Batteri kapacitet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Filip Rson
Teslaägare

Batteri kapacitet

Inlägg av Filip Rson »

Hej på er,
Det är säkert fler som har tagit upp frågan men jag har missat den.
Har nu haft min M3 i snart 6 månader och storm trivs.. den används mest av fru under veckorna då hon pendlar 7 mil. Sedan får jag "låna" den på helgen. Vi laddar nästan alltid den på natten till 80-90% vid två tillfällen har jag försökt ladda den till 100% då vi kört längre sträcka men har "bara" fått den till att ladda till 99% . Är det något att vara oroligt för?! Eller är det en kalibreringsgrej? Vi har kört drygt 1300 mil . Någon erfaren och duktig, som har ett bra svar. /Filip :geek:
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Re: Batteri kapacitet

Inlägg av chevnanne »

Hej. Jag har haft min m3 LR i snart en månad och kört ca 440 mil.
Jag trivs verkligen med min bil men saknar rattvärme, ventilerade säten och att det inte går att justera nackstöden.
På alla andra plan är bilen verkligen grym. :lol:
Jag har försökt ladda till 100% 2 gånger utan att lyckas. Första gången skulle jag ut på en testrunda
men det blev bara 98% innan laddningen var klar sa bilen. Jag körde 47 mil och hade 6% kvar i batteriet.
Från 98% till 6% på 47 mil tycker jag är riktigt bra. Körde efter skyltat och bilen sa att jag fick bara köra
95 km/h från Sollefteå till Krokomsporten (18 mil) där jag laddade på supercharger.
Den andra gången jag laddade fullt så slutade laddningen vid 98% igen men då startade jag förvärmning av bilen
och då laddade bilen till 99%. Är otroligt nöjd med bilen än så länge, grymt att känna suget vid fullt pådrag. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det man ska vara ”orolig” för är nog snarare att ladda till 100% titt som tätt. Man bör helst undvika det om inte absolut nödvändigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är nog inget konstigt att laddningen stannar på 98-99%. Procenten är ju trots allt bara en beräkning utifrån batterispänningen och inget ”riktigt” värde. Jag laddar min till 80% varje dag och ser att ibland stannar laddningen på 78% och ibland 79%. Slår man över till km så svajar det likadant.
Samma händer på Leaf där bilen slutar ladda men batteriet barahar 96-100% i laddnivå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jepp, jag laddade min till 90% för ett tag sen. Den stannade på 448km. Sen lite efter jag pluggat ur laddningen slog den över till 450km.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar