X Raven förbrukning
Moderator: Redaktion
X Raven förbrukning
Väldigt låg förbrukning på X Raven jämfört med konkurrenterna som också är mindre. Speciellt i-Pace som är betydligt lägre och kortare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: X Raven förbrukning
Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Får du fri laddning på någon annan bil?Gustafsson skrev:Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Det är väl fri supercharge på både X och S?[JM] skrev:Får du fri laddning på någon annan bil?Gustafsson skrev:Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Tesla Y LR -22 EAP
Fast du får inte nyttja SuC kommersiellt genom t ex taxiverksamhet längre.BrooklynS skrev:Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Kommer man inte längre än 40mil på Raven? Är det med 80/90/100% laddning?
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
- Gustafsson
- Teslaägare
Känslan betyder en hel del, men 10-15000/ år betyder en del också...BrooklynS skrev:Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Haft fri SuC hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev att det endast var aktuellt att byta till en X om det var gratis SuC på den.BigDaddyT skrev:Det är väl fri supercharge på både X och S?[JM] skrev:Får du fri laddning på någon annan bil?Gustafsson skrev:Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Jag utveecklar min fråga
Om X:en inte har fri SuC och samma eller bättre förbrukning som en Ipace eller annan motsv konkurrent.
Varför skulle man få välja konkurrenten som inte heller har fri SuC?
Du kör alltså 4000-6000mil/år?Gustafsson skrev:Känslan betyder en hel del, men 10-15000/ år betyder en del också...BrooklynS skrev:Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Haft fri SuC hittills.
Edit . Glömde att elen på SuC kostar mer än hemma.
Edit 2:blir väl 1500-2500mil per år laddat på SuC.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
- Gustafsson
- Teslaägare
4700 hittills på 14 månader
Det är ju en del.
Men om X:en inte har fri SuC och ingen annan bil heller har det så är det väl bara å ta bilen som drar minst.
Vilket väl är nya raven X eller?
Men om X:en inte har fri SuC och ingen annan bil heller har det så är det väl bara å ta bilen som drar minst.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jodå, valet står mellan en ny S och X när den tiden kommer. Hittills har X höga förbrukning legat i den negativa vågskålen, men knappast nu längre. Totalekonomin blir ju lite sämre med en dyrare bil och fri SuC är en del i den beräkningen. Så jag får väl överväga detta när det blir aktuellt. MS Raven bör ju ha blivit snålare i motsvarande grad. Min medelförbrukning ligger nu exakt på 200wh/km registrerat över hela året inkl vintern alltså.[JM] skrev:Det är ju en del.
Aha. Förstår hur du tänker.
ABRP har 220 i förbrukning på Raven X och 185 på Raven S.
4000mil per år och 0,35 kWh/mil i skillnad ger 1400kWh skillnad i förbrukning.
Skillnaden från tidigare generationer X mot S är väl ca 0,4kWh/mil.
Så kvoten är ju typ samma som innan.
Laddar du allt på SuC för 2,56kr/kWh så blir det ca 3600 eller 4100kr som ska tas hänsyn till.
Laddar du allt på SuC för 2,56kr/kWh så blir det ca 3600 eller 4100kr som ska tas hänsyn till.
- Gustafsson
- Teslaägare
Eller behålla min med fri SuC, vilket då ska jämföras med en hypotetisk X utan fri SuC som ett alternativ.[JM] skrev:Aha. Förstår hur du tänker.
När det är dags att byta kan dock situationen på marknaden vara en helt annan, så detta blir väldigt mycket "utifall...så..."
Har en Raven longrange 20” däck uttagen för 1v sedan...
Körde idag GÖTEBORG->Linköping (28mil) lämnade gtbg med 90% kom hem med 12% då låg hastigheten alltid kring 15km/h över lagligt.
40mil låter inte orimligt i det fall man kör helt lagligt. Mer tror jag knappat!
Körde idag GÖTEBORG->Linköping (28mil) lämnade gtbg med 90% kom hem med 12% då låg hastigheten alltid kring 15km/h över lagligt.
40mil låter inte orimligt i det fall man kör helt lagligt. Mer tror jag knappat!
Jag kommer ju 40 mil med min 100D med 90% laddning.
Om man matar in din resa i ABRP och väljer:Sirsvahn skrev:Har en Raven longrange 20” däck uttagen för 1v sedan...
220wh/km som Ref-förbrukning
Ref speed 120%
Start 90%
Så kommer man fram med 11%
Verkar stämma ganska bra med verkligheten.