöjd med din färg när lacken är blästrad av stenskott?
Mats79 skrev:Ställde samma fråga till min säljare. I mitt fall är bilen röd och säljarens synpunkt var att den lacken är så tålig att inget extra skydd är nödvändigt. Den enda rekommendationen jag fick var att inte köra med tvätt med borstar utan enbart köra högtryckstvätt om man kör i vanliga biltvättar.
Jag tror det är en myt att någon färg skulle vara bättre en någon annan. Enligt en rekond/lack firma så var en röd 3 den sämsta dom fick in.
Enligt dom så verkade det kvitta vilken färg det var på tesla 3.
Sedan så är det inte bara tesla som inte alltid har perfekt lack. Min var nästan perfekt. Två små ställen där det var lite tunt med färg.
Jag valde svart inte för priset utan jag tycker den ser näst bäst ut i svart.
Den färg jag gillar bäst på 3 an är silver, tyvärr finns den inte att beställa.
Med "foliering" menar man ju oftast vanlig folie som ger bilen en ny färg. Numera innefattar det ju dock även PPF/stenskottsfilm.McMagnus skrev:Ok? Det är alltså skillnad på "stenskottsfilm" och "vanlig folie"? Jag trodde man med båda menade transparent folie?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja. Det är även en myt att Tesla eller Model 3 skulle ha tunnare lack än andra. Så är det inte vilket har bekräftats med mätningar.Snap02 skrev:Mats79 skrev:Ställde samma fråga till min säljare. I mitt fall är bilen röd och säljarens synpunkt var att den lacken är så tålig att inget extra skydd är nödvändigt. Den enda rekommendationen jag fick var att inte köra med tvätt med borstar utan enbart köra högtryckstvätt om man kör i vanliga biltvättar.
Jag tror det är en myt att någon färg skulle vara bättre en någon annan. Enligt en rekond/lack firma så var en röd 3 den sämsta dom fick in.
Enligt dom så verkade det kvitta vilken färg det var på tesla 3.
Sedan så är det inte bara tesla som inte alltid har perfekt lack. Min var nästan perfekt. Två små ställen där det var lite tunt med färg.
Jag valde svart inte för priset utan jag tycker den ser näst bäst ut i svart.
Den färg jag gillar bäst på 3 an är silver, tyvärr finns den inte att beställa.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du vet att folien täcker hela bilen va?LarsL skrev:För 23000kr kan jag lacka om trösklarna, om det nu skulle behövas.[JM] skrev:Kommer du vara nöjd med din färg när lacken är blästrad av stenskott?
Du ska väga 23k mot omlackering av trösklar, huv, front, sidospeglar.
Hur mkt pengar lägger du på att försäkra bilen?
Denna engångskostnad äts upp av typ 2månaders helförsälring och håller flera år.
Folien finns ju i hur många färger som helst för nästan samma pris som icke standard färgerna hos Tesla.
Så varför begränsa sig till de 5 som Tesla erbjuder och skydda bilen på samma gång.
Något av en nobrainer....