Byta bil?
Moderator: Redaktion
Byta bil?
Hej allesammans,
Går i tankarna att byta ut fossilaren till en Tesla model 3 standard range.
Idag har jag en diesel bil, betalar 5500;- totalt med lån & amortering, exklusive service, försäkring, diesel.
Den står mest och kostar pengar, då jag åker kollektivt till jobbet. Men det är fin att titta på;)
Till jobbet har jag 15 mil tur & retur, och förmånen till gratis elbils laddning.
Åker idag kollektivt då det ekonomiskt inte blir speciellt gynnsamt att ta bilen. Års koret kostar mig 12 000;- per år.
Har vart inne på tesla kalkylen och kikat runt, och det ser ut som att jag får en kostnad som är mindre per månad mot idag, om den går att förlita sig på?
Jag börjar bli måttligt trött på kollektivtrafiken, och skulle dessutom spara 40 min restid om jag tog bilen.
Att byta bil till en billigare variant av elbil känns inte aktuellt då jag är lite kräsen och tesla känns helt rätt i min smak vad gäller teknik och känsla.
Min tanke är att betala kontant insatsen, och ha bilen i ca 3-5 år med ett restvärde någonstans mellan 30-50%.
Hur skulle ni resonerat i mitt läge?
Går i tankarna att byta ut fossilaren till en Tesla model 3 standard range.
Idag har jag en diesel bil, betalar 5500;- totalt med lån & amortering, exklusive service, försäkring, diesel.
Den står mest och kostar pengar, då jag åker kollektivt till jobbet. Men det är fin att titta på;)
Till jobbet har jag 15 mil tur & retur, och förmånen till gratis elbils laddning.
Åker idag kollektivt då det ekonomiskt inte blir speciellt gynnsamt att ta bilen. Års koret kostar mig 12 000;- per år.
Har vart inne på tesla kalkylen och kikat runt, och det ser ut som att jag får en kostnad som är mindre per månad mot idag, om den går att förlita sig på?
Jag börjar bli måttligt trött på kollektivtrafiken, och skulle dessutom spara 40 min restid om jag tog bilen.
Att byta bil till en billigare variant av elbil känns inte aktuellt då jag är lite kräsen och tesla känns helt rätt i min smak vad gäller teknik och känsla.
Min tanke är att betala kontant insatsen, och ha bilen i ca 3-5 år med ett restvärde någonstans mellan 30-50%.
Hur skulle ni resonerat i mitt läge?
Re: Byta bil?
Just do it!
Grym bil som du kommer ha mkt nöje av förutom din pendling som blir klart uppgraderad!
Grym bil som du kommer ha mkt nöje av förutom din pendling som blir klart uppgraderad!
Byta bil?
Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bannanas99
- Teslaägare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 26 jan 2019 10:13
Re: Byta bil?
Hur kom du fram till att en drivmedelsförmån Skulle vara dyr?e5m1r skrev:Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Re: Byta bil?
e5m1r skrev:Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Äh, ladda och se glad ut. Även om nån avundsjuk jävel tipsar skatteverket så kan de inte bevisa hur mycket man har laddat. Och ja jag vet att det är upp till den enskilde att bevisa att förmån inte föreligger. Men då blir det absurt för förmånen finns faktiskt där oavsett om du faktiskt laddar eller inte. Så det spelar egentligen ingen roll hur man gör.
Re: Byta bil?
Ja, för många kommer en Model 3 SR+ vara billigare än deras nuvarande dieselbil. För mig ökar kostnaderna något totalt, men då går jag från en 7 år gammal bil till en ny och det är ju också värt något. Min största motivation är däremot inte pengar utan att tillslut bli 100% fossilfri inom transporter.
Re: Byta bil?
e5m1r skrev:Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Tack för tipset!:)
Re: Byta bil?
Verdi skrev:e5m1r skrev:Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Äh, ladda och se glad ut. Även om nån avundsjuk jävel tipsar skatteverket så kan de inte bevisa hur mycket man har laddat. Och ja jag vet att det är upp till den enskilde att bevisa att förmån inte föreligger. Men då blir det absurt för förmånen finns faktiskt där oavsett om du faktiskt laddar eller inte. Så det spelar egentligen ingen roll hur man gör.
Detta var nytt för mig. Trodde det bara var att ladda och se glad ut, i och med att jag inte kör något i tjänsten, utan bara privat.
Men jag följer nog ditt råd där i det fallet
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Byta bil?
Finns folk som fått betala förmån för sina avställda sportbilar även under vintern. Med motiveringen att "man har tillgång" till bilen. För att man ska slippa förmånsbeskattning så ska man bevisa att man _inte_ kan komma åt förmånen. Dvs låsa in sportbilen en bra bit från hemmet på ett sätt som gör att man inte kommer åt den. Eller i det här fallet, typ sätta hänglås på ladduttaget. För hur ska du annars bevisa att du INTE har laddat?Ecomode skrev:Verdi skrev:e5m1r skrev:Tänk på att fri laddning på jobbet = drivmedels förmån = dyrt
50% efter 3 år är nog i det läget ta det safe och kör mot 40%
5 år skulle jag säga 30ish%
I övrigt kör på
Glöm inte att använda någons referral kod
I web versionen av forumet så ör den placerad vid nickname
Det ger dig lite gratis laddning på teslas SuperChargers
Äh, ladda och se glad ut. Även om nån avundsjuk jävel tipsar skatteverket så kan de inte bevisa hur mycket man har laddat. Och ja jag vet att det är upp till den enskilde att bevisa att förmån inte föreligger. Men då blir det absurt för förmånen finns faktiskt där oavsett om du faktiskt laddar eller inte. Så det spelar egentligen ingen roll hur man gör.
Detta var nytt för mig. Trodde det bara var att ladda och se glad ut, i och med att jag inte kör något i tjänsten, utan bara privat.
Men jag följer nog ditt råd där i det fallet
Jorå. Skatteverket är vår tids Stasi.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: Byta bil?
Jag har lite samma oro när mitt jobb sätter upp ladduttag nu. Tänk om skatteverket slänger på en förmånsbeskattning på dessa uttag, typ en schablon på 3-500kr/månad. Jag har inget behov att ladda och kommer förmodligen aldrig utnyttja uttagen ens om de är ”gratis”.
Re: Byta bil?
LarsL skrev:Jag har lite samma oro när mitt jobb sätter upp ladduttag nu. Tänk om skatteverket slänger på en förmånsbeskattning på dessa uttag, typ en schablon på 3-500kr/månad. Jag har inget behov att ladda och kommer förmodligen aldrig utnyttja uttagen ens om de är ”gratis”.
På min arbetsplats satte de upp ett antal betalstolpar. Ryktet säger att de gjorde det för att slippa den där schablonen på kupévärmarstolparna där folk ändå laddar lika snabbt men gratis.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Byta bil?
Med 15 mil pendling/dag är elbil en no-brainer.Ecomode skrev:Hej allesammans,
Går i tankarna att byta ut fossilaren till en Tesla model 3 standard range.
Idag har jag en diesel bil, betalar 5500;- totalt med lån & amortering, exklusive service, försäkring, diesel.
Den står mest och kostar pengar, då jag åker kollektivt till jobbet. Men det är fin att titta på;)
Till jobbet har jag 15 mil tur & retur, och förmånen till gratis elbils laddning.
Åker idag kollektivt då det ekonomiskt inte blir speciellt gynnsamt att ta bilen. Års koret kostar mig 12 000;- per år.
Har vart inne på tesla kalkylen och kikat runt, och det ser ut som att jag får en kostnad som är mindre per månad mot idag, om den går att förlita sig på?
Jag börjar bli måttligt trött på kollektivtrafiken, och skulle dessutom spara 40 min restid om jag tog bilen.
Att byta bil till en billigare variant av elbil känns inte aktuellt då jag är lite kräsen och tesla känns helt rätt i min smak vad gäller teknik och känsla.
Min tanke är att betala kontant insatsen, och ha bilen i ca 3-5 år med ett restvärde någonstans mellan 30-50%.
Hur skulle ni resonerat i mitt läge?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Och ska man köpa en elbil så är en Model 3 en no-brainer.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Med 3000 mil pendling/år tror jag en SR+ i princip slår ALLT i motsvarande klass på 3-5 års sikt avseende TCO.
Då får du dessutom en bil som ger dig en ägarupplevelse som ingen annan kommer i närheten av.
Jag körde 50% restvärde efter 3 år och 7500 mil när jag kalkylerade på min Model 3 LR RWD.
Det är bara att trycka på knappen. Du kommer inte att ångra dig!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Byta bil?
Några argument till från USA som även har viss bäring i Sverige.
För övrigt en bra youtube-kanal att följa.![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
För övrigt en bra youtube-kanal att följa.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Bannanas99
- Teslaägare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 26 jan 2019 10:13
Re: Byta bil?
Jag som jobbar med ekonomi förstår inte vad det är att oroa sig för.
Vi säger att du kör c.a 400 mil i månaden (15 mil * 22 arbetsdagar + 70 mil extra per månad)
Ström till en elbil kostar enkelt räknat c.a 2kr milen. En total elkostnad av hela 800kr för en månads bilkörning.
Atlernativen blir då:
1. Du laddar hemma och betalar 800 kr.
2. Du laddar på jobbet är ärlig mot skatteverket och betalar skatt på din förmån. 50% skatt = 400kr. 30% skatt = 240kr. En Besparing mot om du laddar hemma.
3. Du laddar på jobbet men inte förmånsbeskattas. Om skatteverket gör en revision mot företag du jobbar för, kommer du i värsta fall få lov att redovisa hur många mil du kan ha laddat bilen för. Och då kan du ju redovisa var enda mil du kört, och ändå sparat pengar mot om du laddat hemma.
Sen kan man alltid tycka att skatteverket är lite fyrkantiga, det kan jag ge föregående talare.
Men försök gärna förklara för mig vad man jobbar med om man behöver ha en avställd sportbil för att kunna utföra sitt jobb?! =)
Vi säger att du kör c.a 400 mil i månaden (15 mil * 22 arbetsdagar + 70 mil extra per månad)
Ström till en elbil kostar enkelt räknat c.a 2kr milen. En total elkostnad av hela 800kr för en månads bilkörning.
Atlernativen blir då:
1. Du laddar hemma och betalar 800 kr.
2. Du laddar på jobbet är ärlig mot skatteverket och betalar skatt på din förmån. 50% skatt = 400kr. 30% skatt = 240kr. En Besparing mot om du laddar hemma.
3. Du laddar på jobbet men inte förmånsbeskattas. Om skatteverket gör en revision mot företag du jobbar för, kommer du i värsta fall få lov att redovisa hur många mil du kan ha laddat bilen för. Och då kan du ju redovisa var enda mil du kört, och ändå sparat pengar mot om du laddat hemma.
Sen kan man alltid tycka att skatteverket är lite fyrkantiga, det kan jag ge föregående talare.
Men försök gärna förklara för mig vad man jobbar med om man behöver ha en avställd sportbil för att kunna utföra sitt jobb?! =)
Re: Byta bil?
Problemet är att:
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
Re: Byta bil?
Ingen som nämner att körupplevelsen med en 3’a är värd många extrakronor. Om man då också hamnar UNDER nuvarande kostnad för en diesel-häck så är bytet en 100% no brainer. ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Byta bil?
Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet
Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?
Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?
Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Re: Byta bil?
LarsL skrev:Problemet är att:
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
Fast du blir ju inte förmånsbeskattad förrän Skatteverket gör en revision och kollar upp allt. Det händer visserligen men det är ju inte alls särskilt vanligt.
- LeifSundsvall
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 17 aug 2019 10:41
Re: Byta bil?
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?LarsL skrev:Problemet är att:
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
Re: Byta bil?
[/quote]
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?[/quote]
Och vem bestämmer hur många kWh man ska skatta för isf?
1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?[/quote]
Och vem bestämmer hur många kWh man ska skatta för isf?
Re: Byta bil?
Skatteverket kommer inte räkna så utan kolla på vad Bee eller andra leverantörer tar för laddning, alltså 2-4kr/kWh.LeifSundsvall skrev:1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?LarsL skrev:Problemet är att:
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
Re: Byta bil?
Nej, det är sant och det är först efter en revision som jag kommer behöva agera. Tyvärr är ju min arbetsgivare ganska redig i de flesta fall.Verdi skrev:Fast du blir ju inte förmånsbeskattad förrän Skatteverket gör en revision och kollar upp allt. Det händer visserligen men det är ju inte alls särskilt vanligt.
Re: Byta bil?
Det har talats om att uppkopplings delarna kommer att gå att köpa som en tjänst i framtiden.Speedy skrev:Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet![]()
Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?
Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan
Re: Byta bil?
Ok men övriga funktioner/inredning som jag har tolkat det så skiljer det även här tex sätesvärme, klädselmaterial m.m?LarsL skrev:Det har talats om att uppkopplings delarna kommer att gå att köpa som en tjänst i framtiden.Speedy skrev:Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet![]()
Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?
Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan
- Bannanas99
- Teslaägare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 26 jan 2019 10:13
Re: Byta bil?
När det gäller en privatägd bil som arbetsgivaren betalar drivmedel för ska man inte göra något påslag. Så 1kr är 1kr.LeifSundsvall skrev:1kwh om den kostar 1kr blir förmånsvärdet 1.20kr du betalar skatt på det så 0.36-0.50kr/kWh i skatt så vem kan kalla detta dyrt?LarsL skrev:Problemet är att:
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.