Kabeldragning genom garageport/vägg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare

Kabeldragning genom garageport/vägg

Inlägg av Timpa »

Jag har min laddbox (med fast sladd) monterad på utsidan av garageväggen eftersom bilen oftast står utomhus. Vintertid kommer jag åtminstone ibland att ställa in bilen i garaget och söker därför en smart lösning på hur man tillfälligt kan dra laddkabeln genom eller under garagedörren (eller väggen) utan att riskera nöta upp den, skapa en köldbrygga eller skapa en praktisk ingång till garaget för klåfingriga individer. Jag är tacksam för förslag eller exempel på ev. redan existerande lösningar på detta.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Re: Kabeldragning genom garageport/vägg

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag skulle börja med att kolla om du har någon extra bred glipa redan nu innan du gör nån åverkan på någon vägg, list, tröskel etc. Och eventuellt utnyttja den lite större glipan till att dra kabeln just där då du kanske knappt behöver modifiera nått.
Lite skyddande tejp runt kabeln om den kan skavas.
Lite allmänt alltså, ingen specifik lösning, tyvärr, men det kan kanske duga.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Och jag skulle kolla om det inte finns ett eluttag inne i garaget och använda umc:n de gånger det behövs. Behöver du ladda mycket kan den kanske stå ute och fylla på, sen in och underhållsladda.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Jag har bilen mestadels utomhus och har satt min WC inne i garaget. Den är ju bättre skyddad där, sladden med kontakten går ut genom väggen till en upphängning ute. Jag har använt ett grått avloppsrör på 75 mm invändigt snett ut genom väggen. Tesla kontakten går precis genom röret och om jag har bilen inne så kan jag ta in sladden med kontakt.
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare

Inlägg av Timpa »

PoloPrinsen skrev:
Jag skulle börja med att kolla om du har någon extra bred glipa redan nu innan du gör nån åverkan på någon vägg, list, tröskel etc. Och eventuellt utnyttja den lite större glipan till att dra kabeln just där då du kanske knappt behöver modifiera nått.
Lite skyddande tejp runt kabeln om den kan skavas.
Lite allmänt alltså, ingen specifik lösning, tyvärr, men det kan kanske duga.
Mvh PP.
Jo, det är nog den enklaste lösningen då jag har en 20 mm släplist som tätar underkant på slagportarna mot golv. Elektrikern såg dock inte så imponerad ut och varnade för slitage på kabeln. Funderar på att helt enkelt göra ett 40 mm urtag i underkant, vilket skulle låta kabeln gå fri under dörren. Frågan är hur man tätar urtaget på bästa sätt. Vill ju inte ha in vare sig möss eller kyla...
Senast redigerad av Timpa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare

Inlägg av Timpa »

loftux skrev:
Och jag skulle kolla om det inte finns ett eluttag inne i garaget och använda umc:n de gånger det behövs. Behöver du ladda mycket kan den kanske stå ute och fylla på, sen in och underhållsladda.
Funkar också, även om jag inte vågar dra på så mkt på schuko. Det finns visserligen 2 st trefasuttag också, vilka skulle kännas lugnare att köra på (exv med adapter från trefas - enfas schuko - eller så kostar man på sig en trefas UMC (vilket i nuläget inte ligger i tuben...))
Senast redigerad av Timpa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare

Inlägg av Timpa »

Teslared skrev:
Jag har använt ett grått avloppsrör på 75 mm invändigt snett ut genom väggen. Tesla kontakten går precis genom röret och om jag har bilen inne så kan jag ta in sladden med kontakt.
Intressant lösning! Har du ngn snygg lösning på tätning när du inte använder, respektive använder, rörgenomföringen? Visserligen skulle det funka med att pula in lite glas- eller mineralull, men det ser ju inte särskilt elegant ut.... ;)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Timpa skrev:
loftux skrev:
Funkar också, även om jag inte vågar dra på så mkt på schuko. Det finns visserligen 2 st trefasuttag också, vilka skulle kännas lugnare att köra på (exv med adapter från trefas - enfas schuko - eller så kostar man på sig en trefas UMC (vilket i nuläget inte ligger i tuben...))
Känns ju givet att nyttja de befintliga 3-fasuttagen inne i garaget.
Finns ju kablar som är 3-fas i ena ändan och type-2 i andra.
Eller en sån här adapter från trefas till en CEE 16 som du sen kör din vanliga UMC på.
https://images.app.goo.gl/DePM6RYaKkQeNJ3b8
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Om laddboxen hade varit ansluten till ett 3-fas-uttag istället för fast monterad så hade du kunnat flytta in den när du har bilen i garaget ;) *host host* :mrgreen:
(Vilket fungerar alldeles lysande kan jag intyga)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Om laddboxen hade varit ansluten till ett 3-fas-uttag istället för fast monterad så hade du kunnat flytta in den när du har bilen i garaget ;) *host host* :mrgreen:
Typ en sådan här box?
https://laddstoppet.se/laddkablar-typ2/ ... 16-a-11-kw
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Typ en sådan här box?
Tesla WallConnectorn funkar också...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om du har jordfelbrytare TypB på bägge uttagen.

Hur som helst borde det vara en säkrare lösning än att dra kabeln genom en dörrspringa.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Timpa skrev:
Teslared skrev:
Jag har använt ett grått avloppsrör på 75 mm invändigt snett ut genom väggen. Tesla kontakten går precis genom röret och om jag har bilen inne så kan jag ta in sladden med kontakt.
Intressant lösning! Har du ngn snygg lösning på tätning när du inte använder, respektive använder, rörgenomföringen? Visserligen skulle det funka med att pula in lite glas- eller mineralull, men det ser ju inte särskilt elegant ut.... ;)
Har använt en "frigolitpropp" som tätning, rund. En med spår för kabeln och en utan.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tycker Bjelkemetoden skall införas som svensk standard 8-)

Finns säkert några nackdelar men jag kan inte komma på dem just nu. Lät elektriker rigga så jag har ett trefasuttag på utsidan, och ett på insidan, båda genom jfb typ b. 2,5kvmm gummikabel, 5m lång med CEE-handske i WCn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Typ en sådan här box?
Tror han syftar nog på den sk Bjelke-metoden.
Men en sån kabel från laddstoppet funkar den med...

Edit
Holy batman långsamma forumuppdateringar.
Jag postade texten ovan efter LarsL (kl 6 på morgonen) och den kommer upp flera timmar senare kl 15:24.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

En bit rör som elektrikerna använder för att dra kabel på kabeln just där garageporten ligger an. Såga längs röret så du får en glipa att pilla in kaneln i.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Nico skrev:
En bit rör som elektrikerna använder för att dra kabel på kabeln just där garageporten ligger an. Såga längs röret så du får en glipa att pilla in kaneln i.
Kanelstång? BildBild
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Gillade idén med ett 75mm rör i vinkel genom väggen! Ska sno den!
Skriv svar