Sida 1 av 12

Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 19:21
av TiborBlomhall
Nexo_Tesla.jpg
Söndag klockan 8:30

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 19:22
av Tars
Så kryptisk

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 19:24
av Zalman3
Vätgas mot elbil.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 19:26
av Tars
Zalman3 skrev:
Vätgas mot elbil.
Ahhhhhhhhhhh.... Bild

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 19:36
av fth
Zalman3 skrev:
Vätgas mot elbil.
Kan det ens bli en tävling? Finns det vätgasmackar så att man kan ta sig den sträckan öht?

/fth

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 19:59
av Svenssons
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Vätgas mot elbil.
Kan det ens bli en tävling? Finns det vätgasmackar så att man kan ta sig den sträckan öht?

/fth
Startar man i Stockholm blir det lite svårt att ta sig ut ur landet för vätgasbilen, sydligaste stationen i Sverige är Mariestad. Startar man i Malmö kanske vätgasbilen kan ta sig ut ur landet men senaste tankningen lär ha varit i Danmark då eller så har bilen fått köras på släp...

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 20:36
av mans71
Vilken bil till vänster? Typ bikaks-grill?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 21:00
av X-Model
Jag sätter en liten slant på att det är en hyundai kona electric.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 21:04
av Pontus
Borde ju ha en bensinbil med också som referens.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 21:16
av Verdi
Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen. 8-)

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 22:09
av Svenssons
Verdi skrev:
Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen. 8-)
See inte vilka bilar som skulle hota vid rödljusen och ju fler elbilar som säljs, ju fler snabbladdare kommer byggas vilket kommer leda till större valmöjligheter. Ser inte andra elbilar som något hot eller konkurrens

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 22:12
av Zalman3
mans71 skrev:
Vilken bil till vänster? Typ bikaks-grill?
Det är en vätgasbil, Hyundai Nexo.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 07 sep 2019 22:17
av LarsL
Verdi skrev:
Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen. 8-)
Jodå, bara de står för sina egna kostnader så får de köra så mycket vätgasbil de vill. Men självklart vill de att jag ska vara med och slanta så att de kan få sina bilar och sina gasstationer.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 07:19
av Svenssons
LarsL skrev:
Verdi skrev:
Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen. 8-)
Jodå, bara de står för sina egna kostnader så får de köra så mycket vätgasbil de vill. Men självklart vill de att jag ska vara med och slanta så att de kan få sina bilar och sina gasstationer.
Vätgasstationer verkar dock vara farliga för elbilar. Det var ju en Model X som råkade illa ut när stationen i Norge exploderade för några månader sedan.

Efter denna explosion så stoppade Hyundai produktionen av Nexo, vet inte om de tagit upp den igen. Stationen som exploderade hade läckt gas i 2,5 timmar och mellan 1-3 kg gas hade kommit ut innan det exploderade.

https://www.budstikka.no/ulykker-og-hen ... n/314552!/

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 08:21
av TiborBlomhall
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/

Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)

Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org

Live karta http://glympse.com/!H2EL2019

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 08:49
av Zalman3
TiborBlomhall skrev:
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/

Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)

Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org

Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!

Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 08:54
av Svenssons
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/

Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)

Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org

Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!

Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Umeå är en snikstation som inte kan ladda lika fort och man måste inte ladda till 100% alltid. Blir dock intressant hur lång tid laddningen i Mariestad kommer ta eftersom det måste laddas rätt fullt där

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 09:21
av Verdi
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/

Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)

Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org

Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!

Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Umeå är en snikstation som inte kan ladda lika fort och man måste inte ladda till 100% alltid. Blir dock intressant hur lång tid laddningen i Mariestad kommer ta eftersom det måste laddas rätt fullt där
Älskar att du använder "ladda" för att fylla på gas. :lol:

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 09:25
av Pontus
Är hastigheten avstängd eller gör jag något fel?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 09:41
av frippe
Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 09:43
av Svenssons
Verdi skrev:

Älskar att du använder "ladda" för att fylla på gas. :lol:
Skrev det av bara farten, funderade på att ändra efter att jag skrivit det men orkade inte det. Bränslisterna får vänja sig vid att man numera laddar bilen helt enkelt! :)

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 09:44
av Verdi
frippe skrev:
Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt. :)

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 09:54
av frippe
Verdi skrev:
frippe skrev:
Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt. :)
Visserligen, men då blir testet ett ganska mycket här och nu test som är giltigt just nu. Så fort det finns en vätgasmack utmed E4 i Östergötland, ändras förutsättningarna radikalt.

Någon som tror att vätgas är bättre, lär använda det som invändning om testet visar att elbilen kommer fram snabbare.

Kanske hade varit bättre att valt en startpunkt som inneburit samma vägval för båda. Men, att starta i Stockholm, är kanske ett måste helt enkelt.

Oavsett, ska det bli intressant att se resultatet.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 10:04
av Svenssons
frippe skrev:
Verdi skrev:
frippe skrev:
Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt. :)
Visserligen, men då blir testet ett ganska mycket här och nu test som är giltigt just nu. Så fort det finns en vätgasmack utmed E4 i Östergötland, ändras förutsättningarna radikalt.

Någon som tror att vätgas är bättre, lär använda det som invändning om testet visar att elbilen kommer fram snabbare.

Kanske hade varit bättre att valt en startpunkt som inneburit samma vägval för båda. Men, att starta i Stockholm, är kanske ett måste helt enkelt.

Oavsett, ska det bli intressant att se resultatet.
Försvinner den i Mariestad ändras också förutsättningarna radikalt. Det är ju inte så att det regelbundet öppnas nya stationer, snarare tvärtom där t.ex. Göteborg stängts, en i Norge exploderat och alla övriga i Norge låg nere några månader efter det. Öppnas en ny så är det bara att göra om testet. Fler supersnabbladare har garanterat öppnats också då.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 10:05
av Legato
Tycker det är rimligt att man testar utifrån dagens förutsättningar. Att det ser annorlunda ut om några år gäller ju även elbilen (kanske särskilt just Model X (och S) där snabbare laddning bör ligga runt hörnet).