Inte många siffror rätt, men mycket reklam för världens häftigaste elbil

Moderator: Redaktion
+118650 skrev:Inte så konstigt att det blandas ihop. Be mig dra sporten och det blir samma sak. Dem rabblar Bayern, Färjestad, Rögle, Öster i full kareta blandat med poäng och namn på personer men glömmer tala om vilken sport det gäller.
bylund skrev:Ta vilket ämne som helst som du är bra insatt i, och du hittar rätt mycket fel (inte bara på Rapport, det gäller journalistik i allmänhet skulle jag påstå). Felet jag gör är väl att jag litar för mycket på de inslag som handlar om saker där jag inte har så stor koll. Huvuddragen är ofta rätt, men detaljerna inte alltid...
Hahaha kul.LarsL skrev:30 minuter för att ladda fullt hemma(?!?)
Elon Musk har adresserat detta många gånger - han menar att det finns tillräckliga reserver för att hela jordens bilar skulle kunna drivas av dagens batteriteknik. Kobolt finns också i stora mängder Mexiko har jag för mig att han sa i något föredrag jag såg på nätet..Daoops skrev:Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.
Han får vell deala lite med Planetary resources (ett par falcon 9 mot ett par tusen ton asteroid coboltDaoops skrev:Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.
Ja missförstå mig rätt här, det här är lite som sista pusselbiten i ett tusenbitars pussel där Elon har levererat 999 bitar på ett sätt som är minst sagt imponerande. Men jag tror även att han nämnt att allt skall utvinnas i USA till och med, men det kanske är Nordamerika han menade då så han får räkna in Mexiko (vilken marknad dom precis skall öppna ju, kanske inte är en slump?).Herr X skrev:Elon Musk har adresserat detta många gånger - han menar att det finns tillräckliga reserver för att hela jordens bilar skulle kunna drivas av dagens batteriteknik. Kobolt finns också i stora mängder Mexiko har jag för mig att han sa i något föredrag jag såg på nätet..Daoops skrev:Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.
haha bra plan!Kalle skrev:Han får vell deala lite med Planetary resources (ett par falcon 9 mot ett par tusen ton asteroid coboltDaoops skrev:Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.)
Både lite skönt att höra att sverige inte är värst då samtidigt som det är synd att höra att det är som du säger. Men det är ju roligt att Tesla har blivit syndabocken och big oil på något sätt blivit underdog:en som du beskriver det. Är det inte bara så att det är dom som tjuter högst som hörs mest även om dom är långt från flest? Resten av världen tittar ju iallafall med avund på norge i det här fallet märker man på internationella forum.HelectriC skrev:det viktiga med inslaget var iaf att andemeningen var positiv. Även om det inte tar 30min att ladda hemma, så skræmmer inte faktafelet bort potentiella intressenter. Hade dom dæremot sagt att det tar 30timmar att ladda hemma och folk har sina invanda fossilmønster, så hade det skræmt bort många fler æn de som potentiellt blir sura nær dom upptæcker att det inte tar 30min. Lættare før en sæljare att førklara hela situationen æn att inte få chansen alls.
upplyftande med något positivt om Tesla før en gångs skull. I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla. Det ær Teslas fel att parkeringarna ær fullsatta, att bussfilen ær fullpackad, att færjorna inte får tillræckligt med inkomster, att vægprojekt inte blir av pga før få trængselskattinkomster. Norge ær vad man kan kalla "dubbelmoralens vagga";-) elbil ær ok , så længe det ær en Think, men en Tesla ær fasen inte ok!
Fint. Det är alltså dags att börja gömma Teslan när man åker till Norge på kundbesök...? :-0HelectriC skrev:I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla.
Jag tycker att du överdriver enormt här - jag vet exakt vad du talar om och jag ser regelbundet kommentarer av detta slag, men jag menar bestämt att detta rör sig om en liten grupp högljudda forum/kommentars-riddare och det har fått uttryck i ett fåtal fysiska incidenter där en individ repat upp ett par Tesla-bilar och två andra medvetet prejat två Teslor så att det blivit skador. Vi som hänger mycket på nätforum ser och hör väldigt mycket av dessa personer, men jag vågar påstå att de är extremt få och att gemene man i Norge (Ola Nordmann) inte alls känner till att folk har sådana synpunkter.HelectriC skrev:I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla. Det ær Teslas fel att parkeringarna ær fullsatta, att bussfilen ær fullpackad, att færjorna inte får tillræckligt med inkomster, att vægprojekt inte blir av pga før få trængselskattinkomster.
Det känner jag heller inte igen - gjorde ett norskt Google nyhetssök på Tesla och gick igenom de tre första sidorna utan att hitta någon enda negativ artikel om Tesla - istället handlar det om idel hyllningar:HelectriC skrev:men media tar varenda chans att klanka ner på Tesla, vilket ær svårt att førstå. så fort det kommer en artikel om en annan avlægsen elbil så tituleras den "Tesladødare" eller "hær kommer bil XY, Tesla slæng er i væggen".