Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av fredricse »

Hej på er

Hade lite otur med min bil som jag hämtade i lördags (M3P). Har lagt 5 concerns vid leverans, som det skulle åtgärda men förstod också att dessa ska "accepteras" av Tesla för åtgärd. Det är 5 olika karosspassningar jag har anmält, främre huv/stötfångare, vänster och höger dörr, baklucka, samt vänster framskärm.

Var på vippen att inte ta emot bilen, men efter lite fram och tillbaka tog vi emot den, och är ju nu inne på våran 7 dagars "öppet" köp tid.

Ni som har haft concerns vid leverans, hur har det fungerat för er, blev concerns accepterade snabbt? Bra åtgärdat?

Tacksam för input
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av Tellus »

Hade två saker dom tog kort på, en kromlist som behövde justeras och en dörrpassning.
Hörde inget från tesla (gått 6 månader).
Kromlisten fixa jag själv och dörrpassningen är inom mina toleranser.
Man ska nog själv boka via appen om det ska hända något.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
PerS
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 jan 2019 19:52
Ort: Lund

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av PerS »

Jag anmärkte på passform framskärmar till stötfångare, men har inte fått någon återkoppling. Dock är jag skeptisk till om det går att fixa, så detta får man nog leva med. Bilen har ju liksom andra kvaliteter...
Model 3 LR AWD röd aero AP+FSD
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av perre »

Jag anmärkte på justeringen av vänster backspegel och har inte hör ett ljud sen leveransen i mars.

Vi kommer att höra oss till dig eller rättare sagt nå ut till dig är ett besked jag fått många gånger. Tex när min bil vägrade ladda från SuC under ett par dars tid. Ringde in från bilen och fick beskedet att jag skulle ladda AC nånstans och att de skulle nå ut till mig. Blr förbannad när jag tänker på det igen. SuC laddningen var borta ett par dygn sen började den fungera igen. Jag vet inte varför och har den gnagande känslan fortfarande att hoppas det fungerar denna gång...

Så hoppas inte på någon större uppmärksamhet för dina concerns.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av fredricse »

Ok låter inte kul. Mina concerns är för stora för att jag ska acceptera dem. Bokade en service i appen nu och la till bilderna ifrån leveransen.

28 okt gick att boka. Får fundera till fredag om jag ska lämna tillbaka bilen. Vore surt eftersom jag vill ha en och dessutom blir utan bil

3 bilder men finns två till :/
46DB75F2-58B2-4EED-9AE5-F571B00FE1EC.jpeg
7757E354-1424-4B68-8AFE-D76574759F16.jpeg
D150E4D7-9817-4447-B6AD-E663EC46F16D.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av mati »

Jisses, det där ser ju bedrövligt ut. Är bilen krockad eller nåt? Jag hade bland annat en sned motorhuv på min Model S, inte alls så farligt som på din bil, men det var så pass mycket att det störde mig. De har gjort några halvhjärtade försök några gånger, jag hade bilen till och med inne hos en karossverkstad. Men det blev aldrig riktigt bra. Dålig passform helt enkelt. :-/
Hoppas det löser sig för dig. Jag hade inte velat ha det sådär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av BEV[e-Rage] »

fredricse skrev:
Ok låter inte kul. Mina concerns är för stora för att jag ska acceptera dem. Bokade en service i appen nu och la till bilderna ifrån leveransen.

28 okt gick att boka. Får fundera till fredag om jag ska lämna tillbaka bilen. Vore surt eftersom jag vill ha en och dessutom blir utan bil

3 bilder men finns två till :/
Oj, det ser rätt illa ut men kanske dom här killarna kan fixa det:
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Vi hämtade ut vår bil i torsdags i Malmö och vi hade synpunkter på två lackskador på bilen. En vi högra dimljuset och en under passagerardörren. Dessa fotades på plats och han sa att de skulle kontakta oss. 4 dagar (varav två var helg) efter att vi hade tagit leverans så hade ett serviceärende lagts in i appen. Jag påpekade också att jag tyckte att fronten satt lite snett men det var tydligen "inom marginalerna" Har dock i efterhand sett att den ena sidan ligger emot och riskerar skrapa upp lacken. Jag märkte även nu att bakluckan har ett större mellanrum på den vänstra sidan i jämförelse med den högra. Vi får se vad dem säger när vi lämnar in bilen.

De måste ha missat att kontakta er eftersom det har gått flera månader sedan ni tog leverans.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av kikat »

Har själv en concern kvar ang. lacken men det är så minor att man knappt ser det om man inte anstränger sig så funderar på om jag ska låta det vara. Är rädd för att det blir värre än det är om de lackar om. Hade andra saker också som ej rörde lacken men de är redan åtgärdade efter tjatat lite på min serviceadvisor så fick jag en inofficiell tid dagen efter delarna kom till SC. De sa då att lackskadan kommer åtgärdas av extern lackverkstad och att jag kommer bli kontaktad om några månader. Har inte legat på men vill man ha det åtgärdat snabbare kan man ju alltid slänga iväg ett sms/e-mail till sin serviceadvisor så kan de säkert lösa det på något sätt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av Tellus »

fredricse skrev:
Ok låter inte kul. Mina concerns är för stora för att jag ska acceptera dem. Bokade en service i appen nu och la till bilderna ifrån leveransen.

28 okt gick att boka. Får fundera till fredag om jag ska lämna tillbaka bilen. Vore surt eftersom jag vill ha en och dessutom blir utan bil

3 bilder men finns två till :/
Jag har kollat på många model 3 men aldrig sett någon så illa. Jag skulle helt klart använda ångerrätten. Tror du haft väldig otur eller om den varit krockad.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av fredricse »

Ja suck funderar på att använda ångerrätten...men då blir jag utan bil då jag inte kan beställa en ny....

Nu efteråt så skulle jag nekat bilen och väntat in en annan

Har ett par dagar på mig men lutar åt att den åker tillbaka...

Kanske får bli en S eller X istället
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av BEV[e-Rage] »

fredricse skrev:
Nu efteråt så skulle jag nekat bilen och väntat in en annan
Vad händer med de bilar som kunder nekar att ta emot respektive de bilar som lämnas tillbaka inom en vecka pga felaktigheter?
Provar de bara igen och hoppas på att mindre noggranna kunder ska ta emot bilarna nästa gång?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av Tellus »

fredricse skrev:
Ja suck funderar på att använda ångerrätten...men då blir jag utan bil då jag inte kan beställa en ny....

Nu efteråt så skulle jag nekat bilen och väntat in en annan

Har ett par dagar på mig men lutar åt att den åker tillbaka...

Kanske får bli en S eller X istället
Dom borde ha någon sorts goodwill kan man tycka, du är inte missnöjd med bilmodellen utan just ditt exemplar.
Om dom inte går med på att byta kanske du kan beställa en ny på familjemedlem?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
fredricse skrev:
Nu efteråt så skulle jag nekat bilen och väntat in en annan
Vad händer med de bilar som kunder nekar att ta emot respektive de bilar som lämnas tillbaka inom en vecka pga felaktigheter?
Provar de bara igen och hoppas på att mindre noggranna kunder ska ta emot bilarna nästa gång?
Det har jag också funderat på. Troligen är det så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14611
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av taliz »

mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
fredricse skrev:
Nu efteråt så skulle jag nekat bilen och väntat in en annan
Vad händer med de bilar som kunder nekar att ta emot respektive de bilar som lämnas tillbaka inom en vecka pga felaktigheter?
Provar de bara igen och hoppas på att mindre noggranna kunder ska ta emot bilarna nästa gång?
Det har jag också funderat på. Troligen är det så.
Kanske som demo-bilar. För nya går de ju inte som pga milen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har en concern att glastaket är felmonterat så att jag inte kan montera original takräcke.
Det godkändes i maj när de tittat på det och då sa de att nytt tak skulle beställas. Efter det har jag inte hört av dem så jag har nu själv bokat en tid på SC.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Erfarenheter åtgärder av

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
fredricse skrev:
Nu efteråt så skulle jag nekat bilen och väntat in en annan
Vad händer med de bilar som kunder nekar att ta emot respektive de bilar som lämnas tillbaka inom en vecka pga felaktigheter?
Provar de bara igen och hoppas på att mindre noggranna kunder ska ta emot bilarna nästa gång?
Det har jag också funderat på. Troligen är det så.
Kanske som demo-bilar. För nya går de ju inte som pga milen.
Säkert så. Jag köpte en demobil när det begav sig. I två år har jag inte kunnat släppa tanken och känslan att någon annan måste ha vägrat ta emot den pga bristfälligheterna som jag själv inte såg förrän senare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av fredricse »

Ok bestämt idag att det blir en retur. Sjukt tråkigt och vad fasiken ska man köra nu...
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Kanske vore bra med en lista på forumet med registreringsnummer och/eller VIN på nya bilar som medlemmar har nekat att ta emot pga för många upptäckta felaktigheter/skador samt på bilar som lämnats tillbaka inom 7 dagar pga felaktigheter/skador som inte åtgärdas.
Då kan man enkelt kolla om bilen man erbjudits redan har ratats tidigare, och kanske varför.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av Bjelke »

BEV[e-Rage] skrev:
Kanske vore bra med en lista på forumet med registreringsnummer och/eller VIN på nya bilar som medlemmar har nekat att ta emot pga för många upptäckta felaktigheter/skador samt på bilar som lämnats tillbaka inom 7 dagar pga felaktigheter/skador som inte åtgärdas.
Då kan man enkelt kolla om bilen man erbjudits redan har ratats tidigare, och kanske varför.
Mycket bra idé :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av KnightRider »

Jag hämtade min Model S den 30 september och han som levererade bilen noterade ett antal saker som jag ville ha åtgärdat bla en repa i inredningen, lackproblem samt handtag som inte sitter centrerade som skaver på lacken. Han fotade och la in i någon slags app som de har.

Han sa att Tesla ska granska dessa saker och återkomma med åtgärdsförslag.

När får man återkoppling på det här? Hur lång tid dröjer det?

Min bil har tyvärr riktigt dålig lack med loppor och damm samt avskavd lack vid bakluckan.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av vibrationsfri »

fredricse skrev:
Ok bestämt idag att det blir en retur. Sjukt tråkigt och vad fasiken ska man köra nu...
Trivs du med den om du bortser att du fick ett måndagsexemplar så bör du skaffa en lika dan.
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av fredricse »

vibrationsfri skrev:
fredricse skrev:
Ok bestämt idag att det blir en retur. Sjukt tråkigt och vad fasiken ska man köra nu...
Trivs du med den om du bortser att du fick ett måndagsexemplar så bör du skaffa en lika dan.
Japp. Om jag får köpa den igen.
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av Snelleman »

fredricse skrev:
vibrationsfri skrev:
fredricse skrev:
Ok bestämt idag att det blir en retur. Sjukt tråkigt och vad fasiken ska man köra nu...
Trivs du med den om du bortser att du fick ett måndagsexemplar så bör du skaffa en lika dan.
Japp. Om jag får köpa den igen.
Gick det smidigt att lämna tillbaka den? Hade du finansierat den eller cashat?
M3 SR+
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: Erfarenheter åtgärder av "concerns"

Inlägg av fredricse »

Att returnera var smidigt, men får se hur lång tid det tar att få pengarna tillbaka.

Däremot får jag inte beställa en ny likadan, eller de kunde ansöka om det, går till USA för "approval" och tar lååång tid. Med tanke på bilen så var det väl troligt att jag skulle få undantag, men kan inte vänta utan behöver fixa något.

Det är bra att ett företag är processtyrt men de verkar inte ha någon möjlighet eller auktoritet att kunna göra några undantag eller fixa något...Skulle inte vilja arbeta hos Tesla...
Skriv svar