Dragvikt M3 LR non-performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Knase

Dragvikt M3 LR non-performance

Inlägg av Knase »

Hej!

Jag undrar hur mycket jag får dra med en Model 3 Long range (ej performance)? På hemsidan står det 910kg men jag har sett på forumet att vissa har fått 1000kg registrerat.
Jag har en släpvagn med totalvikt 1000kg som jag måste kunna dra med min nästa bil. Vad händer om jag drar släpvagnen om bilen har en max dragvikt på 910 kg? Räknas det som överlast eller som olovlig körning?
Jag har vanligt B-kort och ej BE.

Jag skulle kunna nöja mig med att lasta släpvagnen med totalt 910 kg men då är frågan är om jag iallafall åker på böter/indraget körkort då totalvikten ligger på 1000kg?

Tack på förhand!

Mvh Christian
Användarvisningsbild
OliT
Teslaägare

Re: Dragvikt M3 LR non-performance

Inlägg av OliT »

Du får dra det släpet med din Tesla på ett vanligt B-körkort, men du får inte lasta det mer än att det faktiskt väger 910 kilo. Den modellen att se på det gäller upp till 1195 kilo som är max registrerad totalvikt som är tillåtet för ett släp på Model 3 (i alla fall i registreringsbeviset för den jag hämtar på måndag). Efter det når man över 3500 i sammanlagd totalvikt, och då krävs annan behörighet för att få haka på släpet.

Edit: Menade totalvikt, inte tjänstevikt.
Senast redigerad av OliT, redigerad totalt 1 gånger.
Knase

Inlägg av Knase »

Hej!

Brukar dom inte gå på den totala vikten på både bil och släpvagn? Totalvikt för bilen och totalvikt för släpet.
Jag har för mig att det är med BE-behörighet som dom går på den faktiska tjänstevikten på bilen och lastvikten på släpet.
Men jag känner mig lite osäker.

Mvh Christian
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

M3 som levereras med drag nu får dra 1000 kg. Ändrades från 910 kg till 1000 kg i Augusti.
Dock står det 910 kg i konfiguratorn på Teslas hemsida av någon anledning.
Knase

Inlägg av Knase »

Toppen! Då är allt i sin ordning :)

Det skall bli spännande att se hur M3an med fyrhjulsdrift klarar sig i fjällen med en släpvagn lastad med två skotrar!

Mvh Christian
Användarvisningsbild
OliT
Teslaägare

Inlägg av OliT »

Knase skrev:
Hej!

Brukar dom inte gå på den totala vikten på både bil och släpvagn? Totalvikt för bilen och totalvikt för släpet.
Jag har för mig att det är med BE-behörighet som dom går på den faktiska tjänstevikten på bilen och lastvikten på släpet.
Men jag känner mig lite osäker.

Mvh Christian
Ja, precis, jag menade att max registrerad totalvikt för släpet får vara 1195 kilo, annars krävs annan behörighet. Däremot får du köra ditt släp med 1000 kilo totalvikt, lastat till max 910 kilo. Det är först efter 1195 kilo som den modellen med sammanlagda totalvikter inte går att använda med Model 3 och vanligt B-kort.

Så här ser "min" bil ut på Car.info.
tesla_reg.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och med SR+ så får kärran ha en totalvikt på 1440 kg eftersom bilen är lättare.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

För att undvika missförstånd. Begreppet "totalvikt" är en definition enl transportstyrelsen och står i resp fordons registreringsbevis. Summerar man bilens totalvikt och släpets totalvikt så får summan inte överstifa 3500kg för B-kort oavsett lastvikter. "Bruttovikt" är fordonets aktuella vikt inkl last.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

LarsL skrev:
Det här stämmer inte. Bilen är bara typgodkända för ett släp på max 1000kg. Så man får ju aldrig dra något som totalt väger mer än 1000kg bakom bilen.
Siffran 1440kg är ju bara mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och 3500kg som är max totalvikt (bil+släp)för B-kort.
Men i det här fallet är bilens max släpvagnsvikt lägre än 1440kg och då är det bilens max släpvagnsvikt som gäller. I M3:s fall 1000kg.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Matthiaz skrev:
LarsL skrev:
Det här stämmer inte. Bilen är bara typgodkända för ett släp på max 1000kg. Så man får ju aldrig dra något som totalt väger mer än 1000kg bakom bilen.
Siffran 1440kg är ju bara mellanskillnaden mellan bilens totalvikt och 3500kg som är max totalvikt (bil+släp)för B-kort.
Men i det här fallet är bilens max släpvagnsvikt lägre än 1440kg och då är det bilens max släpvagnsvikt som gäller. I M3:s fall 1000kg.
Jo. Om du har ett släp som väger 700 kg och får lasta 740 kg (totalvikt 1440 kg)
Så får du köra den med 300 kg last om du har B-kort. Om kärran får lasta 750 kg (totalvikt 1450 kg) så får du fortfarande inte lasta mer än 300 kg - men då måste du ha BE-kort.
Urkokat men enligt regelverket.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Totalvikten får vara högre men bruttovikten måste vara under 910 kg. Tror detta var nya regler som kom i och med ändringen då B+ skapades.
Kolla gärna på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
89F0D5DB-E358-4B43-BFF4-A0705845C16A.jpeg
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Inlägg av Ulfie2 »

Det enklaste om man känner sig osäker på reglerna är att slå in regnummer för en LR och ditt eget släp på transportstyrelsens släpvagnskalkylator så slipper man gissningar.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ulfie2 skrev:
Det enklaste om man känner sig osäker på reglerna är att slå in regnummer för en LR och ditt eget släp på transportstyrelsens släpvagnskalkylator så slipper man gissningar.

Just den kalkylatorn finns för att reglerna är så korkade och i princip omöjliga att fatta. Jag tog BE i våras och är fortfarande inte helt 100 på vad som gäller. Men i mitt fall spelar det mindre roll. Bara jag håller mig under BILENS tillåtna dragvikt med det jag hänger på bak så klarar jag mig, har ju BE
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Det gäller att hålla isär 2 helt olika begrepp (siffror). Det ena är vad bilen är godkänd för (av Tesla) och det andra är vad behörigheten (körkortet) tillåter.
För att körkortet tillåter att man drar en viss vikt, betyder inte automatiskt att bilen är godkänd för det.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

Walker skrev:
Matthiaz skrev:
LarsL skrev:
Jo. Om du har ett släp som väger 700 kg och får lasta 740 kg (totalvikt 1440 kg)
Så får du köra den med 300 kg last om du har B-kort. Om kärran får lasta 750 kg (totalvikt 1450 kg) så får du fortfarande inte lasta mer än 300 kg - men då måste du ha BE-kort.
Om man bara har B kort får man väl inte lov att räkna på lastvikter? Har du bara B kort så är det ett släp som har max totalvikt på 1000kg på pappret som är det tyngsta man får dra. Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. Har man BE kort då får man räkna på vikterna och kan köra ett större släp så länge man håller sig under 1000kg i verklig vikt på släp+last. Det var det som gällde när jag tog BE kort för 3 år sedan. Tror inte det har ändrat sig sen dess.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Matthiaz skrev:
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
LarsL skrev:
Om man bara har B kort får man väl inte lov att räkna på lastvikter? Har du bara B kort så är det ett släp som har max totalvikt på 1000kg på pappret som är det tyngsta man får dra. Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. Har man BE kort då får man räkna på vikterna och kan köra ett större släp så länge man håller sig under 1000kg i verklig vikt på släp+last. Det var det som gällde när jag tog BE kort för 3 år sedan. Tror inte det har ändrat sig sen dess.
Du får kolla igen. Totalvikt släp + bil < 3500. Och Bruttovikt släp<max släovikt för bilen.
Kolla tex denna: https://www.transportstyrelsen.se/FileD ... adId=14580
Senast redigerad av RagWal, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Matthiaz skrev:
Jo, så länge du håller dig under körkortsvikten för totalen.
Körkortsbegränsningen gäller totalvikten. Den tekniska begränsningen gäller bruttovikt.

KOLLA PÅ

Lägger in ännu en skärmdump med mina fordon.
3E11F005-758B-44E2-A86A-14DD08D94232.jpeg
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Walker skrev:
Exakt. Jag är tämligen säker på det jag skrev. Tog som sagt BE i våras och gjorde skrivningen med bara 2 fel. Så det är vad som gäller idag. Men reglerna ändras ganska ofta på senare år och är inte helt logiska...
Reglerna i sig ändras inte, däremot har två nya körkortsklasser tillkommit: B96 och BE EFTER 2013. BE som togs innan 2013 kör helt enligt gamla bruttoviktsreglerna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Walker skrev:
Du skrev " Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. ". Det stämmer väl inte så länge totalvikt släp + totalvikt bil understiger 3500kg.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

RagWal skrev:
Walker skrev:
Du skrev " Har du ett släp som är reggae med totalvikt på 1100kg så åker du dit på överlast även om släpet är tomt. ". Det stämmer väl inte så länge totalvikt släp + totalvikt bil understiger 3500kg.
Nix. Det var inte jag som skrev. Titta igen. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Walker skrev:
RagWal skrev:
Walker skrev:
Nix. Det var inte jag som skrev. Titta igen. ;)
Ja där hoppade jag i galen tunna och hade otur när jag tänkte. Men så är det när hjärnan är lite slapp i barken. Svaret skulle vara till Matthiaz och om inte Walker. Jag ber om ursäkt och går och kokar kaffe istället.
Skriv svar