Tesla i Rapport

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Tesla i Rapport

Inlägg av +46 »

Var det någon mer än jag som såg nyhetsinslaget om Tesla i dagens Rapportsändning?
Inte många siffror rätt, men mycket reklam för världens häftigaste elbil :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Tesla i Rapport

Inlägg av bylund »

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare

Inlägg av EES »

Japp såg det och håller med.
Får vår Tesla i aug hoppas jag
Någon som vet hur det brukar gå med tids planeringen?
Kanske blir i sep
EES
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ibland undrar man om vem som helst får göra reportage i rapport? 30 minuter för attladda fullt hemma(?!?) Batterier görs av metaller som det är ont om sk rare earth metals (?!?) Google translator?
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

OMG!
Att de får ihop så många fel på ett 2min30s inslag.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
18650

Inlägg av 18650 »

Inte så konstigt att det blandas ihop. Be mig dra sporten och det blir samma sak. Dem rabblar Bayern, Färjestad, Rögle, Öster i full kareta blandat med poäng och namn på personer men glömmer tala om vilken sport det gäller.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

18650 skrev:
Inte så konstigt att det blandas ihop. Be mig dra sporten och det blir samma sak. Dem rabblar Bayern, Färjestad, Rögle, Öster i full kareta blandat med poäng och namn på personer men glömmer tala om vilken sport det gäller.
+1
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Japp, såg det med!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ta vilket ämne som helst som du är bra insatt i, och du hittar rätt mycket fel (inte bara på Rapport, det gäller journalistik i allmänhet skulle jag påstå). Felet jag gör är väl att jag litar för mycket på de inslag som handlar om saker där jag inte har så stor koll. Huvuddragen är ofta rätt, men detaljerna inte alltid...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det positiva var i alla fall tonen i inslaget, dvs inte det vanliga hackandet på elbilar som man så ofta hör annars.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tyckte att det var övervägande positivt inslag men håller med föregående "talare" om att de inte kunde skickat en mindre insatt person för inslaget.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

bylund skrev:
Ta vilket ämne som helst som du är bra insatt i, och du hittar rätt mycket fel (inte bara på Rapport, det gäller journalistik i allmänhet skulle jag påstå). Felet jag gör är väl att jag litar för mycket på de inslag som handlar om saker där jag inte har så stor koll. Huvuddragen är ofta rätt, men detaljerna inte alltid...

Riktigt skrämmande blir det när en politiker, likt en papegoja, upprepar osanningar eller faktafel som de en gång har läst eller hört utan att göra en egen källkontroll. Vem minns inte Björklunds (Fp) billiga poäng under valrörelsen att det är bra med vindkraft men problemet är att det inte blåser när det är kallt ute och vi behöver elen som mest. Till slut tröttnade SMHI och la fakta på bordet, dvs det blåser som mest i Sverige under den kalla årstiden...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

LarsL skrev:
30 minuter för att ladda fullt hemma(?!?)
Hahaha kul.
I lördags laddade jag min bil på 30 min. Hade i och för sig 85 % när jag kopplade in laddaren, men det spelar väl ingen roll.
Tyckte det var ett kul inslag ändå.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Ja det var ju framtidsandan i inslaget som skulle fram och det lyckades.

Misstänker att Teslamotors.com ser ett uppsving av svenska ip addresser som besöker deras site ikväll och imorgon. Förhoppningsvis några samtal till butikerna också.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Tack för länken, hade missat inslaget.

Håller givetvis med om att det är imponerande hur fel det kan bli med siffrorna men det är helt klart ett jättepositivt inslag. Inte minst i hur andra länder akterseglar Sverige i subventioner. Aningen Jante i hur fult det är här att något kostar mycket, men det framkom ju ändå att det kommer billigare modeller om ett par år. Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.

Kul att se ett sådant här inslag, tack igen för länken!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Daoops skrev:
Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.
Elon Musk har adresserat detta många gånger - han menar att det finns tillräckliga reserver för att hela jordens bilar skulle kunna drivas av dagens batteriteknik. Kobolt finns också i stora mängder Mexiko har jag för mig att han sa i något föredrag jag såg på nätet..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Daoops skrev:
Och sedan i all ärlighet, jag vet inte heller hur dom skall få tag på Kobolt för en miljon bilar utan att gräva i Kongo så just den frågan är lite legitim.
Han får vell deala lite med Planetary resources (ett par falcon 9 mot ett par tusen ton asteroid cobolt ;) )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det viktiga med inslaget var iaf att andemeningen var positiv. Även om det inte tar 30min att ladda hemma, så skræmmer inte faktafelet bort potentiella intressenter. Hade dom dæremot sagt att det tar 30timmar att ladda hemma och folk har sina invanda fossilmønster, så hade det skræmt bort många fler æn de som potentiellt blir sura nær dom upptæcker att det inte tar 30min. Lættare før en sæljare att førklara hela situationen æn att inte få chansen alls.
upplyftande med något positivt om Tesla før en gångs skull. I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla. Det ær Teslas fel att parkeringarna ær fullsatta, att bussfilen ær fullpackad, att færjorna inte får tillræckligt med inkomster, att vægprojekt inte blir av pga før få trængselskattinkomster. Norge ær vad man kan kalla "dubbelmoralens vagga";-) elbil ær ok , så længe det ær en Think, men en Tesla ær fasen inte ok!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
Elon Musk har adresserat detta många gånger - han menar att det finns tillräckliga reserver för att hela jordens bilar skulle kunna drivas av dagens batteriteknik. Kobolt finns också i stora mängder Mexiko har jag för mig att han sa i något föredrag jag såg på nätet..
Ja missförstå mig rätt här, det här är lite som sista pusselbiten i ett tusenbitars pussel där Elon har levererat 999 bitar på ett sätt som är minst sagt imponerande. Men jag tror även att han nämnt att allt skall utvinnas i USA till och med, men det kanske är Nordamerika han menade då så han får räkna in Mexiko (vilken marknad dom precis skall öppna ju, kanske inte är en slump?).

Det var ju lite synd att deras tesla guide inte kunde svarat något i stil med att det inte är några konstiga giftiga metaller som många tror utan mestadels sådant som det är väldigt gott om i jordens skorpa (och kanske svävat lite på just kobolt-delen bara). Men det är nog mest en detalj som vi hakar upp oss på.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Kalle skrev:
Daoops skrev:
Han får vell deala lite med Planetary resources (ett par falcon 9 mot ett par tusen ton asteroid cobolt ;) )
haha bra plan! :)
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

HelectriC skrev:
det viktiga med inslaget var iaf att andemeningen var positiv. Även om det inte tar 30min att ladda hemma, så skræmmer inte faktafelet bort potentiella intressenter. Hade dom dæremot sagt att det tar 30timmar att ladda hemma och folk har sina invanda fossilmønster, så hade det skræmt bort många fler æn de som potentiellt blir sura nær dom upptæcker att det inte tar 30min. Lættare før en sæljare att førklara hela situationen æn att inte få chansen alls.
upplyftande med något positivt om Tesla før en gångs skull. I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla. Det ær Teslas fel att parkeringarna ær fullsatta, att bussfilen ær fullpackad, att færjorna inte får tillræckligt med inkomster, att vægprojekt inte blir av pga før få trængselskattinkomster. Norge ær vad man kan kalla "dubbelmoralens vagga";-) elbil ær ok , så længe det ær en Think, men en Tesla ær fasen inte ok!
Både lite skönt att höra att sverige inte är värst då samtidigt som det är synd att höra att det är som du säger. Men det är ju roligt att Tesla har blivit syndabocken och big oil på något sätt blivit underdog:en som du beskriver det. Är det inte bara så att det är dom som tjuter högst som hörs mest även om dom är långt från flest? Resten av världen tittar ju iallafall med avund på norge i det här fallet märker man på internationella forum.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

HelectriC skrev:
I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla.
Fint. Det är alltså dags att börja gömma Teslan när man åker till Norge på kundbesök...? :-0
Elller övertolkar jag?
(Gamla BWM:n kändes som självmål. Men är det dags att klistra en Volkswagen logga på Teslan nu? ;-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
I Norge har Jantelagen taget helt øver, i stort sett så tror man ibland att roten till allt ont i Norge ær før att några tusen mænniskor kør Tesla. Det ær Teslas fel att parkeringarna ær fullsatta, att bussfilen ær fullpackad, att færjorna inte får tillræckligt med inkomster, att vægprojekt inte blir av pga før få trængselskattinkomster.
Jag tycker att du överdriver enormt här - jag vet exakt vad du talar om och jag ser regelbundet kommentarer av detta slag, men jag menar bestämt att detta rör sig om en liten grupp högljudda forum/kommentars-riddare och det har fått uttryck i ett fåtal fysiska incidenter där en individ repat upp ett par Tesla-bilar och två andra medvetet prejat två Teslor så att det blivit skador. Vi som hänger mycket på nätforum ser och hör väldigt mycket av dessa personer, men jag vågar påstå att de är extremt få och att gemene man i Norge (Ola Nordmann) inte alls känner till att folk har sådana synpunkter.
Att det finns socialkonservativa kommunister som skyller allt fel i världen på USA-imperialister bör väl knappast överraska någon - Tesla är en perfekt syndabock för dessa, särskilt då de sitter fast i bilkö i sin sänkta Volvo 240 med tonade rutor och en blänkande USA-tillverkad Model S susar förbi i bussfilen (hela upplägget är ju en slam dunk för att attrahera lågpannor).

När det gäller frågan om skattereduktion och övriga förmåner för elbilar så är det frågan om huruvida elbilar (överlag) utgör ett problem för kollektivtrafiken i bussfiler som har diskuterats offentligt. Det finns en enorm positiv inställning till elbilar och elbilism i Norge, och det ser man inte minst på nybilsförsäljningen i där nu dryga 20% av alla nya bilar som säljs stabilt är elbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag øverdriver aningen, helt klart! de flesta vanliga mænniskor ær kanske inte såååå negativa (dom ær mest ovetandes om hela Teslas koncept), men media tar varenda chans att klanka ner på Tesla, vilket ær svårt att førstå. så fort det kommer en artikel om en annan avlægsen elbil så tituleras den "Tesladødare" eller "hær kommer bil XY, Tesla slæng er i væggen". Det ær egentligen mærkligt att nær VW kommer med en laddhybrid, så prisas den som bara den i media, men en helt elektrisk Tesla hittar man alltid nåt negativt. Som att inte el-ræckvidden på VW laddhybrid ær något negativt? Hadde folk bara førstått lite mer kring hela tankegången runt Tesla, så tror jag det hade blivit nåt helt annat. Okunskapen ær stor æven i Norge, dær kunskapen per capita borde vara ganska stor.
Senaste tiden nær fler mindre elbilar kommit på marknaden, så har iaf acceptansen før elbilsladdplatser (som tar vanliga parkeringar) økat:-)

tror inte det ær några problem att ta Teslan på kundbesøk i Norge, så længe du inte ska pressa priser hos Ketils Mekaniska Verksted ute på vischan;-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
men media tar varenda chans att klanka ner på Tesla, vilket ær svårt att førstå. så fort det kommer en artikel om en annan avlægsen elbil så tituleras den "Tesladødare" eller "hær kommer bil XY, Tesla slæng er i væggen".
Det känner jag heller inte igen - gjorde ett norskt Google nyhetssök på Tesla och gick igenom de tre första sidorna utan att hitta någon enda negativ artikel om Tesla - istället handlar det om idel hyllningar:
https://www.google.com/m/search?pz=1&tb ... %20site:no
I smarttelefonens barndom titulerades var och varannan lur som iPhone-dödade, men iPhone har ändå hela tiden varit medias kelgris - om andra elbilar tituleras som tesladödare så ska det nog inte tolkas bokstavligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar