Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Moderator: Redaktion
Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Laddade min X full idag. Gjorde det när bilen var ny och då visade den 379. Har laddat fullt ett par gånger tidigare. Nu har bilen gått 8300 och visar 375 - klart godkänt! Har version 3 av 90-batteriet.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Hur långt kan du köra irl nu mot då?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8158
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Jag håller med, jag har iofs inte hållt örnkoll på range vid 90%/100%, men jag kommer lika långt nu efter 8500 mil som när den var ny.
Jag åker samma sträcka till/från landet tämligen ofta, och på sommaren går det 60% dörr till dörr, det har inte ändrats nämnvärt sen jag skaffade bilen.
Denna sträcka är 193km, i huvudsak motorväg 110/120km/h, jag kör hyfsat lagligt, kanske 115-130km/h.
Under dessa förhållanden har jag alltså c:a 322km verklig räckvidd (100%-0%) på motorväg.
Jag laddar dock sällan över 90% och undviker att köra under 10% (långsam SuC 0-10%), vilket i praktiken innebär en räckvidd under långresa på 257km.
Det räcker bra för mig, det vore iofs trevligt med en 100kW Raven, men det skulle nog inte innebära någon större skillnad i res- eller laddtid för mig.
/fth
Jag åker samma sträcka till/från landet tämligen ofta, och på sommaren går det 60% dörr till dörr, det har inte ändrats nämnvärt sen jag skaffade bilen.
Denna sträcka är 193km, i huvudsak motorväg 110/120km/h, jag kör hyfsat lagligt, kanske 115-130km/h.
Under dessa förhållanden har jag alltså c:a 322km verklig räckvidd (100%-0%) på motorväg.
Jag laddar dock sällan över 90% och undviker att köra under 10% (långsam SuC 0-10%), vilket i praktiken innebär en räckvidd under långresa på 257km.
Det räcker bra för mig, det vore iofs trevligt med en 100kW Raven, men det skulle nog inte innebära någon större skillnad i res- eller laddtid för mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8158
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
P.S. jag har kört dom plattaste partierna på sträckan i 110km/h under sommarförhållanden flera gånger för att kalibrera ABRP, och får genomgående en förbrukning på 210Wh/km. Med den kalibreringen stämmer ABRP:s beräknade förbrukning mycket väl med verkligheten. Detta är dock signifikant lägre än referensförbrukningen i ABRP på 250Wh/km, även medräknat den marginal på 10% som dom lägger på. Vad detta beror på vet jag inte, jag har iofs 20" slipstream och håller hyfsat högt tryck (3.2 bar) i däcken, men min bil verkar alltså ha ganska låg förbrukning. På kontinenten har jag ännu lägre förbrikning, väl under 200Wh/km i 110km/h.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Det är ju en teoretisk siffra som man inte utforskar mer än möjligen Björn då...Henrik Torphammar skrev:Hur långt kan du köra irl nu mot då?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Imponerande! Åker på 22” - supersnyggt och bra för känslan men inte så värst effektivt. Resonerar så att det spelar ingen större roll även på långresa om man ändå stannar på samma SuC. Hade man jämfört raven på 20” vs en gammal X med 22” hade säkert skillnaden i praktiken varit större.fth skrev:P.S. jag har kört dom plattaste partierna på sträckan i 110km/h under sommarförhållanden flera gånger för att kalibrera ABRP, och får genomgående en förbrukning på 210Wh/km. Med den kalibreringen stämmer ABRP:s beräknade förbrukning mycket väl med verkligheten. Detta är dock signifikant lägre än referensförbrukningen i ABRP på 250Wh/km, även medräknat den marginal på 10% som dom lägger på. Vad detta beror på vet jag inte, jag har iofs 20" slipstream och håller hyfsat högt tryck (3.2 bar) i däcken, men min bil verkar alltså ha ganska låg förbrukning. På kontinenten har jag ännu lägre förbrikning, väl under 200Wh/km i 110km/h.
/fth
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8158
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Då kanske jag är lika "onormal" som Björn då, men jag håller hyfsad koll löpande på hur långt jag kommer och min förbrukning, min känsla är att ganska många här på TCS är likadanamans71 skrev:Det är ju en teoretisk siffra som man inte utforskar mer än möjligen Björn då...Henrik Torphammar skrev:Hur långt kan du köra irl nu mot då?

Men du kanske tolkar "köra irl" som att köra nonstop 100%-0?
I så fall håller jag med, det är förstås inte så många som vill/vågar ta ut gränserna där.
För mig innebär dock "köra irl" verklig räckvidd i motorvägsfart 90%-10%.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Ja exakt. 100-0 har jag aldrig utforskat, trodde det var detta som avsågs...fth skrev:Då kanske jag är lika "onormal" som Björn då, men jag håller hyfsad koll löpande på hur långt jag kommer och min förbrukning, min känsla är att ganska många här på TCS är likadanamans71 skrev:Det är ju en teoretisk siffra som man inte utforskar mer än möjligen Björn då...Henrik Torphammar skrev:Hur långt kan du köra irl nu mot då?![]()
Men du kanske tolkar "köra irl" som att köra nonstop 100%-0?
I så fall håller jag med, det är förstås inte så många som vill/vågar ta ut gränserna där.
För mig innebär dock "köra irl" verklig räckvidd i motorvägsfart 90%-10%.
/fth

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Låter ju väldigt bra. Mitt 100-batteri har tappat nästan 4% på 4000 mil. Hade dock fel på kompressorn till kylningen så batteriet tog nog en del stryk i det extremt varma vädret och alla SuC-laddningar i Frankrike och Spanien i somras. Eventuellt. Andra hävdar att det är en fullt normal degradering. Stämmer mot det här diagrammet iaf.
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Exakt. Siffran är inte särskilt intressant när BMSen aldrig fått kalibreras. Det är bara att hålla tummarna för att samma resultat uppnås efter kalibrering.oscfor skrev:Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Ja, min poäng är ju att det är en siffra på en display som avläses. Ni har ju alla läst historier dels om de som får stopp innan noll och de som kör långt efter det står noll.
Siffran anser jag inte vara belägg för degradering. Den ändras ju löpande med de uppdateringar som kommer.
Äldre 85or blev ju av med var det 50km hör för leden. Det är ju inte degradering.
Siffran anser jag inte vara belägg för degradering. Den ändras ju löpande med de uppdateringar som kommer.
Äldre 85or blev ju av med var det 50km hör för leden. Det är ju inte degradering.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Så, hur ”kalibrerar” man då? Är det inte att ladda fullt (100%) gott och väl, dvs väldigt fullt?Legato skrev:Exakt. Siffran är inte särskilt intressant när BMSen aldrig fått kalibreras. Det är bara att hålla tummarna för att samma resultat uppnås efter kalibrering.oscfor skrev:Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Ladda fullt, och faktiskt inte "bara" till 100% utan till tiden räknat ner till 0. Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...mans71 skrev:Så, hur ”kalibrerar” man då? Är det inte att ladda fullt (100%) gott och väl, dvs väldigt fullt?Legato skrev:Exakt. Siffran är inte särskilt intressant när BMSen aldrig fått kalibreras. Det är bara att hålla tummarna för att samma resultat uppnås efter kalibrering.oscfor skrev:Kul att höra! Det enda som kan vara smolk i bägaren är väl att eftersom du nästan aldrig laddar fullt eller tomt så kan/bör kalibreringen i batteriet vara lite off.
Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll
Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Om en cell är lite för hög eller lite för låg så måste bilen anpassa sig efter dem. En stor obalans ger dig kortare räckvidd, inte för att batteriet degraderats utan för att en cell(bank) är låg. Samma sak åt andra hållet, om en cellbank är hög så kommer SUC dra ner laddeffekten på hela batteriet. Så om ditt batteri är på SOC 40% och en cellbank kanske 50% så kommer SUC bara ge dig effekt motsvarande vad du nu får vid 50% inte 40% även om nästan hela paketet är på 40%.Legato skrev:Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll
Nu lär det kanske inte diffa så mycket?! Men det kan ju spela roll även om du inte använder hela kapaciteten helt klart.
+1Legato skrev:Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...
Urladdningen är bara intressant i syfta att mäta batteriets kapacitet.Legato skrev:Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.Henrik Torphammar skrev:Om en cell är lite för hög eller lite för låg så måste bilen anpassa sig efter dem. En stor obalans ger dig kortare räckvidd, inte för att batteriet degraderats utan för att en cell(bank) är låg. Samma sak åt andra hållet, om en cellbank är hög så kommer SUC dra ner laddeffekten på hela batteriet. Så om ditt batteri är på SOC 40% och en cellbank kanske 50% så kommer SUC bara ge dig effekt motsvarande vad du nu får vid 50% inte 40% även om nästan hela paketet är på 40%.Legato skrev:Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll
Nu lär det kanske inte diffa så mycket?! Men det kan ju spela roll även om du inte använder hela kapaciteten helt klart.
+1Legato skrev:Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...
Urladdningen är bara intressant i syfta att mäta batteriets kapacitet.Legato skrev:Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.
Hmmm, jag har förstått det som att det måste kalibreras både på topp och botten?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.Legato skrev:Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Ska jag förstå det som att jag måste köra ner mot noll och sen ladda till 100% för att få det verkliga svaret?Henrik Torphammar skrev:Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.Legato skrev:Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Japp, eller tvärtom, och enligt Tesla så behöver detta inte ens ske vid exakt samma tillfälle, men jag tror hellre på dom som menar att det börmans71 skrev:Ska jag förstå det som att jag måste köra ner mot noll och sen ladda till 100% för att få det verkliga svaret?Henrik Torphammar skrev:Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.Legato skrev:Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
göras i ett svep, dvs antingen först ladda till 100% och direkt köra ner till så nära 0% som möjligt, eller först köra ner till nära 0% och direkt ladda upp till 100%.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Måhända, om man inte är intresserad av att ha ett bottenbalanserat batteri...Henrik Torphammar skrev:Om en cell är lite för hög eller lite för låg så måste bilen anpassa sig efter dem. En stor obalans ger dig kortare räckvidd, inte för att batteriet degraderats utan för att en cell(bank) är låg. Samma sak åt andra hållet, om en cellbank är hög så kommer SUC dra ner laddeffekten på hela batteriet. Så om ditt batteri är på SOC 40% och en cellbank kanske 50% så kommer SUC bara ge dig effekt motsvarande vad du nu får vid 50% inte 40% även om nästan hela paketet är på 40%.Legato skrev:Å andra sidan... Använder man aldrig hela batteriets kapacitet så spelar det kanske ingen roll
Nu lär det kanske inte diffa så mycket?! Men det kan ju spela roll även om du inte använder hela kapaciteten helt klart.
+1Legato skrev:Ett tydligt tecken på okalibrerad BMS är att det står 100%, men ändå tex 1 timme kvar att ladda...
Urladdningen är bara intressant i syfta att mäta batteriets kapacitet.Legato skrev:Sen ladda ur. För att slippa "gambla" så är enklast imo att köra så man har kanske 10 km kvar på mätaren, sen ställa sig hemma vid laddaren med dörrarna öppna och full värme på.

I princip så är det omöjligt att ha ett batteri som är både botten- och topp-balanserat. Jag föredrar att ha ett bottenbalanserat då det är så tradigt att sitta och vänta på bärgaren...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Degradering av 90-batteriet klart överdrivet
Hmm, räckvidden blir ju densamma givet att han inte använder hela batteriet. Han "tror" (och BMS:en rapporterar) att han använder 100% ner till 10%, men i själva verket använder han 95% ner till 5%. Kör han aldrig under 10/5% så spelar det ju ingen roll då.Henrik Torphammar skrev:Den kommer ladda saktare och få kortare räckvidd. Upplevas som degraderat, ner till 10% kommer ju vara kortare sträcka än för samma bil med balanserat batteri.Legato skrev:Det jag menar är att om han aldrig kör under 10% så spelar det ju egentligen ingen roll om man har en obalans som gör att bilen stannar vid 5%, inte vid 0%.
Däremot blir det mindre lyckat om man någon gång faktiskt vill använda hela kapaciteten...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021