X Raven förbrukning
Postat: 23 sep 2019 06:23
Väldigt låg förbrukning på X Raven jämfört med konkurrenterna som också är mindre. Speciellt i-Pace som är betydligt lägre och kortare.
Får du fri laddning på någon annan bil?Gustafsson skrev:Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Det är väl fri supercharge på både X och S?[JM] skrev:Får du fri laddning på någon annan bil?Gustafsson skrev:Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Fast du får inte nyttja SuC kommersiellt genom t ex taxiverksamhet längre.BrooklynS skrev:Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Känslan betyder en hel del, men 10-15000/ år betyder en del också...BrooklynS skrev:Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Gustafsson skrev att det endast var aktuellt att byta till en X om det var gratis SuC på den.BigDaddyT skrev:Det är väl fri supercharge på både X och S?[JM] skrev:Får du fri laddning på någon annan bil?Gustafsson skrev:Välbehövligt på X onekligen. Kan vara det som leder till köp av X nästa gång (men bara om det blir fri SuC på den också).
Du kör alltså 4000-6000mil/år?Gustafsson skrev:Känslan betyder en hel del, men 10-15000/ år betyder en del också...BrooklynS skrev:Fri Supercharging är väl mest en principsak eller känsla om man så vill. Man skall köra snuskigt mycket långresor för att det skall ha någon större effekt på kalkylen. Eller jobba som taxichaufför...
Haft fri SuC hittills.
Jodå, valet står mellan en ny S och X när den tiden kommer. Hittills har X höga förbrukning legat i den negativa vågskålen, men knappast nu längre. Totalekonomin blir ju lite sämre med en dyrare bil och fri SuC är en del i den beräkningen. Så jag får väl överväga detta när det blir aktuellt. MS Raven bör ju ha blivit snålare i motsvarande grad. Min medelförbrukning ligger nu exakt på 200wh/km registrerat över hela året inkl vintern alltså.[JM] skrev:Det är ju en del.
Men om X:en inte har fri SuC och ingen annan bil heller har det så är det väl bara å ta bilen som drar minst.
Vilket väl är nya raven X eller?
Eller behålla min med fri SuC, vilket då ska jämföras med en hypotetisk X utan fri SuC som ett alternativ.[JM] skrev:Aha. Förstår hur du tänker.
ABRP har 220 i förbrukning på Raven X och 185 på Raven S.
4000mil per år och 0,35 kWh/mil i skillnad ger 1400kWh skillnad i förbrukning.
Skillnaden från tidigare generationer X mot S är väl ca 0,4kWh/mil.
Så kvoten är ju typ samma som innan.
Laddar du allt på SuC för 2,56kr/kWh så blir det ca 3600 eller 4100kr som ska tas hänsyn till.
Om man matar in din resa i ABRP och väljer:Sirsvahn skrev:Har en Raven longrange 20” däck uttagen för 1v sedan...
Körde idag GÖTEBORG->Linköping (28mil) lämnade gtbg med 90% kom hem med 12% då låg hastigheten alltid kring 15km/h över lagligt.
40mil låter inte orimligt i det fall man kör helt lagligt. Mer tror jag knappat!