Model 3s magiska premium-HiFi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Model 3s magiska premium-HiFi

Inlägg av Legato »

Har många ggr sagt att Model 3 har det bästa billjud jag någonsin hört. Man önskar ju dock att den var bättre ljuddämpad så man kunde njuta av det mer även i höga farter...

Om detta är sant kanske det inte är så konstigt dock:
"Fun fact from a guy (very) in the know at @Tesla. Why is the sound system in Model 3 the best we’ve ever tested fitted to a car? They hired ex-B&O engineers that were tasked with designing and sourcing the best speakers and amplifiers on the market. The end result is a sound system that sounds better than the $12,000 Bang and Olufsen option on an Audi A8. Once you remove licensing and branding, you can have the same sound quality without the incredible price tag and lack of design flexibility,” Paul Maric, Senior Road Tester at CarAdvice.com stated on Twitter."
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Re: Model 3s magiska premium-HiFi

Inlägg av dd88 »

Skulle snarare påstå att högtalarpaket är en marginalprodukt än något annat.

Sen håller jag med om att det är rätt meningslöst med bra ljud i en bil som läcker väg och vindljud som ett såll, så fort man kommer upp i högre hastigheter så blir det bara påträngande. Hade samma problem i min M3
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bra men inte så bra. Tyckte ljudet i min model S var bättre dock inte standard monterat men inte mycket extra ändå. I min BMW 335Ci vill jag minnas att det var minst lika bra också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:

Sen håller jag med om att det är rätt meningslöst med bra ljud i en bil som läcker väg och vindljud som ett såll, så fort man kommer upp i högre hastigheter så blir det bara påträngande. Hade samma problem i min M3
Gigantiska marginaler trots ett stort påslag för att få använda loggorna är vad en nära kompis i bilindustrin hävdar iaf.

Meningslöst tycker jag inte alls det är. Kökörning med elbil, autopilot och fantastisk Hi-Fi är underbart. Även stadskörning såklart. Men ja, det hade varit fantastiskt om man fick nästan lika fin upplevelse även på motorväg.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

De tester som gjorts med vind/vägljud mm
visar inte samma sak som jag läst av vissa
här på forumet... sist pratade jag med
en som mättt mellan xc60 i motorvägsfart
och sen jämfört med en model 3...
Ingen nämnvärd skillnad....

Min V60 var inte spec tyst i
motorvägsfart!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Bra men inte så bra. Tyckte ljudet i min model S var bättre dock inte standard monterat men inte mycket extra ändå. I min BMW 335Ci vill jag minnas att det var minst lika bra också.
Du använder immersive sound samt har justerat EQn?

XC90s B&W-anläggning är det enda som kommer nära av de jag testat. Hade ett BMW Individual system för ca 40k i en X6a som inte ens var nära.

Premium i S tycker jag är klart sämre, liksom premium i X (vilket är bättre än premium i S).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mrmuscle skrev:
De testet som gjorts med vind/vägljud mm

motorvägsfart!
Så är det, det är i princip samma ljudnivå i en XC60 med laminerade rutor som en Model 3 vid 100 km/h och uppåt. Jag har testat själv.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

Jag hoppas att alla pratar om
Premiumljudet i 3an och inte standard
range som såklart är stor skillnad!
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:

Gigantiska marginaler trots ett stort påslag för att få använda loggorna är vad en nära kompis i bilindustrin hävdar iaf.

Meningslöst tycker jag inte alls det är. Kökörning med elbil, autopilot och fantastisk Hi-Fi är underbart. Även stadskörning såklart. Men ja, det hade varit fantastiskt om man fick nästan lika fin upplevelse även på motorväg.
Är väl som med det mesta andra, dvs tillräckligt bra ljud för så lite pengar som möjligt (för biltillverkaren).

Ja i rätt typ av bil så är det fantastiskt, men hade som vana att stänga av stereon över 70-ish (beroende på underlag) då oväsen överröstar.

Kör e-klass ett par månader till. Mellanstereo, massagestolar och kökörningsassistent fixar pendlingen. I övrigt en rätt tråkig bil men stereon är tillräckligt bra för att inte störa och det låter fortfarande ok på motorväg.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mrmuscle skrev:
De tester som gjorts med vind/vägljud mm

motorvägsfart!
Nej, men Model 3 bullrar betydligt mer än Model S.

Att den är jämnbördig med fossilbilar är ingen bedrift imo. Träffade en kille som rivit ut taket och golvet för att sätta in dämpning. Han berättade att den lilla dämpning som finns original är extremt enkel och gjord för att den ska gå att snabbt "slänga in" vid montering.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:

Är väl som med det mesta andra, dvs tillräckligt bra ljud för så lite pengar som möjligt (för biltillverkaren)./quote]

Håller inte med. Man får betala mycket mer för en sämre produkt hos konkurrenterna imo. Delvis antagligen pga att de får betala mer då de vill ha säljande namn på anläggningarna, men framförallt för att det är på utrustningen fossiltillverkare tjänar sina stora pengar. Hade varit intressant att se tex Porsches vinst uppdelad på bilens baspris vs tillval. Skulle gissa att man tjänar många ggr mer på tillvalen.

Betalade för övrigt 27k för Ultra HiFi i min X. Påslaget på Model 3 är ju max 10k trots bättre system.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

I tester så bullrar inte bilar mycket eller tom mindre ön fosil
Men det upplevda bullret är värre i tesla
Jag själv stör mig på vindljudet mest
Min förra bil ( BMW 6 serie ) hade jakla mindre vindljud med taklucka på vent än vad vår S har :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Min Model 3 (19 tum) bullrar lika mkt som min fd BMW 3-serie (18 tum). Önskar man klassledande bullerdämpning får man välja något annat än BMW och Tesla.

Stereon i Model 3 (premium med immersive sound påslaget etc.) upplever jag som snäppet bättre än HiFi-stereon i min BMW. Däremot suger radion i Teslan. Där var BMW’n bättre.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Japp, 3an har helt klart bland det bästa billjudet jag testat. Mycket bättre än min S, iaf i lägre farter där man hör detaljerna. Nu skulle jag väl inte säga att B&O är något att namedroppa inom riktig HiFi dock.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:

Är väl som med det mesta andra, dvs tillräckligt bra ljud för så lite pengar som möjligt (för biltillverkaren)./quote]

Håller inte med. Man får betala mycket mer för en sämre produkt hos konkurrenterna imo. Delvis antagligen pga att de får betala mer då de vill ha säljande namn på anläggningarna, men framförallt för att det är på utrustningen fossiltillverkare tjänar sina stora pengar. Hade varit intressant att se tex Porsches vinst uppdelad på bilens baspris vs tillval. Skulle gissa att man tjänar många ggr mer på tillvalen.

Betalade för övrigt 27k för Ultra HiFi i min X. Påslaget på Model 3 är ju max 10k trots bättre system.
Det är ju precis det jag menar, man betalar sjukt mycket för något medelmåttigt. Sen har jag aldrig suttit i en bil som gett mig en wow-känsla oavsett prislapp.
Verdi

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Min förra bil ( BMW 6 serie ) hade jakla mindre vindljud med taklucka på vent än vad vår S har :)
Jag har nästan inget vindljud alls i min S förrän uppåt 150 km/h. Om det inte blåser sidvind eller nåt. På tysta franska motorvägar susade vi fram nästan ljudlöst.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Japp, 3an har helt klart bland det bästa billjudet jag testat. Mycket bättre än min S, iaf i lägre farter där man hör detaljerna. Nu skulle jag väl inte säga att B&O är något att namedroppa inom riktig HiFi dock.
Hifi-nördar är lite eljest. Hörde om en (kollegas fd granne) som köpte ljudkablar för 150 tusen. I form av nåt jäkla rör så inte diskant och bas skulle komma fram olika snabbt. Typ nåt sånt. Fattade inte riktigt. Det enda jag förstår är att de själva inte hör skillnad. Men placebo ska inte underskattas.

Systemet i S är väl sisådär. Svampig bas drar ner helhetsintrycket.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Jag har nästan inget vindljud alls i min S förrän uppåt 150 km/h. Om det inte blåser sidvind eller nåt. På tysta franska motorvägar susade vi fram nästan ljudlöst.
Jag upplever samma sak i min 3:a.
Upplever inte mer vindbrus än i andra jämförbara bilar. Lite vindbrus och i princip inget motorljud innebär att vägljudet tar mer plats. Men inte värre än BMW 3-serie.

Enorm skillnad beroende på väg. Våra svenska vägar är verkligen risiga, sönderkörda av lastbilar (gods går mer på tåg på kontinenten)...?

Men nu var det ju HiFi som det pratades om i denna tråden. :)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
skoogs
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av skoogs »

mrmuscle skrev:
Två tweeters i A-stolparna och en subwoofer är väl enda skillnaden mellan LR och SR+!? Jag har undersökt och provat båda. Jag är inte jätteimponerad av ljudet. SR+ tycker jag är helt ok som standardval i en premiumbil, men ingen wow-faktor.
Som jämförelse tycker jag min 14 år gamla BMW 5-serie har bättre ljud än SR+.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

skoogs skrev:
mrmuscle skrev:
Två tweeters i A-stolparna och en subwoofer är väl enda skillnaden mellan LR och SR+!? Jag har undersökt och provat båda. Jag är inte jätteimponerad av ljudet. SR+ tycker jag är helt ok som standardval i en premiumbil, men ingen wow-faktor.
Är det inte även så att SR+ inte har något slutsteg?

Jag hade det "bästa" ljudpaketet Harman/Kardon i min 2016 BMW M135i, Teslans ljud är löjligt mycket bättre, helt otroligt vad det låter bra, mycket bättre än vad jag kunde förvänta mig.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

skoogs skrev:
mrmuscle skrev:
Har inte provat SR+, men vad jag har läst så skiljer sig betydligt mer.

Premium har 5 diskanter där fram tex. Partial Premium "ska" bara ha en aktiv! Det sitter diskanter både i stolarna och vid backspeglarna men alla dessa 4 ska vara avstängda. PP har bara en diskant i mitten där fram. Fattar ärligt talat inte hur det funkar, stereobilden borde bli usel?

Sen saknas rent fysiskt både sub där bak samt tydligen två högtalare bakom baksätet.

Totalt ska premium ha 15 högtalare och PP bara 7 (aktiva) högtalare.

Premium har ju också en separat förstärkare till sub, samt de två bakersta högtalarna.

Slutligen så antar jag att DSPn skiljer sig åt. Är ju inget "immersive sound" i PP.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

pefreli skrev:
Min Model 3 (19 tum) bullrar lika mkt som min fd BMW 3-serie (18 tum). Önskar man klassledande bullerdämpning får man välja något annat än BMW och Tesla.

Stereon i Model 3 (premium med immersive sound påslaget etc.) upplever jag som snäppet bättre än HiFi-stereon i min BMW. Däremot suger radion i Teslan. Där var BMW’n bättre.
Testa köra radion strömmat via TuneIn istället. Tex så låter P3 mycket bättre den vägen än via FM.
Jag kör all radio den vägen, då får jag även tex BBC.
Jag använder röststyrning till detta, funkar klockrent.
Tryck högra ratt knappen och säg "spela P3", då får du efter en stund fram den strömmade P3 på skärmen som du sen kan välja.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MrStarhouse skrev:
pefreli skrev:

Testa köra radion strömmat via TuneIn istället. Tex så låter P3 mycket bättre den vägen än via FM.
Jag kör all radio den vägen, då får jag även tex BBC.
Jag använder röststyrning till detta, funkar klockrent.
Tryck högra ratt knappen och säg "spela P3", då får du efter en stund fram den strömmade P3 på skärmen som du sen kan välja.
Tipstack!

Lyssnar "aldrig" på radio, mest för att ljudet är så dåligt och för att TuneIn nästan aldrig funkade när jag köpte min första Tesla. Vore kul om det funkar bättre nu, samt smidigt om röststyrningen funkar!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Jag är ljudnörd, och kan bara hålla med när det kommer till ljudkvalitén i Model3, är grymt impad av vad man åstadkommit.

Det dyraste jag någonsin köpt, är i följande ordning.

- Kåken jag bor i
- Model 3
- Mitt stereosystem
- Välutrustad Audi A3
- Bergvärme
- allt annat

När det kommer till ren ljudkvalité ligger TM3 inte långt efter det system jag lyssnar på hemma. Sen går det inte riktigt få till samma stereobild etc i en bil, men fortfarande väldigt bra.
Älskar att lyssna på musik i bilen
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

dd88 skrev:

Du har inte m3 kvar ? Vad kör du idag ?
Skriv svar