Sida 1 av 1

Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 07:19
av mans71
Laddade min X full idag. Gjorde det när bilen var ny och då visade den 379. Har laddat fullt ett par gånger tidigare. Nu har bilen gått 8300 och visar 375 - klart godkänt! Har version 3 av 90-batteriet.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:14
av Henrik Torphammar
Hur långt kan du köra irl nu mot då?

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:26
av fth
Jag håller med, jag har iofs inte hållt örnkoll på range vid 90%/100%, men jag kommer lika långt nu efter 8500 mil som när den var ny.

Jag åker samma sträcka till/från landet tämligen ofta, och på sommaren går det 60% dörr till dörr, det har inte ändrats nämnvärt sen jag skaffade bilen.

Denna sträcka är 193km, i huvudsak motorväg 110/120km/h, jag kör hyfsat lagligt, kanske 115-130km/h.

Under dessa förhållanden har jag alltså c:a 322km verklig räckvidd (100%-0%) på motorväg.

Jag laddar dock sällan över 90% och undviker att köra under 10% (långsam SuC 0-10%), vilket i praktiken innebär en räckvidd under långresa på 257km.

Det räcker bra för mig, det vore iofs trevligt med en 100kW Raven, men det skulle nog inte innebära någon större skillnad i res- eller laddtid för mig.

/fth

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:31
av fth
P.S. jag har kört dom plattaste partierna på sträckan i 110km/h under sommarförhållanden flera gånger för att kalibrera ABRP, och får genomgående en förbrukning på 210Wh/km. Med den kalibreringen stämmer ABRP:s beräknade förbrukning mycket väl med verkligheten. Detta är dock signifikant lägre än referensförbrukningen i ABRP på 250Wh/km, även medräknat den marginal på 10% som dom lägger på. Vad detta beror på vet jag inte, jag har iofs 20" slipstream och håller hyfsat högt tryck (3.2 bar) i däcken, men min bil verkar alltså ha ganska låg förbrukning. På kontinenten har jag ännu lägre förbrikning, väl under 200Wh/km i 110km/h.

/fth

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:32
av mans71
Henrik Torphammar skrev:
Hur långt kan du köra irl nu mot då?
Det är ju en teoretisk siffra som man inte utforskar mer än möjligen Björn då...

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:39
av mans71
fth skrev:
P.S. jag har kört dom plattaste partierna på sträckan i 110km/h under sommarförhållanden flera gånger för att kalibrera ABRP, och får genomgående en förbrukning på 210Wh/km. Med den kalibreringen stämmer ABRP:s beräknade förbrukning mycket väl med verkligheten. Detta är dock signifikant lägre än referensförbrukningen i ABRP på 250Wh/km, även medräknat den marginal på 10% som dom lägger på. Vad detta beror på vet jag inte, jag har iofs 20" slipstream och håller hyfsat högt tryck (3.2 bar) i däcken, men min bil verkar alltså ha ganska låg förbrukning. På kontinenten har jag ännu lägre förbrikning, väl under 200Wh/km i 110km/h.

/fth
Imponerande! Åker på 22” - supersnyggt och bra för känslan men inte så värst effektivt. Resonerar så att det spelar ingen större roll även på långresa om man ändå stannar på samma SuC. Hade man jämfört raven på 20” vs en gammal X med 22” hade säkert skillnaden i praktiken varit större.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:42
av fth
mans71 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Hur långt kan du köra irl nu mot då?
Det är ju en teoretisk siffra som man inte utforskar mer än möjligen Björn då...
Då kanske jag är lika "onormal" som Björn då, men jag håller hyfsad koll löpande på hur långt jag kommer och min förbrukning, min känsla är att ganska många här på TCS är likadana ;)

Men du kanske tolkar "köra irl" som att köra nonstop 100%-0?
I så fall håller jag med, det är förstås inte så många som vill/vågar ta ut gränserna där.
För mig innebär dock "köra irl" verklig räckvidd i motorvägsfart 90%-10%.

/fth

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 08:43
av mans71
fth skrev:
mans71 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Hur långt kan du köra irl nu mot då?
Det är ju en teoretisk siffra som man inte utforskar mer än möjligen Björn då...
Då kanske jag är lika "onormal" som Björn då, men jag håller hyfsad koll löpande på hur långt jag kommer och min förbrukning, min känsla är att ganska många här på TCS är likadana ;)

Men du kanske tolkar "köra irl" som att köra nonstop 100%-0?
I så fall håller jag med, det är förstås inte så många som vill/vågar ta ut gränserna där.
För mig innebär dock "köra irl" verklig räckvidd i motorvägsfart 90%-10%.

/fth
Ja exakt. 100-0 har jag aldrig utforskat, trodde det var detta som avsågs... :)

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 09:24
av oscfor
Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 09:39
av Verdi
Låter ju väldigt bra. Mitt 100-batteri har tappat nästan 4% på 4000 mil. Hade dock fel på kompressorn till kylningen så batteriet tog nog en del stryk i det extremt varma vädret och alla SuC-laddningar i Frankrike och Spanien i somras. Eventuellt. Andra hävdar att det är en fullt normal degradering. Stämmer mot det här diagrammet iaf.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 09:40
av Legato
oscfor skrev:
Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Exakt. Siffran är inte särskilt intressant när BMSen aldrig fått kalibreras. Det är bara att hålla tummarna för att samma resultat uppnås efter kalibrering.

Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll :D

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 26 sep 2019 10:29
av Henrik Torphammar
Ja, min poäng är ju att det är en siffra på en display som avläses. Ni har ju alla läst historier dels om de som får stopp innan noll och de som kör långt efter det står noll.

Siffran anser jag inte vara belägg för degradering. Den ändras ju löpande med de uppdateringar som kommer.

Äldre 85or blev ju av med var det 50km hör för leden. Det är ju inte degradering.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 00:16
av mans71
Legato skrev:
oscfor skrev:
Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Exakt. Siffran är inte särskilt intressant när BMSen aldrig fått kalibreras. Det är bara att hålla tummarna för att samma resultat uppnås efter kalibrering.

Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll :D
Så, hur ”kalibrerar” man då? Är det inte att ladda fullt (100%) gott och väl, dvs väldigt fullt?

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 01:47
av Legato
mans71 skrev:
Legato skrev:
oscfor skrev:
Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Exakt. Siffran är inte särskilt intressant när BMSen aldrig fått kalibreras. Det är bara att hålla tummarna för att samma resultat uppnås efter kalibrering.

Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll :D
Så, hur ”kalibrerar” man då? Är det inte att ladda fullt (100%) gott och väl, dvs väldigt fullt?
Ladda fullt, och faktiskt inte "bara" till 100% utan till tiden räknat ner till 0. Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...

Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 07:07
av Henrik Torphammar
Legato skrev:
Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll :D
Om en cell är lite för hög eller lite för låg så måste bilen anpassa sig efter dem. En stor obalans ger dig kortare räckvidd, inte för att batteriet degraderats utan för att en cell(bank) är låg. Samma sak åt andra hållet, om en cellbank är hög så kommer SUC dra ner laddeffekten på hela batteriet. Så om ditt batteri är på SOC 40% och en cellbank kanske 50% så kommer SUC bara ge dig effekt motsvarande vad du nu får vid 50% inte 40% även om nästan hela paketet är på 40%.

Nu lär det kanske inte diffa så mycket?! Men det kan ju spela roll även om du inte använder hela kapaciteten helt klart.
Legato skrev:
Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...
+1
Legato skrev:
Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.
Urladdningen är bara intressant i syfta att mäta batteriets kapacitet.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 08:33
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll :D
Om en cell är lite för hög eller lite för låg så måste bilen anpassa sig efter dem. En stor obalans ger dig kortare räckvidd, inte för att batteriet degraderats utan för att en cell(bank) är låg. Samma sak åt andra hållet, om en cellbank är hög så kommer SUC dra ner laddeffekten på hela batteriet. Så om ditt batteri är på SOC 40% och en cellbank kanske 50% så kommer SUC bara ge dig effekt motsvarande vad du nu får vid 50% inte 40% även om nästan hela paketet är på 40%.

Nu lär det kanske inte diffa så mycket?! Men det kan ju spela roll även om du inte använder hela kapaciteten helt klart.
Legato skrev:
Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...
+1
Legato skrev:
Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.
Urladdningen är bara intressant i syfta att mäta batteriets kapacitet.
Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.

Hmmm, jag har förstått det som att det måste kalibreras både på topp och botten?

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 10:24
av Henrik Torphammar
Legato skrev:
Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 12:00
av mans71
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.
Ska jag förstå det som att jag måste köra ner mot noll och sen ladda till 100% för att få det verkliga svaret?

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 12:13
av Bjelke
mans71 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.
Ska jag förstå det som att jag måste köra ner mot noll och sen ladda till 100% för att få det verkliga svaret?
Japp, eller tvärtom, och enligt Tesla så behöver detta inte ens ske vid exakt samma tillfälle, men jag tror hellre på dom som menar att det bör
göras i ett svep, dvs antingen först ladda till 100% och direkt köra ner till så nära 0% som möjligt, eller först köra ner till nära 0% och direkt ladda upp till 100%.

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 12:35
av lator
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll :D
Om en cell är lite för hög eller lite för låg så måste bilen anpassa sig efter dem. En stor obalans ger dig kortare räckvidd, inte för att batteriet degraderats utan för att en cell(bank) är låg. Samma sak åt andra hållet, om en cellbank är hög så kommer SUC dra ner laddeffekten på hela batteriet. Så om ditt batteri är på SOC 40% och en cellbank kanske 50% så kommer SUC bara ge dig effekt motsvarande vad du nu får vid 50% inte 40% även om nästan hela paketet är på 40%.

Nu lär det kanske inte diffa så mycket?! Men det kan ju spela roll även om du inte använder hela kapaciteten helt klart.
Legato skrev:
Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...
+1
Legato skrev:
Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.
Urladdningen är bara intressant i syfta att mäta batteriets kapacitet.
Måhända, om man inte är intresserad av att ha ett bottenbalanserat batteri... :roll:
I princip så är det omöjligt att ha ett batteri som är både botten- och topp-balanserat. Jag föredrar att ha ett bottenbalanserat då det är så tradigt att sitta och vänta på bärgaren... ;)

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet

Postat: 27 sep 2019 12:49
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Legato skrev:
Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.
Hmm, räckvidden blir ju densamma givet att han inte använder hela batteriet. Han "tror" (och BMS:en rapporterar) att han använder 100% ner till 10%, men i själva verket använder han 95% ner till 5%. Kör han aldrig under 10/5% så spelar det ju ingen roll då.

Däremot blir det mindre lyckat om man någon gång faktiskt vill använda hela kapaciteten...