Ha två uppsättningar hjul eller montera om däcken?
Moderator: Redaktion
- Saab99turbo
- Teslaägare
Ha två uppsättningar hjul eller montera om däcken?
Teslafälgar är ju ganska dyra och om jag förstår det rätt är det en del meck med sensorer och sånt vid hjulbyte.
Så min undran: är det lika bra att ha lösa däck och be däckverkstan lägga om dem och montera varje säsong? Eller kör ni två uppsättningar och kan man isåfall byta hemma på "vanligt" vis utan att behöva köra till verkstan för kalibrering osv?
Går det bra med eftermarknadsfälgar?
Har ni TPMS på båda uppsättningar?
Så min undran: är det lika bra att ha lösa däck och be däckverkstan lägga om dem och montera varje säsong? Eller kör ni två uppsättningar och kan man isåfall byta hemma på "vanligt" vis utan att behöva köra till verkstan för kalibrering osv?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Ha två uppsättningar hjul eller montera om däcken?
Jag lät lägga om däcken första åren. Man får då nybalanserade hjul på köpet, och man behöver inte ta upp förmånsvärde för dyra fälgar/hjul. Kostnaden fullt avdragsgill om bilen är firmabil. Köpte sen originalfälgar med TPMS privat via Vimmerbyskroten och skiftar numera hjulen, vilket ju går betydligt smidigare.
Hade jag privatägd bil skulle jag köpa beg fälgar under alla omständigheter.
Hade jag privatägd bil skulle jag köpa beg fälgar under alla omständigheter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag kör på 19" kontinentala vinterdäck året om. Byter sedan varje år i november till nya.
Jag vet det är att svära i däckkyrkan. Man SKA enligt "däckexperterna" byta 2 ggr/år. Ha 2 uppsättningar däck o fälgar och hålla på att lagra sina gamla hjul och balansera om dem.
Fördelar med mittsätt att se på saken:
Inget behov av lagringsutrymme.
Inga inköp av extrafälgar.
Inga inköp av sommardäck
Hårda sommardäck bullrar mer än mjuka vinterdäck som har gått en vinter och är lagom slitna för sommarbruk.
TPMS funkar alltid
Har bättre grepp på dåliga vägar eller om man kör utanför vägen tillfälligtvis.
Alltid nya fräscha vinterdäck som är nybalanserade när den första snön kommer.
Behöver bara besöka gummiverkstaden en gång om året.
Nackdelar: Sämre bromsverkan på sommarväg enligt "däckexperterna".
Jag kan inte verifiera den dåliga bromsverkan. jag tror att den mätts upp med nya vinterdäck, men med min metod har jag på sommaren vinterdäck som slitits ett par mm under vintersäsongen och är därmed stabilare. Kör på Dunlop SP Winter. Ca 4500 mil/år
Jag vet det är att svära i däckkyrkan. Man SKA enligt "däckexperterna" byta 2 ggr/år. Ha 2 uppsättningar däck o fälgar och hålla på att lagra sina gamla hjul och balansera om dem.
Fördelar med mittsätt att se på saken:
Inget behov av lagringsutrymme.
Inga inköp av extrafälgar.
Inga inköp av sommardäck
Hårda sommardäck bullrar mer än mjuka vinterdäck som har gått en vinter och är lagom slitna för sommarbruk.
TPMS funkar alltid
Har bättre grepp på dåliga vägar eller om man kör utanför vägen tillfälligtvis.
Alltid nya fräscha vinterdäck som är nybalanserade när den första snön kommer.
Behöver bara besöka gummiverkstaden en gång om året.
Nackdelar: Sämre bromsverkan på sommarväg enligt "däckexperterna".
Jag kan inte verifiera den dåliga bromsverkan. jag tror att den mätts upp med nya vinterdäck, men med min metod har jag på sommaren vinterdäck som slitits ett par mm under vintersäsongen och är därmed stabilare. Kör på Dunlop SP Winter. Ca 4500 mil/år
Jag har bara 4 fälgar och lägger om dom varje gång.Saab99turbo skrev:Teslafälgar är ju ganska dyra och om jag förstår det rätt är det en del meck med sensorer och sånt vid hjulbyte.
Kör mycket och behöver nya däck ändå varannan gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag skulle inte rekommendera att köra på vinterhjul på sommaren. Jag är ingen expert men jag har fått chansen att få prova på däcktest och det är mycket stor skillnad på sommardäck vs vinterdäck på sommaren. Både i bromssträcka samt kurvtagning.
Sen sägs det att vinterhjulen slits mycket snabbare när det är varmt ute, vilket i och för inte är ett problem om man köper nya varje vinter.
Det är det lilla rådet jag kan ge. Jag har i alla fall alltid dubbla uppsättningar.
Sen sägs det att vinterhjulen slits mycket snabbare när det är varmt ute, vilket i och för inte är ett problem om man köper nya varje vinter.
Det är det lilla rådet jag kan ge. Jag har i alla fall alltid dubbla uppsättningar.
Model YLR -22
Modell S P85+ 2014 Såld
Modell S P85+ 2014 Såld
Är det något meck då? Den här snubben går ju bara in i menyn och väljer "reset TPMS" och så är det klart sen.Saab99turbo skrev:Teslafälgar är ju ganska dyra och om jag förstår det rätt är det en del meck med sensorer och sånt vid hjulbyte.
...
Jag tycker det är överlägset att ha däcken liggande hemma i garaget och byta när man har tid istället för att behöva anpassa sig till när däckverkstaden har tid. Förstår självklart att inte alla kan och vill göra detta själv.
Har f.ö. beställt "billiga o bra" eftermarknadsfälgar med TPMS till min model 3, ser ut att finnas sådana till model S med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Saab99turbo
- Teslaägare
Tack för bra svar. Men att köra utan de där sensorerna på vinterhjulen borde väl inte vara något problem? Kolla lufttrycket gör man ju enkelt. Eller går hela bilen in i något felläge då?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Hej!
Jag har två uppsättningar och ser det som ända alternativet:
- snabbt byte
- kan göra det själv
- omslag däck kostar ca 1500 per gång (på ~tre år är det break even)
- slipper köa när de har som mest
- du kan ha dubbdäck. Bilen är stor och tung. Jag kör mycket på vintern och anser dubb är ett måste!
- du har ett reservhjul vid punka
Se till att få rätt tpms givare, finns två typer och även utan! Bytet är trivialt. Man går in på skärmen och resetar.
Jag har två uppsättningar och ser det som ända alternativet:
- snabbt byte
- kan göra det själv
- omslag däck kostar ca 1500 per gång (på ~tre år är det break even)
- slipper köa när de har som mest
- du kan ha dubbdäck. Bilen är stor och tung. Jag kör mycket på vintern och anser dubb är ett måste!
- du har ett reservhjul vid punka
Se till att få rätt tpms givare, finns två typer och även utan! Bytet är trivialt. Man går in på skärmen och resetar.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Saab99turbo skrev:Tack för bra svar. Men att köra utan de där sensorerna på vinterhjulen borde väl inte vara något problem? Kolla lufttrycket gör man ju enkelt. Eller går hela bilen in i något felläge då?
Jag vill inte ha onödiga varningar hela vintern, plus att det faktiskt är bra att få varning om pyspunka "skruv i däcket" tidigt, så att man har en chans att fixa det innan man kört sönder däcket helt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Den där reseten av TPMS i menyn funkar enligt supporten inte på alla modeller av S, säkraste sättet är att köra minst 5 kilometer enligt samma källa.
Brukar behövas dubbla resetter för mig. Först precis vid hjulbytet sedan efter ett par minuter. Därefter inga problem.ovelundkvist skrev:Den där reseten av TPMS i menyn funkar enligt supporten inte på alla modeller av S, säkraste sättet är att köra minst 5 kilometer enligt samma källa.
Model Y LR.
Model S70D