Byta bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Ecomode
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 aug 2019 18:17

Byta bil?

Inlägg av Ecomode »

Hej allesammans,

Går i tankarna att byta ut fossilaren till en Tesla model 3 standard range.

Idag har jag en diesel bil, betalar 5500;- totalt med lån & amortering, exklusive service, försäkring, diesel.
Den står mest och kostar pengar, då jag åker kollektivt till jobbet. Men det är fin att titta på;)

Till jobbet har jag 15 mil tur & retur, och förmånen till gratis elbils laddning.
Åker idag kollektivt då det ekonomiskt inte blir speciellt gynnsamt att ta bilen. Års koret kostar mig 12 000;- per år.

Har vart inne på tesla kalkylen och kikat runt, och det ser ut som att jag får en kostnad som är mindre per månad mot idag, om den går att förlita sig på?

Jag börjar bli måttligt trött på kollektivtrafiken, och skulle dessutom spara 40 min restid om jag tog bilen.
Att byta bil till en billigare variant av elbil känns inte aktuellt då jag är lite kräsen och tesla känns helt rätt i min smak vad gäller teknik och känsla.

Min tanke är att betala kontant insatsen, och ha bilen i ca 3-5 år med ett restvärde någonstans mellan 30-50%.

Hur skulle ni resonerat i mitt läge?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Byta bil?

Inlägg av TeslaM3 »

Just do it!

Grym bil som du kommer ha mkt nöje av förutom din pendling som blir klart uppgraderad!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Byta bil?

Inlägg av e5m1r »

Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%

I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 jan 2019 10:13

Re: Byta bil?

Inlägg av Bannanas99 »

e5m1r skrev:
Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%

I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Hur kom du fram till att en drivmedelsförmån Skulle vara dyr?
Verdi

Re: Byta bil?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%

I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers

Äh, ladda och se glad ut. Även om nån avundsjuk jävel tipsar skatteverket så kan de inte bevisa hur mycket man har laddat. Och ja jag vet att det är upp till den enskilde att bevisa att förmån inte föreligger. Men då blir det absurt för förmånen finns faktiskt där oavsett om du faktiskt laddar eller inte. Så det spelar egentligen ingen roll hur man gör.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

Ja, för många kommer en Model 3 SR+ vara billigare än deras nuvarande dieselbil. För mig ökar kostnaderna något totalt, men då går jag från en 7 år gammal bil till en ny och det är ju också värt något. Min största motivation är däremot inte pengar utan att tillslut bli 100% fossilfri inom transporter.
Ecomode
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 aug 2019 18:17

Re: Byta bil?

Inlägg av Ecomode »

e5m1r skrev:
Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%

I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers

Tack för tipset!:)
Ecomode
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 aug 2019 18:17

Re: Byta bil?

Inlägg av Ecomode »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%

I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers

Äh, ladda och se glad ut. Även om nån avundsjuk jävel tipsar skatteverket så kan de inte bevisa hur mycket man har laddat. Och ja jag vet att det är upp till den enskilde att bevisa att förmån inte föreligger. Men då blir det absurt för förmånen finns faktiskt där oavsett om du faktiskt laddar eller inte. Så det spelar egentligen ingen roll hur man gör.

Detta var nytt för mig. Trodde det bara var att ladda och se glad ut, i och med att jag inte kör något i tjänsten, utan bara privat.
Men jag följer nog ditt råd där i det fallet :lol:
Verdi

Re: Byta bil?

Inlägg av Verdi »

Ecomode skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%

I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers

Äh, ladda och se glad ut. Även om nån avundsjuk jävel tipsar skatteverket så kan de inte bevisa hur mycket man har laddat. Och ja jag vet att det är upp till den enskilde att bevisa att förmån inte föreligger. Men då blir det absurt för förmånen finns faktiskt där oavsett om du faktiskt laddar eller inte. Så det spelar egentligen ingen roll hur man gör.

Detta var nytt för mig. Trodde det bara var att ladda och se glad ut, i och med att jag inte kör något i tjänsten, utan bara privat.
Men jag följer nog ditt råd där i det fallet :lol:
Finns folk som fått betala förmån för sina avställda sportbilar även under vintern. Med motiveringen att "man har tillgång" till bilen. För att man ska slippa förmånsbeskattning så ska man bevisa att man _inte_ kan komma åt förmånen. Dvs låsa in sportbilen en bra bit från hemmet på ett sätt som gör att man inte kommer åt den. Eller i det här fallet, typ sätta hänglås på ladduttaget. För hur ska du annars bevisa att du INTE har laddat?

Jorå. Skatteverket är vår tids Stasi. :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

Jag har lite samma oro när mitt jobb sätter upp ladduttag nu. Tänk om skatteverket slänger på en förmånsbeskattning på dessa uttag, typ en schablon på 3-500kr/månad. Jag har inget behov att ladda och kommer förmodligen aldrig utnyttja uttagen ens om de är ”gratis”.
Verdi

Re: Byta bil?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Jag har lite samma oro när mitt jobb sätter upp ladduttag nu. Tänk om skatteverket slänger på en förmånsbeskattning på dessa uttag, typ en schablon på 3-500kr/månad. Jag har inget behov att ladda och kommer förmodligen aldrig utnyttja uttagen ens om de är ”gratis”.

På min arbetsplats satte de upp ett antal betalstolpar. Ryktet säger att de gjorde det för att slippa den där schablonen på kupévärmarstolparna där folk ändå laddar lika snabbt men gratis. :D Vet inte om det hjälper dock. :)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Byta bil?

Inlägg av pefreli »

Ecomode skrev:
Hej allesammans,

Går i tankarna att byta ut fossilaren till en Tesla model 3 standard range.

Idag har jag en diesel bil, betalar 5500;- totalt med lån & amortering, exklusive service, försäkring, diesel.
Den står mest och kostar pengar, då jag åker kollektivt till jobbet. Men det är fin att titta på;)

Till jobbet har jag 15 mil tur & retur, och förmånen till gratis elbils laddning.
Åker idag kollektivt då det ekonomiskt inte blir speciellt gynnsamt att ta bilen. Års koret kostar mig 12 000;- per år.

Har vart inne på tesla kalkylen och kikat runt, och det ser ut som att jag får en kostnad som är mindre per månad mot idag, om den går att förlita sig på?

Jag börjar bli måttligt trött på kollektivtrafiken, och skulle dessutom spara 40 min restid om jag tog bilen.
Att byta bil till en billigare variant av elbil känns inte aktuellt då jag är lite kräsen och tesla känns helt rätt i min smak vad gäller teknik och känsla.

Min tanke är att betala kontant insatsen, och ha bilen i ca 3-5 år med ett restvärde någonstans mellan 30-50%.

Hur skulle ni resonerat i mitt läge?
Med 15 mil pendling/dag är elbil en no-brainer. :mrgreen:

Och ska man köpa en elbil så är en Model 3 en no-brainer. :lol:

Med 3000 mil pendling/år tror jag en SR+ i princip slår ALLT i motsvarande klass på 3-5 års sikt avseende TCO.

Då får du dessutom en bil som ger dig en ägarupplevelse som ingen annan kommer i närheten av.

Jag körde 50% restvärde efter 3 år och 7500 mil när jag kalkylerade på min Model 3 LR RWD.

Det är bara att trycka på knappen. Du kommer inte att ångra dig!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Byta bil?

Inlägg av pefreli »

Några argument till från USA som även har viss bäring i Sverige.



För övrigt en bra youtube-kanal att följa. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 jan 2019 10:13

Re: Byta bil?

Inlägg av Bannanas99 »

Jag som jobbar med ekonomi förstår inte vad det är att oroa sig för.
Vi säger att du kör c.a 400 mil i månaden (15 mil * 22 arbetsdagar + 70 mil extra per månad)
Ström till en elbil kostar enkelt räknat c.a 2kr milen. En total elkostnad av hela 800kr för en månads bilkörning.

Atlernativen blir då:
1. Du laddar hemma och betalar 800 kr.

2. Du laddar på jobbet är ärlig mot skatteverket och betalar skatt på din förmån. 50% skatt = 400kr. 30% skatt = 240kr. En Besparing mot om du laddar hemma.

3. Du laddar på jobbet men inte förmånsbeskattas. Om skatteverket gör en revision mot företag du jobbar för, kommer du i värsta fall få lov att redovisa hur många mil du kan ha laddat bilen för. Och då kan du ju redovisa var enda mil du kört, och ändå sparat pengar mot om du laddat hemma.

Sen kan man alltid tycka att skatteverket är lite fyrkantiga, det kan jag ge föregående talare.
Men försök gärna förklara för mig vad man jobbar med om man behöver ha en avställd sportbil för att kunna utföra sitt jobb?! =)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

Problemet är att:

1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.

2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.

3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.

Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Byta bil?

Inlägg av Walker »

Ingen som nämner att körupplevelsen med en 3’a är värd många extrakronor. Om man då också hamnar UNDER nuvarande kostnad för en diesel-häck så är bytet en 100% no brainer. 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Byta bil?

Inlägg av Speedy »

Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet :)

Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?

Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan :(
Verdi

Re: Byta bil?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Problemet är att:

1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.

2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.

3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.

Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.

Fast du blir ju inte förmånsbeskattad förrän Skatteverket gör en revision och kollar upp allt. Det händer visserligen men det är ju inte alls särskilt vanligt.
Användarvisningsbild
LeifSundsvall
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 aug 2019 10:41

Re: Byta bil?

Inlägg av LeifSundsvall »

LarsL skrev:
Problemet är att:

1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.

2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.

3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.

Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Byta bil?

Inlägg av TeslaM3 »

[/quote]
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?[/quote]

Och vem bestämmer hur många kWh man ska skatta för isf?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

LeifSundsvall skrev:
LarsL skrev:
Problemet är att:

1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.

2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.

3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.

Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?
Skatteverket kommer inte räkna så utan kolla på vad Bee eller andra leverantörer tar för laddning, alltså 2-4kr/kWh.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Fast du blir ju inte förmånsbeskattad förrän Skatteverket gör en revision och kollar upp allt. Det händer visserligen men det är ju inte alls särskilt vanligt.
Nej, det är sant och det är först efter en revision som jag kommer behöva agera. Tyvärr är ju min arbetsgivare ganska redig i de flesta fall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta bil?

Inlägg av LarsL »

Speedy skrev:
Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet :)

Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?

Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan :(
Det har talats om att uppkopplings delarna kommer att gå att köpa som en tjänst i framtiden.
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Byta bil?

Inlägg av Speedy »

LarsL skrev:
Speedy skrev:
Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet :)

Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?

Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan :(
Det har talats om att uppkopplings delarna kommer att gå att köpa som en tjänst i framtiden.
Ok men övriga funktioner/inredning som jag har tolkat det så skiljer det även här tex sätesvärme, klädselmaterial m.m?
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 jan 2019 10:13

Re: Byta bil?

Inlägg av Bannanas99 »

LeifSundsvall skrev:
LarsL skrev:
Problemet är att:

1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.

2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.

3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.

Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?
När det gäller en privatägd bil som arbetsgivaren betalar drivmedel för ska man inte göra något påslag. Så 1kr är 1kr.
Skriv svar