Batterier med rekordhögt energiinnehåll presenterade

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Batterier med rekordhögt energiinnehåll presenterade

Inlägg av Zalman3 »

Batterier med rekordhögt energiinnehåll presenterade.
Företaget TeraWatt Technology uppger att de lyckats ta fram solid-state batterier med rekordhög energidensitet: 432 Wh/kg. Tredjepartstester ska enligt företaget ha gjorts för att verifiera kapaciteten.
Den höga energidensiteten kan till exempel jämföras med de batterier som finns i nuvarande Teslabilar, som rymmer cirka 247 Wh/kg.
Målsättningen är att de nya batterierna, som går under namnet Tera 3.0, ska rymma 450 Wh/kg. De är dock inte i tänkta för elbilar i första hand, utan för nästa generations smartphones med mera, och kommer enligt företaget finnas tillgängliga på marknaden 2021-2022.
Företaget har också elbilsbatterier under utveckling, Tera 4.0. De ska enligt TeraWatt rymma 500 Wh/kg. När de kommer erbjudas till biltillverkarna är inte klart.
http://www.elbilen.org/batterier-med-re ... senterade/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Batterier med rekordhögt energiinnehåll presenterade

Inlägg av Jerker »

Ja, förr eller senare är vi där. Ska bli intressant att se när solid state blir verklighet i bilar!
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Ja nu när fler och fler biltillverkare ger sig in i racet ökar onekligen incitamanten och inte minst resurserna för forskning och utveckling på batteriområdet så det ska bli synnerligen intressant att se vad som kommer att hända på 5-10 års sikt.

Enda problemet med att läsa allt sånt här är att åtminstone jag får en tendens att hamna i det något problematiska tillståndet "äsch, jag väntar ett tag till så kommer det något ännu bättre" :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror som de skriver att vi först får se det i mobiltelefoner (större marknad och lättare att ta bra betalt av massan för dessa statussymboler). fördelen är att de får upp mängden och därmed också tillförlitligheten (inga exploderade mobiler får ju finnas i flygplan (samsung). dvs att de blir ännu billigare och bättre då de stoppas in i bilar, det blir en bra indikation när man skall göra sig av med sin snart antika bil också när dessa mobiler dyker upp på marknaden).
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Först kommer vi modellflygare sedan handverktyg sist bilar. Iaf historiskt. Just nu är der grafen-lipo som gäller. Kan laddas med 10C. Inget solid state än.

Undra om bilarna hinner före oss "beta testare" denna gången?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare

Inlägg av kalle_sala »

Vad kul! Då är 1% av jobbet avklarat! Nu är det bara 99% kvar! Laddcykler, långtidsstabilitet, industriell tillverkning, stora serier, låg produktionskostnad, materialtillgång osv osv!

Kan man räkna med dessa batterier till nästa uppdatering? Version 10 va? För de som prenumererar på NyTeknik så brukar väl det komma liknande nyheter 2-3 ggr i veckan angående ny batteriteknik.

Lite cyniskt kanske men misstänker fundraising delux innan jag är överbevisad!
Mickep

Inlägg av Mickep »

de säger 2021, men jag skulle inte hålla andan.
Skulle bli jättekul med en ny teknikskifte, men även om det kommer om ett år kommer det nog ta minst 5 år innan bilar kan ladda fullt på 5 min och ha 500 riktiga mil till en rimliga penning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Många hävdar att det har revolutionerande batterier.
Hoppas bara att det är sant. Man börjar bli lite skeptisk efter alla dessa löften som inte hålls.
A startup that spun out of Cambridge University claims a battery breakthrough that can charge an electric car in just six minutes.
It’s something we heard before, but the difference here is that they claim that they can commercialize the new battery as soon as next year.
https://electrek.co/2019/08/28/startup- ... ge-6-mins/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Många hävdar att det har revolutionerande batterier.
Hoppas bara att det är sant. Man börjar bli lite skeptisk efter alla dessa löften som inte hålls.
A startup that spun out of Cambridge University claims a battery breakthrough that can charge an electric car in just six minutes.
It’s something we heard before, but the difference here is that they claim that they can commercialize the new battery as soon as next year.
https://electrek.co/2019/08/28/startup- ... ge-6-mins/
Electrek hade en artikel om Toshiba för ett par år sedan. De hävdade att de skulle komma i produktion med sitt batteri för bilar under 2019. Så de har fortfarande en chans, men jag är skeptisk.

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Skriv svar