Hastighet vid lång trip

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Alzie

Hastighet vid lång trip

Inlägg av Alzie »

Hej,

Relativt nybliven Teslaägare här (2mån ca). Jag äger en MS 75D -17 och har gjort några få medellånga turer med bilen. Det jag förundras över är hur felaktig batterivisaren är vid hastigheter över ca 120km/h. Jag åkte ca 160km/h och märkte att batteriet tog slut väldigt snabbt, och jag fick stanna vid flera Superchargers.

Till min fråga: om man planerar att åka en längre trip (4-8h resväg) - vilken är den optimala hastigheten för att komma fram så snabbt som möjligt? Ligga i 100km/h för att minimera behov av laddning eller ligga i 160km/h och planera in fler laddningstillfällen?

Hoppas min fråga inte är jättedum! Tack :)
Max3

Re: Hastighet vid lång trip

Inlägg av Max3 »

Här är en bra video, dock för p100d men kan kanske ändå vara till hjälp:

Eller en lite äldre video för 85an
Senast redigerad av Max3, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Alzie skrev:
Hej,

Relativt nybliven Teslaägare här (2mån ca). Jag äger en MS 75D -17 och har gjort några få medellånga turer med bilen. Det jag förundras över är hur felaktig batterivisaren är vid hastigheter över ca 120km/h. Jag åkte ca 160km/h och märkte att batteriet tog slut väldigt snabbt, och jag fick stanna vid flera Superchargers.

Till min fråga: om man planerar att åka en längre trip (4-8h resväg) - vilken är den optimala hastigheten för att komma fram så snabbt som möjligt? Ligga i 100km/h för att minimera behov av laddning eller ligga i 160km/h och planera in fler laddningstillfällen?

Hur menar du att batterivisaren var felaktig vid högre hastigheter?
Vid farter över 120 ökar behovet av effekt från batteriet ganska rejält, vilket då naturligt får effekten av att batteriet tar slut snabbare.

Men, Björn Nyland gjorde några tester med optimal fart för en Tesla på längre resor.

Finns nog även en och annan tråd på forumet att söka efter.
Model Y LR.
Model S70D
Alzie

Inlägg av Alzie »

Tack för svar vänner.

Ursäkta, menade inte att visaren var missvisande men tyckte bara att kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.

Ska kika era länkar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Alzie skrev:
Hej,

Vid farter över 120 ökar behovet av effekt från batteriet ganska rejält, vilket då naturligt får effekten av att batteriet tar slut snabbare.

Men, Björn Nyland gjorde några tester med optimal fart för en Tesla på längre resor.

Jag tror "Alzie" relaterar till rated range vid batterisymbolen. Det är ju lite vanskligt att använda den som ett mått om man kör fortare.

Tips till dig Alzie är att använda energigrafen för resa, dvs knappa in vart du ska och sen använd energigrafen för att se vilken räckvidd du får. Grafen går att ställa mellan de senaste 10km, 25km eller 50km samt då genomsnittlig förbrukning eller momentan. I princip allt över 90 km/h samt motvind, regn eller snö gör att bilen drar mer än vad bilen anger som räckvidd vid batterisymbolen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Alzie

Inlägg av Alzie »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Alzie skrev:
Hej,

Jag tror "Alzie" relaterar till rated range vid batterisymbolen. Det är ju lite vanskligt att använda den som ett mått om man kör fortare.

Tips till dig Alzie är att använda energigrafen för resa, dvs knappa in vart du ska och sen använd energigrafen för att se vilken räckvidd du får. Grafen går att ställa mellan de senaste 10km, 25km eller 50km samt då genomsnittlig förbrukning eller momentan. I princip allt över 90 km/h samt motvind, regn eller snö gör att bilen drar mer än vad bilen anger som räckvidd vid batterisymbolen
Tack, bra tips! Det ska jag göra :) kan man anta att rutten som gpsen planerar är ganska optimerad?

Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h. Sedan finns det ju givetvis andra små variabler som spelar roll.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Alzie skrev:
kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.
Det har jag också sett några gånger, dock pratar jag om procenten som visas på kartan (alltså procent kvar vid slutdestinationen). Jag har då avslutat navigeringen och sen lagt in addressen igen då räknar bilen om rutten m.m. utifrån aktuell hastighet och då kan procenten skilja lite. Normal brukar den räkna om procent o annat kontinuerligt men några gånger som sagt har inte varit fallet.
Alzie skrev:
Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h
Glöm inte att lämna marginaler också, det kan regna o bli kallare, uppförsbacke m.m.
Alzie

Inlägg av Alzie »

thedude skrev:
Alzie skrev:
Det har jag också sett några gånger, dock pratar jag om procenten som visas på kartan (alltså procent kvar vid slutdestinationen). Jag har då avslutat navigeringen och sen lagt in addressen igen då räknar bilen om rutten m.m. utifrån aktuell hastighet och då kan procenten skilja lite. Normal brukar den räkna om procent o annat kontinuerligt men några gånger som sagt har inte varit fallet.
Alzie skrev:
Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h
Glöm inte att lämna marginaler också, det kan regna o bli kallare, uppförsbacke m.m.
Smart tips, tack! Det ska jag göra. Ja det har ju varit några gånger man har fått sakta in rejält pga dålig planering.. :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Alzie skrev:
thedude skrev:
Alzie skrev:
Alzie skrev:
Smart tips, tack! Det ska jag göra. Ja det har ju varit några gånger man har fått sakta in rejält pga dålig planering.. :)
Ett bra tips är att använda:
https://abetterrouteplanner.com

Där kan du mer i detalj planera dina resor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

75 17 ska du satsa på att inte komma under 10% när du anländer till SuC sen har du rätt i att inte ladda över 60% men jag skulle sträcka det till 70% annars är det svårt att ligga i 150
Håll ett öga på energi appen och anpassa hastighet därefter
Snabbast förutsatt att SuC inte är of route ( som det ibland är ) ladda till 60-70% kör så snabbt du kan till nästa SuC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Jag skulle rekommendera att inte köra i 150-160 om det inte är absolut nödläge..
Model S85D -15, "Voltaire"
Alzie

Inlägg av Alzie »

Tack e5m1r. Visst är det under 10% den även laddar långsamt?
Seregon skrev:
Jag skulle rekommendera att inte köra i 150-160 om det inte är absolut nödläge..
Pga allmän trafikfara eller batteriets skull? :D
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Enligt mätningar på ABRP så är 180 km/h den hastighet som är sweet spot mellan tid för förflyttning och tid för att ladda igen ökad förbrukning från batteriet.
Ska inte säga att jag rekommenderar den dock. Påkörningar tar mycket värdefull restid att reda ut. :cry:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Enligt ovan, använd ABRP för planering, kalibrera gärna genom att lägga in din bils förbrukning vid 110km/h, din önskade max-hastighet etc., gör du detta så är min erfarenhet att ABRP stämmer mycket väl med verkligheten.

Personligen har jag normalt 150km/h som maxfart, helt enkelt pga detta också är AP:s maxfart, håller jag högre fart så blir jag ju tvungen att köra själv (som ett djur!) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Alzie skrev:
Tack e5m1r. Visst är det under 10% den även laddar långsamt?
Seregon skrev:
Pga allmän trafikfara eller batteriets skull? :D
Inte långsamt men långsammare speciellt på vinterhalvåret
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare

Inlägg av RobinG »

fth skrev:
Personligen har jag normalt 150km/h som maxfart, helt enkelt pga detta också är AP:s maxfart, håller jag högre fart så blir jag ju tvungen att köra själv (som ett djur!) :D

/fth

”Som ett djur!” hahaha

Nån som vet optimal fart / laddning för SP100DL Raven? De där videorna är väl med gamla drivlinan/motorn etc

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

RobinG skrev:
”Som ett djur!” hahaha
Jag kan inte ta åt mig äran för den, jag hörde den på ”Bilar med sladd” och skrattade gott och länge :D

/fth
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

"Optimal" hastighet är omöjligt att säga eftersom det beror på så många variabler. Förbrukning varierar ju inte bara beroende på bil utan även vägens skick, väder, lutning, storlek på hjul, däcktryck, slitage, rullmotstånd etc. Samt inte minst är ju inte avståndet mellan alla SUC exakt samma.

Med det sagt laddar ju alla nya Tesla så sjukt fort att man i princip kan köra så fort man vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

RobinG skrev:
Nån som vet optimal fart / laddning för SP100DL Raven? De där videorna är väl med gamla drivlinan/motorn etc
Även här kan ABRP hjälpa till, välj en lång lämplig sträcka, gärna med stor andel fri fart, och planera med din bils parametrar.
Ändra sedan systematiskt Reference och Max Speed och se hur total restid inklusive laddning ändras.

Jag tog t.ex. sträckan Flensburg - München och varierade Reference speed från 100% till 120% och Max Speed från 120 till 180 km/h, och får då följande kurvor:
speed.png
Som synes är "sweet spot" för min bil runt 160km/h, och då offrar jag som sagt gärna några få minuter för att slippa styra :)

/fth
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kan vara bra att, åtminstone ”reflektera över” en avstängd motorvägsavfart, tillfällig omdirigering eller låååånga påskköer...

Varit med om det själv och det som räddade upp det var en Circle K’s 400V-uttag till sopkomprimatorn :P
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

[quote="Alzie"]Tack för svar vänner.

Ursäkta, menade inte att visaren var missvisande men tyckte bara att kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.

Ska kika era länkar.[/

Enkelt förklarat så fungerar det så här.
Rullmotståndet ökar linjärt med hastigheten. Dvs dubbel hastighet ger dubbelt motstånd. Det dominerar vid låga hastigheter.
Luftmotstånd ökar kvadratiskt med hastigheten. Dvs dubbel hastighet ger fyrdubbelt motstånd.
Luftmotståndet dominerar vid högre hastigheter.

Det betyder att om man ökar från 90-180 där luftmotståndet dominerar så är förbrukningen 4 gånger så stor och räckvidden 1/4. Nu finns ju även en del rullmotstånd kvar, så det blir lite mindre än 4 gånger ökad förbrukning.

Det är därför helt naturligt att förbrukningen ökar kraftigt vid högre hastigheter.

Skillnaden blir större för en elbil än en bensinbil då ökningen kompenseras något av att motorn för ökad verkningsgrad vid högre last än låg last (dock ej full motoreffekt)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Alzie

Inlägg av Alzie »

Tack för en lite mer fysisk förklaring. Riktigt bra svar av samtliga, tack.

Läste någonstans att det kan vara bra att ha SuC inslagen på GPSen om man ska ladda då den börjar förbereda batteriet för laddning och att det då kan gå lite snabbare att ladda. Stämmer det?

Även om det förmodligen är en väldigt marginell skillnad iofs.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Alzie skrev:

Läste någonstans att det kan vara bra att ha SuC inslagen på GPSen om man ska ladda då den börjar förbereda batteriet för laddning och att det då kan gå lite snabbare att ladda. Stämmer det?

Det stämmer att den förbereder batteriet. Det står i displayen när den gör det. Har dock inte märkt någon större skillnad. Kanske det gör större skillnad på vintern.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Alzie skrev:

Det stämmer komm i en uppdatering för inte så länge sedan lär märkas mest på vintern för oss men även när det är extremt varmt så kyls batteriet innan anländning till SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Det är dock stor skillnad på "sweet spot" mellan modeller, jag bytte till S Raven LR i ABRP och gjorde samma övning för samma sträcka i ABRP:
speed2.png
För S Raven LR hamnar "sweet spot" alltså runt 190km/h under samma förutsättninga (detta är också helt utan kalibrering, vilket innebär att referensförbrukning sannolikt är kanske 10% för hög).

/fth
Skriv svar