Laddfunderingar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Pall

Laddfunderingar

Inlägg av Pall »

I väntan på att bilen ska dyka upp i början av september finns det tid att fundera och läsa på! Det jag inte hittat svar på är hur en så basal sak som att ladda vid supercharger fungerar. Det står på Teslas sida att det bara är att parkera och börja ladda. Men hur känner laddaren av att det är min bil? Knappen på laddhantaget måste väl också kommunicera på något sätt med bilen? Funderar på en laddkabel hem från evchargeking som har en teslaknapp, men där står att bilens fob (fjärrkontroll) måste finnas i närheten, och den har man ju inte.
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare

Re: Laddfunderingar

Inlägg av jseverinson »

Superchargers har fasta kablar, du kan inte stoppa in en egen. När du pluggar in känner den av din bil (VIN gissar jag) och vet därmed om/hur laddningen ska betalas.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Pall

Inlägg av Pall »

jseverinson skrev:
Superchargers har fasta kablar, du kan inte stoppa in en egen. När du pluggar in känner den av din bil (VIN gissar jag) och vet därmed om/hur laddningen ska betalas.
Men hur kommunicerar knappen på handtaget med bilen innan, så att luckan öppnas? Blåtand?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Pall skrev:
jseverinson skrev:
Men hur kommunicerar knappen på handtaget med bilen innan, så att luckan öppnas? Blåtand?
Någon radiofrekvens. Den är (eller var?) inte krypterad på något vis, står flera Teslor i närheten som är upplåsta och en person trycker på en knapp på en sladd så öppnas alla bilarnas laddlucka som är inom räckvidd för signalen.

Kommunikationen sker sedan mellan bilen och stiften i uttag för att identifiera vilken bil det är.
Pall

Inlägg av Pall »

Intressant att veta!
Skriv svar