Model 3 LR eller Performance
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Model 3 LR eller Performance
Jag kommer högst sannolikt att beställa en 3:a senare i höst. Ännu har jag inte bestämt mig om jag ska köpa privat eller ta den på mitt företag. Väljer jag att ta bilen på företaget vill jag utnyttja förmånsvärdet på LR AWD, så då går Performance-modellen bort. Om jag köper bilen privat så är inte prisskillnaden mellan de två modellerna särskilt stor och då lockar Performance mer.
Det finns dock några nackdelar med P-modellen som jag ser det. T ex hur mycket sämre är komforten? Jag skulle kunna tänka mig att byta bort 20"-hjulen mot mindre, men då är man väl hänvisad till eftermarknadsfälgar och vad finns det för alternativ där? Finns det rent av någon 18" fälg som fungerar?
Hur mycket skiljer försäkringspremien mellan LR AWD och P? Förstår att det är olika, men kan ju vara kul att höra från någon som jämfört.
Det finns dock några nackdelar med P-modellen som jag ser det. T ex hur mycket sämre är komforten? Jag skulle kunna tänka mig att byta bort 20"-hjulen mot mindre, men då är man väl hänvisad till eftermarknadsfälgar och vad finns det för alternativ där? Finns det rent av någon 18" fälg som fungerar?
Hur mycket skiljer försäkringspremien mellan LR AWD och P? Förstår att det är olika, men kan ju vara kul att höra från någon som jämfört.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Model 3 LR eller Performance
Komforten är riktigt bra. Det är ju en amerikansk bil, inte en stenhård tysk...
Finns massvis med 18” som passar. Kolla tex megahjul, dekk24, tss sportline, abswheels mfl.
Försäkringsbolagen har ingen koll på skillnaden. När jag köpte min hade alla treor samma premie, antagligen samma nu. Jag pyntar 500/mån för min P vilket är lägre än vad min Volvo kostade...
Privat är P ett kap helt enkelt. Gillar man inte stora fälgar så kan man sälja dom och då har P inte kostat mer än LR AWD. Lär vara betydligt mer eftertraktad på begmarknaden också.
Å andrasidan lär LR AWD vara eftertraktad om den inte är ”momssmittad”.
Finns massvis med 18” som passar. Kolla tex megahjul, dekk24, tss sportline, abswheels mfl.
Försäkringsbolagen har ingen koll på skillnaden. När jag köpte min hade alla treor samma premie, antagligen samma nu. Jag pyntar 500/mån för min P vilket är lägre än vad min Volvo kostade...
Privat är P ett kap helt enkelt. Gillar man inte stora fälgar så kan man sälja dom och då har P inte kostat mer än LR AWD. Lär vara betydligt mer eftertraktad på begmarknaden också.
Å andrasidan lär LR AWD vara eftertraktad om den inte är ”momssmittad”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Model 3 LR eller Performance
Håll utkik på lagerbilsidan. De har tidigare Sålt long range med performance prestanda.
Re: Model 3 LR eller Performance
En P är billigare som leasing än som privatägd trots relativt högt förmånsvärde.
Jag kollade på Youtube igår och ändrade mig. Förut var jag sugen på en Basic Performance. Men tydligen är prestandan från ca 70 km/h och uppåt identisk mellan P och LR AWD. Så det är trycket i låga hastigheter som skiljer. Dock är det ju en rejäl skillnad där. Men det är mest ett partytrick ärligt talat.
Jag kollade på Youtube igår och ändrade mig. Förut var jag sugen på en Basic Performance. Men tydligen är prestandan från ca 70 km/h och uppåt identisk mellan P och LR AWD. Så det är trycket i låga hastigheter som skiljer. Dock är det ju en rejäl skillnad där. Men det är mest ett partytrick ärligt talat.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 LR eller Performance
Jag har provkört LR AWD och tyckte att fjädringskomforten var OK. Nu har jag en BMW 335i med adaptiva stötdämpare och jämfört med den så är Teslans fjädring inte lika komfortabel (förutsatt att BMW:n är inställd i komfortläget). Dessutom var bullret högre i Teslan, så det är därför jag vill undvika däck med låg profil.
Måste kolla med försäkringsbolagen hur premiesättningen är. Vore ju trevligt om det inte skiljer något.
Acceleration från stillastående och upp till 70 km/h är inte viktigt för mig. Trist om det inte skiljer i prestanda i högre farter. Verkar som att jag måste provköra en P-modell så snart som möjligt, men som redan påpekats ovan tror jag P-modellen får bättre andrahandsvärde, vilket kan göra den ekonomiska biten mer fördelaktig.
När det gäller finansieringen så är situationen den att jag har ett heltidsjobb, men partiell tjänstledighet för att kunna bedriva verksamhet i mitt företag. Det fungerar bra nu och verksamheten i företaget har jag inga problem att upprätthålla om jag vill, men skulle jag inte vilja det så kan det bli problem att ha bilen i företaget. Men om det är en stor ekonomisk fördel så kan jag lättare motivera mig att vilja hålla igång verksamheten i företaget. Det talat för en LR AWD som företagsbil hellre än P-modellen.
Måste kolla med försäkringsbolagen hur premiesättningen är. Vore ju trevligt om det inte skiljer något.
Acceleration från stillastående och upp till 70 km/h är inte viktigt för mig. Trist om det inte skiljer i prestanda i högre farter. Verkar som att jag måste provköra en P-modell så snart som möjligt, men som redan påpekats ovan tror jag P-modellen får bättre andrahandsvärde, vilket kan göra den ekonomiska biten mer fördelaktig.
När det gäller finansieringen så är situationen den att jag har ett heltidsjobb, men partiell tjänstledighet för att kunna bedriva verksamhet i mitt företag. Det fungerar bra nu och verksamheten i företaget har jag inga problem att upprätthålla om jag vill, men skulle jag inte vilja det så kan det bli problem att ha bilen i företaget. Men om det är en stor ekonomisk fördel så kan jag lättare motivera mig att vilja hålla igång verksamheten i företaget. Det talat för en LR AWD som företagsbil hellre än P-modellen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 LR eller Performance
En annan fördel med LR AWD är att den har 1000 kg dragvikt idt för 500 kg med Basic Performance. (Och 0 kg med riktiga P.)
Re: Model 3 LR eller Performance
På sätt och vis är P-modellerna raka motsatsen till andra prestandabilar. En M4 skiner mer mot en 440i ju fortare det går.
Man ska dock inte underskatta rolighetsfaktorn i låghastighetsacceleration. Är ju oftast där man verkligen känner av det.
Man ska dock inte underskatta rolighetsfaktorn i låghastighetsacceleration. Är ju oftast där man verkligen känner av det.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model 3 LR eller Performance
Sen är den lägre och har andra bromsar. Eller är det bara lackade ok?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Model 3 LR eller Performance
Samma typ av bromsok bak, större fram.Tars skrev:Sen är den lägre och har andra bromsar. Eller är det bara lackade ok?
Re: Model 3 LR eller Performance
Jag har en LR RWD privat och funderar på att byta till en P när jag fått miljöbonusen.
Jag ser inget alternativ (ej heller fossilt) på marknaden till M3P som är i närheten när det handlar om prestanda/TCO.
Men jag kommer bara ha nytta av prestandaökningen när jag är själv i bilen. Familjen tycker det går för fort redan med LR RWD...
Nackdelen är att räckvidden minskar från 600 km i LR RWD till 520 km i P.
Men efter att ha kört snart 1000 mil har jag insett att räckvidden på P är tillräcklig.
Efter att ha provkört P tidigare ser jag inte 20 tummarna som ett problem. Det har ju även visat sig att man inte måste ha 20 tum vilket gör att man blir friare att välja däck.
Jag ser inget alternativ (ej heller fossilt) på marknaden till M3P som är i närheten när det handlar om prestanda/TCO.
Men jag kommer bara ha nytta av prestandaökningen när jag är själv i bilen. Familjen tycker det går för fort redan med LR RWD...
Nackdelen är att räckvidden minskar från 600 km i LR RWD till 520 km i P.
Men efter att ha kört snart 1000 mil har jag insett att räckvidden på P är tillräcklig.
Efter att ha provkört P tidigare ser jag inte 20 tummarna som ett problem. Det har ju även visat sig att man inte måste ha 20 tum vilket gör att man blir friare att välja däck.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Model 3 LR eller Performance
Gissar att efter läst sådana här
trådar att dem som äger LR försöker
minimera skillnaderna mellan LR och P.
Alla andra säger att P är bättre på
alla områden. Sedan får man välja hur
man gör:)
trådar att dem som äger LR försöker
minimera skillnaderna mellan LR och P.
Alla andra säger att P är bättre på
alla områden. Sedan får man välja hur
man gör:)
Re: Model 3 LR eller Performance
Köp en P och njut. Har en LR och P hemma. LR är rolig men känns inte så speciell...bullrar förvisso mindre och har en längre räckvidd som knappt märks.
Om du gillar att känna av bilen i kurvor, raksträckor etc då är P överlägsen IMO. Och du får även trackmode m.m.....
Om du gillar att känna av bilen i kurvor, raksträckor etc då är P överlägsen IMO. Och du får även trackmode m.m.....
Re: Model 3 LR eller Performance
Jag har ingen än. Valde mellan en Basic Performance och LR. Men oanvändbar dragkrok och okänt högre förmånsvärde kändes inte värt det då prestandan bara skiljde i låga hastigheter. Kommer inte ihåg vad klippet hette dock. Ska leta upp det senare om jag kommer ihåg det.mrmuscle skrev:Gissar att efter läst sådana här
trådar att dem som äger LR försöker
minimera skillnaderna mellan LR och P.
Alla andra säger att P är bättre på
alla områden. Sedan får man välja hur
man gör:)
En riktig P har ju fler modifikationer. Bromsar, sänkt, vinge, större fälgar, Track mode. Det känns mer prisvärt isf. Dock tycker jag inte att den blir tillräckligt "speciell" för att motivera kostnaden för mig. Inte som en AMG/M/RS förr i tiden iaf.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5579
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 LR eller Performance
Du kan ju alltid köpa ut bilen privat till marknadsvärde om du lägger ner företaget. Så tänker jag iaf. Det måste bli billigare än att från början köpa privat.Niklas Z skrev:Jag har provkört LR AWD och tyckte att fjädringskomforten var OK. Nu har jag en BMW 335i med adaptiva stötdämpare och jämfört med den så är Teslans fjädring inte lika komfortabel (förutsatt att BMW:n är inställd i komfortläget). Dessutom var bullret högre i Teslan, så det är därför jag vill undvika däck med låg profil.
Måste kolla med försäkringsbolagen hur premiesättningen är. Vore ju trevligt om det inte skiljer något.
Acceleration från stillastående och upp till 70 km/h är inte viktigt för mig. Trist om det inte skiljer i prestanda i högre farter. Verkar som att jag måste provköra en P-modell så snart som möjligt, men som redan påpekats ovan tror jag P-modellen får bättre andrahandsvärde, vilket kan göra den ekonomiska biten mer fördelaktig.
När det gäller finansieringen så är situationen den att jag har ett heltidsjobb, men partiell tjänstledighet för att kunna bedriva verksamhet i mitt företag. Det fungerar bra nu och verksamheten i företaget har jag inga problem att upprätthålla om jag vill, men skulle jag inte vilja det så kan det bli problem att ha bilen i företaget. Men om det är en stor ekonomisk fördel så kan jag lättare motivera mig att vilja hålla igång verksamheten i företaget. Det talat för en LR AWD som företagsbil hellre än P-modellen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 LR eller Performance
Jag tänker inte lägga ner företaget, men kanske kommer jag att dra ner på aktiviteten i det. Men troligen kommer jag att fortsätta som nu i tre år till och därefter köpa ut bilen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Model 3 LR eller Performance
Det är fortfarande förmånligare att ha bilen på/i företaget än privat men om det är ett par tusenlappar i månaden som det hänger på i sådana fall, så skulle jag nog istället rekommendera att avstå helt istället.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 LR eller Performance
Menar du avstå helt från att köpa en Model 3?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.