Nya däck med energibetyg "F"... Vad göra?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Nya däck med energibetyg "F"... Vad göra?

Inlägg av juristen »

Efter ca tre månaders hantering har Teslas eminenta serviceorganisation äntligen fått tummen ur och sett till att två däck som jag ska få på garanti anlänt till en lokal däckfirma. :roll:

Jag önskade redan från början Michelin Primacy 3 Acoustic, men har fått besked att jag får "godkända" däck som jag inte får välja. Well, ok.

De däck som nu anlänt är två nya Goodyear Eagle RS A-2, vilket är den typ som redan sitter på bilen. Riktigt tysta på 68 dBA och OK våtgrepp på C. MEN energibetyget är "F", näst sämst! Har sett fram emot att uppgradera till däck med lägre rullmotstånd när mina gamla var utslitna. Nu får jag alltså två sprillans nya trögrullande däck... :?

Hur stor skillnad kan det göra jämfört med däck med energibetyg "B"?
Vad göra? Låta montera däcken (gratis) och testa dem eller sälja dem nu när de ändå är lösa och oanvända och köpa nya som jag väljer själv?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Nya däck med energibetyg "F"... Vad göra?

Inlägg av Smutt »

juristen skrev:
Efter ca tre månaders hantering har Teslas eminenta serviceorganisation äntligen fått tummen ur och sett till att två däck som jag ska få på garanti anlänt till en lokal däckfirma. :roll:

Jag önskade redan från början Michelin Primacy 3 Acoustic, men har fått besked att jag får "godkända" däck som jag inte får välja. Well, ok.

De däck som nu anlänt är två nya Goodyear Eagle RS A-2, vilket är den typ som redan sitter på bilen. Riktigt tysta på 68 dBA och OK våtgrepp på C. MEN energibetyget är "F", näst sämst! Har sett fram emot att uppgradera till däck med lägre rullmotstånd när mina gamla var utslitna. Nu får jag alltså två sprillans nya trögrullande däck... :?

Hur stor skillnad kan det göra jämfört med däck med energibetyg "B"?
Vad göra? Låta montera däcken (gratis) och testa dem eller sälja dem nu när de ändå är lösa och oanvända och köpa nya som jag väljer själv?
Klart du ska ha såna däck på bilen som du vill ha, så sälj
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Du kan ju inte ha olika däck på bilen ändå. Du får sälja alla fyra.

Som av en händelse säljer jag 4 st Michelin Primacy 245/45-19 i nästan nyskick och de har rullmotstånd B. Har rullat ca 1000 mil. (sätter vinterdäck på original 19" fälgarna, dessa är alltså de däck som kom med bilen)

Bild
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-280037

Min annons: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 22&t=17655
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Verdi skrev:

Som av en händelse säljer jag 4 st Michelin Primacy 245/45-19 i nästan nyskick och de har rullmotstånd B. Har rullat ca 1000 mil. (sätter vinterdäck på original 19" fälgarna, dessa är alltså de däck som kom med bilen)
Varför skulle jag inte kunna ha olika däck på bilen? Det är inte dubbdäck och bilen är inte fyrhjulsdriven.

Såg din annons och är lite småsugen. Är det Acoustic-varianten? Alltså de med skum på insidan?
Verdi

Inlägg av Verdi »

juristen skrev:
Verdi skrev:

Varför skulle jag inte kunna ha olika däck på bilen? Det är inte dubbdäck och bilen är inte fyrhjulsdriven.

Såg din annons och är lite småsugen. Är det Acoustic-varianten? Alltså de med skum på insidan?
Det är såna som Tesla skickar med. Vet tyvärr inte om det är acoustic och däcken ligger hos däckfirman just nu. Men nån kanske vet?

Dock har jag nog redan en köpare.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Kollat upp lite hur mycket rullmotståndet påverkar och från det bästa till det sämsta rullmotståndet på en uppsättning däck av samma typ och dimension så verkar det kunna göra upp till 5%. Det är alltså 18-20 km sämre räckvidd för mig, worst case jämfört med en uppsättning med fyra däck med lägre rullmotstånd. I verkligheten förmodligen mindre och det här handlar bara om två däck...

Allt som allt, inte tillräckligt stor skillnad för att hålla på och strula med detta. De är tysta och gratis, får vara glad över det istället. :mrgreen:
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min S levererades med dessa däck och jag kan inte säga annat än att jag var mer än nöjd med dem.
Kör numera på 21” och de har högre förbrukning
Kunde köra riktigt snålt med dem på sommaren.
Slitstarka obefintlig slitage
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Re: Nya däck med energibetyg

Inlägg av juristen »

e5m1r skrev:
Min S levererades med dessa däck och jag kan inte säga annat än att jag var mer än nöjd med dem.
Kör numera på 21” och de har högre förbrukning
Kunde köra riktigt snålt med dem på sommaren.
Slitstarka obefintlig slitage
Tack för input! :)
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Inlägg av PontusT »

Skillnaden mellan A och G är 7.5% enligt https://www.mytyres.co.uk/FAQs/Question ... .html#6177
Varje klass motsvarar 0.1L/100km.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Var supernöjd med de på vår P85.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar