Stockholm - Frankfurt
Postat: 07 sep 2019 19:21
Söndag klockan 8:30
Ahhhhhhhhhhh....Zalman3 skrev:Vätgas mot elbil.
Kan det ens bli en tävling? Finns det vätgasmackar så att man kan ta sig den sträckan öht?Zalman3 skrev:Vätgas mot elbil.
Startar man i Stockholm blir det lite svårt att ta sig ut ur landet för vätgasbilen, sydligaste stationen i Sverige är Mariestad. Startar man i Malmö kanske vätgasbilen kan ta sig ut ur landet men senaste tankningen lär ha varit i Danmark då eller så har bilen fått köras på släp...fth skrev:Kan det ens bli en tävling? Finns det vätgasmackar så att man kan ta sig den sträckan öht?Zalman3 skrev:Vätgas mot elbil.
/fth
See inte vilka bilar som skulle hota vid rödljusen och ju fler elbilar som säljs, ju fler snabbladdare kommer byggas vilket kommer leda till större valmöjligheter. Ser inte andra elbilar som något hot eller konkurrensVerdi skrev:Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
Det är en vätgasbil, Hyundai Nexo.mans71 skrev:Vilken bil till vänster? Typ bikaks-grill?
Jodå, bara de står för sina egna kostnader så får de köra så mycket vätgasbil de vill. Men självklart vill de att jag ska vara med och slanta så att de kan få sina bilar och sina gasstationer.Verdi skrev:Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
Vätgasstationer verkar dock vara farliga för elbilar. Det var ju en Model X som råkade illa ut när stationen i Norge exploderade för några månader sedan.LarsL skrev:Jodå, bara de står för sina egna kostnader så får de köra så mycket vätgasbil de vill. Men självklart vill de att jag ska vara med och slanta så att de kan få sina bilar och sina gasstationer.Verdi skrev:Är det bara jag som hoppas på att vätgasbilen blir populär? Mindre trängsel på laddstationerna och så får man även i fortsättningen vara ohotad vid rödljusen.
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Umeå är en snikstation som inte kan ladda lika fort och man måste inte ladda till 100% alltid. Blir dock intressant hur lång tid laddningen i Mariestad kommer ta eftersom det måste laddas rätt fullt därZalman3 skrev:Lovar att Teslan är före till Frankfurt!TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Älskar att du använder "ladda" för att fylla på gas.Svenssons skrev:Umeå är en snikstation som inte kan ladda lika fort och man måste inte ladda till 100% alltid. Blir dock intressant hur lång tid laddningen i Mariestad kommer ta eftersom det måste laddas rätt fullt därZalman3 skrev:Lovar att Teslan är före till Frankfurt!TiborBlomhall skrev:http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/
Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)
Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org
Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Skrev det av bara farten, funderade på att ändra efter att jag skrivit det men orkade inte det. Bränslisterna får vänja sig vid att man numera laddar bilen helt enkelt!Verdi skrev:
Älskar att du använder "ladda" för att fylla på gas.
Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt.frippe skrev:Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Visserligen, men då blir testet ett ganska mycket här och nu test som är giltigt just nu. Så fort det finns en vätgasmack utmed E4 i Östergötland, ändras förutsättningarna radikalt.Verdi skrev:Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt.frippe skrev:Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Försvinner den i Mariestad ändras också förutsättningarna radikalt. Det är ju inte så att det regelbundet öppnas nya stationer, snarare tvärtom där t.ex. Göteborg stängts, en i Norge exploderat och alla övriga i Norge låg nere några månader efter det. Öppnas en ny så är det bara att göra om testet. Fler supersnabbladare har garanterat öppnats också då.frippe skrev:Visserligen, men då blir testet ett ganska mycket här och nu test som är giltigt just nu. Så fort det finns en vätgasmack utmed E4 i Östergötland, ändras förutsättningarna radikalt.Verdi skrev:Det är så förutsättningarna ser ut. Ska de hålla på att vänta in varandra så kommer de ju fram samtidigt.frippe skrev:Blir inte tävlingen lite ojämn, med tanke på att en bil måste köra via Mariestad, vilket måste innebära 1,5h omväg. Eller väntar elbilen in den andre i Jönköping?
Någon som tror att vätgas är bättre, lär använda det som invändning om testet visar att elbilen kommer fram snabbare.
Kanske hade varit bättre att valt en startpunkt som inneburit samma vägval för båda. Men, att starta i Stockholm, är kanske ett måste helt enkelt.
Oavsett, ska det bli intressant att se resultatet.