Relativt nybliven Teslaägare här (2mån ca). Jag äger en MS 75D -17 och har gjort några få medellånga turer med bilen. Det jag förundras över är hur felaktig batterivisaren är vid hastigheter över ca 120km/h. Jag åkte ca 160km/h och märkte att batteriet tog slut väldigt snabbt, och jag fick stanna vid flera Superchargers.
Till min fråga: om man planerar att åka en längre trip (4-8h resväg) - vilken är den optimala hastigheten för att komma fram så snabbt som möjligt? Ligga i 100km/h för att minimera behov av laddning eller ligga i 160km/h och planera in fler laddningstillfällen?
Hoppas min fråga inte är jättedum! Tack
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:17
av Max3
Här är en bra video, dock för p100d men kan kanske ändå vara till hjälp:
Eller en lite äldre video för 85an
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:18
av frippe
Alzie skrev:
Hej,
Relativt nybliven Teslaägare här (2mån ca). Jag äger en MS 75D -17 och har gjort några få medellånga turer med bilen. Det jag förundras över är hur felaktig batterivisaren är vid hastigheter över ca 120km/h. Jag åkte ca 160km/h och märkte att batteriet tog slut väldigt snabbt, och jag fick stanna vid flera Superchargers.
Till min fråga: om man planerar att åka en längre trip (4-8h resväg) - vilken är den optimala hastigheten för att komma fram så snabbt som möjligt? Ligga i 100km/h för att minimera behov av laddning eller ligga i 160km/h och planera in fler laddningstillfällen?
Hoppas min fråga inte är jättedum! Tack
Hur menar du att batterivisaren var felaktig vid högre hastigheter?
Vid farter över 120 ökar behovet av effekt från batteriet ganska rejält, vilket då naturligt får effekten av att batteriet tar slut snabbare.
Men, Björn Nyland gjorde några tester med optimal fart för en Tesla på längre resor.
Finns nog även en och annan tråd på forumet att söka efter.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:22
av Alzie
Tack för svar vänner.
Ursäkta, menade inte att visaren var missvisande men tyckte bara att kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.
Ska kika era länkar.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:25
av Jeppe_E
frippe skrev:
Alzie skrev:
Hej,
Relativt nybliven Teslaägare här (2mån ca). Jag äger en MS 75D -17 och har gjort några få medellånga turer med bilen. Det jag förundras över är hur felaktig batterivisaren är vid hastigheter över ca 120km/h. Jag åkte ca 160km/h och märkte att batteriet tog slut väldigt snabbt, och jag fick stanna vid flera Superchargers.
Till min fråga: om man planerar att åka en längre trip (4-8h resväg) - vilken är den optimala hastigheten för att komma fram så snabbt som möjligt? Ligga i 100km/h för att minimera behov av laddning eller ligga i 160km/h och planera in fler laddningstillfällen?
Hoppas min fråga inte är jättedum! Tack
Hur menar du att batterivisaren var felaktig vid högre hastigheter?
Vid farter över 120 ökar behovet av effekt från batteriet ganska rejält, vilket då naturligt får effekten av att batteriet tar slut snabbare.
Men, Björn Nyland gjorde några tester med optimal fart för en Tesla på längre resor.
Finns nog även en och annan tråd på forumet att söka efter.
Jag tror "Alzie" relaterar till rated range vid batterisymbolen. Det är ju lite vanskligt att använda den som ett mått om man kör fortare.
Tips till dig Alzie är att använda energigrafen för resa, dvs knappa in vart du ska och sen använd energigrafen för att se vilken räckvidd du får. Grafen går att ställa mellan de senaste 10km, 25km eller 50km samt då genomsnittlig förbrukning eller momentan. I princip allt över 90 km/h samt motvind, regn eller snö gör att bilen drar mer än vad bilen anger som räckvidd vid batterisymbolen
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:27
av Alzie
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Alzie skrev:
Hej,
Relativt nybliven Teslaägare här (2mån ca). Jag äger en MS 75D -17 och har gjort några få medellånga turer med bilen. Det jag förundras över är hur felaktig batterivisaren är vid hastigheter över ca 120km/h. Jag åkte ca 160km/h och märkte att batteriet tog slut väldigt snabbt, och jag fick stanna vid flera Superchargers.
Till min fråga: om man planerar att åka en längre trip (4-8h resväg) - vilken är den optimala hastigheten för att komma fram så snabbt som möjligt? Ligga i 100km/h för att minimera behov av laddning eller ligga i 160km/h och planera in fler laddningstillfällen?
Hoppas min fråga inte är jättedum! Tack
Hur menar du att batterivisaren var felaktig vid högre hastigheter?
Vid farter över 120 ökar behovet av effekt från batteriet ganska rejält, vilket då naturligt får effekten av att batteriet tar slut snabbare.
Men, Björn Nyland gjorde några tester med optimal fart för en Tesla på längre resor.
Finns nog även en och annan tråd på forumet att söka efter.
Jag tror "Alzie" relaterar till rated range vid batterisymbolen. Det är ju lite vanskligt att använda den som ett mått om man kör fortare.
Tips till dig Alzie är att använda energigrafen för resa, dvs knappa in vart du ska och sen använd energigrafen för att se vilken räckvidd du får. Grafen går att ställa mellan de senaste 10km, 25km eller 50km samt då genomsnittlig förbrukning eller momentan. I princip allt över 90 km/h samt motvind, regn eller snö gör att bilen drar mer än vad bilen anger som räckvidd vid batterisymbolen
Tack, bra tips! Det ska jag göra kan man anta att rutten som gpsen planerar är ganska optimerad?
Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h. Sedan finns det ju givetvis andra små variabler som spelar roll.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:30
av thedude
Alzie skrev:
kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.
Det har jag också sett några gånger, dock pratar jag om procenten som visas på kartan (alltså procent kvar vid slutdestinationen). Jag har då avslutat navigeringen och sen lagt in addressen igen då räknar bilen om rutten m.m. utifrån aktuell hastighet och då kan procenten skilja lite. Normal brukar den räkna om procent o annat kontinuerligt men några gånger som sagt har inte varit fallet.
Alzie skrev:
Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h
Glöm inte att lämna marginaler också, det kan regna o bli kallare, uppförsbacke m.m.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 10:42
av Alzie
thedude skrev:
Alzie skrev:
kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.
Det har jag också sett några gånger, dock pratar jag om procenten som visas på kartan (alltså procent kvar vid slutdestinationen). Jag har då avslutat navigeringen och sen lagt in addressen igen då räknar bilen om rutten m.m. utifrån aktuell hastighet och då kan procenten skilja lite. Normal brukar den räkna om procent o annat kontinuerligt men några gånger som sagt har inte varit fallet.
Alzie skrev:
Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h
Glöm inte att lämna marginaler också, det kan regna o bli kallare, uppförsbacke m.m.
Smart tips, tack! Det ska jag göra. Ja det har ju varit några gånger man har fått sakta in rejält pga dålig planering..
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 11:08
av frippe
Alzie skrev:
thedude skrev:
Alzie skrev:
kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.
Det har jag också sett några gånger, dock pratar jag om procenten som visas på kartan (alltså procent kvar vid slutdestinationen). Jag har då avslutat navigeringen och sen lagt in addressen igen då räknar bilen om rutten m.m. utifrån aktuell hastighet och då kan procenten skilja lite. Normal brukar den räkna om procent o annat kontinuerligt men några gånger som sagt har inte varit fallet.
Alzie skrev:
Har läst på och min slutsats hittills har väl varit att ladda upp till max 60% på SuC samt ligga i max 150-160km/h
Glöm inte att lämna marginaler också, det kan regna o bli kallare, uppförsbacke m.m.
Smart tips, tack! Det ska jag göra. Ja det har ju varit några gånger man har fått sakta in rejält pga dålig planering..
75 17 ska du satsa på att inte komma under 10% när du anländer till SuC sen har du rätt i att inte ladda över 60% men jag skulle sträcka det till 70% annars är det svårt att ligga i 150
Håll ett öga på energi appen och anpassa hastighet därefter
Snabbast förutsatt att SuC inte är of route ( som det ibland är ) ladda till 60-70% kör så snabbt du kan till nästa SuC
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 13:11
av Seregon
Jag skulle rekommendera att inte köra i 150-160 om det inte är absolut nödläge..
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 13:21
av Alzie
Tack e5m1r. Visst är det under 10% den även laddar långsamt?
Seregon skrev:
Jag skulle rekommendera att inte köra i 150-160 om det inte är absolut nödläge..
Pga allmän trafikfara eller batteriets skull?
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 14:28
av Simon
Enligt mätningar på ABRP så är 180 km/h den hastighet som är sweet spot mellan tid för förflyttning och tid för att ladda igen ökad förbrukning från batteriet.
Ska inte säga att jag rekommenderar den dock. Påkörningar tar mycket värdefull restid att reda ut.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 14:46
av fth
Enligt ovan, använd ABRP för planering, kalibrera gärna genom att lägga in din bils förbrukning vid 110km/h, din önskade max-hastighet etc., gör du detta så är min erfarenhet att ABRP stämmer mycket väl med verkligheten.
Personligen har jag normalt 150km/h som maxfart, helt enkelt pga detta också är AP:s maxfart, håller jag högre fart så blir jag ju tvungen att köra själv (som ett djur!)
/fth
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 17:02
av e5m1r
Alzie skrev:
Tack e5m1r. Visst är det under 10% den även laddar långsamt?
Seregon skrev:
Jag skulle rekommendera att inte köra i 150-160 om det inte är absolut nödläge..
Pga allmän trafikfara eller batteriets skull?
Inte långsamt men långsammare speciellt på vinterhalvåret
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 18:34
av RobinG
fth skrev:
Personligen har jag normalt 150km/h som maxfart, helt enkelt pga detta också är AP:s maxfart, håller jag högre fart så blir jag ju tvungen att köra själv (som ett djur!)
/fth
”Som ett djur!” hahaha
Nån som vet optimal fart / laddning för SP100DL Raven? De där videorna är väl med gamla drivlinan/motorn etc
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 18:36
av fth
RobinG skrev:
”Som ett djur!” hahaha
Jag kan inte ta åt mig äran för den, jag hörde den på ”Bilar med sladd” och skrattade gott och länge
/fth
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 18:41
av taliz
"Optimal" hastighet är omöjligt att säga eftersom det beror på så många variabler. Förbrukning varierar ju inte bara beroende på bil utan även vägens skick, väder, lutning, storlek på hjul, däcktryck, slitage, rullmotstånd etc. Samt inte minst är ju inte avståndet mellan alla SUC exakt samma.
Med det sagt laddar ju alla nya Tesla så sjukt fort att man i princip kan köra så fort man vill.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 19:54
av fth
RobinG skrev:
Nån som vet optimal fart / laddning för SP100DL Raven? De där videorna är väl med gamla drivlinan/motorn etc
Även här kan ABRP hjälpa till, välj en lång lämplig sträcka, gärna med stor andel fri fart, och planera med din bils parametrar.
Ändra sedan systematiskt Reference och Max Speed och se hur total restid inklusive laddning ändras.
Jag tog t.ex. sträckan Flensburg - München och varierade Reference speed från 100% till 120% och Max Speed från 120 till 180 km/h, och får då följande kurvor:
Som synes är "sweet spot" för min bil runt 160km/h, och då offrar jag som sagt gärna några få minuter för att slippa styra
/fth
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 20:11
av Leo
Kan vara bra att, åtminstone ”reflektera över” en avstängd motorvägsavfart, tillfällig omdirigering eller låååånga påskköer...
Varit med om det själv och det som räddade upp det var en Circle K’s 400V-uttag till sopkomprimatorn
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 20:27
av Elix747
[quote="Alzie"]Tack för svar vänner.
Ursäkta, menade inte att visaren var missvisande men tyckte bara att kapaciteten minskade oproportionerligt mycket, vilket verkar vara fallet.
Ska kika era länkar.[/
Enkelt förklarat så fungerar det så här.
Rullmotståndet ökar linjärt med hastigheten. Dvs dubbel hastighet ger dubbelt motstånd. Det dominerar vid låga hastigheter.
Luftmotstånd ökar kvadratiskt med hastigheten. Dvs dubbel hastighet ger fyrdubbelt motstånd.
Luftmotståndet dominerar vid högre hastigheter.
Det betyder att om man ökar från 90-180 där luftmotståndet dominerar så är förbrukningen 4 gånger så stor och räckvidden 1/4. Nu finns ju även en del rullmotstånd kvar, så det blir lite mindre än 4 gånger ökad förbrukning.
Det är därför helt naturligt att förbrukningen ökar kraftigt vid högre hastigheter.
Skillnaden blir större för en elbil än en bensinbil då ökningen kompenseras något av att motorn för ökad verkningsgrad vid högre last än låg last (dock ej full motoreffekt)
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 20:33
av Alzie
Tack för en lite mer fysisk förklaring. Riktigt bra svar av samtliga, tack.
Läste någonstans att det kan vara bra att ha SuC inslagen på GPSen om man ska ladda då den börjar förbereda batteriet för laddning och att det då kan gå lite snabbare att ladda. Stämmer det?
Även om det förmodligen är en väldigt marginell skillnad iofs.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 20:35
av Elix747
Alzie skrev:
Tack för en lite mer fysisk förklaring. Riktigt bra svar av samtliga, tack.
Läste någonstans att det kan vara bra att ha SuC inslagen på GPSen om man ska ladda då den börjar förbereda batteriet för laddning och att det då kan gå lite snabbare att ladda. Stämmer det?
Även om det förmodligen är en väldigt marginell skillnad iofs.
Det stämmer att den förbereder batteriet. Det står i displayen när den gör det. Har dock inte märkt någon större skillnad. Kanske det gör större skillnad på vintern.
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 20:37
av e5m1r
Alzie skrev:
Tack för en lite mer fysisk förklaring. Riktigt bra svar av samtliga, tack.
Läste någonstans att det kan vara bra att ha SuC inslagen på GPSen om man ska ladda då den börjar förbereda batteriet för laddning och att det då kan gå lite snabbare att ladda. Stämmer det?
Även om det förmodligen är en väldigt marginell skillnad iofs.
Det stämmer komm i en uppdatering för inte så länge sedan lär märkas mest på vintern för oss men även när det är extremt varmt så kyls batteriet innan anländning till SuC
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 21:51
av fth
Det är dock stor skillnad på "sweet spot" mellan modeller, jag bytte till S Raven LR i ABRP och gjorde samma övning för samma sträcka i ABRP:
För S Raven LR hamnar "sweet spot" alltså runt 190km/h under samma förutsättninga (detta är också helt utan kalibrering, vilket innebär att referensförbrukning sannolikt är kanske 10% för hög).