Oväntade hjältar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 982
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Oväntade hjältar

Inlägg av Generalbogge »

Då har man fått sitt första riktiga laddningsdrama. Har haft problem med laddboxen hemma ett litet tag nu, den slutar att leverera ström av ännu okänd anledning. Så på lördagen när jag skulle skjutsa sonen till innebandymatch i Åstorp, hade jag förstås inte fått någon laddning under natten. Så bilen visade på 128 km räckvidd kvar. Vi hämtar upp några killar till och kör iväg. Passerar SuC Löddeköpinge på vägen, men tänkte att jag skippar den på vägen upp, eftersom jag tidigare laddat i Åstorp på Clevers laddstolpar som de har satt upp.

Kommer således fram med cirka 23 km räckvidd kvar. Släpper av killarna vid idrottshallen, och kör bort till laddstolparna. Just det ja, Clever har ju numera blivit Bee i Sverige. Pluggar in och försöker starta med mitt gamla Clever kort, men det fungerar inte. Laddar ner Bees app, men det går inte heller att starta via den. Ringer därför deras support. En kille svarar och verkar inte jätte-engagerad att hjälpa mig. Trots att laddstolparna syns fint i appen, så är det något "fel" i kommunikationen, så han kan inte komma åt dem, säger han. Lät som en lögn, men det var kanske sant. Jaha, vad gör man då? Upp med uppladdning.nu och Plugshare och liknande appar för att se om det fanns några alternativ. Inga fler alternativ i Åstorp, och närmsta laddstolpe finns i Bjuv en dryg mil bort. Denna är dock också Bee, så jag vågar inte köra dit, med risk för att råka ut för samma sak. Helsingborg ligger drygt 2 mil bort. Jag har nu 21 km räckvidd kvar. Det kan gå, men jag behöver vara tillbaka i Åstorp om max två timmar för att hämta och köra hem killarna. Kommer jag att hitta ett ledigt uttag i Helsingborg som ger tillräckligt med kräm? Jag beslutar mig för att köra och leta lite Åstorp på egen hand. Hittar ett Lidl, men ser inga röda trefas-uttag. Snurrar runt lite på ett industriområde, men allt verkar stängt då det ju är helg.

Kör vidare till en idrottsplats med hockeyhall, ser inga trefas-uttag där heller. Hittar till slut till ICA i Åstorp, och ser ett trefas-uttag vid deras ingång. Yes, det kan bli min räddning. Går in och får tag på en trevlig kvinna. Förklarar situationen och erbjuder mig att köpa el av dem. Hon säger att jag kan få ladda, utan att betala för det (tror inte hon visste hur hon skulle ta betalt för det annars). Ut och hittar en parkeringsplats så nära som möjligt. Får användning av min extrainköpta trefas förlängningssladd. Kopplar in, men inget händer. Får knata in igen, och ICA personalen visar stort engagemang. En kille följer med ut och försöker se om uttaget kan aktiveras på något sätt. Han hittar inget sätt, men ringer någon som kanske vet bättre. De kommer fram till att det uttaget nog inte är strömsatt (eller så vet de inte hur/var man aktiverar det), men de har ett på baksidan, vid godsmottagningen som ska fungera, och jag får testa det istället.

Så jag kör bort med bilen på baksidan, och de drar fram en trefas sladd till mig, som till min stora lycka fungerar. Jag kommer nu att få tillräckligt med ström för att kunna ta mig hem, eller åtminstonde till SuC Löddeköpinge på vägen tillbaka.

Summa summarum. Trots helt fungerande laddstolpar hos Bee, så kunde de inte hjälpa mig, eftersom jag inte hade förbeställt deras kort/rfid-tag. Och de verkade inte vilja/kunde inte hjälpa mig att starta det på distans heller. Det företag som mest borde ha förståelse för en elbilist i nöd, gick bet. Istället blev det ICA som fick axla hjälterollen i detta fallet.

Funderar nu på om jag ska skaffa ett Bee kort eller inte. Kan ju vara bra att ha till en annan gång, men samtidigt gjorde mitt samtal med dem att jag fick lite kalla handen. Om de inte kan kommunicera med sina laddstolpar, så blir det ju ett problem nästa gång som någon har problem att starta sin laddning, med eller utan deras kort.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av MangeT »

Antar att du handlade hos affären som tack?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av JonasPersson »

Underbart! Jag skulle nog inte kalla de för "oväntade" eftersom de flesta agerar på det här sättet. Man vill liksom hjälpa till :)
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Verdi

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Verdi »

Allt utanför Teslas SuC känns läskigt och osäkert. För mig den överlägset största anledningen till att köra Tesla.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Teslaspolen »

Kul med personer som hjälper till så!

Men mysko att ditt kort inte fungerade, jag har ett kort från Clever-eran och lyckades ladda utan problem på en Bee snabbladdare med kortet förra veckan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Kul med personer som hjälper till så!

Men mysko att ditt kort inte fungerade, jag har ett kort från Clever-eran och lyckades ladda utan problem på en Bee snabbladdare med kortet förra veckan.
Jag har ett Cleverkort som jag har haft sedan 2016 och det har aldrig varit några problem med det.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av JonasPersson »

Jag har inte heller problem med mitt gamla Clever-kort. Det som kan krångla är när / om man inte registrerat kortet hos Clever / Bee så att de kan ta betalt.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Gustafsson »

Mina cleverkort funkar också fortfarande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14611
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av taliz »

Antagligen var det väl kommunikationsfel med just dom stolparna då, som de sa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av mans71 »

Clever-kortet ska funka, det är samma som Bee-kortet bara annan logga enligt kundtjänst på Bee.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av mati »

Mitt Clever-kort fungerar också fortfarande. Använde det senast för en-två månader sedan. Att de aldrig lyckas skicka en faktura är en annan femma.
Skönt att veta att det finns hjälpsamma människor någonstans. Man blir glad av att höra sådana berättelser. Heja ICA i Åstorp. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Mitt Clever-kort fungerar också fortfarande. Använde det senast för en-två månader sedan. Att de aldrig lyckas skicka en faktura är en annan femma.
Skönt att veta att det finns hjälpsamma människor någonstans. Man blir glad av att höra sådana berättelser. Heja ICA i Åstorp. :)
Jaså fortfarande? ;) Så var det i början för mig, men sen började de komma och jag anmälde autogiro och det kommer en faktura varje kvartal, så jag tänker knappt på dem eftersom det är så lite pengar det är frågan om.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 982
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Generalbogge »

Det verkar som om att mitt Clever-kort borde fungerat. Märkligt att inte Bee supportkillen nämnde det. Kanske bara skulle provat några av de andra stolparna/uttagen också. Men det var nog något i kommunikationen som inte fungerade trots allt, även om appen sa att stolparna fungerade.

Får kanske möjlighet att testa detta någon annan gång. Sist det fungerade, var på samma stolpe (fast då något år tidigare under Clever eran).

Skickade blommor och choklad till personalen, som stort tack för hjälpen. Så det blev min hittills dyraste laddsession. :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Bjelke »

Clever har helt klart problem med sina laddboxar, jag har varit på flera av Scandics ställen och laddat och det är oroväckande ofta
det strular på ungefär samma sätt, allt ser OK ut i appen men på plats så funkar det inte.
Det vanligaste är "kommunikationsfel" när dom kollar centralt och det verkar alltid bero på stolpe "nummer ett" dvs den som styr dom andra,
ibland kan man få igång dom genom att koppla in sig på just den första stolpen och sedan koppla ur och vänta ett tag och sedan försöka igen, lite
klurigt att veta vilken som är nummer ett bara men numreringen på klistermärkena verkar stämma (lägst nummer är "nummer ett").
Man kan se på stolparna om dom strular, det ska ju rulla en test på displayerna med typ "välkommen att ladda, dra ditt kort..." typ, men
när dom strular så rullar det (oftast) ingen text...
Bästa tipset är alltså att BÖRJA med stolpe "nummer ett" oavsett hur det ser ut så KAN dom hoppa igång.
Och ja, det gamla kortet ska fungera även efter bytet till BEE :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Erxon »

Även jag fick ström idag på mitt Cleverkort på den som står vid CirkleK vid Eurostop i Örebro.
Dock behövde jag prova 2 ggr
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av fredli74 »

Generalbogge skrev:
Funderar nu på om jag ska skaffa ett Bee kort eller inte. Kan ju vara bra att ha till en annan gång, men samtidigt gjorde mitt samtal med dem att jag fick lite kalla handen. Om de inte kan kommunicera med sina laddstolpar, så blir det ju ett problem nästa gång som någon har problem att starta sin laddning, med eller utan deras kort.
Skaffa ett ICA kort istället
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5989
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Oväntade hjältar

Inlägg av Remuz »

Påminner om en av mina första körningar till Alingsås. X60D och sommar så Arboga (ladda till 100%) sedan Jung. Motvind och ösregn vid Örebro gör att räckvidden minskar fort. Räddningen blev city gross i skara som även dom bjöd på både ström och engagemang. Behövde knappt 30min för att kunna ta mig till Jung. Detta var 2017 vill jag minnas...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar