Sida 1 av 1

Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 14:35
av Knase
Hej!

Jag undrar hur mycket jag får dra med en Model 3 Long range (ej performance)? På hemsidan står det 910kg men jag har sett på forumet att vissa har fått 1000kg registrerat.
Jag har en släpvagn med totalvikt 1000kg som jag måste kunna dra med min nästa bil. Vad händer om jag drar släpvagnen om bilen har en max dragvikt på 910 kg? Räknas det som överlast eller som olovlig körning?
Jag har vanligt B-kort och ej BE.

Jag skulle kunna nöja mig med att lasta släpvagnen med totalt 910 kg men då är frågan är om jag iallafall åker på böter/indraget körkort då totalvikten ligger på 1000kg?

Tack på förhand!

Mvh Christian

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 14:47
av OliT
Du får dra det släpet med din Tesla på ett vanligt B-körkort, men du får inte lasta det mer än att det faktiskt väger 910 kilo. Den modellen att se på det gäller upp till 1195 kilo som är max registrerad totalvikt som är tillåtet för ett släp på Model 3 (i alla fall i registreringsbeviset för den jag hämtar på måndag). Efter det når man över 3500 i sammanlagd totalvikt, och då krävs annan behörighet för att få haka på släpet.


Edit: Menade totalvikt, inte tjänstevikt.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 14:59
av Knase
Hej!

Brukar dom inte gå på den totala vikten på både bil och släpvagn? Totalvikt för bilen och totalvikt för släpet.
Jag har för mig att det är med BE-behörighet som dom går på den faktiska tjänstevikten på bilen och lastvikten på släpet.
Men jag känner mig lite osäker.

Mvh Christian

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 15:04
av MEF
M3 som levereras med drag nu får dra 1000 kg. Ändrades från 910 kg till 1000 kg i Augusti.
Dock står det 910 kg i konfiguratorn på Teslas hemsida av någon anledning.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 15:22
av Knase
Toppen! Då är allt i sin ordning :)

Det skall bli spännande att se hur M3an med fyrhjulsdrift klarar sig i fjällen med en släpvagn lastad med två skotrar!

Mvh Christian

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 16:26
av OliT
Knase skrev:
Hej!

Brukar dom inte gå på den totala vikten på både bil och släpvagn? Totalvikt för bilen och totalvikt för släpet.
Jag har för mig att det är med BE-behörighet som dom går på den faktiska tjänstevikten på bilen och lastvikten på släpet.
Men jag känner mig lite osäker.

Mvh Christian
Ja, precis, jag menade att max registrerad totalvikt för släpet får vara 1195 kilo, annars krävs annan behörighet. Däremot får du köra ditt släp med 1000 kilo totalvikt, lastat till max 910 kilo. Det är först efter 1195 kilo som den modellen med sammanlagda totalvikter inte går att använda med Model 3 och vanligt B-kort.

Så här ser "min" bil ut på Car.info.
tesla_reg.jpg

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 19:09
av LarsL
Och med SR+ så får kärran ha en totalvikt på 1440 kg eftersom bilen är lättare.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 24 sep 2019 20:00
av RagWal
För att undvika missförstånd. Begreppet "totalvikt" är en definition enl transportstyrelsen och står i resp fordons registreringsbevis. Summerar man bilens totalvikt och släpets totalvikt så får summan inte överstifa 3500kg för B-kort oavsett lastvikter. "Bruttovikt" är fordonets aktuella vikt inkl last.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 28 sep 2019 06:31
av Matthiaz
LarsL skrev:
Och med SR+ så får kärran ha en totalvikt på 1440 kg eftersom bilen är lättare.
Det här stämmer inte. Bilen är bara typgodkända för ett släp på max 1000kg. Så man får ju aldrig dra något som totalt väger mer än 1000kg bakom bilen.
Siffran 1440kg är ju bara mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och 3500kg som är max totalvikt (bil+släp)för B-kort.
Men i det här fallet är bilens max släpvagnsvikt lägre än 1440kg och då är det bilens max släpvagnsvikt som gäller. I M3:s fall 1000kg.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 28 sep 2019 08:47
av Walker
Matthiaz skrev:
LarsL skrev:
Och med SR+ så får kärran ha en totalvikt på 1440 kg eftersom bilen är lättare.
Det här stämmer inte. Bilen är bara typgodkända för ett släp på max 1000kg. Så man får ju aldrig dra något som totalt väger mer än 1000kg bakom bilen.
Siffran 1440kg är ju bara mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och 3500kg som är max totalvikt (bil+släp)för B-kort.
Men i det här fallet är bilens max släpvagnsvikt lägre än 1440kg och då är det bilens max släpvagnsvikt som gäller. I M3:s fall 1000kg.
Jo. Om du har ett släp som väger 700 kg och får lasta 740 kg (totalvikt 1440 kg)
Så får du köra den med 300 kg last om du har B-kort. Om kärran får lasta 750 kg (totalvikt 1450 kg) så får du fortfarande inte lasta mer än 300 kg - men då måste du ha BE-kort.
Urkokat men enligt regelverket.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 28 sep 2019 08:50
av LarsL
Totalvikten får vara högre men bruttovikten måste vara under 910 kg. Tror detta var nya regler som kom i och med ändringen då B+ skapades.
Kolla gärna på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 28 sep 2019 08:52
av Ulfie2
Det enklaste om man känner sig osäker på reglerna är att slå in regnummer för en LR och ditt eget släp på transportstyrelsens släpvagnskalkylator så slipper man gissningar.


https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 28 sep 2019 08:56
av Walker
Ulfie2 skrev:
Det enklaste om man känner sig osäker på reglerna är att slå in regnummer för en LR och ditt eget släp på transportstyrelsens släpvagnskalkylator så slipper man gissningar.


https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Just den kalkylatorn finns för att reglerna är så korkade och i princip omöjliga att fatta. Jag tog BE i våras och är fortfarande inte helt 100 på vad som gäller. Men i mitt fall spelar det mindre roll. Bara jag håller mig under BILENS tillåtna dragvikt med det jag hänger på bak så klarar jag mig, har ju BE

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 28 sep 2019 09:34
av EnTraktor
Det gäller att hålla isär 2 helt olika begrepp (siffror). Det ena är vad bilen är godkänd för (av Tesla) och det andra är vad behörigheten (körkortet) tillåter.
För att körkortet tillåter att man drar en viss vikt, betyder inte automatiskt att bilen är godkänd för det.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 29 sep 2019 05:00
av Matthiaz
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
LarsL skrev:
Och med SR+ så får kärran ha en totalvikt på 1440 kg eftersom bilen är lättare.
Det här stämmer inte. Bilen är bara typgodkända för ett släp på max 1000kg. Så man får ju aldrig dra något som totalt väger mer än 1000kg bakom bilen.
Siffran 1440kg är ju bara mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och 3500kg som är max totalvikt (bil+släp)för B-kort.
Men i det här fallet är bilens max släpvagnsvikt lägre än 1440kg och då är det bilens max släpvagnsvikt som gäller. I M3:s fall 1000kg.
Jo. Om du har ett släp som väger 700 kg och får lasta 740 kg (totalvikt 1440 kg)
Så får du köra den med 300 kg last om du har B-kort. Om kärran får lasta 750 kg (totalvikt 1450 kg) så får du fortfarande inte lasta mer än 300 kg - men då måste du ha BE-kort.
Urkokat men enligt regelverket.
Om man bara har B kort får man väl inte lov att räkna på lastvikter? Har du bara B kort så är det ett släp som har max totalvikt på 1000kg på pappret som är det tyngsta man får dra. Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. Har man BE kort då får man räkna på vikterna och kan köra ett större släp så länge man håller sig under 1000kg i verklig vikt på släp+last. Det var det som gällde när jag tog BE kort för 3 år sedan. Tror inte det har ändrat sig sen dess.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 29 sep 2019 07:10
av RagWal
Matthiaz skrev:
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
LarsL skrev:
Och med SR+ så får kärran ha en totalvikt på 1440 kg eftersom bilen är lättare.
Det här stämmer inte. Bilen är bara typgodkända för ett släp på max 1000kg. Så man får ju aldrig dra något som totalt väger mer än 1000kg bakom bilen.
Siffran 1440kg är ju bara mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och 3500kg som är max totalvikt (bil+släp)för B-kort.
Men i det här fallet är bilens max släpvagnsvikt lägre än 1440kg och då är det bilens max släpvagnsvikt som gäller. I M3:s fall 1000kg.
Jo. Om du har ett släp som väger 700 kg och får lasta 740 kg (totalvikt 1440 kg)
Så får du köra den med 300 kg last om du har B-kort. Om kärran får lasta 750 kg (totalvikt 1450 kg) så får du fortfarande inte lasta mer än 300 kg - men då måste du ha BE-kort.
Urkokat men enligt regelverket.
Om man bara har B kort får man väl inte lov att räkna på lastvikter? Har du bara B kort så är det ett släp som har max totalvikt på 1000kg på pappret som är det tyngsta man får dra. Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. Har man BE kort då får man räkna på vikterna och kan köra ett större släp så länge man håller sig under 1000kg i verklig vikt på släp+last. Det var det som gällde när jag tog BE kort för 3 år sedan. Tror inte det har ändrat sig sen dess.
Du får kolla igen. Totalvikt släp + bil < 3500. Och Bruttovikt släp<max släovikt för bilen.
Kolla tex denna: https://www.transportstyrelsen.se/FileD ... adId=14580

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 29 sep 2019 07:26
av LarsL
Matthiaz skrev:
Om man bara har B kort får man väl inte lov att räkna på lastvikter? Har du bara B kort så är det ett släp som har max totalvikt på 1000kg på pappret som är det tyngsta man får dra. Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. Har man BE kort då får man räkna på vikterna och kan köra ett större släp så länge man håller sig under 1000kg i verklig vikt på släp+last. Det var det som gällde när jag tog BE kort för 3 år sedan. Tror inte det har ändrat sig sen dess.
Jo, så länge du håller dig under körkortsvikten för totalen.
Körkortsbegränsningen gäller totalvikten. Den tekniska begränsningen gäller bruttovikt.

KOLLA PÅ
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Lägger in ännu en skärmdump med mina fordon.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 29 sep 2019 08:41
av Walker
Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 29 sep 2019 09:02
av BrooklynS
Walker skrev:
Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...
Reglerna i sig ändras inte, däremot har två nya körkortsklasser tillkommit: B96 och BE EFTER 2013. BE som togs innan 2013 kör helt enligt gamla bruttoviktsreglerna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 30 sep 2019 13:00
av RagWal
Walker skrev:
Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...
Du skrev " Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. ". Det stämmer väl inte så länge totalvikt släp + totalvikt bil understiger 3500kg.

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 30 sep 2019 17:51
av Walker
RagWal skrev:
Walker skrev:
Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...
Du skrev " Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. ". Det stämmer väl inte så länge totalvikt släp + totalvikt bil understiger 3500kg.
Nix. Det var inte jag som skrev. Titta igen. ;)

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Postat: 01 okt 2019 13:43
av RagWal
Walker skrev:
RagWal skrev:
Walker skrev:
Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...
Du skrev " Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. ". Det stämmer väl inte så länge totalvikt släp + totalvikt bil understiger 3500kg.
Nix. Det var inte jag som skrev. Titta igen. ;)
Ja där hoppade jag i galen tunna och hade otur när jag tänkte. Men så är det när hjärnan är lite slapp i barken. Svaret skulle vara till Matthiaz och om inte Walker. Jag ber om ursäkt och går och kokar kaffe istället.