Reflektioner P85D vs Raven 100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av dstr »

...eller "long range" som den heter. Vi var "barnvakt" åt en helt ny Raven under en vecka. Jävlar vilken räckvidd den har!

Nya stolarna var väldigt mjuka. Ratten känns anorlunda på något vis, svårt att sätta fingret på det.

Adaptiva stötdämparna var "fräna", men jag hade förväntat mig att skillnaden skulle vara större. Hade en Mercedes förut, och där kändes det verkligen i vilket läge dom stod. Här var man nästan tvungen att dubbelkolla.

Nämnde jag räckvidden? Kikar man på SoC vid olika % så känns det som den har ett 160kwh batteri... Förbrukningen var något lägre också. Drygt 160kw på sträckor där jag annars ligger på 180kw.

0-100 prestandan! Wow! Den har inte hästsparken från start som P85D har, men det skonar nog drivaxlarna på ett vettigt sätt. Sen bär det av lika skönt 25-100km/h.

Framlysena var ju bra mycket snyggare! Vad kostar insatsen?! Kan man eftermontera?

Hatthyllan var stadigare och smartare utformad. Kanske skulle uppgradera den också...

Och så har vi autopiloten. Jag sitter kvar nöjd med AP1. Svårt att bli kompis kring filbyten - och dessa skrämda panikinbromsningar för skyltar över motorvägen eller bilar i filen bredvid som inte alls gör någon ansats att glida över i min fil. Visst, det var lite kul att se "döda vinkeln" i skärmen bakom ratten, men med tanke på vad den visade så riskerar man att vaggas in i falsk trygghet.

När det kom till att hålla sig i filen utan att vingla så kändes AP3 nästan likvärdig. Förmodligen är dom likvärdiga, men den inbyggda vettskrämda 16-åriga övningsföraren som AP3 verkar ha inbyggd fäller den emellanåt. AP1 är mer förutsägbar.

Räckvidden gör att man blir lite nyfiken på att byta upp sig, men "usla" (i förhållande till var den borde varit nu) AP3an håller tillbaka suget. Jag hann aldrig testa helljusautomatiken och regnsensorn, men det man läser tyder på att det är lite kvar där också.

Men fan. Räckvidden... hm.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av dstr »

Glömde nämna MCU'n också.

Kartscrollningen var ju underbar. Webbläsaren fortfarande lika värdelös (hur svårt kan det vara?!)

Backkameran hade betydligt bättre skärpa.

Spotify kändes kvickare på ngt vis, men jag inbillar mig att det mer handlar om LTE vs 3G.

Kanske skulle uppgradera modemet i min...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av taliz »

Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.

Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av frippe »

taliz skrev:
Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.

Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
Nja, angående salongsberusad, så vet jag inte. Det som kan inträffa är att den vinglar lite initialt, beroende på hur du ligger mellan linjerna när du slår på den. Men när den har hittat sin position, då upplever jag AP1 som väldigt stabil. Så länge det inte kommer några chikaner och fartbegränsare i form av s-kurvor. Då får man snällt ta över.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad.
Smuts på linsen?
Verdi

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
taliz skrev:
Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.

Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
Nja, angående salongsberusad, så vet jag inte. Det som kan inträffa är att den vinglar lite initialt, beroende på hur du ligger mellan linjerna när du slår på den. Men när den har hittat sin position, då upplever jag AP1 som väldigt stabil. Så länge det inte kommer några chikaner och fartbegränsare i form av s-kurvor. Då får man snällt ta över.

AP1 gillar inte krön heller. Då vill den köra ner i diket.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
frippe skrev:
taliz skrev:
Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.

Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
Nja, angående salongsberusad, så vet jag inte. Det som kan inträffa är att den vinglar lite initialt, beroende på hur du ligger mellan linjerna när du slår på den. Men när den har hittat sin position, då upplever jag AP1 som väldigt stabil. Så länge det inte kommer några chikaner och fartbegränsare i form av s-kurvor. Då får man snällt ta över.

AP1 gillar inte krön heller. Då vill den köra ner i diket.
Krön har jag inte upplevt som ett problem, men däremot motljus, när solen står lågt rakt framifrån.

/F
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av Gretsch »

Om du vill ha kvar AP 1 men vill ha längre räckvidd så kanske ett batteri byte hos Tars vore på sin plats . Jag funderar på att byta upp mig till ett 100 från ett 85. då jag känner att lite längre räckvidd hade varit bra , annars är jag jättenöjd med min S 85D .Men mitt batteribyte får bli när ekonomin tillåter.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av thebishop »

Bortsett från acc 0-25 samt autopilot - var det något annat som var sämre i raven jmf med p85d?

Mjuka säten tolkar jag som komfortabla?

Ljudnivå i kupé?

Den ”fräna” dämpningen - mjukare än p85d? (Har för mig att du också hade ”+” chassit?)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
taliz skrev:
Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad.
Smuts på linsen?
Nej. Problemet som jag upplevde det var att den helt enkelt var seg på att reagera. Den svängde för sent och för lite, vilket gjorde att den kom upp på och ibland över sidolinjerna.
För det mesta funkade den bra, men just när det blev lite skarpare kurvor tex vid vägbyggen eller där 2+1 gick ihop(och man låg i vänsterfilen) blev det nervigt ett par ggr.
AP2/3 funkar inte heller perfekt där dock, den är mer brysk och svänger och bromsar ibland hårt, men man håller sig åtminstone i filen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av dstr »

thebishop skrev:
Bortsett från acc 0-25 samt autopilot - var det något annat som var sämre i raven jmf med p85d?

Mjuka säten tolkar jag som komfortabla?

Ljudnivå i kupé?

Den ”fräna” dämpningen - mjukare än p85d? (Har för mig att du också hade ”+” chassit?)
Vägljudet var inget jag tänkte på, så förmodligen är dom rätt lika. Det var 19" på denna, vilket jag kört senaste 12000(?) milen.

Mjuka sätet är nog en smaksak. Stolen kändes mer bekväm än sportig. Jag gillar sportigt.

Raven hade gått 47km när den hamnade hemma på gårdsplanen, så körningen var lugn. Så jag kan inte riktigt uttala mig om skillnad från gamla +chassiet. Den kändes likadan i sportläget vid lugn körning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av thebishop »

Ok, tack! Låter ju som det snart blir värt att uppgradera till sist - nu vill man bara få i nya interiören på plats så.... :-)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av dstr »

thebishop skrev:
Ok, tack! Låter ju som det snart blir värt att uppgradera till sist - nu vill man bara få i nya interiören på plats så.... :-)
Jag väntar främst på advanced summon och att ap2/3 verkligen ska ha gått om. Sen får vi ju se vad som händer i höst också. :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av thebishop »

Jo, att autopiloten minst når paritet i alla avseenden är ju viktigt - vad gäller advanced summan skulle jag vara nöjd om de kunde lära den att räta upp sig när man skall in i garage - känns som det borde vara görbart...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av Daniel »

Räckvidden är jag, efter drygt två veckor med bilen, oerhört imponerad av. Dels drar den mindre. Mycket mindre. Ligger på 190wh/km med samma körning som snittade runt 210wh/km med gamla kärran.

Styrningen är ett svagt minus. Tycker ratten/känslan är lite svampigare än gamla bilen. Sport är lite för stel i vanlig körning medan standard är lite för mjuk/svampig. Men det är något att anmärka på bara om man är väldigt petig.
marw
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2019 09:36

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av marw »

Hej

Provkörde en Raven. Ljudet på svensk asfalt är mycket lägre än på den model S jag provkörde 2016.. Märks väldigt tydligt på motorväg. Bilen är minst lika tyst som tyska premium märken i min mening.
Körde en model 3 direkt efter. Roligare och trängre bil, men vi behövde höja rösten klart och tydligt för att kunna prata på samma sträcka motorväg...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av frippe »

marw skrev:
Hej

Provkörde en Raven. Ljudet på svensk asfalt är mycket lägre än på den model S jag provkörde 2016.. Märks väldigt tydligt på motorväg. Bilen är minst lika tyst som tyska premium märken i min mening.
Körde en model 3 direkt efter. Roligare och trängre bil, men vi behövde höja rösten klart och tydligt för att kunna prata på samma sträcka motorväg...
Det hör med ljudet i kupén tycker jag är väldigt intressant och viktig. Vi som går och väntar på model Y. Kanske får samma kupeljud som model 3. Vilket jag tycker är aningens högt, speciellt när man vant sig vid model s låga ljud.

Antar att upplevelsen är olika över ljudet beroende på vilken bil man kört före.
Model Y LR.
Model S70D
marw
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2019 09:36

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av marw »

2017 BMW 540i och 2017 Mercedes e250 jämnför jag med.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av BrooklynS »

Min erfarenhet är att däckvalet är det som har störst betydelse för vägljudet. Nya däck låter betydligt mindre än slitna. Bra däck mindre än dåliga...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av erbo73 »

Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av Kilowatt »

erbo73 skrev:
Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Aj då, nu blir jag nervös...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Verdi

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.

Jag fick Michelin på mina 21" trots att jag egentligen ville ha Conti (köpte färdigt set i andra hand). Dock måste jag säga att de inte bullrade alls lika mycket som jag var rädd för. Helt ok, även om mina 21" med Conti på förra Model S -16 var tystare.
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av Rich-hard2 »

erbo73 skrev:
Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Det lät inte bra.. Det va just därför jag tänkte uppgradera.. Har du mätt dB eller bara lyssnat med öronen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av taliz »

erbo73 skrev:
Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Sport 4S? I så fall samma som Model 3 Performance.
Gott tecken isf att man kan sätta dit conti om man vill ha den tystare. Bild
Är dock rätt najs med grymt grepp på en 3a, kanske inte riktigt lika användbart på en S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D

Inlägg av erbo73 »

Michelin Super Sport är ett helt annat (äldre) däck än Pilot Sport 4S som är originalmontage på Model 3 Performance (även S Performance). 4S verkar enl tester vara bättre på allt (inkl buller).
Skriv svar