Reflektioner P85D vs Raven 100D
Moderator: Redaktion
Reflektioner P85D vs Raven 100D
...eller "long range" som den heter. Vi var "barnvakt" åt en helt ny Raven under en vecka. Jävlar vilken räckvidd den har!
Nya stolarna var väldigt mjuka. Ratten känns anorlunda på något vis, svårt att sätta fingret på det.
Adaptiva stötdämparna var "fräna", men jag hade förväntat mig att skillnaden skulle vara större. Hade en Mercedes förut, och där kändes det verkligen i vilket läge dom stod. Här var man nästan tvungen att dubbelkolla.
Nämnde jag räckvidden? Kikar man på SoC vid olika % så känns det som den har ett 160kwh batteri... Förbrukningen var något lägre också. Drygt 160kw på sträckor där jag annars ligger på 180kw.
0-100 prestandan! Wow! Den har inte hästsparken från start som P85D har, men det skonar nog drivaxlarna på ett vettigt sätt. Sen bär det av lika skönt 25-100km/h.
Framlysena var ju bra mycket snyggare! Vad kostar insatsen?! Kan man eftermontera?
Hatthyllan var stadigare och smartare utformad. Kanske skulle uppgradera den också...
Och så har vi autopiloten. Jag sitter kvar nöjd med AP1. Svårt att bli kompis kring filbyten - och dessa skrämda panikinbromsningar för skyltar över motorvägen eller bilar i filen bredvid som inte alls gör någon ansats att glida över i min fil. Visst, det var lite kul att se "döda vinkeln" i skärmen bakom ratten, men med tanke på vad den visade så riskerar man att vaggas in i falsk trygghet.
När det kom till att hålla sig i filen utan att vingla så kändes AP3 nästan likvärdig. Förmodligen är dom likvärdiga, men den inbyggda vettskrämda 16-åriga övningsföraren som AP3 verkar ha inbyggd fäller den emellanåt. AP1 är mer förutsägbar.
Räckvidden gör att man blir lite nyfiken på att byta upp sig, men "usla" (i förhållande till var den borde varit nu) AP3an håller tillbaka suget. Jag hann aldrig testa helljusautomatiken och regnsensorn, men det man läser tyder på att det är lite kvar där också.
Men fan. Räckvidden... hm.
Nya stolarna var väldigt mjuka. Ratten känns anorlunda på något vis, svårt att sätta fingret på det.
Adaptiva stötdämparna var "fräna", men jag hade förväntat mig att skillnaden skulle vara större. Hade en Mercedes förut, och där kändes det verkligen i vilket läge dom stod. Här var man nästan tvungen att dubbelkolla.
Nämnde jag räckvidden? Kikar man på SoC vid olika % så känns det som den har ett 160kwh batteri... Förbrukningen var något lägre också. Drygt 160kw på sträckor där jag annars ligger på 180kw.
0-100 prestandan! Wow! Den har inte hästsparken från start som P85D har, men det skonar nog drivaxlarna på ett vettigt sätt. Sen bär det av lika skönt 25-100km/h.
Framlysena var ju bra mycket snyggare! Vad kostar insatsen?! Kan man eftermontera?
Hatthyllan var stadigare och smartare utformad. Kanske skulle uppgradera den också...
Och så har vi autopiloten. Jag sitter kvar nöjd med AP1. Svårt att bli kompis kring filbyten - och dessa skrämda panikinbromsningar för skyltar över motorvägen eller bilar i filen bredvid som inte alls gör någon ansats att glida över i min fil. Visst, det var lite kul att se "döda vinkeln" i skärmen bakom ratten, men med tanke på vad den visade så riskerar man att vaggas in i falsk trygghet.
När det kom till att hålla sig i filen utan att vingla så kändes AP3 nästan likvärdig. Förmodligen är dom likvärdiga, men den inbyggda vettskrämda 16-åriga övningsföraren som AP3 verkar ha inbyggd fäller den emellanåt. AP1 är mer förutsägbar.
Räckvidden gör att man blir lite nyfiken på att byta upp sig, men "usla" (i förhållande till var den borde varit nu) AP3an håller tillbaka suget. Jag hann aldrig testa helljusautomatiken och regnsensorn, men det man läser tyder på att det är lite kvar där också.
Men fan. Räckvidden... hm.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Glömde nämna MCU'n också.
Kartscrollningen var ju underbar. Webbläsaren fortfarande lika värdelös (hur svårt kan det vara?!)
Backkameran hade betydligt bättre skärpa.
Spotify kändes kvickare på ngt vis, men jag inbillar mig att det mer handlar om LTE vs 3G.
Kanske skulle uppgradera modemet i min...
Kartscrollningen var ju underbar. Webbläsaren fortfarande lika värdelös (hur svårt kan det vara?!)
Backkameran hade betydligt bättre skärpa.
Spotify kändes kvickare på ngt vis, men jag inbillar mig att det mer handlar om LTE vs 3G.
Kanske skulle uppgradera modemet i min...
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.
Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.
Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Nja, angående salongsberusad, så vet jag inte. Det som kan inträffa är att den vinglar lite initialt, beroende på hur du ligger mellan linjerna när du slår på den. Men när den har hittat sin position, då upplever jag AP1 som väldigt stabil. Så länge det inte kommer några chikaner och fartbegränsare i form av s-kurvor. Då får man snällt ta över.taliz skrev:Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.
Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Smuts på linsen?taliz skrev:Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
frippe skrev:Nja, angående salongsberusad, så vet jag inte. Det som kan inträffa är att den vinglar lite initialt, beroende på hur du ligger mellan linjerna när du slår på den. Men när den har hittat sin position, då upplever jag AP1 som väldigt stabil. Så länge det inte kommer några chikaner och fartbegränsare i form av s-kurvor. Då får man snällt ta över.taliz skrev:Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.
Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
AP1 gillar inte krön heller. Då vill den köra ner i diket.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Krön har jag inte upplevt som ett problem, men däremot motljus, när solen står lågt rakt framifrån.Verdi skrev:frippe skrev:Nja, angående salongsberusad, så vet jag inte. Det som kan inträffa är att den vinglar lite initialt, beroende på hur du ligger mellan linjerna när du slår på den. Men när den har hittat sin position, då upplever jag AP1 som väldigt stabil. Så länge det inte kommer några chikaner och fartbegränsare i form av s-kurvor. Då får man snällt ta över.taliz skrev:Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad. Det går kors och tvärs över linjerna lite här å där. Höll på att sluta illa ett par ggr.
AP2/3 är jämförelsevis som att åka med en hyperaktiv, väldigt kvick på att reagera, känns både nervigare och säkrare.
Enkla "boten" på spökinbromsning är att helt enkelt trycka på gasen vid tex omkörning.
Jag tyckte förövrigt S var väldigt trevlig på motorväg, ett riktigt långfärdslok. Tillbaks i min 3a kändes det som att man hoppar fram ett decennium och fick typ 3ggr större vindruta och mycket mycket bättre sikt, samt förstås mkt roligare att köra.
Men skulle jag köra massa motorväg då vore en S väldigt lockande.
AP1 gillar inte krön heller. Då vill den köra ner i diket.
/F
Model Y LR.
Model S70D
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Om du vill ha kvar AP 1 men vill ha längre räckvidd så kanske ett batteri byte hos Tars vore på sin plats . Jag funderar på att byta upp mig till ett 100 från ett 85. då jag känner att lite längre räckvidd hade varit bra , annars är jag jättenöjd med min S 85D .Men mitt batteribyte får bli när ekonomin tillåter.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Bortsett från acc 0-25 samt autopilot - var det något annat som var sämre i raven jmf med p85d?
Mjuka säten tolkar jag som komfortabla?
Ljudnivå i kupé?
Den ”fräna” dämpningen - mjukare än p85d? (Har för mig att du också hade ”+” chassit?)
Mjuka säten tolkar jag som komfortabla?
Ljudnivå i kupé?
Den ”fräna” dämpningen - mjukare än p85d? (Har för mig att du också hade ”+” chassit?)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Nej. Problemet som jag upplevde det var att den helt enkelt var seg på att reagera. Den svängde för sent och för lite, vilket gjorde att den kom upp på och ibland över sidolinjerna.dstr skrev:Smuts på linsen?taliz skrev:Körde en S med AP1 i helgen ca 100 mil. Skulle nog hävda att det är som att åka med en salongsberusad.
För det mesta funkade den bra, men just när det blev lite skarpare kurvor tex vid vägbyggen eller där 2+1 gick ihop(och man låg i vänsterfilen) blev det nervigt ett par ggr.
AP2/3 funkar inte heller perfekt där dock, den är mer brysk och svänger och bromsar ibland hårt, men man håller sig åtminstone i filen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Vägljudet var inget jag tänkte på, så förmodligen är dom rätt lika. Det var 19" på denna, vilket jag kört senaste 12000(?) milen.thebishop skrev:Bortsett från acc 0-25 samt autopilot - var det något annat som var sämre i raven jmf med p85d?
Mjuka säten tolkar jag som komfortabla?
Ljudnivå i kupé?
Den ”fräna” dämpningen - mjukare än p85d? (Har för mig att du också hade ”+” chassit?)
Mjuka sätet är nog en smaksak. Stolen kändes mer bekväm än sportig. Jag gillar sportigt.
Raven hade gått 47km när den hamnade hemma på gårdsplanen, så körningen var lugn. Så jag kan inte riktigt uttala mig om skillnad från gamla +chassiet. Den kändes likadan i sportläget vid lugn körning.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Ok, tack! Låter ju som det snart blir värt att uppgradera till sist - nu vill man bara få i nya interiören på plats så....
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Jag väntar främst på advanced summon och att ap2/3 verkligen ska ha gått om. Sen får vi ju se vad som händer i höst också.thebishop skrev:Ok, tack! Låter ju som det snart blir värt att uppgradera till sist - nu vill man bara få i nya interiören på plats så....
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Jo, att autopiloten minst når paritet i alla avseenden är ju viktigt - vad gäller advanced summan skulle jag vara nöjd om de kunde lära den att räta upp sig när man skall in i garage - känns som det borde vara görbart...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Räckvidden är jag, efter drygt två veckor med bilen, oerhört imponerad av. Dels drar den mindre. Mycket mindre. Ligger på 190wh/km med samma körning som snittade runt 210wh/km med gamla kärran.
Styrningen är ett svagt minus. Tycker ratten/känslan är lite svampigare än gamla bilen. Sport är lite för stel i vanlig körning medan standard är lite för mjuk/svampig. Men det är något att anmärka på bara om man är väldigt petig.
Styrningen är ett svagt minus. Tycker ratten/känslan är lite svampigare än gamla bilen. Sport är lite för stel i vanlig körning medan standard är lite för mjuk/svampig. Men det är något att anmärka på bara om man är väldigt petig.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Hej
Provkörde en Raven. Ljudet på svensk asfalt är mycket lägre än på den model S jag provkörde 2016.. Märks väldigt tydligt på motorväg. Bilen är minst lika tyst som tyska premium märken i min mening.
Körde en model 3 direkt efter. Roligare och trängre bil, men vi behövde höja rösten klart och tydligt för att kunna prata på samma sträcka motorväg...
Provkörde en Raven. Ljudet på svensk asfalt är mycket lägre än på den model S jag provkörde 2016.. Märks väldigt tydligt på motorväg. Bilen är minst lika tyst som tyska premium märken i min mening.
Körde en model 3 direkt efter. Roligare och trängre bil, men vi behövde höja rösten klart och tydligt för att kunna prata på samma sträcka motorväg...
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Det hör med ljudet i kupén tycker jag är väldigt intressant och viktig. Vi som går och väntar på model Y. Kanske får samma kupeljud som model 3. Vilket jag tycker är aningens högt, speciellt när man vant sig vid model s låga ljud.marw skrev:Hej
Provkörde en Raven. Ljudet på svensk asfalt är mycket lägre än på den model S jag provkörde 2016.. Märks väldigt tydligt på motorväg. Bilen är minst lika tyst som tyska premium märken i min mening.
Körde en model 3 direkt efter. Roligare och trängre bil, men vi behövde höja rösten klart och tydligt för att kunna prata på samma sträcka motorväg...
Antar att upplevelsen är olika över ljudet beroende på vilken bil man kört före.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Min erfarenhet är att däckvalet är det som har störst betydelse för vägljudet. Nya däck låter betydligt mindre än slitna. Bra däck mindre än dåliga...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Aj då, nu blir jag nervös...erbo73 skrev:Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
erbo73 skrev:Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Jag fick Michelin på mina 21" trots att jag egentligen ville ha Conti (köpte färdigt set i andra hand). Dock måste jag säga att de inte bullrade alls lika mycket som jag var rädd för. Helt ok, även om mina 21" med Conti på förra Model S -16 var tystare.
- Rich-hard2
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
- Ort: Avesta
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Det lät inte bra.. Det va just därför jag tänkte uppgradera.. Har du mätt dB eller bara lyssnat med öronen?erbo73 skrev:Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Sport 4S? I så fall samma som Model 3 Performance.erbo73 skrev:Min nya raven låter mer än min gamla S90 från 16. 21” på båda. Beror förmodligen enbart på däcken. Nya har Michelin Super Sport (satt på Arachnidfälgarna vid köp). Fantastiskt grepp, men väldigt (!) bullriga, och drar mycket el. Gamla hade Continental (contisilent). Samma dimension, 245 fram och 265 bak.
Gott tecken isf att man kan sätta dit conti om man vill ha den tystare.
Är dock rätt najs med grymt grepp på en 3a, kanske inte riktigt lika användbart på en S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Reflektioner P85D vs Raven 100D
Michelin Super Sport är ett helt annat (äldre) däck än Pilot Sport 4S som är originalmontage på Model 3 Performance (även S Performance). 4S verkar enl tester vara bättre på allt (inkl buller).