Usel autohelljus och autoklimat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare

Inlägg av robsam »

Tänkte bara kolla om jag är den enda som upplever detta.

Autoavbländningen av helljusen har jag upplevt som katastrofalt. Den bländar ibland inte av, eller bländar av alldeles försent. Ibland sätter den till och med på helljus när mötande trafik kommer. Den bländar inte av när man är bakom folk. Har en kompis med en VW golf för 250k som har bättre autoavbländning än min tesla..

Autoklimatet är också riktigt dåligt. Ibland gör t.ex. 21 grader bilen tokvarm, ibland gör den bilen iskall. Har haft flertal bilar där jag ställer in temperaturen en gång och sen inte behöver röra det igen. Det här är dock inte lika stort problem som autoavbländningen då det här endast sker då och då.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Re: Usel autohelljus och autoklimat

Inlägg av evilirish »

Auto-avbländning provade jag ett tag. Funkar endast och bara någerlunda bra på spikrak väg när det är helt nattsvart.
Kör manuellt.
Klimatanläggning tycker jag däremot funkar bra. Vid 2 tillfällen har jag märkt att den fått fnatt, men det var bara att stänga av och slå på igen så funkade det.
Användarvisningsbild
jez
Teslaägare

Inlägg av jez »

Tesla är överlägsna på så mycket, men de verkar inte kunna få till standardfunktioner.

Jag har inga större problem med klimatanläggningen, annat än att det inte går att stänga av ventilationen för bara en passagerare och det blåser alldeles för kraftigt där bak. Bak går att stänga av, men inte dra ner individuellt.

Helljusautomatiken är oanvändbar, men som väl är fungerar den manuella kontrollen bra.

Det som verkligen stör mig är vindrutetorkarna. Automatiken fungerar möjligtvis i ösregn, men varken för lättare regn eller vägspray.
Dessutom är de manuella kontrollerna ett skämt. Med dålig sikt och rusningstrafik ska man släppa ögonen på vägen och hitta rätt på skärmen. Det har funnits bra manuella reglage för det här för alla bilar sedan hedenhös.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

jez skrev:
Tesla är överlägsna på så mycket, men de verkar inte kunna få till standardfunktioner.

Jag har inga större problem med klimatanläggningen, annat än att det inte går att stänga av ventilationen för bara en passagerare och det blåser alldeles för kraftigt där bak. Bak går att stänga av, men inte dra ner individuellt.

Helljusautomatiken är oanvändbar, men som väl är fungerar den manuella kontrollen bra.

Det som verkligen stör mig är vindrutetorkarna. Automatiken fungerar möjligtvis i ösregn, men varken för lättare regn eller vägspray.
Dessutom är de manuella kontrollerna ett skämt. Med dålig sikt och rusningstrafik ska man släppa ögonen på vägen och hitta rätt på skärmen. Det har funnits bra manuella reglage för det här för alla bilar sedan hedenhös.
Varför ska du leta på skärmen? Räcker ju att trycka längst ut på spaken.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jez
Teslaägare

Inlägg av jez »

Legato:
Kan jag sätta intervall direkt med knappen? Jag vet att jag får ett svep, torkarmenyn och spolarvätska med knappen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker jag kört rätt mkt i regn och för mig verkar automatiken funka skapligt, likvärdigt med min tidigare Volvo. Nån gång vid lätt lätt dugg har jag fått dutta till på knappen.

Samma med helljuset, likt Volvon bländar den av för ofta men den missar åtminstone inte att blända av.
Klimatet har jag konstant på 20c, satt fläktarna att blåsa snett uppåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Köper de inte som alla andra automatiken från BOSCH?

Jag har en Opel Insignia 2016 och där fungerar det sjukt bra. Har inte rört spakarna sedan i fjol...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jez
Teslaägare

Inlägg av jez »

BrooklynS:
Jag vet inte med säkerhet, men jag tror jag läst att de har sitt egna system som använder kamerorna för autopiloten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
Köper de inte som alla andra automatiken från BOSCH?

Jag har en Opel Insignia 2016 och där fungerar det sjukt bra. Har inte rört spakarna sedan i fjol...
Nope. Fram till september 2016 hade bilarna en dedikerad regnsensor, precis som alla andra bilar. Helljusautomatiken ingick i AP1-mjukvaran som levererades av MobilEye. Sedan kom Elon på den ljusa idén att allt detta inte kan vara så svårt att göra själv, och man kom ihop sig ordentligt med MobilEye. Det var då bilarna fick AP2-hårdvara och samtidigt blev de av med regnsensorn. I och med detta försvann även mjukvaran som skötte helljusautomatiken, farthållaren, auto-steer och i princip allt som gjorde Teslas bilar så coola. Vi som köpte en bil i början av 2017 fick en naken bil som hade mer eller mindre samma funktioner som en 15 år gammal Skoda, typ. Inte ens konstantfarthållare fanns, ingen autobroms, inget. Tack vare OTA-uppdateringarna trillade sakerna in så småningom. Men "regnsensorn" - som numera skulle simuleras av kamerorna - dröjde över ett år att få till. Och det som kom då var initialt inget annat än ett skämt. Helljusautomatiken kom ännu senare tror jag, ungefär med samma resultat. Jag sålde min bil i våras och fram tills dess tyckte jag inte att varken helljusautomatiken eller regnsensorn var användbara. Tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Tycker regnsensor fungerar bra. Ett extra klick händer men ganska sällan. Behöver inte använda intervall. (Får se till vintern)
Tycker automatiskt helljus är dåligt och går inte använda.
Klimatanläggning är bra bortsett från baksäte.
Musikspelare mycket bra.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
I och med detta försvann även mjukvaran som skötte helljusautomatiken, farthållaren, auto-steer och i princip allt som gjorde Teslas bilar så coola.
Du måste ha missat ett par eller tre funktioner som fortfarande var hur coola som helst, t.ex. drivlina, app, online bil, styling, prestanda (SP100D fanns då), etc.
mati skrev:
Vi som köpte en bil i början av 2017 fick en naken bil som hade mer eller mindre samma funktioner som en 15 år gammal Skoda, typ. Inte ens konstantfarthållare fanns, ingen autobroms, inget.
Var det verkligen så illa i början av 2017? Tveksamt.

Hursomhelst så har det blivit bättre och Tesla har ledande aktiv säkerhet.
https://electrek.co/2019/07/03/tesla-mo ... st-europe/

Snart kanske det är regnsensorns tur. Jag tycker de prioriterade rätt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

jez skrev:
Legato:
Kan jag sätta intervall direkt med knappen? Jag vet att jag får ett svep, torkarmenyn och spolarvätska med knappen.
Nej. Men du beskrev ett problem där du hade dålig sikt och var tvungen att titta på skärmen. Det behöver man ju inte, då man kan använda knappen tills trafiken lugnat ner sig.

För mig funkar dock automatiken lika halvbra som på alla andra bilar jag haft. Har aldrig kört en bil där torkarautomatik fungerar riktigt bra, men det funkar tillräckligt bra på båda mina Teslor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Satt faktiskt idag och funderade på att starta en tråd om att torkarautomatiken börjar bli bra nu. Har AP2 med 2019.28.2 och tycker att den äntligen börjar bli tillräckligt känslig. Tidigare har den väntat för länge med att ta nästa tag så att man får dålig sikt. I synnerhet när det handlar om stänk från bilar framför snarare än regn ovanifrån.

Har dock också upplevt stor skillnad mellan regn i mörker och regn i dagsljus. Dagens körning var regn i dagsljus så uttalar mig bara om det, men där tycker jag banne mig äntligen att det funkar så bra att jag slipper röra spaken.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Alfred skrev:
Satt faktiskt idag och funderade på att starta en tråd om att torkarautomatiken börjar bli bra nu. Har AP2 med 2019.28.2 och tycker att den äntligen börjar bli tillräckligt känslig. Tidigare har den väntat för länge med att ta nästa tag så att man får dålig sikt. I synnerhet när det handlar om stänk från bilar framför snarare än regn ovanifrån.

Har dock också upplevt stor skillnad mellan regn i mörker och regn i dagsljus. Dagens körning var regn i dagsljus så uttalar mig bara om det, men där tycker jag banne mig äntligen att det funkar så bra att jag slipper röra spaken.
Har samma upplevelse om torkaren, sen 2019.24 ungefär har den funkat helt ok.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
jez
Teslaägare

Inlägg av jez »

Legato:
Du verkar ha bättre simultanförmåga än mig ;-) Sitta och trycka på knappen ideligen ser jag inte som ett alternativ, på E6 ut ur Göteborg lättar aldrig trafiken.

Det stör mig inte så mycket att automatiken fungerar dåligt, jag visste att jag köpte en bil under utveckling, men de behövde ju inte sabba en fungerande lösning för manuell kontroll.

Tur att det finns annat som väger upp
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Var det verkligen så illa i början av 2017? Tveksamt.
Nej det är inte tveksamt. Jag kommer mycket väl ihåg när jag hämtade min bil den 27 mars 2017. Jag körde hela vägen hem utan någon form av farthållare. I displayen visades bara min bil och inget annat. Radarn funkade ännu inte med den mjukvaran som fanns i bilen. Den uppdateringen kom strax därefter. Men därmed funkade inte heller säkehetsfunktionerna såsom autobroms. Och naturligtvis fanns varken automatiskt helljus eller automatiska vindrutetorkare (det regnade den dagen). Allt som hade med AP att göra var bara en illusion.
Då kändes det som ett nerbyte från min tidigare pre-AP Model S 2014, den hade åtminstone konstantfarthållare och regnsensor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jez
Teslaägare

Inlägg av jez »

Jag ligger på version 2019.20, vilket kanske förklarar varför mina problem.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Enda strulet jag har haft på sistone med helljusen är när det är mitträcke på vägen. Men som någon skrev så fungerar det rätt bra och slå på och av helljusen manuellt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Har inga problem med automatiska helljuset, eller jo när man möter nötter med parkerings eller varaelljus, då känner inte bilen av för det lyser för klent.

Klimatet funkar klockrent.

Enda som strular för mig är att spotify hänger sig en gång i veckan så jag måste starta om bilen.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min regnsensor fungerar allt bättre. Tom i skymningen funkar den ganska bra, dock inte i mörker. För ett år sedan var den helt oduglig.
Intervall får man om man stänger av automatiken, går att ställa i flera lägen.
Helljusautomatiken är OK på landsväg, men inte om det finns mitträcke t.ex. Bländar av bra om man kommer ikapp någon men något sent vid möte. Sämst är att det tar ett par s efter mötet innan helljuset går på igen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Gustafsson skrev:
Min regnsensor fungerar allt bättre. Tom i skymningen funkar den ganska bra, dock inte i mörker. För ett år sedan var den helt oduglig.
Intervall får man om man stänger av automatiken, går att ställa i flera lägen.
Helljusautomatiken är OK på landsväg, men inte om det finns mitträcke t.ex. Bländar av bra om man kommer ikapp någon men något sent vid möte. Sämst är att det tar ett par s efter mötet innan helljuset går på igen.
Tycker att avbländarfunktionen går att använda men man måste vara med på när det inte funkar. Håller fortfarande på att vänja mig att inte trycka på vindrutetorkarknappen och tycker som många andra att den blivit bättre. Vad jag saknar är dock känslighetsgrad i inställningarna. Jag kan tänka mig att köra upp vindrutetorkarkänsligheten lite högre så att den ibland "fantomtvättar" rutan men att den också går igång mycket fortare när det verkligen är regn och kör hårdare när det är mycket regn. I början tänkte jag att detta skulle vara det största problemet med bilen då min preferens för vindrutetorkaren är väldigt känsligt, men jag har ändå inga större problem att vänja mig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

OK, så Tesla har alltså ersatt "standardsystemet" med ett eget system?

Det man då hoppas eller rentav utgår ifrån, är att det är ett "lärande" system, dvs data samlas in från alla bilar och nya uppdateringar gör dem hela tiden bättre.

Kanske också programvaran lär sig hur ofta du vill att torkarbladet skall gå, baserat på hur ofta du trycker igång dem med knappen.

Under dessa förutsättningar kan jag tänka mig att Tesla efter en viss inkörningsperiod kommer att fungera bättre än "färdigprogrammerade" system.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

BrooklynS skrev:
OK, så Tesla har alltså ersatt "standardsystemet" med ett eget system?

Det man då hoppas eller rentav utgår ifrån, är att det är ett "lärande" system, dvs data samlas in från alla bilar och nya uppdateringar gör dem hela tiden bättre.

Kanske också programvaran lär sig hur ofta du vill att torkarbladet skall gå, baserat på hur ofta du trycker igång dem med knappen.

Under dessa förutsättningar kan jag tänka mig att Tesla efter en viss inkörningsperiod kommer att fungera bättre än "färdigprogrammerade" system.
Exakt så.
Men som andra påpekat är det redan idag jämförbart med traditionella system.

Det är inte för inte som Tesla är den enda som tjänar bra med pengar på sina elbilar. En inte obetydlig del av det är att de utvecklar sina egna lösningar, där det finns pengar att spara, istället för att tvingas göda underleverantörer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Som många andra upplever jag också dessa funktioner lite för kassa. Autohelljuset provade jag en gång och det var så värdelöst att jag hade svårt att avgöra om det fungerade överhuvudtaget. :) Har dock inte kört så mycket i mörker sen så kanske har blivit bättre. Autotorkarna tycker jag också är lite utav ett stående skämt, det är ganska ofattbart hur dåligt det funkar faktiskt. Men jag måste säga att det funkade lite bättre vid ett tillfälle häromdagen, så jag ska hålla ögonen på om det blivit bättre med senaste uppdateringen jag fått in. Det löser sig säkert med tiden, men det blir ju rätt töntigt i en så pass dyr och avancerad bil att det är så sjukt jävla dåligt, som sagt. Den går däremot igång med 100% säkerhet när jag kör in i ett visst parkeringsgarage där det sitter lysrör på väggarna, men regnar gör det aldrig där. ;)

Ang. klimatanläggningen så har jag också märkt av det flera gånger, det är svårt att sätta fingret på, det är inte helt konsekvent, men den beter sig definitivt märkligt ibland. Och det har hänt mig en handfull gånger att ACn inte kyler alls, och en stop och start av klimatet hjälper inte. Just detta är inget som jag skrattar åt för att det är så värdelöst dock som torkarna, men det har fått mig att överväga att boka service för jag kan inte riktigt avgöra om den buggar eller om det är nått fel på klimatanläggningen, typ nått som glappar.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Jag har haft min X sen slutet på juni och har därmed ingen längre erfarenhet. Jag har innan jag hämtade ut bilen läst mycket negativt om torkarna, men upplever dem som riktigt bra. Visst, i lätt duggregn eller litet sprut från bilar har jag absolut tryckt på knappen några gånger, MEN jag har inga problem med torkarna. Jag tycker funktionen är riktigt bra! Skönt dessutom att inte behöva sätta igång automatik varje gång utan ha det sparat i min profil. På Volvon, som hade bra automatik, var man tvungen att trycka på en knapp varje gång sensorn skulle starta. Jag gissar att mycket av gnället är baserat på gamla erfarenheter och inte hur det faktiskt fungerar nu.

EDIT: ett wash mode som i nya Mercedes GLS vore bra för att stänga av torkare, larm etc när man tvättar bilen. Det är kundinsikt och enkel "innovation".

Helljuset har jag ingen vidare erfarenhet av eftersom jag bara kört bilen under ljusa sommarmånader och väldigt lite på natten.
Glad för att jag sålt min Tesla
Skriv svar