Sida 1 av 1

X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 06:23
av Laban
Väldigt låg förbrukning på X Raven jämfört med konkurrenterna som också är mindre. Speciellt i-Pace som är betydligt lägre och kortare.


Screen Shot 2019-09-23 at 06.21.08.png

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 08:29
av Gustafsson
Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 08:53
av [JM]
Gustafsson skrev:
Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Får du fri laddning på någon annan bil?

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 09:00
av BigDaddyT
[JM] skrev:
Gustafsson skrev:
Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Får du fri laddning på någon annan bil?
Det är väl fri supercharge på både X och S?

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 10:34
av BrooklynS
Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 11:08
av oscfor
BrooklynS skrev:
Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Fast du får inte nyttja SuC kommersiellt genom t ex taxiverksamhet längre.

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:20
av PhR34k
Kommer man inte längre än 40mil på Raven? Är det med 80/90/100% laddning?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:22
av Gustafsson
BrooklynS skrev:
Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Känslan betyder en hel del, men 10-15000/ år betyder en del också...
Haft fri SuC hittills.

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:23
av [JM]
BigDaddyT skrev:
[JM] skrev:
Gustafsson skrev:
Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Får du fri laddning på någon annan bil?
Det är väl fri supercharge på både X och S?
Gustafsson skrev att det endast var aktuellt att byta till en X om det var gratis SuC på den.
Jag utveecklar min fråga
Om X:en inte har fri SuC och samma eller bättre förbrukning som en Ipace eller annan motsv konkurrent.
Varför skulle man få välja konkurrenten som inte heller har fri SuC?

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:24
av [JM]
Gustafsson skrev:
BrooklynS skrev:
Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Känslan betyder en hel del, men 10-15000/ år betyder en del också...
Haft fri SuC hittills.
Du kör alltså 4000-6000mil/år?
Edit . Glömde att elen på SuC kostar mer än hemma.
Edit 2:blir väl 1500-2500mil per år laddat på SuC.

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:28
av Gustafsson
4700 hittills på 14 månader

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:35
av [JM]
Det är ju en del.
Men om X:en inte har fri SuC och ingen annan bil heller har det så är det väl bara å ta bilen som drar minst.
Vilket väl är nya raven X eller?

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 12:47
av Gustafsson
[JM] skrev:
Det är ju en del.
Men om X:en inte har fri SuC och ingen annan bil heller har det så är det väl bara å ta bilen som drar minst.
Vilket väl är nya raven X eller?
Jodå, valet står mellan en ny S och X när den tiden kommer. Hittills har X höga förbrukning legat i den negativa vågskålen, men knappast nu längre. Totalekonomin blir ju lite sämre med en dyrare bil och fri SuC är en del i den beräkningen. Så jag får väl överväga detta när det blir aktuellt. MS Raven bör ju ha blivit snålare i motsvarande grad. Min medelförbrukning ligger nu exakt på 200wh/km registrerat över hela året inkl vintern alltså.

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 16:51
av [JM]
Aha. Förstår hur du tänker.
ABRP har 220 i förbrukning på Raven X och 185 på Raven S.
4000mil per år och 0,35 kWh/mil i skillnad ger 1400kWh skillnad i förbrukning.
Skillnaden från tidigare generationer X mot S är väl ca 0,4kWh/mil.
Så kvoten är ju typ samma som innan.

Laddar du allt på SuC för 2,56kr/kWh så blir det ca 3600 eller 4100kr som ska tas hänsyn till.

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 20:03
av Gustafsson
[JM] skrev:
Aha. Förstår hur du tänker.
ABRP har 220 i förbrukning på Raven X och 185 på Raven S.
4000mil per år och 0,35 kWh/mil i skillnad ger 1400kWh skillnad i förbrukning.
Skillnaden från tidigare generationer X mot S är väl ca 0,4kWh/mil.
Så kvoten är ju typ samma som innan.

Laddar du allt på SuC för 2,56kr/kWh så blir det ca 3600 eller 4100kr som ska tas hänsyn till.
Eller behålla min med fri SuC, vilket då ska jämföras med en hypotetisk X utan fri SuC som ett alternativ.
När det är dags att byta kan dock situationen på marknaden vara en helt annan, så detta blir väldigt mycket "utifall...så..."

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 20:09
av Sirsvahn
Har en Raven longrange 20” däck uttagen för 1v sedan...

Körde idag GÖTEBORG->Linköping (28mil) lämnade gtbg med 90% kom hem med 12% då låg hastigheten alltid kring 15km/h över lagligt.

40mil låter inte orimligt i det fall man kör helt lagligt. Mer tror jag knappat!

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 20:13
av Sirsvahn
Dock är förbrukningen riktigt låg i hastigheter kring 70-80 (ca 200-220)

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 20:20
av PhR34k
Jag kommer ju 40 mil med min 100D med 90% laddning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: X Raven förbrukning

Postat: 23 sep 2019 23:26
av [JM]
Sirsvahn skrev:
Har en Raven longrange 20” däck uttagen för 1v sedan...

Körde idag GÖTEBORG->Linköping (28mil) lämnade gtbg med 90% kom hem med 12% då låg hastigheten alltid kring 15km/h över lagligt.

40mil låter inte orimligt i det fall man kör helt lagligt. Mer tror jag knappat!
Om man matar in din resa i ABRP och väljer:
220wh/km som Ref-förbrukning
Ref speed 120%
Start 90%

Så kommer man fram med 11%

Verkar stämma ganska bra med verkligheten.